Glaucoom, oog vanmiddag verwijderd, kat verdraagt kap niet

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Kapitein-Knipoog
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2020 23:55

Glaucoom, oog vanmiddag verwijderd, kat verdraagt kap niet

Bericht door Kapitein-Knipoog »

Beste mede kattenliefhebbers,

Ik heb me aangemeld op deze site uit een beetje wanhoop. Mijn 13-jarige kat Elvis is vandaag geopereerd aan zijn oog, beter gezegd, het oog is verwijderd. Er zit een flinke wond, (netjes gehecht, hoe ruig het er ook even uitziet nu, het is erg mooi gedaan) waar hij niet aan mag komen. Logisch. Mijn lieve Elvis veranderd alleen in iets waar de duivel zelf bang van wordt als hij vlooiendruppels krijgt, laat staan dus die kap om. Hij is verder gezond, heeft de operatie (en narcose) goed doorstaan, wordt gevaccineerd en is verder heel levendig, op enkele down momenten na.

De glaucoom is ontstaan door een ontsteking in de iris, dit is een aantal jaar geleden verkeerd gediagnosticeerd als FIP. Om die reden ben ik vaker teruggegaan, met klachten die achteraf gezien dus echt bij een glaucoom horen. Omdat Elvis nog zo lang stabiel was, met redelijk weinig down momenten, zijn mijn twijfels als leek over de diagnose te langzaam opgebouwd. Twee jaar geleden werd hij blind, ik heb het toen na laten kijken en kreeg te horen 'dat komt door de FIP'.

Laatste 3 weken kon ik hem amper aanraken rond zijn hoofdje, afgelopen maandag gedroeg hij zich zoals hij nooit eerder heeft gedaan, hij begon in huis te sproeien, gewoon waar ik bij was, heeft de hele dag met zijn staart gezwiept, rende van me weg, leek zich te willen terugtrekken, maar niet verstoppen. Wat ik in de loop der jaren over FIP heb geleerd, was totaal niet zichtbaar. Omdat ik inmiddels met een andere DA ervaring had via dieren van mijn zus, besloot ik dit keer naar hun te gaan.

Ik kreeg een heel ander, maar veel duidelijker verhaal te horen. Het was alleen te laat, want de druk die zo'n glaucoom veroorzaakt bleek erger dan gedacht, de zwelling was van de buitenkant niet erg zichtbaar. Het oog puilde ook niet uit, het zat meer aan de binnenkant. Maar dit zagen ze vanmiddag pas, toen ze bezig waren.

Ik besef me dat ik uit emotie schrijf, ik probeer het in te korten. Vanavond begon hij op te knappen van de operatie en zijn nek en wond schoon te maken met zijn pootje, zonder nagels. Ik heb de kap geprobeerd om te doen, dit ging alleen gefixeerd. Toen werd hij gek. Echt gek. Hij rende door het hele huis, knalde overal tegen aan, maakte sprongen waardoor ik het spreekwoord ineens begrijp, maar hij liep ook met de wond tegen uitstekels zoals de haak van de achterdeur aan. En viel van de trap (eerste twee treden hoor, niet de hele trap Godzijdank), terwijl hij al goed kon lopen. Hij was in blinde (letterlijk en figuurlijk) paniek. DA gesproken, gevraagd of het af mag i.v.m. de verhoogde kans dat dit schadelijker is. Antwoord was duidelijk, ja, maar het is verre van ideaal.

Ik heb gegoogeld en gelezen over opblaasbare banden die je om de nek kunt doen. Maar dan kan hij er toch nog steeds bij met zijn poot? Door mijn wanhoop, ik vind het erg zielig voor hem, zou ik het zo aanschaffen, maar ik wil absoluut geen herhaling van vanavond met die kap. Dat was vervelender om te zien dan het hele idee dat hij zijn oog kwijt is, hij lag inmiddels gewoon op zijn gemakje zijn wond schoon te maken.

Mijn vragen, zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n opblaasband? En zijn er eventueel andere oplossingen, al is het iets zelfverzonnen wat bleek te helpen? Of is het beter om het aan te kijken zonder iets om te doen?

Mijn excuses voor de lange tekst, ik denk dat het ook een beetje van me af schrijven is. Ik hoop dat er iemand is die misschien een goede tip heeft en wens jullie een prettige nacht.

Groetjes van Kapitein Knipoog
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Glaucoom, oog vanmiddag verwijderd, kat verdraagt kap niet

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Ik heb geen ervaring met opblaasbanden. En ik denk ook dat een kap in dit geval de beste oplossing zal zijn. Wat misschien wel nog een mogelijkheid is, is hem ook een medical petshirt aan te doen (zo'n rood geval). Dat zit helemaal om het lichaam en dan is er misschien de kans dat hij minder gefocused is op de kap. Tevens zijn katten in het begin met zo'n shirt niet zo beweeglijk (ze hebben het gevoel vastgehouden te worden).

Verder denk ik ook de kap zo veel mogelijk af te houden als je hem in de gaten kunt houden. Inderdaad niet ideaal maar als hij echt gek wordt van die kap, lijkt er mij weinig anders te doen. Maar op momenten dat je niet oplet zal die kap toch op moeten.

Is een bench in die gevallen misschien een oplossing?
Hoe lang moet de kap op (wanneer is de wond genoeg genezen volgens de da)?

Wel fijn dat het geen FIP is maar jammer dat daardoor dit probleem zo ver is gekomen. Redt hij zich een beetje met zijn blijndheid?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Glaucoom, oog vanmiddag verwijderd, kat verdraagt kap niet

Bericht door Anne »

Ik heb ook geen ervaring maar wil je heel veel beterschap en sterkte toewensen.
wat ontzettend sneu voor je kat :cry:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Glaucoom, oog vanmiddag verwijderd, kat verdraagt kap niet

Bericht door kittentjes »

Ik denk eerlijk gezegd dat als je voor een kap kiest, je hem beter om kan laten dan steeds op en af doen. In e hoop dat hij dan sneller went aan dat ding en niet elke keer weer die strijd hoeft te leveren. Ik ken het niet die band maar ik vraag me ook f of her voldoende is om hem bij zijn oog weg te houden.
Ik dacht ook net als rik aan een bench maar dan met die kap. Hij kan dan niet als een malle door het huis heen. Of als hij rustig is dan eruit laten. Kan evt ook in een kleine kamer in het huis als je die kap opzet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Kapitein-Knipoog
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2020 23:55

Re: Glaucoom, oog vanmiddag verwijderd, kat verdraagt kap niet

Bericht door Kapitein-Knipoog »

Rik schreef: 09 jul 2020 11:04 Verder denk ik ook de kap zo veel mogelijk af te houden als je hem in de gaten kunt houden. Inderdaad niet ideaal maar als hij echt gek wordt van die kap, lijkt er mij weinig anders te doen. Maar op momenten dat je niet oplet zal die kap toch op moeten.

Is een bench in die gevallen misschien een oplossing?
Hoe lang moet de kap op (wanneer is de wond genoeg genezen volgens de da)?

Wel fijn dat het geen FIP is maar jammer dat daardoor dit probleem zo ver is gekomen. Redt hij zich een beetje met zijn blijndheid?
Na lang overleg met de DA kwamen tot meerdere conclusies, waaronder de bench. Hij is nu nog rustig, zit niet aan de wond, maar dat gaat hij wel doen zodra de hechtingen gaan jeuken. We gaan het proberen door vandaag de kap op de grond te zetten met wat leverworst erop, eventueel wat catnip erbij, zodat hij hopelijk de kap met een lekker geurtje gaat associëren. Ik bestel vanmiddag CBD olie speciaal voor katten en Feliway rustgevende spray, als die morgen binnen zijn, dan spray ik het kussen in de bench met Feliway in, geef Elvis wat druppels CBD olie en zal hem dan de kap omdoen. Die moet een dag of vijftien om blijven. Het lijkt de DA handiger om de kap om te houden als hij er zich bij neerlegt, zo niet dan moet ik weer bellen. Ik zal dan ook vragen of petshirt kan helpen.

Hij zal in de bench moeten blijven tot hij er aan toegeeft, het is aan mij om door te zetten, ook al is het even heel zielig. In de bench kan hij zichzelf niet verwonden zoals hij dat in huis kan doen.

Hij is aan 1 kant het zicht kwijt en lijkt het goed te verwerken, hij is wat schrikachtiger bij bepaalde plekken in huis, maar hij gaat er wel onderzoekend op af. Het is heel absurd om te zien hoe snel, we zijn nog geen 24 uur verder, een kat zich herpakt na zo'n zware operatie. Sterker nog, hij is nu alweer de gezellige kletser die hij was! Hij heeft heerlijk gegeten, gedronken, zoekt me op en slaapt heel rustig.

Morgen wordt het moeilijk, ik hoop dat het lukt zonder echte problemen. Als het verder goed gaat, dan is de prognose heel positief, hij is verder gezond en zal geen hoofdpijn meer hebben. Ik heb met Elvis afgesproken dat we er voor gaan ;-)

Persoonlijk heb ik last van een vorm van schuldgevoel, had ik eerder een second opinion aangevraagd, dan had het oog misschien nog te redden geweest. Ik ga er maar vanuit, puur voor mijn eigen gemoedstoestand, dat de (oude) DA echt overtuigd was van zijn diagnose en uit goede wil heeft gehandeld.
Kapitein-Knipoog
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2020 23:55

Re: Glaucoom, oog vanmiddag verwijderd, kat verdraagt kap niet

Bericht door Kapitein-Knipoog »

Dank jullie wel voor de reacties, ik heb nu door enkele trucjes door wat het beste is voor zowel Elvis als mezelf. Hij zit nu, met kap, in de bench, reageert redelijk op de wietolie, probeert de kap af te krijgen en het is een kattengejank feestje, maar het verschil is ontzettend groot tussen nu en de reden dat ik om hulp vroeg. Zowel Elvis als ik hadden totaal geen ervaring met een kap en als het goed is, kan de wond nu dankzij jullie en de tip van de DA om wietolie te proberen, beter genezen. Nog even doorzetten, maar Elvis is een stuk rustiger en ligt er als een Koning bij op zijn twee kussen.

De wond is alweer mooier, de genezing gaat met de dag vooruit!

Een heel fijn weekend namens mij en Elvis.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Glaucoom, oog vanmiddag verwijderd, kat verdraagt kap niet

Bericht door Anne »

Fijn om te lezen dat het wat beter gaat. Nou heb jezelf ook meer rust, wetend dat de kap om blijft zitten en hij/zij niet de wond kan beschadigen
Sterkte en een voorspoedig herstel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie