Kat is ineens nachtblind?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Lieselotje »

Met Lotje heb ik gekozen voor medicatie bij verhoogde schildklierwaardes en dat is stabiel gebleven 2,5 jaar. Ik dacht zo'n jodium behandeling was als je bijv. Ze niet stabiel krijgt. Maar goed ik heb er verder geen verstand van. De dierenarts vertelde toen het ontdekt werd dat verhoogde leverwaardes dan veelal voorkomen en na de tweede bloedcontrole was dat pok weer normaal.
Nierwaardes waren toen ook goed.
Wat is je afweging om gelijk met zo'n jodium behandeling te starten?
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Lieselotje schreef: 24 jan 2018 13:30 Met Lotje heb ik gekozen voor medicatie bij verhoogde schildklierwaardes en dat is stabiel gebleven 2,5 jaar. Ik dacht zo'n jodium behandeling was als je bijv. Ze niet stabiel krijgt. Maar goed ik heb er verder geen verstand van. De dierenarts vertelde toen het ontdekt werd dat verhoogde leverwaardes dan veelal voorkomen en na de tweede bloedcontrole was dat pok weer normaal.
Nierwaardes waren toen ook goed.
Wat is je afweging om gelijk met zo'n jodium behandeling te starten?
Het lijkt me op de lange termijn voordeliger, Loekie is nog niet super oud (pas 13 geworden) en als je dan even berekent wat medicijnen kosten elke maand + regelmatig bloedonderzoek ben je over 2 jaar denk ik duurder uit dan wanneer ik nu die radiojoodtherapie laat doen (700 euro) en daarna na 1, 3 en 6 maanden een bloedonderzoek om te controleren of alles goed is gegaan. Aangezien ze dan hopelijk genezen is en als alle waardes goed zijn hoeft ze daarna dus geen medicijnen meer en nog maar 1 keer per jaar of zo op controle, dat lijkt me voor haar een stuk fijner in ieder geval.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Jammer, dat je raad negeert of niet op prijs stelt en het niet weerlegt wanneer je het er niet mee eens bent of anders over denkt.

Het was slechts met goede bedoelingen gezegd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Lieselotje »

Ze hoeven als de bloedwaardes stabiel zijn niet zo vaak geprikt te worden. Het eerste jaar is het na constatering na 3 mnd dan na 6 mnd en als ze het goed doen na 1 jaar.
Medicijnen zijn rond 20 a 25 euro, dus ca. 20 per mnd of zo, maar ligt er aan of ze 1 of 2 tabletjes moeten. de gemiddelde leeftijd die een kat bereikt is 14.5 jaar.
Bij Lotje is het geconstateerd toen ze 12 was en ze is 14.5 jaar geworden. Ze heeft tumoren gekregen en daar is ze aan overleden. Dus de overweging dat het meer kost moet je nog eens overwegen lijkt me.
De vraag is denk ik het belangrijkste wat het beste voor het diertje is, althans daar ga ik altijd van uit.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Yo16Ka16No11 schreef: 24 jan 2018 20:02 Jammer, dat je raad negeert of niet op prijs stelt en het niet weerlegt wanneer je het er niet mee eens bent of anders over denkt.

Het was slechts met goede bedoelingen gezegd.
Ik zie nu pas dat je meerdere berichten hebt geplaatst met links etc, die had ik over het hoofd gezien. Die eerste link heb ik al eerder gelezen en de tweede linkt werkt bij mij niet. Maar ik ben nu wel van plan om volgende week of de week daarna bloed te laten prikken, of een urinetest om te kijken naar die nierwaardes. Van wat ik heb gelezen zou je dat na 3 weken op de medicatie al moeten kunnen zien in de meeste gevallen. Als de nierwaardes verhoogd zijn zal ik wachten met de radiojoodbehandeling. Aangezien het dan waarschijnlijk weinig nut heeft als ze is genezen is van de schildklier maar dan ineens nierfalen krijgt.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Blij, te horen dat je eerst gaat meten. Hopelijk heeft Loekie geen nierfalen, maar dit is goed om te weten omdat de therapie dan totaal anders is.

Een kat met nierfalen wil je waarschijnlijk niet compleet van de versnelde schildklier afhelpen omdat de verslechtering van de nierfunctie dan door het dak kan gaan. Met zo'n kat is het raadzaam om te balanseren met medicijnen in het belang van de nierfunctie de versnelde schildklierfunctie niet helemaal weg te halen. Dit is de behandeling die ik met mijn kat in ga. Hierbij moet ik mij realiseren dat ik hem hopelijk nog een paar jaar goed kan houden, maar dat deze combinatie van chronische ziekten zijn dood wordt. Maar ja, over 2 jaar is hij dan ook 20 jaar.

Na meting is dit bij Loekie misschien niet het geval en kan je alsnog overgaan tot radioactieve jodium behandeling. Dan zal Loekie volledig genezen van de schildkliertumor.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Yo16Ka16No11 schreef: 25 jan 2018 10:46 Blij, te horen dat je eerst gaat meten. Hopelijk heeft Loekie geen nierfalen, maar dit is goed om te weten omdat de therapie dan totaal anders is.

Een kat met nierfalen wil je waarschijnlijk niet compleet van de versnelde schildklier afhelpen omdat de verslechtering van de nierfunctie dan door het dak kan gaan. Met zo'n kat is het raadzaam om te balanseren met medicijnen in het belang van de nierfunctie de versnelde schildklierfunctie niet helemaal weg te halen. Dit is de behandeling die ik met mijn kat in ga. Hierbij moet ik mij realiseren dat ik hem hopelijk nog een paar jaar goed kan houden, maar dat deze combinatie van chronische ziekten zijn dood wordt. Maar ja, over 2 jaar is hij dan ook 20 jaar.

Na meting is dit bij Loekie misschien niet het geval en kan je alsnog overgaan tot radioactieve jodium behandeling. Dan zal Loekie volledig genezen van de schildkliertumor.
Nee precies, volgens mij wordt het ook door Gent dan afgeraden om de therapie te doen wanneer Loekie nierfalen blijkt te hebben. Dus ik zal een week voor de therapie bloed laten afnemen of urine (geen idee wat beter is)bij de DA en dan hopen dat het goed is. Zoja dan wordt het een week later in Gent ook nog eens gecontroleerd geloof ik, of alle waardes goed zijn.

Blijkt ze inderdaad nierfalen te hebben, dan houden we het op de medicijnen denk ik. Maar dan neem ik aan dat ze voor de nieren ook nog een extra pilletje gaat krijgen per dag? Maar goed laat ik maar niet op de zaken vooruitlopen.
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Even een update:
Morgen zit Loekie drie weken aan de schildklierremmers en de bloeddrukverlagers, ik ben dus ook van plan om morgen een afspraak te maken bij de DA om het bloed te laten controleren. Ze moet eigenlijk ook nog haar jaarlijkse vaccinatie, want die verloopt op 9 februari en weet niet of dat problemen gaat geven als ze de 12e toch naar Gent zou gaan.

Verder lijkt het alsof haar zicht beter is geworden, de laatste 3 of 4 dagen heb ik die grote pupillen die ze eerst had niet meer gezien en ze loopt ook nergens tegenaan en durft gewoon van de bank af. Dus ik vermoed dat de bloeddrukverlagers toch hun werk hebben gedaan, daar ben ik in ieder geval erg blij mee.
Wel is ze de afgelopen week steeds erg veel aan het eten (ze krijgt al anderhalve week geen natvoer meer maar alleen brokjes). Als ik een bakje met brokjes neerzet voor d'r dan eet ze die nu bijna gelijk in een keer leeg terwijl ze daar vroeger de hele dag mee deed en ze is dus ook wel flink wat aangekomen. Ook drinkt ze erg veel. Nu heb ik even op het internet gezocht en blijkbaar zou het zo kunnen zijn dat die schildklierremmer dosering (Felimazole 2,5mg 2 keer per dag) wellicht te hoog is en ze daardoor dikker aan het worden is, en ik vind haar de afgelopen dagen ook wat minder actief. Dus het lijkt me toch wel een slim plan om morgen naar de DA te gaan om even de nierwaardes en de schildklierwaardes te laten controleren.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Vaccinatie is voor Loekie geen probleem. Ik heb het bij Yoki 18 jan. ook laten doen omdat hij in april gaat logeren in een kattenpension. Fijn dat het beter met haar lijkt te gaan en zeker slim om te controleren!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Lieselotje »

Mijn ervaring is met een kat met verhoogde schildklierwaardes, ook bij het geven van de thiafeline, dat ze veel meer behoefte aan eten hebben. De loomheid etc kan ook van de schildklierwaardes komen. Zelf heb ik altijd eten extra gegeven, ga ervan uit dat ze het nodig hebben voor de energie. Maar morgen eerst maar kijken eat de bloedeeardes zijn en dan verder kijken.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Dinky »

Waarom geef je geen natvoer meer?
En ja, zeker goed moment om bloedwaarden te bepalen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Dinky schreef: 04 feb 2018 13:33 Waarom geef je geen natvoer meer?
En ja, zeker goed moment om bloedwaarden te bepalen ;-)
We gaven haar vroeger wel eens natvoer (gewoon van die zakjes van Whiskas) maar toen was ze ook erg dik en zijn we er mee gestopt. 3 weken geleden toen ze ineens nauwelijks nog at en we dus achter het schildklier probleem kwamen, heb ik weer van die zakjes gekocht om te zien of ze dat wel at. Dat at ze toen wel dus toen heeft ze anderhalve week elke avond een half zakje gehad, maar na die anderhalve week at ze ook weer gewoon normaal haar brokjes dus zijn we er weer mee gestopt omdat ze weer dik begon te worden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Dinky »

Ok, ik geef zelf juist natvoer omdat je daar qua hoeveelheid meer van mag eten dan brokjes. Brokjes zijn qua voedingswaarde veel geconcentreerder dan natvoer dat veel vocht bevat. Ter vergelijking hier is halve dagportie natvoer 100 gram en halve dagportie brokken 25 gram ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door Lieselotje »

Ik gaf ook altijd natvoer en de kleintjes krijgen ook natvoer, daarnaadt krijgen ze brokjes. Ik heb begrepen dat natvoer beter is is qua vochtinname, anders moet een kat toch ook veel drinken. Ik zou in jou geval overwegen om natvoer te geven mede omdat je bang bent voor nierfalen
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Kat is ineens nachtblind?

Bericht door SimoneP »

Hmm wist niet dat ze van natvoer juist meer zou mogen hebben maar klinkt ergens wel logisch ja. Loekie drinkt juist erg veel de laatste tijd, ik moet haar waterbakje 2 of 3 keer per dag bijvullen dus over vochtinname maak ik me geen zorgen.

Vanmiddag bij de DA geweest, dit keer was er een andere DA dus die heeft Loekie min of meer weer helemaal onderzocht. Ook heeft ze de jaarlijkse vaccinaties gekregen want die waren bijna verlopen. Ook is haar bloeddruk weer getest en deze zat nu gemiddeld rond de 150, waar deze eerst boven de 200 zat dus dat is goed.

Daarnaast dus het bloedonderzoek, en ik kreeg net de uitslag:
Haar nierwaardes zijn blijkbaar prima, haar leverwaarde zit op 60 geloof ik (hij zat eerst op 120) en haar schildklierwaarde ligt nu op 11 (hoort tussen 10 en 60 te liggen geloof ik), dus die ligt weer binnen de juiste waardes maar wel aan de vrij lage kant. Vermoedelijk dat ze daarom nu ook weer wat dikker is, ze weegt nu 4,25kg waar ze 3 weken geleden nog 3,97 kilo woog. Hij kon wel niet helemaal verklaren waarom ze nu constant honger heeft en meteen haar hele bak leeg eet maar zal waarschijnlijk met haar metabolisme te maken hebben.

Het was nog even zien of het verstandig is om nu nog de dosis Felimazole te verlagen aangezien ze vanaf vrijdag sowieso moet stoppen met de medicatie als ze maandag naar Gent gaat. Maar hij zou me morgen nog laten weten wat zijn advies daarin is.

Hij zou me het bloedonderzoek nog doorsturen dus die zal ik hier ook nog wel plaatsen ter verduidelijking en ik zal het dan ook gelijk doorsturen naar Gent. Maar ik ben blij dat het dus toch goed gaat met haar nieren en de medicatie zijn werk doet.
Plaats reactie