Middenoorontsteking?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Zotvanpoezen schreef: 18 nov 2020 13:18 Jouw verhaal doet mij aan "FOPS" denken (Feline Orofacial Pain Syndome), maar ik kan het mis hebben.
FOPS is meestal spectaculairder.
Ik hoop dat je het vind.
Bedankt, ik heb het even opgezocht maar daar heeft ze niet echt symptomen van zover ik het kan zien. Maar ik ben alle mogelijkheden aan het opschrijven om dit donderdag te bespreken, dus dit neem ik zeker mee!
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Ik dacht dat ik dit bericht al geplaatst had maar blijkbaar is er iets misgegaan.

Maar ik was vergeten te reageren mbt het filmpje.

We hebben inderdaad de vorige keer een filmpje gemaakt van hoe ze liep en omviel tijdens het lopen, de scheve koppstand enz. naar de hand daarvan mochten we ook eerder komen ipv pas 20 nov. en zijn we de 13e geweest.

Maar het lijkt op symptomen van een middenooronsteking, maar het oor is schoon en er is helemaal niets te zien.

Vanaf gisteren zijn we ook weer bezig met filmpjes maken, maar dit keer heeft ze wat mildere klachten en ook de aanvallen lijken van korte duur. De eerst van vanmorgen was denk ik zo een 3 tot 5 sec. en de 2e was ietjes langer maar ik denk maar 8- 10 sec.

We hebben elke keer de telefoon paraat om filmpjes te maken mocht ze weer zo een aanval krijgen dat we deze dan ook kunnen filmen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Synemios »

Ik ben het echt weer eens met Rik.
En nee het ligt niet aan jullie.
Zo’n opmerking van dat willen we allemaal tja....

Bij katten kun je helaas niet dezelfde onderzoeken doen dan bij mensen.
Problemen met het evenwichtsorgaan kunnen ze bijvoorbeeld ook niet altijd zien in de oren zelf.
Bij mensen heb je onderzoeken waarbij ze je bijvoorbeeld draaien in een stoel en je dan vervolgens iets laten volgen met bewegende stippen op een monitor.
Of ze wekken de duizeligheid op en laten je dan rekenen.
Dat gaat met katten niet.

Ik weet van mijn moeder, man en zusje dat die door iets in het hoofd zelf epilepsie hadden/ hebben.
Bij mijn man was dat duidelijk te zien dmv een ct scan ( cyste) en een EEG.
Maar bij mijn zusje was daar een MRI voor nodig.

Maar ze houdt haar kopje ook schuin zeg jij.
Dan lijkt het mij eerder daar mee te maken te hebben.
Oren/ evenwichtsorgaan.

Gaatje in het trommelvlies is soms ook moeilijk te zien.
Maar ik ga er vanuit dat daar wel naar gekeken of aan gedacht is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Rik »

Overigens is er al wel veel onderzocht... Is er ook een bloeddrukmeting gedaan???

Heeft de KNO arts ook aangegeven om welke zenuw het zou kunnen gaan die beschadigd zou kunnen zijn?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Rik schreef: 18 nov 2020 18:52 Overigens is er al wel veel onderzocht... Is er ook een bloeddrukmeting gedaan???

Heeft de KNO arts ook aangegeven om welke zenuw het zou kunnen gaan die beschadigd zou kunnen zijn?
Nee, daar zaten wij ook aan te denken, maar ik weet niet of ze dat standaard doen voordat ze onder narcose gaat?
Maar die staat wel op ons lijstje voor mogelijkheden.

Ze zouden gisteren bellen of vandaag, maar nog steeds niet gehoord.
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Synemios schreef: 18 nov 2020 18:10 Ik ben het echt weer eens met Rik.
En nee het ligt niet aan jullie.
Zo’n opmerking van dat willen we allemaal tja....

Bij katten kun je helaas niet dezelfde onderzoeken doen dan bij mensen.
Problemen met het evenwichtsorgaan kunnen ze bijvoorbeeld ook niet altijd zien in de oren zelf.
Bij mensen heb je onderzoeken waarbij ze je bijvoorbeeld draaien in een stoel en je dan vervolgens iets laten volgen met bewegende stippen op een monitor.
Of ze wekken de duizeligheid op en laten je dan rekenen.
Dat gaat met katten niet.

Ik weet van mijn moeder, man en zusje dat die door iets in het hoofd zelf epilepsie hadden/ hebben.
Bij mijn man was dat duidelijk te zien dmv een ct scan ( cyste) en een EEG.
Maar bij mijn zusje was daar een MRI voor nodig.

Maar ze houdt haar kopje ook schuin zeg jij.
Dan lijkt het mij eerder daar mee te maken te hebben.
Oren/ evenwichtsorgaan.

Gaatje in het trommelvlies is soms ook moeilijk te zien.
Maar ik ga er vanuit dat daar wel naar gekeken of aan gedacht is.
Nee, konden ze maar praten dan is onderzoeken makkelijker.

Ze hebben wel gekeken naar het gaatje inderdaad, ze hebben haar onder narcose gebracht en is door de KNO arts onderzocht, maar ook geen gaatje, dit was inderdaad hun eerste gedachte omdat er op de 1e CT-scan niets te zien is.

Ze denken dat het een zenuw is die bij inderdaad bij het evenwichtsorgaan. Maar welke geen idee, maar iniedergeval 1tje die het evenwichtsorgaan aantast.

De eerste tekenen zijn inderdaad altijd het hoofdje schuin houden naar rechts, en het omvallen. Ze doet het op dit moment goed, ze springt weer en ze is heel speels. Maar ik vraag me gewoon af of dat zo snel gaat als inderdaad een zenuw beschadigd is. Vooral omdat we nu het gevoel hadden er snel bij geweest te zijn en snel een pilletje hebben gegeven, ze heeft nu maar 2 aanvallen gehad en die waren "uitgelokt". Ipv de 5 tot 6 aanvallen die ze normaliter de 1e dag heeft. En waarom krijgt ze nu ineens aanvallen, dit is pas bij de 3e keer gekomen. En als we geen pilletje hadden gegeven was het dan ook weer zo snel over geweest ofniet.

Die opmerking was inderdaad voor mij gevoel niet echt gepast, ik snap echt wel dat ze dagelijks met baasjes te maken hebben die emotioneel zijn of die meteen weten wat hun huisdier mankeert. Maar wij zijn al een jaar verder en het enigste wat ze tot nu toe hebben kunnen doen is oorsmeer verwijderen voor ruim 3000 euro. Dus het is frustrerend.
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Kan je ook filmpjes uploaden hier?

Ik ben het aan het zoeken maar kan het niet vinden, ik weet niet of dat handig is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Synemios »

Wat je kunt doen is het op YouTube uploaden en dan hier de link plaatsen.
Via het forum zelf kan het niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Rik »

Mmm, bij een scheef koppie is het eerste waar ik aan denk een tia wegens hoge bloeddruk (omdat Bowy* dat ook gehad heeft). Bij haar verdween het scheve kopje (en kopschudden) gelukkig wel maar er kan ook blijvende schade zijn aan het evenwichtsorgaan.

Wat ik dan niet begrijp is dat je een jaar en €3000+ verder bent en in al die tijd niet even de bloeddruk gemeten is (wat maar 2 tientjes kost) :roll: (maar ja... dat vinden we ook van het algemene bloedonderzoek.)

Bloeddrukmeting kan echter niet op alle praktijken gedaan worden en je moet er een handige dierenarts voor hebben. Maar dat mag geen excuus zijn om het niet te (laten) doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Synemios »

Ja, ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de wagenrenk de bloeddruk ook al gecheckt had....
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Rik schreef: 20 nov 2020 20:08 Mmm, bij een scheef koppie is het eerste waar ik aan denk een tia wegens hoge bloeddruk (omdat Bowy* dat ook gehad heeft). Bij haar verdween het scheve kopje (en kopschudden) gelukkig wel maar er kan ook blijvende schade zijn aan het evenwichtsorgaan.

Wat ik dan niet begrijp is dat je een jaar en €3000+ verder bent en in al die tijd niet even de bloeddruk gemeten is (wat maar 2 tientjes kost) :roll: (maar ja... dat vinden we ook van het algemene bloedonderzoek.)

Bloeddrukmeting kan echter niet op alle praktijken gedaan worden en je moet er een handige dierenarts voor hebben. Maar dat mag geen excuus zijn om het niet te (laten) doen.
Ja, ze blijft ook kopschudden, maar ze blijft ook krabben echt met haar tenen zegmaar in het oor.

Ja die twee tientjes kunnen ons gestolen worden, zoals ik zei we hebben het wel op het lijstje staan, maar wat ik me kan herinneren doen ze het bij onze oude dierenarts, een gewone praktijk, wel standaard. Ik zit even goed na te denken of ze dat de eerste keer al hebben gedaan bij de eerste problemen. Maar ik ga dit zeker navragen. Ik heb nu alles opgeschreven ook van andere ziektes die misschien een beetje ver gezocht zijn, maar je weet maar nooit.

Mag ik vragen hoe het is gegaan met Bowy?
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Synemios schreef: 20 nov 2020 20:44 Ja, ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de wagenrenk de bloeddruk ook al gecheckt had....
Ik durf het met alle eerlijkheid niet te zeggen, we zijn niet overal bijgeweest. Ze heeft onze kat ook af en toe meegenomen voor overleg met de neuroloog, en bij de narcose mochten we er sowieso niet bij zijn.

En ik dacht heel eerlijk gezegd dat dit de eerste keer al was gebeurd. Maar ik kon het in het dossier niet terug vinden, dus daarom hebben we het ook op het lijstje gezet om na te vragen en mocht het niet zo zijn, dan als nog laten doen.

Het is wel raar dan als het niet is gedaan lijkt mij, zoiets doe je in mijn ogen standaard, maar ik ben geen dierenarts.
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Synemios schreef: 20 nov 2020 18:16 Wat je kunt doen is het op YouTube uploaden en dan hier de link plaatsen.
Via het forum zelf kan het niet.
Dan ga ik dat eens proberen te doen, misschien wel handig. Het lastige is alleen dat de aanvallen er niet opstaan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Rik »

Saatie schreef: 20 nov 2020 22:15 Ik zit even goed na te denken of ze dat de eerste keer al hebben gedaan bij de eerste problemen. Maar ik ga dit zeker navragen.
Dat is ook de reden waarom ik sinds het begin alle facturen en uitslagen op papier vraag. Dan kun je het altijd terugvinden ;)
Saatie schreef: 20 nov 2020 22:15Mag ik vragen hoe het is gegaan met Bowy?
Bowy heeft nooit gezondheidsproblemen gehad tot haar 18e jaar (in 2014). Toen ik toen een keer thuiskwam, kwam ze de zolder afstrompelen, wankelend, onder de diarree. Bij de dierenarts bleek dat ze een tia of herseninfarct gehad heeft. Ze liep toen ook wankelend met scheef hoofd (ook schuddend). Ze heeft toen twee dagen achter elkaar een dosis prednison gehad. Ze heeft ook nog twee nachten rond liggen draaien met haar koppie bij de grond. Uiteindelijk ging het na het weekend beter. Ze heeft nog een paar dagen daarna met een iets scheef hoofd gelopen maar dat ging gelukkig over. Algemeen bloedonderzoek wees nierfalen uit en bloeddruk was niet te meten hoog (>300+). Ik heb haar met medicijnen nog twee jaar goed kunnen houden waarbij ze nog lekker kon genieten (hoewel ze altijd een te hoge bloeddruk heeft gehouden). Een paar dagen na haar 20e verjaardag kreeg ze weer een flinke dip en volledige eetstaking waarna ik haar heb laten gaan.

Ik heb in die jaren (ook bij medeforumleden) gemerkt dat je goed mee moet denken met de dierenarts. En soms ook flink je mond open moet durfen te doen. Zo wilde mijn dierenarts in de week na de nierfaaldiagnose Bowy metacam geven omdat ze wat slechter at. Nou... mooi niet dus (hartstikke verkeerd voor een nierfalertje). Of zijn we op het forum dierenartsen tegengekomen die oogkleppen op hadden en zich focussen op een diagnose terwijl het beter zou zijn om met een frisse open mind naar de symptomen te kijken.

Hopelijk komt er bij jullie snel wat meer duidelijkheid.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Rik schreef: 20 nov 2020 22:58 Dat is ook de reden waarom ik sinds het begin alle facturen en uitslagen op papier vraag. Dan kun je het altijd terugvinden ;)


Bowy heeft nooit gezondheidsproblemen gehad tot haar 18e jaar (in 2014). Toen ik toen een keer thuiskwam, kwam ze de zolder afstrompelen, wankelend, onder de diarree. Bij de dierenarts bleek dat ze een tia of herseninfarct gehad heeft. Ze liep toen ook wankelend met scheef hoofd (ook schuddend). Ze heeft toen twee dagen achter elkaar een dosis prednison gehad. Ze heeft ook nog twee nachten rond liggen draaien met haar koppie bij de grond. Uiteindelijk ging het na het weekend beter. Ze heeft nog een paar dagen daarna met een iets scheef hoofd gelopen maar dat ging gelukkig over. Algemeen bloedonderzoek wees nierfalen uit en bloeddruk was niet te meten hoog (>300+). Ik heb haar met medicijnen nog twee jaar goed kunnen houden waarbij ze nog lekker kon genieten (hoewel ze altijd een te hoge bloeddruk heeft gehouden). Een paar dagen na haar 20e verjaardag kreeg ze weer een flinke dip en volledige eetstaking waarna ik haar heb laten gaan.

Ik heb in die jaren (ook bij medeforumleden) gemerkt dat je goed mee moet denken met de dierenarts. En soms ook flink je mond open moet durfen te doen. Zo wilde mijn dierenarts in de week na de nierfaaldiagnose Bowy metacam geven omdat ze wat slechter at. Nou... mooi niet dus (hartstikke verkeerd voor een nierfalertje). Of zijn we op het forum dierenartsen tegengekomen die oogkleppen op hadden en zich focussen op een diagnose terwijl het beter zou zijn om met een frisse open mind naar de symptomen te kijken.

Hopelijk komt er bij jullie snel wat meer duidelijkheid.
Ach Gossie, wel oud geworden zeg! Gelukkig heb je haar nog lekker kunnen laten genieten.

Ja, we zijn er achter gekomen dat we soms best een grote mond moeten hebben, Wij zijn ook aan het meedenken, maar elk idee wordt een beetje raar op gereageerd. Vanaf de 1e CT-scan hebben we vanalles onderzocht en gebeld naar andere dierenartsen om te kijken of zij ideeën hadden, daarom dachten we uiteindelijk ook dat ze misschien een gaatje in haar trommelvlies had, en hebben we wagenrenk ingeschakeld hiervoor, anders had onze oude dierenarts dit nooit gedaan.

Elke stap tot nu toe is een beetje door ons gevraagd, want elke keer kregen we te horen dat we maar moesten afwachten. Behalve de laatste stappen die komen van het wagenrenk en onze huidige dierenarts af.

Maar ik heb een paar weken geleden flink ruzie gehad, alleen was dit een eenzijdige ruzie, want ze bleef alleen maar ja, ja, zeggen meer niet. Dus heb ik meteen bij de volgende afspraak de dierenarts gevraagd die ons de vorige keren heeft geholpen want werd er gek van. Ze heeft onze kat kaal geschoren om bloed af te nemen in haar nek (?) maar het lukte niet, en ze had haar in een tas gestopt omdat ze in haar ogen wild was, en een extra dierenarts erbij gehaald terwijl ze al in een tas zat, en niet te vergeten ze had een kalmeringsmiddel gekregen om "epilepsie" tegen te houden. Dus dat beestje was hartstikke slap, ze kon nog geneens slaan of iets en daarnaast haalt ze nooit uit naar iemand behalve als we met haar spelen. Dus toen ben ik zo kwaad geworden en haar weer mee genomen, het was zo zielig.

Maar ik kan kwaad worden, ik kan het rustig proberen, maar ze geven er niets om lijkt wel. Ik ben nu nog aan het afwachten op de details van de CT-scan, en heb nog steeds niets gehoord terwijl ze deze week zouden bellen. Zelf bellen heeft gewoon geen zin, want iedereen is druk.
Plaats reactie