Oogproblemen

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

En nu nog leren wassen...

Bericht door dustyfan »

Gelukkig kan ik zeggen dat Zara's gezondheid zich langzaam herstelt. Al gaat het heel langzaam. Door zijn ziekte was hij graatmager geworden en was zijn vacht dun en plukkerig geworden, maar ook dat wordt heel langzaam wat beter. :D

Verder gaat hij steeds wat meer aan de wandel leert hij op de tast zijn weg te vinden naar krabpaal, water, eten en kattenbak.

Het enige wat hij nog moet gaan leren is wassen. Nou is hij nooit erg fanatiek geweest in het zichzelf schoonhouden, nu stinkt hij af en toe behoorlijk. We hebben hem al een paar keer geborsteld, wat hij dan wel weer prettig vindt, maar zelf doen; ho maar... :roll:

Hoe leren we hem dat? :bad:
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Het ging steeds beter met Zara en we kregen steeds meer hoop dat het goed zou komen.... Tot afgelopen dinsdag.

Ineens wilde Zara niet meer eten. Ik dacht dat dat kwam door een klein wondje aan zijn neusvlegel, dat hij had opgelopen door zich te stoten. Ik heb het schoongemaakt met verdunde Betadine op een watje en dat hielp. Het wondje is inmiddels genezen.
Toch eet Zara niet niet meer zelf en dus voeren we hem twee maal daags brokjespap, milliliter per milliliter. Dat leek goed te gaan en hij behield tot nu toe zijn levenslust en ging zelfs vanmiddag nog even in de tuin zitten op zijn favoriete plekje in de zon.

Tot deze avond dus.... Want ineens begon hij door zijn achterpoten te zakken en kon hij nauwelijks nog zijn evenwicht bewaren. Op een gegeven moment liet hij zich languit op de grond vallen en kelderde zijn temperatuur. Direct ben ik zijn hartje gaan masseren en daar leek hij weer wat van bij te komen. Nu ligt hij in zijn mand met een warme kruik. Hij ademt zwaar maar zijn hartje geeft het toch nog niet op....

De DA wil 's avonds alleen komen voor de consultprijs van €50,- en dat redden we helaas niet. Als Zara de nacht overleeft kunnen we morgen om 9.00 uur terecht.
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

claudia schreef:Denk je dat de dierenarts Zara nog kan helpen of is het een gestreden strijd?
Ik denk het helaas niet. De DA heeft al eerder gezegd, dat wanneer zijn longen aangetast zouden worden, hij niks meer voor Zara kon doen. En dat lijkt nu het geval te zijn.
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

oogprobleem

Bericht door sofievdd »

<titel aangepast door moddy>

Ik heb een vraag voor baasjes die in de omgeving van Maldegem of Eeklo wonen.
De kat van mijn ouders heeft een ontsteking op haar oog. Mijn moeder is in de afgelopen 14 dagen al twee keer naar de dierenarts geweest maar dat heeft blijkbaar tot nu toe niet geholpen (er was enkel tijdelijk een beetje verbetering, de eerste maal na een injectie van een ontstekingsremmer, de tweede maal kreeg ze oogdruppeltjes). Gisteren en vandaag is het opnieuw veel erger geworden, en nu is ze ook futloos. Dus opnieuw naar de dierenarts, maar nu bleek ze vandaag vertrokken op reis en er was een vervangster. Ze heeft nu ook hoge koorts, maar het enige dat we meekregen was een koorts- en ontstekingsremmer. Als het nog niet beterde zou ze dan de volgende keer wel eens met antibiotica proberen. Nu weet ik dat er met antibiotica moet opgelet worden, maar dat arme beestje loopt er nu al 14 dagen mee !
We hebben dus niet echt veel vertrouwen in de vervangster, vandaar mijn vraag. Welke dierenarts hebben jullie (in de omgeving Maldegem-Eeklo) en zijn jullie tevreden?
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Even een off-topic vraag: welke zalf hebben ze meegekregen? Hoe ziet het oog er uit? Dit om een idee te krijgen wat er aan de hand zou kunnen zijn ;-)
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Hallo Emma, bedankt voor je snelle reactie! Hier gaat ie dan.
Ongeveer 14 dagen geleden was de huid boven haar oogje heel sterk gezwollen ('s middags nog niets en 's avonds toen ze binnen kwam een serieuze zwelling), dat was de eerste maal dat ze naar de DA is geweest. Mijn moeder dacht toen aan een insectenbeet of een wespensteek, omdat ze een klein puntje ook zag tussen de haartjes, je kon er heel makkelijk de huid onder zien vanwege de zwelling. De DA heeft toen geprobeerd te kijken maar kon het oogje op dat moment helemaal niet open krijgen. Ze heeft toen een injectie gekregen met een pijnstiller en ontstekingsremmer. Een paar dagen later was dit ontzweld maar ze deed nog steeds haar oogje niet open (enkel wanneer ze schrok of bang was deed ze het eens open en dan meteen weer dicht). Toen is mijn moeder een tweede maal geweest en heeft ze oogdruppeltjes meegekregen (DE ICOL). In het oogje zelf vond de DA niets. Nu is het niet zo evident om die druppeltjes te geven, want de poes verzet haar zeer hevig. Af en toe deed ze eens aarzelend haar oogje open, maar veel beterschap kwam er niet echt. Nu lijkt sinds gisteren die zwelling een beetje terug te komen boven haar oog, en doet ze haar oogje weer niet meer open (behalve als ze schrik heeft), dus zijn we nu vanavond bij de vervangster terechtgekomen, waar we zo goed mogelijk het ganse verhaal hebben uitgelegd, zoals ik het al heb beschreven. Daarop heeft ze nu weer een injectie met koorts- en ontstekingremmer gekregen, en tabletjes met pijnstiller en ontstekingsremmer, en moet ze verder die druppeltjes krijgen.

Ik zal nog even zo goed mogelijk beschrijven hoe het er nu voorstaat: de anders zo levendige Lola is nu eigenlijk futloos, waarschijnlijk vanwege die koorts. Boven haar oogje lijkt het weer meer gezwollen (maar niet zoveel als in het begin. Haar oogje zelf lijkt wel helder, dat zagen we toen de DA het opentrok vanavond, mooie zwarte pupil en groene iris, maar haar oogleden zien er echt lelijk uit: helemaal rood en dikker dan normaal heb ik de indruk. Ook haar binnenste ooglid (dat naar opzij knippert) ziet serieus rood en dik, en dat doet ze niet meer helemaal open. Het is zo aandoenlijk om zo'n lieve en vrolijke poes zo te zien, het beestje heeft al zoveel meegemaakt, en is toch altijd even lief en vrolijk gebleven.

Waar ik mee zit is het feit dat we niet meteen antibiotica meegekregen, ik ben zeker geen DA, en als bio-ingenieur weet ik dat antibioticamisbruik gevaarlijk is, maar die koorts moet toch een oorzaak hebben die moet worden bestrijd, in plaats van alleen koortsremmers. Ach ja, van onze eigen DA zou ik het misschien makkelijker aanvaarden, omdat ik heel veel vertrouwen in haar heb vanwege alles wat ze al voor Evita en Lola heeft gedaan, maar een vervanger ken je natuurlijk zo niet. Bovendien zei ze zelf dat ze niet zoveel ervaring heeft met oogjes...
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Neem dan via de mail contact op met dr. Gerlinde Jansen in België en stuur een foto van het (opengetrokken) oog en van de zwelling boven het oog mee. Ik heb haar e-mailadres niet, maar zij heeft mij vorig jaar heel goed geholpen met een kitten met een oog-implosie.

Waarschijnlijk hebben jullie tolfedine meegekregen; dat is een soort kattenaspirine: koortsverlagend en ontstekingsremmend. Maar als zich een abces boven het oog heeft gevormd, moet dat en leeg en moet Lola een antibioticum uit de Clindamycinegroep hebben. Dat is namelijk het enige middel dat in de pus doordringt; andere antibiotica remmen alleen de groei van bacteriën.

Aan het verhaal te horen, omdat ook de oogleden en het derde ooglid gezwollen zijn, zou het ook een candida-infectie kunnen zijn, als gevolg van een tik van een andere kat of zo. Maar dat is dan niet de hoofdoorzaak; die ligt in dat puntje boven het oog. Candida moet bestreden worden met zalf, maar daar kan dr. Jansen (ik weet niet of het met 1 of met 2 s-sen is) je antwoord op geven. Candida geeft een vieze, bruine, teerachtige afscheiding uit de ogen.

Ik heb dr. Jansen via Google gevonden, gezocht op oogziektes kat. Ik weet niet meer waar ze in België woont, maar wel in het Vlaamse deel.

Veel succes!

Edit: de druppels ken ik niet. Zalf is in dit geval veel effectiever want dan kun je over het oogje heen smeren, dan wast ze het zelf naar binnen. Dat geeft haar veel minder strijd.
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Bedankt voor de tip. Ik kan echter die Gerlinde Janssen (beide schrijfwijzen) niet terugvinden in Google, ook niet in mijndierenarts.be. Er is wel een site van een groepspraktijk in Antwerpen, maar zonder e-mail adres. Is het al lang geleden? Ik probeer nog eens via Yahoo.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het vervelende is dat ik onlangs mijn mailbox geschoond heb, en dus ook het adres kwijt ben.
Er zijn meerdere oogklinieken voor katten; wellicht kun je die in Antwerpen mailen en je vraag (met foto's) voorleggen?

Succes en sorry, ik heb ook al gegoogled op dr. Gerlinde Jans(s)en(s) maar tevergeefs :geenidee:

Edit: gevonden!!!! http://www.oog-dierenarts.be. Ze heet dr. Gerlinde Janssens en woont nu in Hemrik(s)em. Of dat ik jouw buurt is, kan ik niet zeggen :-P
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Toch bedankt Emma ! Ik heb wel al een paar andere adressen gevonden tijdens mijn zoektoch op het internet, en Jomantisch woont niet zo ver uit de buurt en heeft me het adres van zijn dierenarts doorgegeven, dus we kunnen al verder.

EDIT: Jiepie: bedankt hoor, blijkbaar zijn we tegelijk aan het schrijven, ik ga meteen kijken !

EDIT:
Gewoon even laten weten dat het alweer een stukje beter gaat met Lola. Misschien moeten we de volgende keer zo snel niet panikeren zeker. Ik hou nog mijn vingers gekruist, want het is nog niet helemaal genezen, maar ze is in ieder geval alweer veel levendiger en alhoewel ze haar oogje nog altijd wel dichtknijpt, kan ze het wel al vaker en makkelijker openkrijgen. Mijn moeder doet dapper verder met de druppeltje en we houden coördinaten reservedierenarts en Gerlinde Janssens in de aanslag voor het geval dat...
In ieder geval al heel erg bedankt voor hulp en advies !

EDIT:
Zucht, de beterschap gaat niet zo snel als gewenst eigenlijk. Soms doet ze haar oogje open, maar vaker houdt ze het nog altijd dicht. Ze is gelukkig niet meer ziekjes, ze was haar vandaag goed aan het uitleven. Ik ben er wel in geslaagd een paar foto's te nemen.

http://svandedrinck.photosite.com/OogkwaalLola/

Emma, wil je eventueel ook eens een kijkje nemen? Ik stuur ze straks nog door naar Dr Janssens. Zoals je op de laatste foto kunt zien ligt er een transparant filmpje op haar oogje. Vandaag neemt ze haar laatste koortsremmer en morgen moeten de oogdruppeltjes afgebouwd worden. Helemaal gerust zijn we er echter niet op.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb gekeken en denk dat ze beslist een beschadiging aan haar oog heeft, die heel veel pijn geeft. Het lijkt wel alsof er een laagje af is. Een vriendin die hier is, werkt op de dierenambulance en we denken allebei hetzelfde: beschadiging in het oog. Die druppels kunnen het ook wel erger maken.
Ik zie geen tekenen van ontsteking; het derde ooglid en de randen zijn goed op één rood vlekje na. Ook geen candida of andere nare dingen, alleen kan dit dus veel ernstiger zijn.
Het kan een tik van een kat of van een takje of zo zijn.
In zo'n geval helpt antibiotica dan ook helaas niet :???:

Ze kan dus heel goed zo sloom zijn door de pijn. Ook het dichtknijpen wijst daar op.

Maar ik ben geen dierenarts he ;-) dus ik zou zeker met name de laatste foto naar dr. Janssens sturen en haar opinie vragen.
Sterkte en hou je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Dank je wel Emma, ik heb al een mailtje gestuurd met een link naar de foto's, en inderdaad ook die derde nog eens special vermeld. Ik heb ze niet meegestuurd en die links gebruikt omdat de bestanden zo zwaar zijn. Ik hoop dat het meevalt, in ieder geval gaan we toch nog eens terug naar de dierenarts, desnoods een andere als onze eigen Da niet snel terug is. Ik hoop dat het goedkomt, het schatje heeft al zoveel meegemaakt.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Hé Sofie,

dat is me even schrikken zeg! Ik dacht inderdaad een soort van ontsteking te zullen zien toen ik de foto's bekeek.. Maar dit is geen ontsteking hoor! Ik denk dat Emma gelijk heeft :-( Het lijkt erop dat het hoornvlies kapot is.. Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal dat die dierenarts dat denkt te kunnen oplossen met druppels :???: Misschien dat het heel erg gezwollen was toen de DA voor het eerst keek, maar het lijkt me dat ze nu wel een andere diagnose moet stellen. Ik zou als ik jou was gelijk naar die dokter Janssens gaan, en als die zo snel niet kan in ieder geval naar een andere dierenarts!
Ik heb het net even opgezocht.. (gaat over beschadiging aan het hoornvlies bij mensen) Als het inderdaad een kapot hoornvlies is, liggen de zenuwen nu aan de oppervlakte. Elke beweging van het ooglid zal dan een schurende, stekende pijn geven. Alsof ze constant zand in haar oogje heeft...
Ik hoop dat ze snel geholpen kan worden hieraan, lijkt me bepaald geen pretje!

Succes Sofie, ik hoop van harte dat het weer helemaal goed komt!!
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Hehe ! Net terug van de DA (een andere dan, wegens de onze op reis). Hij was wel wat minder zacht voor de poes dan de onze (ik moet toegeven dat ik een beetje slap in de benen werd, gelukkig was mijn moeder er ook bij om over te nemen :oops: ), maar dat was eigenlijk wel goed, want na een minutenlange strijd toverde hij een grashalm van 2-3 cm vanachter haar oogje tevoorschijn ! Dat zat dus al twee weken lang in haar oog !!! Ze heeft weer een ander soort druppeltjes meegekregen voor 5 dagen, en dan is het hopelijk voorbij. Maar nu ben ik optimistisch, alles komt goed, gelukkig, de schat !
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

:shock: Jeetje joh, een grasspriet? Ik kan me voorstellen dat ze dan flinke last van haar oogje had! Hoe kwam deze DA erop om hier naar te zoeken? Zag hij iets zitten?
Wel fijn dat deze DA het probleem dus hopelijk verholpen heeft. Ik duim dat de pijn nu snel weg trekt!
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gesloten