Kat is ineens nachtblind?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Laat ik maar eerst de hele situatie schetsen. We hebben sinds 10 jaar een kat, Loekie, we hebben haar geadopteerd uit het asiel. Ze is nu net 13 geworden (al weten we dat natuurlijk niet zeker). Loekie houdt altijd erg van eten en is nogal een bedelaar.
Vorige week donderdag at ze ineens nauwelijks meer, wat zeer ongebruikelijk is voor haar. Ik heb het even aangekeken en het viel me op dat ze raar kauwde wanneer ze wel wat at. De volgende dag ben ik met haar naar de DA gegaan, die kon niks zien aan haar gebit, haar gebit was zelfs beter dan de gemiddelde kat op die leeftijd.
Na wat verder onderzoek kon ze wel de schildklier voelen in haar keel, dus toen is er bloedonderzoek gedaan en diezelfde avond hoorde ik dat Loekie een te snel werkende schildklier heeft (haar TT4 waarde was 110, terwijl het normaal tussen 10 en 60 hoort te liggen, haar leverwaarde was ook te hoog maar dat komt door de schildklier, haar andere waardes waren wel goed), wat kennelijk vrij veel voorkomend is.
Ik zou op maandag de medicijnen kunnen ophalen voor de schildklier. In het weekend heb ik vrij uitgebreid onderzoek gedaan naar de behandelmethodes voor deze ziekte en ben onder andere op deze site terecht gekomen. Uiteindelijk ben ik van plan om de radiojood behandeling te gaan laten doen in Gent, hiervoor moet ik wel nog een afspraak maken. Dit leek mij in ieder geval de beste behandeling aangezien ze dan hoogstwaarschijnlijk ook genezen is van de ziekte en ze is nog niet super oud.

We hebben Loekie de afgelopen dagen natvoer gegeven (normaal kreeg ze alleen brokjes) in de hoop dat ze dan wat meer at, dat ging er wel heel goed in maar van de normale brokjes eet ze nog altijd niet heel veel. Wat me ook opviel dit weekend is dat ze soms ineens niet meer goed zag, ze liep bijna overal tegenaan en durfde ineens niet meer van de bank af te springen. Een tijdje later was alles weer terug bij het oude en zag ze weer gewoon normaal. Ik heb toen maandag weer een afspraak gemaakt bij de DA omdat ik dit nogal alarmerend vond en sowieso om de behandeling voor de schildklier te bespreken. Haar ogen zijn toen gecheckt, het enige wat opviel is dat haar rechteroog wat langzamer reageerde op het lampje waarmee in haar ogen werd geschenen, ook zaten er twee kleine witte vlekjes op haar rechteroog en is er met kleurstof gecheckt of dit letsel was maar het kleurde niet en bleek dus goed te zijn.
Toen is de bloeddruk opgenomen en deze was veel te hoog, het zou rond de 150 moeten zijn maar Loekie zat steeds boven de 200, ook was haar hartslag veel te snel maar dat ging dus waarschijnlijk samen met die bloeddruk. De aanname was dus dat ze slechter zag door die te hoge bloeddruk. Ze heeft bloeddrukverlagers meegekregen (een halve pil per dag), en Felimazole voor de schildklier (2 x 2,5 mg per dag).
Dit heeft ze nu 2 dagen gehad en ze lijkt gelukkig niet echt bijwerkingen te hebben van de medicijnen. Maar nog steeds heeft ze last van haar zicht. De laatste dagen ben ik er extra op gaan letten en ik ben er nu wel achter dat ze vooral 's avonds/'s nachts slecht ziet. 's Avonds zijn haar pupillen wat groter want er is minder licht en ze ziet gewoon normaal, maar soms worden haar pupillen dan ineens enorm groot waardoor je nog maar een klein randje van haar oogkleur ziet en dan ziet ze ineens niks/weinig meer en loopt ze weer overal tegenaan en wordt ze ook heel onrustig, wat me vrij logisch lijkt als je ineens niks meer ziet. Als het dan weer licht buiten is, zijn haar pupillen weer klein en ziet ze weer gewoon normaal. Haar 'blindheid' is er dus alleen wanneer ze die enorm grote pupillen heeft. Ik heb het met de DA erover gehad maar die wist het eerlijk gezegd ook niet, als het van de bloeddruk zou zijn dan zou ze constant slecht zicht hebben vermoed ik en zou het nu wel weer beter moeten zijn denk ik. Dus misschien begint ze langzaam blind te worden? Of bestaat er iets als nachtblindheid bij katten?

Is er iemand die ervaring heeft hiermee en weet waar dit vandaan komt en of hier iets aan te doen is? Ik vind het vooral heel opvallend dat dit net gebeurt wanneer ze last heeft van die schildklier en haar bloeddruk, het kan natuurlijk toeval zijn maar ik vermoed dat het toch daarmee te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Rik »

Gelijk al aan het begin van je verhaal dacht ik: te hoge bloeddruk. Ik heb het met Bowy ook gehad. Bij haar was het echter in combinatie met nierfalen en niet de schildklier. Maar schildklier is ook een bekende combinatie. Bowy kreeg op haar 18e een tia. Toen we bij de DA kwamen zei hij gelijk "die is blind". Dat verbaasde mij want ze deed nog alles en sprong op stoelen etc. Ze bleek dus nog niet compleet blind maar haar netvlies begon dus wel los te raken. Dat kan een geleidelijk process zijn. Na het meten van de bloeddruk bleek ze boven de 300 te zitten (was niet te meten). En dat in combinatie met het nierfalen. Ze heeft de twee jaar daarna een hoge dosis Amplodipine (2x daags 0,625mg) gekregen met Semintra voor nierfalen. Zelfs na een paar maanden was de bloeddruk nog te hoog. Maar ze heeft het nog wel 2 jaar (tot nét na haar 20e verjaardag) volgehouden. (haar verhaal)

In geval van Bowy was het blind worden dus heel geleidelijk. Nadat ik het wist (na haar tia/attack) ging ik er op letten en zag ik eigenlijk ook wel dat ze voorzichtiger was en minder goed zag. Op de volgende pagina staat dat ook te lezen als symptoom. https://www.mcvoordieren.nl/hoge-bloeddruk-bij-de-kat

Daar staat ook dat als je de bloeddruk wel onder controle kunt krijgen het netvlies zich soms nog kan herstellen.
Voorafgaand aan de blindheid wordt de kat soms al slechtziend. In dat stadium kan het netvlies soms nog herstellen.
Maar bij Bowy was die bloeddruk dus nauwelijks onder controle te krijgen maar ze is gelukkig nooit helemaal blind geworden.

Bij Loekie is de slechtziendheid schijnbaar wat sneller opgetreden. Want als katten langzaam minder gaan zien dan kunnen ze zich hier heel goed op aanpassen. Ik kon het aan Bowy eerst ook niet zien omdat ze het heel goed kon verbergen. Als Loekie wel al tegen dingen aanloopt dan heeft zij zich daar nog niet op aan kunnen passen. Hopelijk krijg je dan de bloeddruk met de medicijnen onder controle en kan het zicht nog herstellen. De "nachtblindheid" zal overdag inderdaad minder zijn omdat er met meer lichtval op het netvlies meer gezien kan worden.

Voor een (binnen-)kat die overigens geleidelijk blind wordt hoeft dat geen ramp te zijn. Ze passen zich heel erg goed aan. Maar mijn tante heeft ooit een kat gehad die gelijk in één keer blind geworden was (ook in combinatie met een onderliggende ziekte). En die hebben ze laten inslapen omdat hij echt compleet in paniek was en totaal niet met de situatie om kon gaan. Ik hoop dus dat het zicht van Loekie zich nog wat kan herstellen maar als dat niet gebeurd hoop ik dat zij zich wat rustiger gaat voelen met dat mindere zicht.

Verder hoop ik natuurlijk ook dat je het schildklier probleem bij haar op kan lossen. Ook dat zal nodig zijn om die bloeddruk onder controle te krijgen want het schildklierprobleem zal hoogstwaarschijnlijk ook de oorzaak van die bloeddruk zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Rik, spijtig om te horen dat Bowy niet meer onder ons is, maar ze heeft wel een mooie leeftijd bereikt. Ik hoop dat Loekie die leeftijd ook nog mag meemaken.

Loekie zat steeds net boven de 200 met haar bloeddruk, ze krijgt nu een halve pil Amodip 1,25 mg per dag. En hopelijk dat haar bloeddruk daar voldoende door zakt, ik neem aan dat dit een paar weken duurt om goed resultaat te zien? Misschien dat haar zicht dus alsnog kan verbeteren, als het toch door die bloeddruk komt. En verder krijgt ze 2 keer per dag 2,5 mg Felimazole voor de schildklier en vooralsnog lijkt ze er gelukkig niet echt bijwerkingen van te hebben.

Nouja ik heb wel het idee dat ze het echt van de een op de andere dag had, ik zag meteen dat ze ineens bijna overal tegenaan liep, naar de muur zat te staren, onrustig werd en niet meer zo snel van de bank af durfde te springen. Je zou inderdaad zeggen dat het door de lichtinval komt dat ze overdag geen last heeft, maar gisteravond zag ze gewoon normaal, en op gegeven moment (zonder dat er iets aan het licht veranderd in huis) werden haar pupillen enorm groot en toen zag ze niks/weinig meer. Dat vind ik zo vreemd, dat haar pupillen zo super groot worden (groter dan normaal wanneer het donker is) en dat ze dan niks meer ziet en zodra die pupillen weer kleiner worden, ziet ze vermoedelijk weer normaal, want dan loopt ze in ieder geval nergens meer tegenaan.

Ik heb net een mailtje gestuurd naar diergeneeskunde Gent om een afspraak te maken voor de radiojoodtherapie, als die goed aanslaat dan is ze in ieder geval genezen van het schildklierprobleem en helpt dat mogelijk ook de bloeddruk. Ik heb ook even in die mail vermeld hoe het zit met het zicht van Loekie, mogelijk dat ze daar nog iemand weten die hier meer van weet, want mijn DA weet momenteel even niet wat er nou precies aan de hand is met Loekie's zicht.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Rik »

Het kan natuurlijk een lichte bloeding of ophoping van vocht in het oog zijn (door de hoge bloeddruk). Dat kan het netvlies losdrukken waardoor het slechte zicht onstaat. Dat kan op den duur permanent worden maar misschien hersteld zich dat bij Loekie vrij snel weer waardoor het slechte zien alleen op bepaalde momenten is. Maar ik ben daar geen expert in dus misschien hebben ze daar in Gent een antwoord op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Maar zou een dierenarts zoiets niet kunnen zien? Als het netvlies loslaat of zo? Want de dierenarts heeft naar haar ogen gekeken maar kon verder niks zien, behalve dat haar rechter oog iets later reageerde op het licht.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Rik »

Als het netvlies al echt losgelaten heeft denk ik dat het ook niet meer kan genezen. Dat kan de DA inderdaad zien. Maar, en nogmaals ik ben geen expert, zou dit onder druk zetten van het netvlies natuurlijk ook tijdelijk kunnen zijn. Het netvlies laat dan nog niet los maar staat wel onder druk. Op het moment dat die bloeding of vocht dan weggetrokken is zou het netvlies weer tot rust kunnen komen. Dan kan de DA ook niets meer zien. Tot het moment dat het netvlies echt loslaat.

Was ze op het moment dat de DA haar ogen nakeek ook slechtziend?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Vermoed dat ik dat zelf ook zou moeten kunnen zien als het zou hebben losgelaten, ik geloof dat de weerkaatsing in de ogen dan ook anders is. En dat is nu niet het geval.

Nee op dat moment had ze normale pupillen, dus zag ze prima. Alleen wanneer ze echt grote pupillen heeft, ziet ze niets/weinig. Ik zal de volgende keer eens een foto proberen te maken van haar pupillen, wanneer ze er weer last van heeft.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Sifra »

Ook ik heb ervaring met het plotseling blind worden van een kat (Kasper, 19 j.) door te hoge bloeddruk in combinatie met nierfalen. Het begon ermee dat Kasper naar buiten zat te kijken en ineens schreeuwde van paniek en vreemd reageerde op passanten. Een paar uur later liep hij overal tegenaan en zijn pupillen stonden wijd open. Hij had in zijn ene oog een netvliesloslating en in het andere een bloeding. Volgens de dierenarts had hij waarschijnlijk ook zware koppijn.
De volgende dag merkte ik dat zijn pupillen soms wel op licht reageerden. Hij bleek na een week wel het rode stipje van zijn laserlampje te kunnen waarnemen, maar naar buiten kijken kon hij niet meer en hij bleef overal tegenaan lopen. Omdat ook zijn nieren verslechterden en hij uiteindelijk niet meer wilde eten en drinken heb ik hem in overleg met de dierenarts in laten slapen.
In mijn album blz. 30 onderaan de eerste foto's van zijn blindheid en onderaan blz.33 staan 3 linkjes naar foto's van zijn ogen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Rik »

Bowy had al ver voor haar 18e (toen ze de tia kreeg) last van slecht zicht (en dus van hoge bloeddruk). Dat heb ik toen nooit gemerkt omdat ik de tekenen niet kende en zag. Ze was al veel eerder bang voor de groene sliert aan een stokje. Daar raakte ze helemaal van in paniek. En ook het laserlampje dat ik had heb ik maar goed opgeborgen omdat ze daar bang van was. Dat waren toen al tekenen aan de wand dat ze minder zag (waarschijnlijk alleen schaduwen) maar ik herkende dat dus niet. Katten kunnen slecht zien heel erg goed verbergen. Nu, met wat ervaring, zou ik dat veel sneller zien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Ik heb even wat foto's proberen te maken van haar pupillen, excuses voor de slechte kwaliteit maar betere foto's maken lukte nu niet echt.



De bovenste foto is hoe haar pupillen normaal zijn 's avonds. De onderste foto laat die supergrote pupillen zien, wanneer ze die heeft, ziet ze niks/een stuk minder. Weliswaar had ze net zulke grote pupillen en leek ze toch ineens wel wat te zien, ze kon mijn vinger volgen als ik die voor haar hoofd hield en ze liep niet overal tegenaan, maar toch ging ze heel voorzichtig van de bank en had ik het idee dat ze toch wel minder zag dan vanmiddag. Maar misschien is het toch die bloeddruk en begint haar zicht nu weer beter te worden, ze is pas op dag 3 met de medicijnen daarvan. Dat zou wel erg mooi zijn als het nu gelijk terugkomt.
Haar pupillen reageerden wel op licht toen ik net met flits een foto van haar pupillen probeerde te maken, dus dat is een goed teken.
Het wordt dus even afwachten en kijken of het in de loop der dagen echt verbetert.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Rik »

Dat zijn inderdaad mega-pupillen. De pupillen van Bowy reageerden ook nog wel op licht (groter en kleiner). Dus volgens mij is het zolang er nog licht opgevangen wordt (hoeveel of weinig dat dan ook is), zullen die groter en kleiner worden. Ik denk dat het pas bij totale blindheid zo is dat de pupillen groot blijven (ook bij veel licht). De foto van Bowy als mijn avatar (zie rechts) is ook genomen toen ze al slecht zag.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze steeds meer begint te wennen aan het minder zicht. Zoals ik al zei kan een kat daar erg goed mee omgaan. Daar zul je dan zelf niet zoveel van merken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Even een update. Eergisteren leek ze 's avonds wel prima gezien. Had gewoon het kamerlicht en keukenlicht aan en ze leek nergens tegenaan te lopen, en haar pupillen waren niet zo megagroot. Gisteravond daarentegen had ik net zo veel licht aan en kreeg ze toch weer van die mega pupillen, en zag ze weer niks helaas. Maar het lijkt toch af en toe weer 'random' te zijn. Ik heb ondertussen contact gehad met een mevrouw van de radiojood behandeling in Gent. Zij denkt dat het waarschijnlijk toch van de bloeddruk is of van de schildklier. Maar ze zou de vraag doorsturen aan een endocrinologe (iemand die veel weet van de schildklier etc.) en het kan misschien toch slim zijn omdat meteen te laten onderzoeken wanneer Loekie wordt behandeld voor de schildklier. Als het goed is krijg ik vandaag te horen wat het antwoord is van die mevrouw, en hopelijk ook wanneer ik op afspraak kan komen. Wel raadde ze al meteen aan om pas 3 dagen voor de behandeling te stoppen met het schildklier medicijn ipv de 10 dagen die normaal worden aangeraden.

Verder ziet ze overdag nog altijd normaal, ze is net even naar buiten geweest en ze manouvreerde prima langs alle objecten. Ook ging ze even de tuin in van de buren en kwam even later weer snel naar binnen gesprint haha, dus ze heeft gelukkig wel nog energie en ziet overdag wel prima lijkt het.
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Rik »

Wat ziet ze er mooi uit. En ze kijkt weer helder door de ogen :)

De schildklier zelf kan niet voor het oogprobleem zorgen. Dat is altijd weer een combinatie met... De schildklier kan dus wel zorgen voor hoge bloeddruk dat weer voor oogproblemen kan zorgen. Wat ik eigenlijk niet weet is of die bloeddruk kan fluctueren. Of dat deze constant hoog is en dat de bloedingen of vocht kunnen komen en gaan.

Laten we hopen dat de medicijnen snel hun werk doen en ze ook snel behandeld kan worden.

Overigens dat ze buiten makkelijk langs objecten kan manoeuvreren wil nog niet zoveel zeggen. Bowy maakte tot het einde ook nog gewoon dagelijks haar rondje in de tuin (en ik heb een vijver zonder rand). En ze sprong nog gewoon op de tafel en stoelen (ook buiten). Zolang ze nog een klein beetje schaduw ziet, kan ze heel erg goed omgaan met slecht zicht. Dat zien wij totaal niet aan het gedrag terug.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Als katten wat meer op leeftijd komen kunnen ze 's nachts wat meer gedesoriënteerd raken. Nu is mijn oude sok, weliswaar 5 jaar ouder als jouw kat, maar het kan helpen 's nachts hier en daar licht aan te laten. Vooral op de plaatsen waar kattenbakken en voer staat.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie