Kitten poept veel en lekt

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Simalien
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2020 19:41

Kitten poept veel en lekt

Bericht door Simalien »

Hoi allemaal. Ik ben nieuw hier en ik zit met een probleem met mijn kitten van vier maanden. Zij poept heel erg veel. Ze blijft maar gaan en legt dan ook grote drollen en lekt ook dunne poep zonder dat ze dit door heeft. Ik ben vorige week bij de dierenarts geweest en heb smakelijke pilletjes mee gekregen (weet even de naam niet), tegen diarree. Maar dit doet nu na 7 hele dagen, vrij weinig. Nu Zojuist onze schone beddengoed weer kunnen afhalen omdat er weer schijt op zat. Elke dag poets ik me scheel, banken, meubels, trappen, bed. Alles zit steeds onder de dunne poep. Ook laat ze veel scheten. Ik ben anderhalf week geleden overgestapt naar graanvrij voer, koolhydraatarm dus en geen troep erin. Daardoor is zij aan de diarree gegaan, maar goed, met tabletjes en nu anderhalf week verder blijft ze maar poepen. Je zou toch denken met zulk goed en gezond carnivoor voer, ze juist deze klachten niet moet hebben? Ze liet namelijk voorheen al veel scheten en daarom idacht ik van, nu stap ik over, hartstikke slecht voor die darmpjes. Maar ja.. Eh.. Je hoort het. Geen succes. En ik weiger om terug te gaan naar goedkoop voer met troep erin. Je zet je kind ook niet op een McDonald's dieet toch? En ja, ik heb het voer gemengd zodat ze konden afbouwen (heb twee katten) maar ze vertikten het om het oude voer te eten, ze aten werkelijk alleen maar de nieuwe brokken ertussenuit... Iemand een idee? Ik ben ten einde raad en doodmoe van het schoonmaken de hele dag door.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten poept veel en lekt

Bericht door Synemios »

Allereerst welkom,

Ik geef het voer waar mijn kat het goed op doet en helaas is dat voor 2 van mijn katten die allergisch zijn toch echt gewoon brok.
De 1 met granen en de ander zonder, beiden hypoallergeen en 1 hypo/nierdieet.

Maar als ik het goed begrijp is het dus begonnen met het overstappen naar ander voer?
Als dat zo is dan zou ik terug gaan naar het oude voer en langzaam overstappen dmv mengen en dan steeds een beetje meer van het voer waar jij je kat op wilt over zetten.

Maar eerst moet de diarree weg, dus volledig terug naar waar ze het goed op deed is dan de 1e stap.
jonge kittens zijn vaak erg gevoelig voor veranderingen qua voer, daarom altijd rustig over stappen op ander voer.

Als dat ook niet helpt zou je kunnen overwegen ontlastingsonderzoek te laten doen.

Wat voor voer geef je want graanvrij hoeft niet perse koolhydraatarm te betekenen.
Vergelijking met mc donalds dieet vind ik altijd een beetje krom, aangezien er in mc donalds echt niets zit waar een mens behoefte aan heeft qua vitaminen en mineralen en dat geldt dus niet voor kattenvoer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten poept veel en lekt

Bericht door Rik »

Naar welk voer ben je overgestapt?
Natvoer of brokken?

Het beste zou een goede kwaliteit KVV zijn.
(Dat kun je ook niet mengen dus ik denk dat je dat nu nog niet geeft)
Helaas eten niet katten dat.
Verder is het inderdaad heel verschillend hoe een kat op verschillende brokken/natvoer reageert.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten poept veel en lekt

Bericht door Synemios »

brokken.
Maar mengen heeft ze al geprobeerd zie ik, dus ik heb niet goed gelezen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten poept veel en lekt

Bericht door Rik »

Daarom is b.v. het merk voor en na ook belangrijk.
Sommige soorten brokken kun je niet mengen.
(zoals geperst en geëxtrudeerd door elkaar)

Verder heb ik het sowieso niet zo op met brokken als je ze kunt vermijden. Waarschijnlijk zit in die nieuwe brok ook een smaakstof (omdat de katten de nieuwe brok ertussen uit pikken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten poept veel en lekt

Bericht door Anne »

Simalien schreef: 23 aug 2020 22:03 Ze liet namelijk voorheen al veel scheten en daarom idacht ik van, nu stap ik over, hartstikke slecht voor die darmpjes.
/quote]

Een kitten heeft zowiezo heel gevoelige darmen, daarom wordt kittenbrok aangeraden
Als een kat scheten laat gaat er iets mis kwa vertering, grote kans dat het een overgevoeligheidsreactie is
Dan is het van belang om de darmen tot rust te laten komen met een goede weinig tot prikkelende voeding,
denk hierbij aan gastro intestinal of hypoallergeen
Jij maakt het in dit geval erger door op een andere voeding over te stappen. Ik vermoed dat in dit voer vele triggers zitten

Joepje had hier hetzelfde probleem, toen hij een kitten was.
Dunne poep, hij lekte ook overal
Toen het advies van de da gekregen om hem over te zetten op hypoallergenic van rc, zonder pilletjes, en dat ging heel goed
Binnen een week weer normale ontlasting!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie