Bruine oogafscheiding

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Daedalus
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2013 19:02

Bruine oogafscheiding

Bericht door Daedalus »

Hallo,

Mijn oude poes (geb. 1996-1997) heeft last van een bruine, teerachtige afscheiding die uit haar ogen komt. Vandaag was de substantie wat dunner en lichtbruin van kleur en druppelde op de vloer. Wat kan dit zijn en moet ik met haar naar de dierenarts?

mvg, Daedalus
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door BillyJean »

Ik neem aan dat als je dit zelf zou hebben, ook langs de dokter zou gaan. Ik zou dus een afspraak maken voor de kat
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
peggy72

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door peggy72 »

Dit heeft onze heilige birmaan standaard, als ik hem kruidenelixer geef heeft hij er geen last van. Stop ik er weer mee krijgt hij het terug. Volgens de dierenarts heeft de ene kat hier meer last van dan de ander.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door artemis »

Als een oudere poes dat plots krijgt dan is er toch iets aan de hand.
Ja, je moet er mee naar de DA.

Mijn vroegere poes Miepje had dat plots aan één oog, ook met bruine afscheiding.
Bleek dat haar traanbuis aan dat oog verstopt was en het traan niet naar de neus kon afvloeien. Doordat het traan in het oog stagneerde ontkleurde dat de wimpers waardoor het bruin werd. De DA heeft eerst een oogzalfje uitgeprobeerd maar dat hielp niet. Uiteindelijk heeft hij haar traanbuis schoongespoeld waarna het probleem verholpen was.

Maar als jouw kat dat aan twee ogen tegelijk heeft zou het net zo goed iets anders kunnen zijn.
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door Volucria »

Ik lees dat de Heilige Birmaan van peggy72 ook last heeft van bruine oogafscheiding. Welk kruidenelixir geef je hem? Ik ben Goliath vandaag gaan halen bij z'n vorige eigenaars en hij heeft ook bruin aan één oog... Daar zijn ze een paar keer voor naar de DA geweest maar die zei dat er niks aan te doen was, dus wasten ze het weg met rozenwater. Maar als er iets bestaat dat dit echt geneest wil ik het graag ook proberen!
peggy72

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door peggy72 »

Onze heilige birmaan had er last van nu niet meer, wij geven duo kruidenelixer van Jan Smit. Zo gauw ik ermee stop komt het wel weer terug. Dus ze krijgen het bij ons standaard in het water.
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door Volucria »

Bedankt! Waar koop/bestel je dat kruidenelixer en welke versie geef je? Ik vind versies met witte, blauwe en rode dop op internet, met dezelfde beschrijving.
peggy72

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door peggy72 »

ik zal vanavond even kijken op de rekening hoe de shop heet, weet het niet zo meer uit mijn hoofd, ik geef gewoon de standaard versie met de witte dop
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door Zuri »

Beste Daedalus,

Ik zou toch wilen adviseren eerst naar de dierenarts gaan om eventuele medische oorzaken uit te sluiten. Uiteraard kan een 'kruidenelixer' een oplossing zijn als er geen duidelijke medische oorzaak is, maar ik zou niet zelf gaan 'dokteren' zonder te weten wat er precies aan de hand is.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
paasnini

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door paasnini »

Goedkoop is duurkoop als je nu voor de elixer gAt terwijl er medisch iets mis is. Dus ook ik raad je stk aan om eerst naar de dierenarts te gaan.
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door Volucria »

Ik weet niet of het tegen mij of Daedalus bedoeld was, maar ik zal even voor mezelf spreken: Goliaths vorige eigenaars hebben een paar dierenartsen bezocht en die vonden geen medische oorzaak. De een zei dat het misschien een allergische reactie op een stof in het appartement was, de ander zei dat "sommige katten dat gewoon hebben" etc. Nu ga ik hem zelf wel zsm naar een DA brengen omdat ik hem nog steeds geen hap heb zien eten, maar als die DA ook niks over dat oogje weet te zeggen ga ik toch dat elixer proberen. Baat het niet, dan schaadt het niet, het is maar een kruidendrankje en geen antibiotica :)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door Zuri »

Oh sorry, foutje van de zaak. Had niet door dat jij iemand anders was dan de originele vraagsteller...
Ja als medische oorzaken zijn uitgesloten, is het natuurlijk goed om verder te kijken. Hopelijk werkt het. Succes :-)

Edit: misschien kun je je nieuweling verleiden met lekker geurig blikvoer? Het is niet vreemd dat een kat kort na een verhuizing even van slag is, maar hou het inderdaad in de gaten. :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door Chiquita98 »

NOte: de topicstarter heeft al jullie berichtjes niet eens meer gelezen!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door Volucria »

Goh, ik heb al van alles geprobeerd. Ben vandaag speciaal na m'n werk naar de dierenwinkel geracet om een Sheba-zakje tonijn te halen omdat hij daar normaal gezien dol op zou moeten zijn, maar hij heeft dat schaaltje amper bekeken. :( Afin, de DA zei dat dat inderdaad kan zijn omdat hij even aan z'n nieuwe omgeving moet wennen, pas als hij donderdag nog niks heeft gegeten wordt het zorgwekkend.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Bruine oogafscheiding

Bericht door Zuri »

Krijgt hij wel het voer dat hij nog kent van zijn oude thuis? Waarschijnlijk gaat hij vannacht wanneer jij ligt te slapen op onderzoek uit en komt hij daarbij ook zijn voerbakje tegen. Waarschijnlijk is ie nu nog even te verlegen en verward. Komt goed. :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Plaats reactie