Oogproblemen

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Bij een stel met heel veel katten heb ik het genoegen gehad een blinde kater te mogen ontmoeten. Meneer spoorde iedereen op die hem vervelend behandelde en hij nam wraak :evil:

Geef niet op. Zara is nog jong en zal waarschijnlijk erg goed met haar handicap om leren gaan.
Zijn je katten binnenkatten? Misschien is een ren anders een optie.
Natuurlijk hoop ik dat het goedkomt en ik zou zeker vragen naar het waarom van dat advies van je dierenarts. Antibioticumkuren moeten inderdaad afgemaakt worden en ik vind dat je recht hebt op een verklaring van dit advies.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

@ alma: Klopt wat je zegt. Zara was erg gefrustreerd toen er vanmiddag plotseling een stofzuiger op de gang stond ;-) Opmerkelijk is het, hoe snel Zara voor zichzelf een soort 'herkenningspunten' in huis onthoudt, waaraan hij de routes herkent.
Aangezien hij nog steeds niet helemaal van de niesziekte af is en zijn reuk dus nog niet optimaal is, gebruikt hij voornamelijk zijn snorharen en gehoor om de weg af te tasten.

@ kattenbella: Het zijn voornamelijk binnenkatten, behalve Keesje die al wat meer gewend is en te bang is om de tuin aan de straatkant te verlaten. We wonen aan een erg drukke straat. Wel gaan Zara en Minoes elke dag onder begeleiding van ons naar buiten, ook omdat ze allebei nog erg jong zijn.

De beslissing van de DA om met de antibiotica te stoppen, vonden wij ook al erg raar. Ook omdat we vermoeden dat Zara's blindheid eerder te maken heeft met zijn oogontsteking en/of de eerste oogzalf (Aureomycine) die we voor hem meekregen.

Na 36 uur zonder antibiotica zagen we Zara's conditie alweer achteruit gaan en hebben we besloten om de kuur weer te hervatten. Dit zonder overleg met de DA, want hij is tot zaterdag afwezig. En gelukkig maar. Nu, 24 uur en 3 pillen verder, lijkt hij steeds verder op te knappen. Hij niest alleen nog veel tijdens het eten, maar ook dat wordt steeds minder :-D
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zou ook zeker de terramycine proberen. Soms kan een andere zalf veel doen.
Mijn eigen Mimi is trouwens ook bijna blind en daar merk ik zo weinig van dat ik dit zelfs vergat te vermelden. Zij heeft een hersenbloedinkje gehad en was haar zicht helemaal kwijt. Het knapte weer op, maar gister zag ik dat haar pupillen helemaal niet op het licht reageerden. Ze liep wel volkomen zelfverzekerd tussen de andere 27 katten in. Niet opgeven dus! Mimi is al 11 jaar (bijna) en heeft dit nog niet zo lang. Zo snel passen katten zich aan en je laat ze niet maar buiten.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Terramycine moet je niet zomaar geven als de pupillen verwijd zijn. Vaak zijn druppels dan beter. Overleg zeker snel met je da hierover want als je zalf of druppels geeft waar cortison c.q. cortico-steroïden inzitten, kan het hoornvlies springen en het oog leeglopen.
Dus echt snel teruggaan naar je da of naar een andere!!
Zoals het klinkt, kan de blindheid absoluut nog wegtrekken. En als het chlamydia is, kan dat zeker maar zul je beter met homeopatische middelen kunnen werken. Daarvoor zou ik een homeopatisch dierenarts benaderen.

Synulox en alle antibiotica helpen tegen bacteriën en helaas is chlamydia (en het hele niesziekte-scala) geen bacterie maar ofwel een virus ofwel een schimmelachtige van de slijmvliezen :???: Met de synulox bestrijd je dus alleen de symptomen, niet de kwaal.
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Sinds zaterdag zijn Zara's anti-bioticapillen op en al een dag of 5 geven we geen oogdruppels meer. En de toestand lijkt min of meer stabiel. Het enige is, naast zijn blindheid, dat zijn neus nog steeds verstopt zit, juist nu hij zijn neus extra hard nodig heeft. Hij heeft daar vooral ook veel last van tijdens het eten, dan niest hij veel. Harde brokjes krijgt hij niet weg. Daarom week ik Royal Canin-brokjes in gekookt water. Dat heeft weer als voordeel dat hij in ieder geval voldoende water binnenkrijgt.

En ja, zijn pupillen zijn geheel verwijd en dan zal teramycine wellicht niet de juiste medicatie zijn... Zijn linker oog reageert nog enigszins op licht, maar zijn rechter oog helemaal niet. We vermoeden dan ook dat hij nog een heel klein beetje ziet.

Maar nog belangrijker. Zara heeft er weer zin in. Zodra hij even kan gaat hij aan de wandel. Hij lijkt er inmiddels aan gewend te zijn om zijn kop te stoten en hij loopt rond met zijn snorharen recht vooruit gestoken. Die snorren van hem lijken ook veel voller en langer te zijn geworden. Gisteren is het hem eindelijk gelukt om de waterbak te vinden. Wel is hij erg snel moe en daarom slaapt hij dus wel erg veel.

Vanmiddag gaan we weer naar de DA. En natuurlijk zal ik hier verslag van uitbrengen.
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Voor de verstopping kun je rhinigenta neusdruppels geven, dat helpt vaak wel. Ik ben erg benieuwd wat je da gaat zeggen, met name over de ogen! Verwijde pupillen is niet echt een teken van chlamydia, wel bruine troep uit de ogen.
Goed om te horen dat Zara er weer zin in heeft!
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

De DA weet ook niet waardoor Zara blind is geworden. Het zou wellicht door het virus kunnen komen waar Zara last van had, waarvan alleen maar min of meer zeker is dat het geen Clamydia-virus is geweest. Een andere mogelijkheid is inderdaad één van de twee oogzalfjes die Zara gehad heeft, vermoedelijk de eerste (Aureomycine).

Een ding is zeker: Zara zal blind blijven, alleen een heel klein deel van zijn linker oog ziet een klein beetje.

Aangezien Zara nu goed eet en levenslustig is, wil de dierenarts nu niet onmiddellijk met nieuwe medicijnen aan de gang, omdat hij bang is daarmee meer kwaad dan goed te doen. Dus we hebben afgesproken het even aan te zien. Mocht hij in de loop van de week weer verzwakken, dan gaan we meteen weer terug.

De rhinigenta neusdruppels vond de dierenarts ook een goed idee (Bedankt voor de tip! :-) ), maar helaas had hij ze niet meer op voorraad. En omdat we redelijk ver van de dierenarts vandaan wonen en hij toch in de buurt zou zijn, komt hij ze in de loop van de week langsbrengen. Toch wel aardig.... Afbeelding
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Aureomycine is niet echt een heel zware zalf; die kun je in bijna alle gevallen geven (CAF trouwens ook wel)
Ik kan de blindheid ook niet plaatsen; je zou eens kunnen informeren bij een oogkliniek voor katten?
Dokter Gerlinde Janssens in België is heel aardig, en erg kundig. Ik heb haar eens een foto gestuurd van een geëxplodeerd oogje en ze wist meteen waardoor het kwam.

Lief dat de rhinigenta langsgebracht wordt :shock:
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Een oogdeskundige, wordt dat dan niet een heel duur grapje?

Zojuist hebben we (mijn man heeft zich voor de gelegenheid ook ingeschreven) nog eens door het nies-ziekte topic zitten scrollen en daar kwam ik jouw tip tegen van een damp-kuurtje met Eucalyptus. Ik dacht altijd dat Eucalyptus giftig was voor katten, dus niet?

Gelukkig hadden we nog een half flesje Eucalyptus badolie staan en hebben we dat zojuist uitgeprobeerd voor 5 minuten. Ik moet zeggen dat het lijkt te helpen. Zara zat daarna lekker te snotteren, alsof het wat los kwam en ook zijn ogen kregen wat meer glans.

Morgen gaan we het opnieuw doen, maar dan wat langer. Of is dat geen goed idee? Hoe vaak mag je zo'n kuur doen?
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik deed het 2x daags een half uurtje, maar wel met Poho-olie. Da's net iets anders van samenstelling dan eucalyptus. Het werd me door een da-assistente aangeraden en het gaf de dieren echt lucht.

En die oogdeskundige kun je mailen met verhaal en foto. Mij gaf ze meteen antwoord en het kostte niets ;-) Nu hoefde zij ook niets te doen; een kitten overlijdt aan een dergelijke explosie, maar in Utrecht gaven ze een onzin-antwoord, vandaar dat ik haar vroeg.

Als je kijkt naar de foto's in het topic van Barrel, Bibi, Baja en Blissy, zie je oude foto's van Blissy. De troep rond haar oogjes werd door chlamydia veroorzaakt. Dat gaf bruine, teerachtige prut in de ogen. Leek dat van jouw kat daar op of was de uitvloed van een heel andere kleur?
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Zara had inderdaad van die bruine prut dat uit z'n ogen kwam en het was erg dik en plakkerig. Af en toe zaten z'n oogjes er helemaal mee dichtgekleeft. Dan zal het dus toch Chlamydia zijn geweest?Maar daarbij kwam zijn keelontsteking, dus ik denk nog steeds aan een combinatie van infecties.

Inmiddels heb ik van de DA en van de dierenspeciaalzaak ook geleerd, dat het asiel waar hij vandaan komt bekend staat om de slechte hygiëne en vreemde bacterie-infecties. Een asiel van de Dierenbescherming nb. Daar snap ik nou weer niks van, maar het is wel triest.
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat heeft niet alles met de Dierenbescherming of met hygiëne te maken helaas :???: Wij zijn geteisterd door alle virussen die er maar bestaan en daar viel weinig tegen te doen. Veel asiels hebben het afgelopen jaar euthanasierondes moeten houden vanwege de enorme ziekte-explosies.

Chlamydia maakt vaak deel uit van het niesziekte-complex. Daarin zitten o.a. ook het calici-virus (nestelt zich in de slijmvliezen), het FTR-virus (kwijlen en ontstoken bek) en het herpes-virus. Allemaal virussen die bij mij thuis onder de dieren gewoed hebben en slachtoffers hebben gemaakt.
Vermoed wordt dat er een mutant van het niesziekte-virus is, die onvoldoende reageert op de entingen of die door de entingen juist verergert. Er wordt volop onderzoek gedaan, ook naar het verband tussen niesziekte op jonge leeftijd en later optredende FIP.

Van mijn eigen groep zijn er dieren permanent calici-drager en scheiden dat bij stress dus ook uit. Zet dieren in een overbevolkt asiel of opvang en je kunt er op wachten dat er ziekte komt, hoe schoon je ook bent.

Die bruine, teerachtige prut is kenmerkend voor chlamydia, dus hou daar bij een enting rekening mee en laat NIET tegen chlamydia enten. Om de niesziekte-verschijnselen na een enting zoveel mogelijk in bedwang te houden, kun je een homeopatische anti-entreactie geven vanaf de dag van enting, en vragen om een nosode enting. Als je kat al geënt is, ga er dan maar van uit dat hij terugkerende klachten blijft houden. Die zijn wel redelijk te ondervangen, maar het blijft in het lichaam aanwezig.

En komt Zara uit Tilburg? Ik heb veel contact met hen gehad en weten dat ook zij met vele problemen te kampen hebben gehad, samen met zeker nog 25 andere asiels. Alleen zwijgen die er over, terwijl wij veel open hebben gegooid om er achter te komen wat er nou allemaal rondwaarde en zoveel schade bleek te veroorzaken.
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Zo zie je maar weer, zwijgen veroorzaakt alleen maar meer ellende. Ook heb ik inmiddels jouw vroegere berichten grotendeels gelezen en ook jouw site uitgebreid bekeken, dus ik weet nu waar je het over hebt. Een diepe treunis...

Ik denk nu ook dat onze DA dit helemaal niet weet. Daarom heb ik jouw laatste post en die van mijzelf daarboven nu uitgeprint, zodat ik het deze week aan onze DA kan geven als hij langskomt voor de neusdruppels. Hopelijk zorgt dat dan ook weer voor wat meer openheid.

In ieder geval heel veel dank alvast voor je uitleg en hulp :)
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Zojuist heb ik even onze DA gebeld met dit verhaal. En, hij wist er al van, ook dat er in Utrecht nu onderzoeken naar worden gedaan.

Sterker nog. Hij wist te vertellen dat de bron hier in Tilburg ligt bij een dierenarts en dat het zich van hieruit heeft verspreid. En ook asiel Tilburg heeft 2 jaar geleden alle katten moeten euthenaseren en dachten na een stop van een maand of 3 weer voorzichtig te kunnen beginnen. Echter, het virus is opnieuw uitgebroken.

Verder vertelde hij ook dat er nog steeds afdoende enting of medicijn tegen gevonden is, en dat hij juist daarom met bekende medicijnen de ziekte-symptomen probeert de bestrijden.

Gelukkig is het niet meer zo heel erg onbekend...
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het is dan niet zo onbekend, maar in Utrecht wordt er al twee jaar aan gewerkt, zonder dat er een uitslag komt. Ik heb minstens 8 dieren opgestuurd voor onderzoek en nooit een echte uitslag gekregen. Ik heb er zelfs dieren voor geofferd.
Pas toen we weefsel van twee katers opstuurden naar Heidelberg, kwam de uitslag: calici :???:

Het medicijn dat helpt tegen calici, is interferon. Dat geef je wekelijks per injectie aan de kat totdat hij hersteld is (a 40 euro). Maar bij ontstoken tandvlees (een typisch effect van calici) moet je dat dus ook op de geïrriteerde plekken inspuiten en dat moet onder narcose. Het leek ons niet goed om onze katten wekelijks aan zo'n narcose bloot te stellen, dus wij kiezer ervoor het niet te doen. Dat betekent wel dat Aiko en Ziggy niet oud worden, want de calici eet ze van binnenuit op.

Afijn, ik weet niet of calici ook de veroorzaker is bij Zara, maar dat het veel ernstiger en wijdverbreider is dan de meeste da's weten, is een feit.
Gesloten