Weinig tot geen pupilreflex

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gesloten
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Weinig tot geen pupilreflex

Bericht door Rebbe »

We komen net met onze Tatum van de dierenarts en daar waar we al bang voor waren is bevestigd. Onze Tatum heeft weinig tot geen pupilreflex wat inhoudt dat ze zich moeilijk aan kan passen aan licht en donker.

We hadden al zo'n vermoeden en verklaard veel van haar gedrag, schichtig, angstig, vaak wegkruipen en alleen 's avonds komt ze naar beneden (wanneer de sfeerverlichting aan is. ) Ook wil ze met geen mogelijkheid naar buiten. We hebben een oversteek boven het raam waardoor er wat licht weggenomen wordt. Wanneer ze dan voor een open deur komt voelt het voor haar alsof er een zaklamp in haar ogen schijnt.

Onze lieve mop. Gelukkig begrijpen we haar nu veel beter en kunnen we ons best doen om de ongemakken te beperken en haar minder te laten schrikken. Er is niets aan te doen en ws is ze hiermee geboren.

Lieve meid, we gaan je helpen en laten je lekker je gang gaan wanneer je zelf fijne plekjes wilt uitzoeken. Morgen maar eens proberen of je naar beneden komt wanneer ik de rolgordijnen dicht doe...

Heeft iemand hier soms ervaringen mee, of heeft /kent een kat met ditzelfde probleem. Alle tips zijn welkom.

Groeten Renate
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Is er helemaal niemand die dit euvel kent en misschien wat tips voor ons heeft ?? :???:

We zijn nu druk in de weer om op strategische punten in huis rolgordijnen op te hangen en dat helpt al wel. Zo ook zijn we aan het experimenteren met de kleur van haar voerbakje. Geel is erg moeilijk en groen gaat al beter ;-) ( ja het klinkt wat vreemd maar je moet er maar achter komen!)

Het blijft toch moelijk en een kwestie van proberen. Hebben er nog wel om kunnen lachen dat we weer eens een poes hebben met de nodige afwijkingen. Volgens mij heb ik er een neus voor ontwikkeld :-P

Ik hoor graag reacties !!
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Nee ik ken het probleem niet. Maar er staan soms wel berichten op dit forum over blinde katten, misschien heb je daar wat aan. Succes, en goed dat je zo je best doet om het wat makkelijker voor Tatum te maken!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Rebbe, ik had al voor je gekeken naar dit fenomeen, maar ik kon er niets over vinden in andere topics. Dus daarom heb ik je ook geen antwoord gegeven ;-)

Ik heb hier een tijdje een opvangpoesje gehad, dat het aan één oog ook had. Zij moest druppels tegen de te wijde pupil, maar verder was er niets speciaals aan haar te merken. Ze redde zich prima en verdwaalde niet. Dus daar heb je ook al niks aan :???:

Zo te horen doe je de juiste dingen. Er zijn wel speciale oogklinieken voor katten, en je kunt ook mailen naar zo'n kliniek en vragen om tips. Er zit er zover ik weet, eentje in Drente en eentje bij Antwerpen, dus daar zou je nog op kunnen zoeken.
Gesloten