Blindheid, voldoende leefkwaliteit?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Fidéleke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2019 18:44

Blindheid, voldoende leefkwaliteit?

Bericht door Fidéleke »

Fidéleke, een katje van 15 jaar oud is als gevolg van hoge bloeddruk plots blind geworden. Volgens de DA is dit definitief.
Ze botst nu overal tegenaan in huis en is erg onzeker en lusteloos. Volgens mijn man heeft de poes geen levenskwaliteit meer en zou het beter zijn om haar te laten inslapen. Ik zou haar echter nog wat tijd willen geven om zich aan haar nieuwe situatie aan te passen. Fidéleke kwam eerder al niet zo veel buiten en ze neemt nu via de voeding medicatie voor een verlaging van bloeddruk en verlaging van hartslag. Een klein probleem is misschien de aanwezigheid van twee andere poezen in huis al kunnen we dit waarschijnlijk wel onder controle krijgen.
Heeft iemand ervaring met soortgelijke situatie? Kan het leven van een poes in deze situatie nog voldoende kwaliteit hebben? Kan ze zich opnieuw goed voelen nu ze deze onherroepelijke beperking heeft?
Ik lees graag de ervaringen van andere dierenliefhebbers. Danku!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blindheid, voldoende leefkwaliteit?

Bericht door Dinky »

Het enkel blind worden kunnen katten wel aan wennen. Ik weet dat Bowie hier op het forum op 18 jarige leeftijd blind is geworden door hoge bloeddruk en die heeft toen nog paar jaar geleefd (had daarnaast ook nierfalen).

Lusteloosheid zal eerder een andere oorzaak hebben dan dat het puur door de ontstane blindheid komt. Is er ook een algemeen bloedonderzoek gedaan?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blindheid, voldoende leefkwaliteit?

Bericht door Rik »

Bowy was niet helemaal blind. De dierenarts zei dat wel als eerste opmerking maar ik wist en zei dat dat eigenlijk niet kon omdat ze nog wel op de stoel sprong e.d. Ook als ik die verplaatst had. Maar het bleek dat ze alleen nog hele vage schaduwen zag. Daar kon ze heel goed mee omgaan.

Een blinde kat kan absoluut nog een kwalitatief goed leven leiden. Maar het hangt er vanaf hoe ze ermee omgaat. Overal tegenaan botsen ziet er in het begin naar uit maar je moet op de progressie letten. En op haar gedrag. Eet ze gewoon, gaat ze naar de bak? Kan ze nog genieten van een knuffelbeurt?

Vaak worden katten geleidelijk blind en heb je niet eens in de gaten dat ze blind aan het worden zijn (zoals bij mij). Het is wel zaak dat jullie haar hier een beetje in helpen. Zorg ervoor dat, zeker in het begin, dingen op dezelfde plaats blijven staan. Later vangen ze dit op door de andere zintuigen maar in het begin is stabiliteit wel zo handig.

Ik zou haar dus zeker nog even de tijd geven om aan de situatie te wennen en heel goed in de gaten houden of ze er beter mee omgaat. Want er zijn echt katten die heel goed met hun blindheid kunnen leven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie