Geëxplodeerde oogjes

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Marjolein wat een nare aandoening, maar gelukkig dankzij Belgie weer een stapje verder. En nu Utrecht nog.

De kittens van Floor hadden alle drie zulke ogen als die van het kattenvrouwtje.
Ik behandelde de oogjes met cavasan 2 á 3 daags en de rest veel schoonmaken met gekookt afgekoeld water. En ze kregen doxoral(aquadrops) in een kleine hoeveelheid 1x per dag. En nu is het helemaal verdwenen en zijn het ontzettende levendige kittens.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gebruikersavatar
Kattenvrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2004 23:07
Locatie: Zwolle e.o.

Bericht door Kattenvrouwtje »

De kittens van Floor hadden alle drie zulke ogen als die van het kattenvrouwtje.
Ik behandelde de oogjes met cavasan 2 á 3 daags en de rest veel schoonmaken met gekookt afgekoeld water. En ze kregen doxoral(aquadrops) in een kleine hoeveelheid 1x per dag. En nu is het helemaal verdwenen en zijn het ontzettende levendige kittens.
Pfff, dat geeft goede hoop!!!
Kon jij ook het oog niet meer zien zitten?
Mijn liefdes: Mandy en Jessie (Europees Korthaar), Zoë en haar kids: Abel, Amber en Aaron (Heilige Birmanen)!
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

De oogjes waren vrij dik, vooral aan de oogranden en hierdoor was het oog niet goed te zien, laat staan als je ze na het schoonmaken zag. Heel klein. En ze zaten supersnel weer dicht geplakt. Ik heb ze wel lang behandeld, maar het gaat nu prima :grin:
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Een bacterie is niet door mensen over te brengen, dus je hoeft je niet al te veel zorgen te maken dat jouw kittens dezelfde aandoening hebben als de I-tjes. Bovendien hebben jouw kittens een veel beter afweersysteem omdat Zoe altijd goed geënt is geweest.
Ik denk ook eerder aan een nies-oog dan aan een geëxplodeerd oog :wink:
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Zekers het oog van het kitten van kattenvrouwtje ziet er inderdaad als een niesoog uit. Het kan even duren voordat het verdwijnt, maar gaat helemaal goedkomen :wink:
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk ook niet dat je kitten een chlamydia-oog heeft, maar meer een niesoog. Een chlamydia-oog ziet er toch net weer anders uit met rood bindvlies in de oogleden. Daarna neemt de druk op de oogbol toe en slaat de G-streptokok dan vaak toe. Die veroorzaakt veel pus en het oog zelf gaat ontsteken.

Bij niesoogjes is er sprake van een conjunctivitis (ontstoken oogslijmvlies) en dat geeft dus een ander beeld.
Aureomycine en Cavasan liggen qua werking heel dicht bij elkaar, dus het zou daarop op moeten knappen.
Gebruikersavatar
Kattenvrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2004 23:07
Locatie: Zwolle e.o.

Bericht door Kattenvrouwtje »

De oogjes waren vrij dik, vooral aan de oogranden en hierdoor was het oog niet goed te zien, laat staan als je ze na het schoonmaken zag. Heel klein. En ze zaten supersnel weer dicht geplakt. Ik heb ze wel lang behandeld, maar het gaat nu prima
Ja, dat klinkt als het oog van mijn kitten... Niet fijn maar gelukkig dus goed te behandelen. Ik zat al aan operatief verwijderen te denken om erger te voorkomen... :???:
Er staat op de zalf die ik gebruik wel 3-5 dagen gebruiken maar ik gebruik het vandaag al 5 dagen en ik denk niet dat ik er al mee kan stoppen...

Ik vraag me wel af of de moederpoes van de Itjes dan inmiddels ook niet ziek moet zijn en er liep daar nog een kat rond... Ik kom al een paar weken niet meer bij die boer.
Mijn liefdes: Mandy en Jessie (Europees Korthaar), Zoë en haar kids: Abel, Amber en Aaron (Heilige Birmanen)!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat wilde ik je al melden, Kattenvrouwtje: die boer moet eigenlijk ingelicht worden. Vermoedelijk hebben de aanwezige katten een ziekte en het is dus van het grootste belang dat hij snel laat steriliseren/castreren...
Gebruikersavatar
Kattenvrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2004 23:07
Locatie: Zwolle e.o.

Bericht door Kattenvrouwtje »

Ik zal het hem zeker eens voorleggen maar denk niet dat hij dat gaat laten doen: kost geld... en moeite want die katten zijn amper handtam. :???:
Mijn liefdes: Mandy en Jessie (Europees Korthaar), Zoë en haar kids: Abel, Amber en Aaron (Heilige Birmanen)!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk ook niet dat hij dat gaat doen, maar misschien kun je de foto's meenemen om hem te wijzen op de ernst van de situatie? Als hij niet ingrijpt, kunnen er meer dieren bij hem ondraaglijk gaan lijden :sad:
Maar goed, het zal niet veel helpen, ben ik bang...
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Kattenvrouwtje, voor de poezen daar is het ook belangrijk. Vaak intesseert een boer zich daar niet voor, uitzonderingen daargelaten.
Wat je wel kunt doen een gesprek aanvragen met de dierenbescherming bij jullie en de foto's tonen. Dierenbescherming Zwolle 0646 153 777.
Of als je die niet te pakken krijgt het probleem van die arme katten voorleggen aan de dierenambulance 038 - 4660925 of
06-25120505 . Misschien kunnen hun iets doen met dit probleem.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Kattenvrouwtje, zo'n boer moet daar toch wat aan doen zou je zeggen, maar Anna's optie om de dierenambulance in te schakelen lijkt me ook een prima plan.
Marjolein heeft een foto van Pini geplaatst zag ik, zoals je ziet waren haar ogen behoorlijk pussig. Pini heet inmiddels Blissy en woont sinds een paar weken bij ons. Mar is Blissy meteen gaan behandelen met Oculsan en wij hebben dat hier ook nog een poosje gedaan, zelfs nog een week nadat haar oogjes weer schoon waren. Oculsan in combinatie met Vibravet (iets meer dan de toegestane hoeveelheid) brachten Blissy weer helemaal op de been. Misschien heb je hier wat aan, misschien ook niet..... het resultaat kan je in mijn fototopic bekijken. Ik heb eventueel nog foto's van Blis waar haar ogen duidelijker te zien zijn, als je die wil zien wil ik je die wel toesturen in een PB. Onze dierenarts was er niet zeker van of Blissy chlamdia-ogen had (wij trouwens wel) maar ook voor nies-ogen schijnt dit zalfje veel verlichting te geven.

Mar, dit was overmacht met de I'tjes... overduidelijk. Bah.... dat jou dat nou weer moest overkomen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat mij dat overkomt vind ik niet het ergste, hoor. Ik vond het veel erger dat het de I-tjes overkwam...

Toen mijn chauffeurs mij thuisbrachten, schreeuwde Ira van de pijn en voor de allereerste keer wilde ik zelf euthanaseren. Gelukkig (in dit geval was ik er gewoon blij om!!) overleed hij vrijwel meteen, maar ik heb wel geregeld dat ik iets voor dergelijke extreme gevallen in huis krijg. Om 4.15 's nachts vind je weinig dierenartsen bereid tot euthanasie en zo'n pijn gun ik geen enkel dier.
Gebruikersavatar
Kattenvrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2004 23:07
Locatie: Zwolle e.o.

Bericht door Kattenvrouwtje »

Bedankt voor de telefoonnummers Annastasia. Ik ga kijken wat ik voor de moederpoes kan doen...

En Daantje, je mag die foto's wel naar me doorsturen. Altijd goed om vergelijkingsmateriaal te hebben! Alvast bedankt!
Hoe lang heeft de behandeling van Blissy geduurd?

Ik heb vanmiddag met mijn dierenarts gesproken en hij vond dit een moderne manier van informatie delen! :lol:
We kijken nog even het oog van mijn kitten aan. Als ik eind deze week nog geen resultaat heb, ga ik weer terug en dan wil mijn da ook een swab nemen.
Mijn liefdes: Mandy en Jessie (Europees Korthaar), Zoë en haar kids: Abel, Amber en Aaron (Heilige Birmanen)!
Gebruikersavatar
Kattenvrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2004 23:07
Locatie: Zwolle e.o.

Bericht door Kattenvrouwtje »

Nog even een vraagje. Hoe lang heeft de behandeling met oogzalf bij jullie geduurd? Ik smeer het nu 5 dagen 6x per dag en het ooglid staat nu af en toe open maar je ziet dus nog steeds geen oog... :???: Zit het dubbele ooglid dat katten hebben er nog overheen? Vanochtend had het kitten ook iets dat leek op bloed en pus aan zijn pootje dus hij heeft aan zijn oog zitten krabben. Hoe is het proces bij jullie verlopen?
Mijn liefdes: Mandy en Jessie (Europees Korthaar), Zoë en haar kids: Abel, Amber en Aaron (Heilige Birmanen)!
Gesloten