Bejaarde en puber in "haat-liefde"verhouding..

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
T_Coenders
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2013 04:21

Bejaarde en puber in "haat-liefde"verhouding..

Bericht door T_Coenders »

De één is 12jr, de andere nog geen 3...

De "ouwe" heeft Loesje altijd getolereerd, nog steeds, maar wordt er af en toe doodmoe van!
Die kleine bedoeld er absoluut niets kwaads mee wanneer ze weer een langs komt strijken, de pas af snijden, aanstoten, kortom: expliciet aanwezig zijn.

In de meeste gevallen komt ze dan ook weg met een kleine "wasbeurt" oid, maar wanneer ze aan de gang blijft - blijft toch 'n speels diertje, zeker in de winter moet de energie ergens heen - kan ze er ook flink van langs krijgen!

Terwijl zij van mening is zich liefkozend te gedragen, is de reactie dan vaak een bijtende (letterlijk)..

Meer dan eens is me al opgevallen dat ze meerdere kleine wondjes op d'r rug en in de nek had.

Uit elkaar houden is veelal slechtst een tijdelijke oplossing.

Bovendien liggen ze het volgende moment weer tegen elkaar aan te slapen!

Voor die ouwe vind ik het sneu dat ze amper rust krijgt (uit zich ook in verminderde zelfverzorging), terwijl ik tevens het idee heb dat die kleine met een verkeerd beeld van wederzijdse liefkozing opgroeit...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bejaarde en puber in "haat-liefde"verhouding..

Bericht door castratenkoor »

Tsja 9 jaar leeftijdsverschil dat kan goed gaan dat kan fout gaan. Mijn oudste kat is 15 en de jongst wordt dit jaar 3. Is ook een stuiterbal van heb ik jou daar. Maar die heeft hier 7 katten om te "pesten". dat gaat prima. Af en toe een ferme corrigerende tik zonder nagels en hij weet, die moet ik met rust laten. En dan gaat hij wat anders doen. Ik heb katers, jij poezen begrijp ik? Ik denk dat over het algemeen een oude poes minder tolerant is dan mijn oude kater.

Goede raad is in deze moeilijk te geven. Als het om een kitten zou gaan zou ik zeggen, het is een optie er een kitten bij te nemen. Maar ze is al 3. Of een extra kitten in jouw geval uitkomst zou bieden vind ik twijfelachtig. Als je echt het gevoel hebt dat beide katten ongelukkig zijn in deze situatie, zou je kunnen proberen er een te herplaatsen, liefst in familie of kennissenkring.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bejaarde en puber in "haat-liefde"verhouding..

Bericht door eveline1982 »

Hmmm moeilijk hoor. Het leeftijdsverschil is inderdaad nogal groot. Als ze zo speels is, is het inderdaad een optie om te kijken of ze een maatje (liefst een stuk jonger) accepteerd. Zou geen kleine kitten erbij zetten maar een leuke herplaatser van 1 jaar kan misschien een enorme uitkomst bieden. Komen ze ook buiten? Zoja hoe is de jongste dan tegen buurtkatten? Op die manier kan je behoorlijk goed zien of het zal gaan lukken om er een ander speelmaatje bij te zetten. Ik zou dan wel voor een hele sociale kat gaan die hetzelfde karakter heeft als je "puber".
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Bejaarde en puber in "haat-liefde"verhouding..

Bericht door Ikey »

Ik sluit me aan bij de vorige antwoorden. Of kijken of je er misschien een kunt herplaatsen. De jongste zou ik niet als enige kat herplaatsen, want zo te horen heeft ze veel energie en die kan ze het beste kwijt als ze een maatje heeft met dezelfde energie. Of inderdaad zelf overwegen of je een jonge kat erbij kunt adopteren, zo tussen de 1 tot 3 jaar. Met hetzelfde karakter en energieniveau als je jonge kat. Misschien overwegen geen poes erbij te zetten,maar een kater, dan is de kans groter dat het goed gaat. Op die manier hoef je geen afscheid van een van de twee te nemen, maar is het probleem wel opgelost.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bejaarde en puber in "haat-liefde"verhouding..

Bericht door Ms Maaike »

Hierboven worden al goede tips gegeven. Ik zou ook proberen een (ex-)katertje van dezelfde leeftijd of net iets jonger te zoeken.

De wondjes op rug en nek hoeven overigens niet door de oudere poes te komen, het kan ook een vlooienallergie zijn. Hier ook af en toe mot tussen mijn katten waar een veel groter leeftijdsverschil tussen zit (er vinden hier ook geen wassessies plaats), dus heb het idee dat die bultjes niet door gevechten komen. Denk dat je dat soort bultjes vaker op de kop zal zien omdat katten over het algemeen op die manier gecorrigeerd worden. Kijk dus nog eens goed naar die bultjes.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie