luukje loopt tegen dingen aan

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door Gula »

Mijn lieve schat is 19, heeft nu toch echt heel veel last van ouderdomsverschijnselen. Ik denk dat hij zowat niks meer ziet, stapt in het luchtledige, loopt door z'n etensbord heen, miauwt heel klaaglijk, maakt een hele onzekere indruk. Ik heb vernomen dat katten zich redelijk kunnen redden als ze blind zijn maar ik denk dat z'n gehoor ook niet meer optimaal is en hij lijkt dement te zijn met ook nog artrose waarvoor hij novacam heeft, Ik heb op aanraden van de forum leden Cholodin geprobeerd voor z'n cognitieve toestand wat wel even leek te werken maar de laatste week wordt hij alleen maar slechter...vind het zo ontzettend zielig. Wanneer is het genoeg geweest voor het beestje...?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door kansarmedieren »

Ben ja naar de dierenarts geweest? Een hoge bloeddruk daar kan een kat blind van worden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door Rik »

Ja, ik had in je vorige topic ook al even aangegeven om de bloeddruk even na te laten kijken. Ten eerste is het zo dat hij zich door de hoge bloeddruk misschien ook niet zo lekker voelt. Dus dat is sowieso iets wat je even zou moeten laten meten. Bowy geef ik al sinds anderhalf jaar Amlodipine en dat helpt wel. Ze ziet ook alleen nog maar schaduwen maar kan zichzelf goed redden. Novacam is natuurlijk ook niet al te best (zeker op 19 jarige leeftijd en je niet weet hoe het met de nieren staat) maar ik begrijp het, je moet toch wat doen. En zeker als al het andere het aan het begeven is... tsja... En wanneer is het genoeg geweest? Dat kun jij zelf alleen maar bepalen. Als je wat aan de bloeddruk kunt doen en Luuk voelt zich weer wat beter dan kan hij zich hopelijk goed aanpassen met zijn verslechterde zicht en gehoor. Blijft zijn dementia opspelen en loopt hij echt verward overal tegenaan en kan hij zich dus niet aanpassen met blindheid dan zul je zelf moeten kijken hoe zijn kwaliteit van leven is. Hoe zijn zijn geluksmomentjes? Heeft hij die nog wel? Bowy slaapt b.v. wel veel maar staat nog steeds te miauwen om haar eten, drinkt goed, maakt nog steeds graag een rondje in de tuin en kan (als ik haar pak) ook nog even lekker kroelen. Het tegen dingen aanlopen kan ook een kwestie zijn van gewenning op blindheid. Dus je moet hem wel de kans geven om dat te leren. Maar of hij het ook echt leert dat kun jij zelf alleen maar beoordelen want wij zien ook niet hoe erg die dementia meespeelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door Gula »

Vandaag zag ik echt voor het eerst staar achtige verschijnselen in zijn ogen, grijzige vormen in zijn pupillen, dacht al een tijdje wat troebelheid te zien bij hem maar dat was moeilijk te onderscheiden van lichtweerkaatsingen.
morgen ga ik z'n bloedruk laten testen en naar zijn ogen en oren laten kijken bij de da. hopelijk kan er nog iets gedaan worden om z'n kwaliteit van leven te verbeteren.
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door Gula »

het gaat helemaal fout met luukje...onderweg naar de dierenarts kreeg hij een bloeding achter zijn oog en zijn opeens zijn pupillen ongelijk...dierenarts zegt dat er waarschijnlijk een tumor achter z'n oog zit en dat er eigenlijk niks meer aan te doen is, dat hij ontzettende koppijn heeft op het moment, dat inslapen de beste optie is nu...
Heb voor morgen een afspraak staan....ben helemaal kapot nu...
broetjes2015

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door broetjes2015 »

Ooohhh wat erg!
Ik wens je heel erg veel sterkte! Het afscheid van een vriend is altijd vreselijk moeilijk.
Dikke virtuele knuffel van mij.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door kansarmedieren »

Ben je bij de dierenarts geweest? Waarom niet gelijk laten inslapen als de kat zoveel pijn heeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door Rik »

Ojee... dat is slecht nieuws. Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door Gula »

@ kansarme dieren, omdat mijn zus ook nog afscheid wil nemen en die moet uit leiden komen(ik woon in enschede, hij heeft 13 jaar bij haar gewoond, laatste 6 jaar bij mij)

dank jullie en knuffel de twee maand oudere Bowy maar extra veel vanavond, Rik.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door Anne »

Ach jee, heel veel sterkte zeg :-| Voor je poes is het het beste dat je haar rustig uit haar lijden verlost, ik denk aan jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door G+S »

Sterkte! :-(
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door Gula »

shit man, ik kan het niet....beestje is drie weken lang de woonkamer niet uit geweest en uitgerekend nu wist hij mij te vinden in de slaapkamer en ligt heerlijk naast me te slapen,...dit is zoooooo moeilijk...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door BloemTetsu »

Luukje voelt het aan en laat het zo weten, dat het goed is. Kroel, knuffel en neem dit moment diep in je op en koester het.
Los laten is zwaar, maar de beslissing wordt genomen in liefde voor het beestje om verder pijn te voorkomen.
Heel veel sterkte!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door Rik »

O, wat lijkt me dat zwaar. Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: luukje loopt tegen dingen aan

Bericht door Gula »

het is gebeurd...de dierenarts moest mij eerst wel echt overtuigen dat het inderdaad een tumor was en niet iets anders wat nog verholpen of verlicht zou kunnen worden....god, wat mis ik hem...arme poepie moest eerst nog kotsen van de stress...
Plaats reactie