Hoe lang wachten voor beterschap?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Hoe lang wachten voor beterschap?

Bericht door TessaB »

Dag iedereen,

Onze 11 jarige kater heeft woensdagavond gevochten. Donderdag merkte ik dat hij zijn oogje niet goed open deed, dus naar de dierenarts gegaan.

Diagnose: oogontsteking (geen krassen op de ogen te zien)

Ik geef sinds vrijdag 4x per dag een oogzalf en 1x per dag metacam. Hij kreeg van de dierenarts ook een antibiotica spuit voor 10 dagen.
Nu geef ik het dus al 2 dagen, maar ik zie geen verbetering. Zijn derde ooglid was zichtbaar en zag er wit uit. Nu ziet het er roze uit...

Iemand een idee of dit de goede richting uit gaat? En iemand ervaring hiermee: hoe lang duurt het gemiddeld voor we verbetering mogen verwachten?

Hij heeft echt nog maar 1x iets voorgehad en dat was aan zijn nagel. Dus ik heb totaal geen referentie...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe lang wachten voor beterschap?

Bericht door Synemios »

Na 2 dagen merk je echt nog geen verbetering.
Ik zou het nog even afwachten en halverwege volgende week, ( woensdag/donderdag) als er dan geen verbetering in zit nog een keer de dierenarts bellen.
Tenzij het erger wordt uiteraard dan dinsdag meteen bellen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hoe lang wachten voor beterschap?

Bericht door TessaB »

Bedankt voor je antwoord! Ik wist niet dat je toch bijna een week moest wachten om resultaat te zien. Dan kijk ik het nog even aan. Ik kan niet zeggen of het oogje echt erger wordt, maar ik heb het gevoel van wel. Het derde ooglid lijkt meer gezwollen dan 2 dagen gelede. Ik geef het nog tot dinsdag. Als ik dan nog steeds het gevoel heb dat het erger wordt, of als ik dan nog twijfel, zal ik nog eens naar de dierenarts bellen voor de zekerheid. Ik zou niet willen dat zijn oogje beschadigd blijft.
Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe lang wachten voor beterschap?

Bericht door Synemios »

Ja dan zou ik wel dinsdag bellen, vertrouw altijd op je gevoel.
wat heb je gekregen voor de oogjes?
Sommige katten reageren niet goed op de oogzalf.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hoe lang wachten voor beterschap?

Bericht door TessaB »

We kregen trafloxal... Bij bijwerkingen staat inderdaad wel 'oogirritaties'. Ga sowieso bellen, want heb net gekeken en het oogje ziet er echt niet uit. Allemaal roze en verdikte derde ooglid precies... Zo zag het er helemaal niet uit vrijdag
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe lang wachten voor beterschap?

Bericht door Rik »

Ja, bij elke verslechtering gewoon de dierenarts bellen. Die zal waarschijnlijk wel zeggen dat hij het moet zien maar met de oogjes kun je natuurlijk geen risico nemen.

Ik ken trafloxal niet voor katten. Zit er een bijsluiter bij voor dieren of is het de menselijke variant?
(Voor Yuna's regenboogvliesontsteking heb ik ooit de Isathal ooggel + Clavubactin gekregen)

Van Wiki:
Ofloxacine (werkzame stof in trafloxal) is een antibioticum, behorend tot de categorie van de fluorchinolonen, dat een eiwit blokkeert dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei, waardoor de bacterie zich niet meer kan vermenigvuldigen en afsterft. De bacteriedodende werking begint één tot twee uur na inname.
Voor de mens:
Werkt binnen 3 dagen. Ziet u na 3 dagen nog geen verbetering? Neem dan contact op met uw arts.
Hopelijk is het oogje snel weer in orde.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hoe lang wachten voor beterschap?

Bericht door TessaB »

Het is inderdaad de menselijke variant. Ik ga zeker bellen morgen, want nu zit er ook weer wat etter bij. Zeker niet wat ik zou verwachten na 3 dagen intensief behandelen.
Bedankt voor je reacties!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hoe lang wachten voor beterschap?

Bericht door TessaB »

We zijn intussen nog eens naar de dierenarts geweest (woensdag). Nu moet ik er naast het zalfje nog slijmoplosser indoen (druppeltjes). In totaal moet ik hem 5x per dag behandelen, hetzij met de slijmoplosser, hetzij met de oogzalf. Dit zeker nog tot woensdag 7/6...

Nu heeft er zich een ander probleem gevormd: Felix moet binnen blijven tot woensdag, zodat er geen stof oid van buiten in zijn oogjes terecht kan komen. Nu is hij heel zijn leven een buitenkat geweest, dus binnen opgesloten zitten geeft hem stress. Ik probeer dit wat te compenseren door 3x per dag met hem te spelen, maar daar lijkt hij niet zo geïnteresseerd in. Bovendien is hij alle vertrouwen kwijt in mij. Hij zit non-stop onder mijn bed waar ik niet aan kan. De enkele keren dat hij er dan toch van onderuit komt, ben ik verplicht van hem te behandelen (hij komt er namelijk echt niet vaak van onderuit). De behandeling zelf probeer ik zo aangenaam mogelijk te maken (knuffelen, lekker snackje achteraf, rustig te werk gaan). Toch durft hij sinds vandaag niet meer in mijn buurt te komen. Hij moet me maar de trap horen opkomen en hij kruipt onder het bed.

Het oogje zelf ziet er nu eindelijk beter uit, maar de behandeling moet wel nog verder gedaan worden.
Heeft iemand tips om dit wat vlotter te laten verlopen? Om hem wat meer op zijn gemak te stellen?
Het breekt echt mijn hart om te zien hoe bang hij nu van mij is. Vroeger was het echt mijn beste vriend en kon ik er alles mee doen...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe lang wachten voor beterschap?

Bericht door Synemios »

Ja dat is heel verdrietig.
Gelukkig werkt het wel, wat ik hier altijd doe is ze na elke vervelende behandeling snoepjes geven ervoor en erna, aaien, knuffelen maar dat doe je al .
Lastig als hij weg kruipt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie