Knipvlies

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Tjoto
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2018 11:24

Knipvlies

Bericht door Tjoto »

Hallo allemaal.

Vanochtend rond 6 uur heb ik mijn kater Mau horen vechten met 1 van de katten van de buren. Het ging er heftig aan toe en heeft rond de 10 minuten geduurd. Ik ben uiteindelijk naar buiten gegaan om ze uit elkaar te halen maar ik kon ze niet meer vinden en het gekrijs was over. Toen ik dus vanochtend rond 10 uur beneden kwam zag ik mijn kat op de bank liggen. Ik heb hem even wakker gemaakt en toen zag ik een vliesje over zijn rechteroog heen. Het is niet rood of dik, alleen wel wat vochtig. Zijn linkeroog is normaal. Nu heb ik van alles op het internet gelezen alleen weet ik niet wat precies waar is, dus vraag ik het maar even hier.

Wat is er nou precies aan de hand, is het ernstig, hoe lost het zich op en wat kan ik doen voor Mau? Ik ben namelijk erg bezorgd omdat ik over kapotte zenuwen heb gelezen. :shock:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Knipvlies

Bericht door Rik »

Ik zou als eerste direct naar de dierenarts gaan. Geen risico nemen met een oog. Het kan meevallen maar het kan dus ook iets ernstiger zijn. En dan wil je wel hebben dat er voor het weekend naar gekeken is.

http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/v ... er-de-ogen

Hier lees ik dat je verdund oogwater kunt deppen en als het na 24 uur nog steeds zichtbaar is naar de dierenarts. Maar dan zit je in het weekend. Je kunt ook een afspraak maken voor einde van de middag en als het dan over is de afspraak afzeggen. Maar ik zou er niet gerust op zijn. Zeker niet als er gevochten is want dan verwacht ik een beschadiging.
Bij een gezonde kat is het derde ooglid niet zichtbaar. Dit knipvlies wordt zichtbaar als er bijvoorbeeld stof of kattenbakkorrels in het oog terecht zijn gekomen. Je kunt het verminderen door het oog met een beetje verdund oogwater te deppen. Als het knipvlies te zien is kan het er ook op duiden dat je kat een ziekte aan het krijgen is. Als in dit geval het knipvlies na 24 uur nog steeds zichtbaar is moet je een dierenarts raadplegen.
https://www.dierenartsdewandeler.be/DIE ... haamszorg/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tjoto
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2018 11:24

Re: Knipvlies

Bericht door Tjoto »

Bedankt voor je snelle reactie Rik!

Ik zal z.s.m. na werk het gaan reinigen. Voor de twee uur dat ik mijn kat heb gezien deed hij redelijk normaal, hij eet, drinkt, speelt en spint zoals hij altijd doet. Ook wast hij zijn oogje. Ik weet niet of dit zin heeft voor hem. Als er na het reinigen niks is veranderd neem ik contact op met de dierenarts.

Nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Knipvlies

Bericht door pinguin »

Dierenarts bellen zeker bij oogjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Tjoto
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2018 11:24

Re: Knipvlies

Bericht door Tjoto »

Ik ben samen met Mau naar de dierenarts gegaan en daar hebben ze wat testjes gedaan. Uiteindelijk gaven ze me een oogzalf mee en iets wat ik in zijn bekkie moet doen. De zalf moet vier keer per dag en de vloeistof 1 keer per dag. Alleen ben ik niet 24/7 thuis om voor hem te zorgen. Gisteravond laat de eerste zalf aangebracht, de vloeistof nog niet. Het werkt supergoed en het vliesje is al bijna verdwenen! Alleen is het nog wel wat dik. Ook heb ik antibiotica meegekregen omdat hij zich blijkbaar tijdens het gevecht hard heeft afgezet tegen de grond waardoor er iets met zijn linkerachterpoot is gebeurd,
Alleen nu mijn vraag, kan ik hem met een gerust hart naar buiten laten gaan, want hij wilt dat zó graag. Alleen weet ik niet zeker of het wel verstandig en veilig is.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Knipvlies

Bericht door KleinDraakje »

Zou heb voor de zekerheid binnen houden. Hij moet nu toch even rusten en herstellen.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Knipvlies

Bericht door Rik »

Fijn dat je hem nu goed kunt behandelen. De oogzalf heeft ook een helende werking voor het geval er echt een beschadiging zit.

Ik zou hem ook voorlopig even binnenhouden. Probeer het binnen wat aantrekkelijker te maken. Wat spelen. Katten tv aanzetten (op youtube vind je wel wat filmpjes als je zoekt op cat tv).

Ik hoop dat het oogje snel weer in orde is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tjoto
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2018 11:24

Re: Knipvlies

Bericht door Tjoto »

Ik heb hem twee keer naar buiten gelaten en beide keren ging hij lekker in de zon zitten. Na ongeveer dertig minuten kwam hij weer terug. Zonet weer de oogzalf gebruikt, het gaat steeds beter! Ik zal zeker eens kattentv aanzetten, kijken of hij dat leuk vindt! Bedankt voor de tips allemaal, ik houd jullie op de hoogte!
Plaats reactie