Kat is ineens nachtblind?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Lijkt me eigenlijk niet dat dat het is, vooral omdat het eigenlijk tegelijkertijd kwam met die schildklier en de hoge bloeddruk. En de keren dat ze niks zag was er wel gewoon kamerlicht en keukenlicht aan, de ene keer ziet ze wel en de andere keer niet. Maar ik heb wel het idee dat het een beetje aan het verbeteren is.

Wel houdt ze sinds 10 minuten geleden haar rechteroog een beetje dicht en traant het een beetje, ik heb in haar oog gekeken maar ik zag niks vreemds of zo. En daarvoor was er nog geen enkel probleem. Ze gaat ook steeds met haar pootje langs haar oog. Ik vermoed dat er gewoon een vuiltje in zit en dat dat wel vanzelf weg zal gaan.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Sifra »

Wel apart dat ze de ene keer wel goed ziet en de andere keer niet. Kaspers pupillen waren ook afwisselend gewoon of groot, maar hij liep in alle gevallen buiten overal tegenaan.
Ik zie nu aan de laatste foto dat Loekie het jongere zusje van Bowy is. ;-)
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Helaas heeft Loekie nog altijd last van de 'nacht'blindheid. Vandaag zag ik ook een stukje van haar derde ooglid in haar linkeroog (vermoed dat dat het is). En volgens mij is dat niet goed wanneer je dat kan zien toch? Het is weliswaar maar een heel klein stukje. Ik heb er een foto van proberen te maken:

Ik blijf het raar vinden dat het eigenlijk altijd lijkt te gebeuren na 11 uur 's avonds. Daarvoor is net zo veel licht in huis maar eerder op de avond heeft ze er nog geen last van gehad. Of ze er 's nachts last van heeft weet ik natuurlijk niet. Soms heeft ze er 's morgens ook last van als het nog donker is in huis.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Rik »

Ja, ze is precies het typetje "Bowy" :)

Ik zie geen derde ooglid op de foto. Of het moet bij de neus zijn maar dat lijkt mij normaal. Google maar eens op derde ooglid en druk dan op afbeeldingen. Dan zie je voorbeelden hoe ze echt voor het oog zitten.

Heeft Loekie nog steeds last met tegen dingen aanstoten of gaat dat wel beter?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Haha ja beetje wel ja :)

Ja bedoelde echt in de ooghoek bij de neus, maar is lastig te zien. Het is sowieso wel echt maar een heel klein beetje maar het viel me wel op.

Ja ze wordt toch elke keer nog onrustig wanneer het gebeurt, en loopt dan nog steeds bijna tegen dingen op. Maar denk dat ze er niet echt goed aan kan wennen aangezien ze de ene dag wel goed ziet en dan een nacht weer niet etc.
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Vandaag een afspraak gemaakt in Gent voor de radiojoodtherapie. Loekie kan op 12 februari terecht en dan wordt ook meteen gekeken door een bepaalde professor naar haar ogen, en ze gaan ook nog iets met cardiologie doen, geloof een echo van haar hart of zo, en dan uiteraard de scan voor haar schildklier en de therapie. Dus dan is ze ineens helemaal gecheckt. Spannend, ik hoop dat alles goed gaat verlopen.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hoe zijn de nierwaarde van Loekie?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Geloof dat dat CREA en UREA zijn toch?
Hier is in ieder geval haar bloedonderzoek van twee weken geleden, voor ze op medicatie zat.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dat ziet er keurig uit. Nu schijnt het alleen zo te zijn dat de nierwaarde geflatteerd worden door de verhoogde schildklierfunctie. Zodra de schildklierfunctie d.m.v. medicatie onder controle is kunnen de nierwaarde minder mooi in beeld komen.

Persoonlijk advies: overleg met je da of het niet verstandiger is om eerst met medicatie de schildklierfunctie onder controle te krijgen en kijkt hoe de nierwaarde zich dan ontwikkelen. De radioactief jodium behandeling wordt namelijk inprincipe afgeraden bij katten met nierfalen.

Ik zeg dit niet om het je af te raden, maar dat je goed de tijd neemt voor je afweging. Zou eeuwig zonde zijn als de behandeling overhaast gaat en onbedoeld meer schade aan je lieffie aanricht. Mijn ervaring heeft me geleerd dat je zelf goed de regie in handen moet nemen en niet blind moet varen op behandelend artsen. Die willen wel behandelen....maar soms te snel.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Ik heb gisteren nieuwe medicijnen gehaald en toen ook gevraagd of het nodig was om over paar weken nieuw bloedonderzoek te doen aangezien ze dan 4 weken die schildklier medicijnen heeft gehad wanneer ze naar Gent gaat. Maar de DA vond dat onzin aangezien daar in Gent ook nog bloedonderzoek wordt gedaan en ik dan twee keer zou moeten betalen.

Misschien dat ik nog een urineonderzoek kan laten doen vantevoren of zo.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Pffff, daar heb je het al....dierenarts vindt het onzin...en Gent wil best wel 1.100,- vangen.

Loekie is pas twee weken aan de medicijnen en er is nog geen controle geweest na 3 weken, 6 weken enz. Niemand kan jou op dit moment vertellen wat de nierwaarde doen na stabilisering schildklier. Ik zou het in dit stadium niet aandurven, maar misschien ben ik te voorzichtig.

Ik hoop dat andere hier op het forum ook nog eens hun licht willen over laten schijnen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Lees svp stukje schildklier, nieren en nierproblemen http://schildklierkat.nl/schildklierproblemen/symptomen
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

En hier stukje: behandeling met radioactief jodium http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl ... ij-de-kat/
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Neem alsjeblieft je eigen besluit na je eigen afweging en kennis
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Even een voorbeeld uit eigen ervaring. Mijn kat is een nierfaler. Toen zijn schildklierfunctie voor een jaar terug nog binnen de marges viel (32) had hij veel te hoge nierwaarden.

Nu bloedonderzoek vorige week: schildklier 84 o.i.d en nierwaarden prachtig binnen de marges??!

Dit is onmogelijk en zal duidelijk verslechteren wanneer zijn schildklier onder controle is.

Dierenartsen weten van veel een beetje, maar ik zou er nooit blind op varen. Neem nou mijn da: is de beste praktijk hier in de omgeving, maar wist mij niet te vertellen dat de verhoogde leverwaarden een indicatie kunnen zijn voor te ontwikkelen schildklierproblemen. Na eigen onderzoek blijkt dit wel degelijk het geval te zijn.

Neem je tijd...komt tijd komt raad...behandeling kan altijd nog, zodra je zeker weet dat er geen nierfalen in het spel is.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie