Vieze oogjes en neus

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LilyJane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jan 2014 08:36
Locatie: Eindhoven

Vieze oogjes en neus

Bericht door LilyJane »

Hoi,

Mijn kater van 5 maanden heeft al een tijdje last van korstjes bij de neus en ogen, ook zijn zijn oren niet altijd even schoon. Nu haal ik regelmatig de korstjes weg, maar ze blijven terug komen.
Kan het zijn dat hij niet goed wast? Hij is erg actief en speelt met alles, dus ook met water en zand!
De korstjes bij zijn neus lijken opgedroogd snot, ze zijn zwart en plakkerig en erg lastig om weg te halen. Bij zijn ogen is het vaak niet meer nat, maar opgedroogd en aangekoekte restjes.
Iemand een idee wat dit kan zijn en of ik me zorgen (lees: naar de DA moet)?
Of heb je tips, dan hoor ik dat graag!

Groetjes,
Lilian

En kopjes van Jimi en Gambit
Met de kopjes van Jimi en Gambit!

Bekijk ons hier!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vieze oogjes en neus

Bericht door Dinky »

Vieze oren zou kunnen komen van oormijt.

Vieze ooghoeken in de zin van traanstrepen valt weinig aan te doen (heeft onze poes dinky ook, zie foto-album).

Korstjes bij de neus zou ik zo niet weten, misschien toch een lichte vorm van niesziekte?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
LilyJane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jan 2014 08:36
Locatie: Eindhoven

Re: Vieze oogjes en neus

Bericht door LilyJane »

Dank je voor de reactie!
Het ziet er niet uit als oormijt, meer een plakkerige substantie. Oormijt is toch zwart, kleine puntjes, of niet? Ik denk dat het oorsmeer is, maar hij wast het niet goed weg.
Hij heeft alle entingen gehad, dus dacht ik niet meteen aan niesziekte, maar ik zal hem in de gaten houden!
Met de kopjes van Jimi en Gambit!

Bekijk ons hier!
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Vieze oogjes en neus

Bericht door Anne87 »

Die zwarte plak bij de neus heeft Noodle hier ook. Die heeft chronische niesziekte. Ik haal het elke dag weg, Noodle heeft er verder geen last van namelijk.

De ogen zijn ook gewoon voorzichtig schoon te maken (heeft hij ook). Haal ik soms ook voorzichtig weg.

Wat de oren betreft zou ik even naar de DA gaan en laten onderzoeken op oormijten.
Cerna

Re: Vieze oogjes en neus

Bericht door Cerna »

Mijn jonge katten hebben ook allebei korstjes in de neus die ik niet zonder heel veel protest kan verwijderen (is wrsch erg gevoelig). Ze zijn niet verkouden.
Ik denk dat je het bij lichtere katten gewoon sneller ziet dan bij donkere katten.

Zowel de neus als ogen zou ik voorzichtig met watjes die je eerst in afgekoeld gekookt water hebt gedoopt, schoon proberen te maken. Neus lukte mij niet. Ogen is geen probleem. Oren met een droog watje, maar pas op dat je niet te diep gaat! En vertrouw je het toch niet, dan even naar je dierenarts.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Vieze oogjes en neus

Bericht door Cyamytha »

Karel heeft alleen vaak aan zn rechterneusgat een korstje. Mag het soms wel weg halen. Met enten en alles heb ik er door de DA ook naar laten kijken, niks aan de hand :)

Oogjes zijn altijd schoon, dus maak me ook geen zorgen.

Als het je niet lekker zit, gewoon even langs de DA
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Vieze oogjes en neus

Bericht door Hawk »

Ik wil even reageren in dit oude topic gezien het er wel in past. Ik zit even met het volgende, Anasja heeft, eigenlijk best wel vaak plekken onder haar ogen. Het ziet er niet angstig uit maar beter nu iets aan doen dan later behandelen als het mogelijk al laat is:

Afbeelding

Afbeelding

Ze lijkt er geen last van te hebben. Graag jullie advies.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vieze oogjes en neus

Bericht door castratenkoor »

Dat zie je vaker bij persjes. Is niet schadelijk of zo, kwestie van elke dag schoonmaken met vochtig doekje - niet met watten of ander pluizigs.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Vieze oogjes en neus

Bericht door prinsespolly »

Oooh wat een mooi beestje! Prachtig!

Ik heb twee raskatten, en de Brits Korthaar heeft ook altijd korstjes bij de ogen. Volgens de dierenarts past dat een beetje bij het ras. Ik moest ze van hem wel weghalen, anders gingen de traanbuizen verstoppen (als zitten ze bij je poes niet in echt in de ooghoeken). Hij had ook zo'n hele gele streep onder zijn ogen die jouw pluizebolletje ook een klein beetje heeft. Ik maak nu 1x per dag zijn ogen schoon, soms zelfs 2x per dag. Ik heb daar nu een handigheidje in gekregen, hij is het ook gewend en vindt het niet meer erg. Ik was mijn handen, pak hem met 1 hand onder zijn buikje en met de andere hand pak ik hem met mijn wijsvinger onder zijn kinnetje en dan haal ik met mijn duim het propje weg. Hij heeft nu ook geen gele streep meer onder de ogen.

Overigens had mijn andere kat het ook, maar toen ze ouder werd, verdween dat.
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Vieze oogjes en neus

Bericht door Hawk »

Bedankt voor jullie reacties.
Het lijkt alsof het de ene dag meer / minder is dan de andere dag. Ik ga even kijken wat ik het beste kan doen om schoon te maken. Ze zal het niet erg vinden, daar ben ik wel van overtuigd. Ontvlooien ging ook zonder problemen.

Voor de duidelijkheid, Anasja is Brits Langhaar poes.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vieze oogjes en neus

Bericht door castratenkoor »

Perzen en Britten hebben inderdaad dit soort probleempjes. Gewoon elke dag schoonhouden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie