Verkleuring oog bejaarde poes

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Wopje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2015 21:09

Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door Wopje »

Sinds een paar weken heeft mijn oude poes Katja (18) één verkleurd oog.
Ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet goed hoe ik een foto kan toevoegen, daarom hieronder een link naar mijn dropbox met een duidelijke foto:

https://www.dropbox.com/s/66p64xk4300w2 ... .jpeg?dl=0

Ik zie nog weinig andere veranderingen in haar gedrag behalve dat ze meer gaat eten. Veel slapen deed ze al, maar dat past wel bij de leeftijd. Kan dit het begin zijn van iets ernstigs?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
het andere oog is niet alleen verkleurd, de pupillen zijn ook ongelijk.
morgen maar even een bezoekje aan je dierenarts brengen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Wopje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2015 21:09

Re: Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door Wopje »

Dankjewel voor je snelle reactie Adriana. Enig idee waar het op zou kunnen wijzen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door Rik »

Oei, dat linker oog (rechts op de foto) ziet er inderdaad niet jofel uit.

Kans bestaat dat ze daar inmiddels niets meer mee ziet. Haar pupil staat in ieder geval meer open dan de andere en dat kan duiden dat ze er dus niet meer mee kan zien. Ik heb zo'n vermoeden dat het een bloeduitstorting in het oog kan zijn t.g.v. hoge bloeddruk (maar ik ben geen DA). En bij die leeftijd is een bloedonderzoek dan ook handig omdat een hoge bloeddruk het gevolg kan zijn van nierfalen.

Ik hoop dat je DA ook bloeddruk kan meten (kunnen ze n.l. niet allemaal).

(Ze is een jaartje jonger dan Bowy... en die heeft vorig jaar ook de diagnose nierfalen en te hoge bloeddruk, >300, gekregen. Inmiddels begint zij nu ook steeds slechter te zien maar geen verkleuringen in de iris t.g.v. bloeddruk. Daar krijgt ze nu ook medicijnen voor om die lager te houden).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Wopje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2015 21:09

Re: Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door Wopje »

Dankjewel voor je reactie Rik, ik vind het ook best een beetje zorgelijk...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door Rik »

Hoe is het met Katja? Heeft de DA al uitsluitsel kunnen geven over de verkleuring en vergrote pupil?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Wopje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2015 21:09

Re: Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door Wopje »

In overleg met de DA gaan we eerst urine controleren. Daarna kijken we verder. Nog een heel avontuur! Hoop dat het met de kunstof kattenbakkorrels lukt. Mevrouw heeft nl. 3 bakken in gebruik...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door Rik »

Ok. Ik had verwacht dat bloedonderzoek gelijk misschien directer een oorzaak zou kunnen geven (tezamen met bloeddruk meting). Maar ik neem aan dat dat nog kan volgen na een urine-onderzoek.

Je kunt voor urine ook de pollepel-methode toepassen :lol: Bij Bowy ging dat wonderwel goed. Kattenbak(ken) tijdelijk ontoegankelijk maken (handdoek over de ingang) en als je ziet dat ze echt moet, de kap eraf en erachter gaan zitten met een pollepel (bij mij een juslepel want een pollepel vond ik wat groot). En dan als ze eenmaal zit die lepel onder d'r gat. Bowy slaagde een klein kreetje maar bleef zitten en plaste de hele juslepel vol :) En daarna dus beteuterd kijken naar wat ze onder moet graven omdat ze d'r plasje niet meer kan vinden :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Wopje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2015 21:09

Re: Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door Wopje »

Hoi Rik,
De pollepelmethode is (nog) geen succes: Katja is me steeds te slim af...
Ik ben ook niet de hele dag thuis maar ik blijf het proberen. Misschien heb ik in het weekend meer geluk. Zo niet dan ga het alsnog met de kunstig korreltjes proberen.
Ondertussen gaat het gelukkig nog best wel goed met haar en ligt ze nu tevreden op de bank te kroelen :)
Zodra ik uitslag van het urineonderzoek heb laat ik het weten!
Dankjewel voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door Ilone »

Ik sluit Speedy altijd 's nachts bij me op de slaapkamer op zonder kattenbak. In de ochtend met lepel achter hem aanrennen en voila.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Verkleuring oog bejaarde poes

Bericht door snorrebaard »

Ik zet de kattenbak in de hal naast de slaapkamer, de poes slaapt bij mij dus als ze moet plassen, hoor ik haar op de bak gaan. Ik gebruik geen pollepel maar het potje zelf, ofwel de dop van b.v. een spuitbus haarlak. Dat zet ik al klaar naast de bak, dus als ik haar hoor krabben in de bak kom ik uit mijn bed en houd het potje onder haar staart. Is me al telkens gelukt.
Zet het staal wel in de koelkast, want het mag niet te warm staan. En mag ook niet ouder zijn dan 24 uur.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Plaats reactie