Middenoorontsteking?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Synemios schreef: 03 jan 2022 20:11 Ik hoop dat het gaat helpen en dat er nu eindelijk eens wat duidelijker wordt.
Dank je wel, helaas nog niet wijzer geworden. Ivm de terugval.
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

We zijn nu wel echt van mening dat er toch iets met dat rechter oor aan de hand is, we mochten er de hele dag al niet aanzitten, en ze bleef maar schudden en in het oor krabben. Ze gaat er helemaal met haar poot bijna in. Maar haar oren zijn elke keer schoon, ik snap het gewoon niet meer.

We hebben ook oordruppels een tijdje gegeven, van oor natuur, daarvan werd het zwaaien/sterrenkijken minder van, en jeuk ook, echter bleven de aanvallen wel terug komen. Alleen anders, de scheve kopstand was dan ook minder of kwam later pas weer opzetten.

Mja. We gaan verder met de puzzel, en hopelijk hebben we snel alle puzzelstukjes bij elkaar
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik geef Gabapentine in poedervorm (capsules) die ik maandelijks laat afwegen door de apotheker. Kost wel 36 euro voor 90 capsules, maar het is juist gedoseerd. Froufrou krijgt 10mg per kg, 3x per dag. Nu is dat dus 3x 40 mg. In de zomer weegt ze wat minder omdat ze actiever is, en dan laat ik die dosis aanpassen (bv. 37 mg per capsule).
Ik heb dat niet zelf berekend, maar de da heeft dat in het begin zeer goed opgevolgd en heel geleidelijk opgebouwd om nevenverschijnselen te vermijden.
100% aanvalvrij is ze niet. Maar het is wel leefbaar geworden. Zowel voor haar als voor mij.
Beterschap heb ik pas na ongeveer twee maanden gemerkt. Niet alleen omdat de juiste dosis gevonden moest worden, maar ook omdat het maar langzaam in het zenuwstelsel dringt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Zotvanpoezen schreef: 08 jan 2022 19:09 Ik geef Gabapentine in poedervorm (capsules) die ik maandelijks laat afwegen door de apotheker. Kost wel 36 euro voor 90 capsules, maar het is juist gedoseerd. Froufrou krijgt 10mg per kg, 3x per dag. Nu is dat dus 3x 40 mg. In de zomer weegt ze wat minder omdat ze actiever is, en dan laat ik die dosis aanpassen (bv. 37 mg per capsule).
Ik heb dat niet zelf berekend, maar de da heeft dat in het begin zeer goed opgevolgd en heel geleidelijk opgebouwd om nevenverschijnselen te vermijden.
100% aanvalvrij is ze niet. Maar het is wel leefbaar geworden. Zowel voor haar als voor mij.
Beterschap heb ik pas na ongeveer twee maanden gemerkt. Niet alleen omdat de juiste dosis gevonden moest worden, maar ook omdat het maar langzaam in het zenuwstelsel dringt.
Super bedankt voor je uitleg!

Ja wij willen ook langzaam opbouwen ivm de bijwerkingen, dus we zijn zo laag mogelijk gaan zitten, omdat ze juist al evenwichtproblemen heeft waren we bang dat dit met een hogere dosis bijna niet leefbaar voor haar zou zijn. Voor nu doet ze het goed, behalve dan dat het de terugvallen niet tegenhoud tot nu toe.

Ze had vrijdagavond een terugval, ( we geven medicatie om 8u, 16:00 en 24:00) om 21:22 had ze haar eerste "epileptische aanval" daarna met medicijnen geven. ( ze kreeg aanvallen als haar koppie naar links, te ver naar beneden of omhoog gaat) toen was ze aanvalvrij tot de volgende morgen en kreeg ze sochtends rond 7u weer een aanval. Om 8:00 dan weer medicatie en toen heeft ze helemaal geen aanvallen meer gehad. Dus het houd de aanvallen wel tegen maar bij de halfwaardetijd wordt het toch tricky, dus we moeten echt gaan verhogen.

We hebben ons wel ingesteld op de tijd, dus dat we waarschijnlijk maanden bezig zijn om de juiste dosis te krijgen voor haar.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Zotvanpoezen »

Saatie schreef: 07 jan 2022 21:48 We zijn nu wel echt van mening dat er toch iets met dat rechter oor aan de hand is, we mochten er de hele dag al niet aanzitten, en ze bleef maar schudden en in het oor krabben. Ze gaat er helemaal met haar poot bijna in. Maar haar oren zijn elke keer schoon, ik snap het gewoon niet meer.
Dit doet me wel aan FOPS denken...

Bij epilepsie kan een maximumdosis van 10 tot 30mg./kg gegeven worden. 2 tot 3x per dag.
Goed dat de da heel langzaam opbouwt om de gepaste dosis te vinden. In elk geval wordt Gabapentine ook gebruikt om de symptomen van FOPS te verlichten... Indien ze dat ook zou hebben, zouden deze symptomen ook moeten verminderen hiermee.

Froufrou neemt de medicatie vooral tegen FHS, epilepsie aanvallen heeft ze niet vaak. Daarom neemt ze een lagere dosis.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Zotvanpoezen schreef: 11 jan 2022 15:25 Dit doet me wel aan FOPS denken...

Bij epilepsie kan een maximumdosis van 10 tot 30mg./kg gegeven worden. 2 tot 3x per dag.
Goed dat de da heel langzaam opbouwt om de gepaste dosis te vinden. In elk geval wordt Gabapentine ook gebruikt om de symptomen van FOPS te verlichten... Indien ze dat ook zou hebben, zouden deze symptomen ook moeten verminderen hiermee.

Froufrou neemt de medicatie vooral tegen FHS, epilepsie aanvallen heeft ze niet vaak. Daarom neemt ze een lagere dosis.
Dank je wel! FOPS was mij onbekend, en heb mij ingelezen. Maar nee het lijkt er niet op, de symptomen zijn niet hetzelfde en de aanvallen ook niet. Sara tolt echt met de aanvallen. Ze draait om haar as heen als ze een aanval heeft, behalve als ze haar nagels ergens in kan zetten. En daarnaast heeft ze een scheve kopstand, nystagmus( alleen de eerste keer, waargenomen) en ataxia, dit heeft ze zo ongeveer 48u en dan is ze redelijk goed weer.

Ik moet zeggen dat met de gabapentine het zwaaien met haar hoofd, een soort sterrenkijken redelijk is verbeterd, maar dit was met oordruppels ook al heel erg verbeterd.

We hebben dit toen der tijd ook voorgelegd aan de kno arts. Die gaf als antwoord dat het met elke mail vreemder werd, omdat de druppels niets kunnen doen omdat sterrenkijken neurologisch is. Het enigste wat hij kon bedenken waarom het eventueel invloed heeft is omdat daar 3 grote zenuwen lopen, maar eigg kunnen de druppels geen invloed hebben op de zenuwen die hij bedoeld.

Maar het moet haast wel iets in die zelfde familie zijn zoals FOPS of FHS, omdat er niets anders te vinden is.

Maar wat? Nog steeds geen idee. Als ik uitga van de dierenartsen, klopt geen enkel syndroom met elkaar. Scheve kopstand en ataxia is vaak een middenoorprobleem, of een oorprobleem. De epilepsie en sterrenkijken is neurologisch, of een onderliggende ziekte zoals suikerziekte of hoge bloeddruk enz. Maar ze is gezond, haar oren zijn schoon en goed, en haar hersenen zijn ook goed.

Haar lever, nieren, urine enz enz is allemaal perfect.

Maar we gaan langzaam verhogen, dit was ons eigen idee omdat we haar bijna kwijt waren met het vorig medicijn. En omdat de bijwerking ook ataxia is, en ze daar al last van heeft, wouden we het niet ineens veel erger maken en er een soort van blik op konden houden of het erger werd of dat zij zieker werd.

Ik moet zeggen dat ze het heel goed doet, ze heeft me de hele dag al geterroriseerd, ze speelt, ze kan nog lekker bitchy zijn, en ze geniet nog lekker, ze eet en drinkt goed. Ze is nog steeds de baas in huis. Dus ze doet het goed op de medicatie en heeft geen invloed tot nu toe op haar gedrag of karakter haha. Ze had me net nog goed te pakken tijdens het spelen, en gisteren had ze met in de tenen. En het andere moment ligt ze lekker op der rug en dan mag je haar bedienen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik denk dat je je niet meer moet focussen op de oorzaak van alles (waarschijnlijk zal je die nooit weten), maar gewoon de gepaste dosis medicatie zoeken waarmee ze het goed doet.
En verder genieten van de momenten wanneer ze zich goed voelt ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Zotvanpoezen schreef: 24 jan 2022 14:30 Ik denk dat je je niet meer moet focussen op de oorzaak van alles (waarschijnlijk zal je die nooit weten), maar gewoon de gepaste dosis medicatie zoeken waarmee ze het goed doet.
En verder genieten van de momenten wanneer ze zich goed voelt ;-)
Inderdaad, daar heb je gelijk in, daarom zijn we ook met gabapentine begonnen, omdat de "epileptische aanvallen" te erg werden. Dus we zijn voornamelijk symptomen aan het behandelen.

Echter gaat het niet beter, ipv 3 weken red ze nu 2 weken aanvalsvrij. Dus nu we die grens over zijn gegaan zijn we bang dat de stap naar elke week een terugval ook eraan zit te komen. En dat is niet haalbaar.
Saatie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 nov 2020 15:57

Re: Middenoorontsteking?

Bericht door Saatie »

Ik kom hier bijna niet meer, maar voor de mensen die soortgelijke problemen hebben met hun kat toch even een update;

Ze is vorig jaar nog een keer door de mri geweest, alles zag er precies hetzelfde uit als die keer ervoor.

Ze heeft nog steeds rond de 2,3 a 4 weken een scheve kopstand, toevallen, en ataxia.

Inmiddels hebben we al zoveel artsen gezien en medicijnen gegeven, en niets helpt. We hebben ons leven erop aangepast en hebben ons er bij neergelegd dat niemand weet wat het is. Zelf denken we aan de ziekte van ménière, maar onze kno arts zei dat dit niet voorkomt in dieren, maar dat het nog niet bekend is wil nog niet zeggen dat het niet bestaat, hij houdt die optie zeker open. Maar dan nog is er niets aan te doen.

Inmiddels heeft ze ook vlekken in haar ogen, ook rechts, maar dit kon volgens de arts geen kwaad, dit komt veelvoudig voor bij katten.. enigste wat we raar vinden is dat alles rechts zit. Mja..

Ze is nog steeds een lekkere bitchy kat, en zet het huis nog dagelijks op stelten, ze speelt, ze eet, ze drinkt en ze bijt en slaat er lekker op los. Het is het beste dier wat je kan wensen, alleen is ze +/- elke 3 weken ziek.
Plaats reactie