Ogen kat ontstoken?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
PaulVLa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2018 18:55

Ogen kat ontstoken?

Bericht door PaulVLa »

Hallo allemaal,

Mijn kat genaamd Hartje heeft een soort oogonsteking opgelopen. Nu heb ik nog niet heel lang de eer om voor deze vent te zorgen en liep hij hier al mee rond toen ik hem een halfjaar geleden adopteerde.

Omdat het een binnenkat is vind ik het zielig hem naar de dierenarts te slepen, daarom was ik benieuwd of jullie de kwaal op de foto's herkennen.
Zo niet ga ik uiteraard naar de arts.

Bedankt,
Paul.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ogen kat ontstoken?

Bericht door Dinky »

Ik vind het lastig om vanaf de foto in te schatten wat wijsheid is. Daarom zou ik in ieder geval een dierenarts raadplegen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ogen kat ontstoken?

Bericht door pinguin »

Ik zou deze foto's doormailen naar de dierenarts.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ogen kat ontstoken?

Bericht door KleinDraakje »

Zou inderdaad doorsturen naar een dierenarts. Onze katten zijn ook binnenkatten maar vinden het niet erg om in hun mandje even naar buiten te gaan 🙂
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ogen kat ontstoken?

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, Ik raad je aan om toch maar naar de dierenarts te gaan met je schatje. De DA zal er fluodruppels indoen om te zien of het oog niet beschadigd is. Het zal niet vanzelf genezen en je kan hem toch niet met pijn laten rondlopen? Mijn kat had ook een ontstoken oog. Zo snel mogelijk ermee naar de DA geweest. Zijn onderste ooglid was lichtjes naar binnen gekruld en daardoor schuurden de haartjes op zijn oog. Door die irritatie is hij heftig beginnen krabben en heeft hij zijn oog beschadigd. Er zat een schram op zijn oogje dat zonder die fluodruppels niet zichtbaar was. Het kan ook zijn dat zijn traanbuisje gewoon verstopt is en ook dat kan de DA alleen met die druppels zien. Voor mij is een foto sturen geen optie dus. Mijn kat is 2 x geopereerd geweest aan zijn oog om dat ooglid te corrigeren. Ik heb hem ook enkele maanden moeten verzorgen met zalfjes en oogdruppels om die ontstoken schram te behandelen. Nu is er echt niets meer aan dat oog te merken en heeft hij nooit meer een ontsteking gehad aan dat oog. Bij jouw kat is het misschien niet zo erg, maar laat het toch maar eens nakijken door de DA.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ogen kat ontstoken?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dag Paul. De foto's van Hartje bleven maar in mijn hoofd rondspoken en daarom heb ik ze nog eens goed bekeken. Je kunt zien dat hij er last van heeft, want hij knijpt ze een beetje dicht. Mijn hobby is het bestuderen en observeren van alle soorten katten die ik ontmoet. Zwerfkatten, mijn eigen katten, die van vrienden en familie, gezonde, zieke, angstige en zelfzekere katten. Dus zie ik wel duidelijk dat hij dat niet doet omdat hij moe is of last heeft van het licht. Zijn oogjes kijken ook niet op een vertederende manier om geknuffeld te worden. Op een foto is het minder duidelijk dan live omdat het maar een momentopname is en omdat ik de kat niet ken. Wat ik ook zie, is dat zijn blik nogal apathisch is. Hij kijkt zomaar levenloos voor zich uit. Zelf op de foto waar hij neerligt. Dit wijst op ongemak. Je kunt ook duidelijk zien dat zijn rechter oogleden rood en gezwollen zijn. De reden kan allen een dierenarts beoordelen. Het feit dat hij al minstens 6 maand daarmee rondloopt is het zeker hoogtijd om hem te laten onderzoeken. Hopelijk volg je mijn raad op en is het niet te erg. Groeten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
PaulVLa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2018 18:55

Re: Ogen kat ontstoken?

Bericht door PaulVLa »

Hallo Allemaal, bedankt voor de Berichtjes.

Komende week heeft de dierenarts tijd voor Hartje. We gaan horen wat er aan de hand is.

Dat hij wat ongemakkelijk kijkt kan ook komen door het maken van foto’s hij is niet een groot fan van telefoons en camara’s ;)

Hopelijk is er bij mijn volgende berichtje meer duidelijkeid.

Paul
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ogen kat ontstoken?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dag Paul,
laat je iets weten als je de uitslag van de dierenarts hebt? Ik ben blij dat je hem zal laten onderzoeken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie