Kitten 8 weken met dik oogje

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door Mleen »

Hoi!

Een van de kittens die over een tijdje bij ons komt heeft last van een dik, het lijkt wel ontstoken oogje. Het gastgezin dept het met afgekookt (en uiteraard daarna afgekoeld) water.
Gaat zoiets met goed schoonmaken vanzelf weer over? Ik merk dat ik me er nu druk over maak, terwijl het beestje nog niet eens onder onze zorg staat!

Ze hebben nog geen inentigen gehad, want zijn nu 8 weken oud. Is het verstandig om dat volgende week, mocht het nog niet over zijn, tegelijk even na te laten kijken?... Ik ga me meteen zorgen maken over niesziekte enzo.... 😳
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door Rik »

Persoonlijk zou ik eerder naar de DA gaan. Die kan controleren of het hoornvlies beschadigd is. Je hebt het per slot van rekening toch over een oogje. Een weekje wachten lijkt me dan niet verstandig.

Ik ben met Yuna als kitten ook naar de DA gegaan omdat ik bij donker licht één oogje "raar" vond kleuren. Gelukkig geen beschadiging maar regenboogvlies ontsteking.

Maar ik begrijp dat het lastig is omdat je het kitten nog niet in eigen zorg hebt.

(Raar overigens dat ze niet zelf naar de DA gaan daarvoor. Denken ze dat het alleen een botsinkje is geweest? Als het echt ontstoken is vraag ik me af of water voldoende is.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door pinguin »

Ik zou verwachten van de huidige eigenaren dat ze een gezond kitten mee geven dus ook het oogje na laten kijken het kan van alles zijn zoals Rik al schrijft ook een hoornvlies beschadeging en dat kan voor een kat extreem pijnlijk zijn. Onsteking kan nu door gaan mocht dat het zijn en dan heb je straks wel niesziekte of iets.
Wel of niet enten zou ik aan de dierenarts over laten hangt er vanaf wat er mis is met het oogje.

Ik zou er op staan dat ze een gezond kitten geven want stress is hoe dan ook niet goed voor een oogje en een verhuizing is stress.
Aandringen dat er maandag door een dierenarts naar word gekeken voor het gaat verhuizen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door Mleen »

Ja ik vind het dus lastig om iemand anders te zeggen, die nu nog de zorg draagt, om dan naar de DA te gaan ermee... Voelt een beetje als verwijt naar hen toe ofzo...
Ik zal maandag even informeren hoe het dan gaat en dan kan ik ze altijd vragen of ze hem even langs de DA brengen!

Op onderstaande foto kun je zien hoe het er nu uit ziet. Geen gele of groene pus, eerder wat traanvocht?

Afbeelding
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door pinguin »

Ik snap dat je het lastig vind maar vraag ze gewoon netjes of ze even met de kleine langs de dierenarts willen zodat je weet wat er aan de hand is. Besef dat een kat met oog problemen erg duur kan worden. En niet te verzekeren is.
Probeer voor jezelf op te komen ze hebben gewoon de plicht een gezond kitten af te geven.
Neem aan dat je voor het kitten betaalt?

Op deze foto kan ik weinig zien want ingezoemd word de foto wazig. Ik zie alleen dat het oogje kleiner is wat kan duiden op knijpen met zijn oogje en knijpen is pijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door Mleen »

Dankjewel voor je reactie!

We betalen inderdaad voor het kitten en je hebt helemaal gelijk wat betreft de zorg van het gastgezin en dat je er dus zeker vanuit mag gaan dat je een gezond diertje in huis haalt. Ik zal maandag vragen hoe het er dan mee gaat en bij geen verbetering of ze dan naar de DA willen gaan. :)
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door Rik »

Komen de kittens overigens van een asiel (omdat je het over een gastgezin hebt)? Dan kunnen ze gewoon overleggen met het asiel dat er even naar gekeken moet worden. Dat is bij de DA van het asiel en wordt gewoon door het asiel betaald.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door Mleen »

Nee, ze zijn bij iemand thuis geboren! ;) Ik noem het inderdaad steeds gastgezin, omdat ik even geen betere term weet? Geboortegezin? Haha!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door Rik »

Fokker?

Inderdaad moet een fokker natuurlijk ook met een kitten naar de DA. En dat zit ook in de prijs. Alleen hopen ze dat natuurlijk tot een minimum te beperken (zeker als het een "broodfokker" is).

Maar dan is het inderdaad een kwestie van wat diplomatieker aankaarten
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door pinguin »

Ik was er al bang voor. Is het kitten wel ontwormd?
Ik zou toch vriendelijk vragen of ze het oogje willen na laten kijken bij de dierenarts.

Want stel het is iets aangeboren wie gaat er dan op draaien voor de kosten? Of door te laat ingrijpen is de behandeling duurder wie gaat dat betalen.

Ik zou zelfs morgen al contact zoeken en aangeven dat je voor die prijs wel een gezond kitten verwacht.


Mag ik vragen hoeveel je er voor betaald?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door Mleen »

Ja, we betalen €100 voor het kitten en hij is netjes ontwormd en ontvlooid. Moeder en vader zijn aanwezig, evenals broertjes en zusjes. Bij mij gingen er in ieder geval geen alarmbellen rinkelen bij het eerste en tweede bezoek en kreeg de indruk dat er heel netjes en zorgvuldig voor de kittens wordt gezorgd.

Het kan natuurlijk dat ik ergens ben ingetuind, maarja daar kan ik nu niet zoveel meer aan doen, behalve erop aandringen dat ze naar de DA gaat komende week en dat ze daarna bij ons een prachtig leventje tegemoet gaan. :)

Ik houd jullie op de hoogte. :)
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door pinguin »

100 euro is best een hoop geld.

Ik heb voor Simba 95 euro betaakd en toen was die al geënt en had zie zijn chip.

Ik zou er echt vriendelijk op aan sturen dat ze even naar de dierenarts gaan voor het zelfde geld is het iets besmettelijke.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door castratenkoor »

Ik heb voor Douwe € 100 betaald en die was voor die prijs, ontvlooid, ontwormd, 2 x geënt, gechipt en gecastreerd. Gekocht via gastgezin van een asiel.

Het oogje ziet er niet alarmerend uit denk ik. Ik zou het paar maal daags schoon houden in de gaten houden. Als het binnen een dag of 4-5 niet verbetert, dan naar dierenarts. Dit gebeurt vaker, kitten krijgen elkaars nageltjes in de oogjes. Ik zie alleen waterige afscheiding, geen geel of groen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door Rik »

Ik heb €165 per kitten betaald bij het asiel. Ook natuurlijk ontvlooid, ontwormd, 2 x geënt, gechipt en gecastreerd. Prijzen lopen dus redelijk uiteen.

€100 is wel redelijk wat geld (er zit dus niets extras bij zoals 2e enting en castratie) maar als het minder zou zijn heb je kans dat ze als impulsaankoop weggaan (of als slangenvoer eindigen). Maar voor dat geld mag je inderdaad wel een gezonde kitten verwachten. Mensen moeten zich ook bewust zijn dat een nestje geld kost. En dit soort dierenarts bezoekjes horen daar dan ook bij.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten 8 weken met dik oogje

Bericht door pinguin »

Die 100 euro is dat per kitten of voor alle 2 de kittens? Dacht ergens gelezen te hebben dat je voor 2 kittens gaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie