Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Bericht door Sunnetje »

Ik maak toch maar even een nieuw topic hier over.

Dizzy had dus vorige week (25 oktober) ineens een vies oogje wat traande.
We zijn naar de DA gegaan en kregen druppels, omdat haar oogje erg ontstoken bleek. verdikt oogslijmvlies en erg rood van kleur.
Ze vond het druppelen absoluut niet leuk , maar we hielden stug vol.

na 2 dagen zijn we terug gegaan naar de DA omdat Dizzy amper nog at, alleen nog maar sliep en zich duidelijk ellendig voelde. Ze bleek toen koorts te hebben, zoals we eigenlijk al vermoedden, 39,6. Dus kreeg ze aan AB prik en een pijnstiller.
Ook kregen we nog een zalfje mee voor haar oogjes, omdat de druppels het oogje niet goed 'smeren' zeg maar. Dus we moesten 4 maal daags druppelen en daarna het zalfje aanbrengen.

Op 30 oktober bleek ineens ook haar andere oog onstoken, dus deze zijn we ook gaan druppelen en zalven.

Dizzy haar koorts was gelukkig inmiddels weer weg en ze at ook alweer ietsje beter, maar nog steeds enorm matig. al met al 1 blikje natvoer en misschien net 1 bakje brokjes per dag, amper.
Ze bleek ook afgevallen, van 3.6 kilo naar 3 kilo!

Vandaag, 4 November, zien haar oogjes er gelukkig al iéts beter uit. Ze knijpt er niet zoveel meer mee, maar ze tranen nog wel steeds, gelukkig zien we er bijna geen prut meer uit komen en lijkt haar oogslijmvlies ook niet meer zo verdikt, maar het is nog wel rood.

Zojuist kom ik thuis en bij het aaien zie ik ineens dat Mystic's rechteroog traant en dat er prut uit komt! Meteen de oogleden opgetild en bij zijn rechteroogje lijkt het oogslijmvlies verdikt, maar niet rood. We hebben hem ook maar meteen gedruppeld voor de zekerheid.

Nu begin ik toch wel te vrezen voor de anderen. kan dit een virus zijn? zouden ze misschien toch een niesziekte hebben opgepikt van de opvangkittens? Of zou het iets anders kunnen zijn? Is het verstandig om Mystic zijn linkeroog ook te druppelen, ook al vertoont deze nog geen tekenen van ontsteking?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Bericht door inky »

Het kan een virus zijn, maar ook een bacterie.
Ik zou een gezond oog niet druppelen, maar wel strak in de gaten houden om bij het minste geringste met druppelen te starten. Maar ik denk dat iedereen daar zo z'n eigen idee over heeft.
Mocht het om het herpes virus gaan, dan kan L-lysine door het voer helpen het virus te remmen.
Pum kreeg hiervan 2 x daags 500 mg. voorgeschreven van de oogarts en ik heb het voor alle katten door het voer gedaan. Kost wat, maar als ze (weer) ziek worden kost het misschien nog meer.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Bericht door jennli »

Klinkt als de symptomen van niesziekte. Het niet willen eten kan komen door pijn in het keeltje of een verstopte neus. Niesziekte is een combinatie van virus en bacteriën, maar goed te behandelen. Ik zalf de oogjes wel als ze tranende oogjes hebben. Werkt antibacterieel. Meestal is na een paar dagen het resultaat al heel veel beter. Welke zalf heb je gekregen?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Bericht door Sunnetje »

Ik heb Gentapolycort als oogdruppels gekregen (4 maal daags) en ophtosan als oogzalfje (2 tot 4 maal daags).

Ik heb even gezocht op L-lysine, heb die naam al wel eens vaker voorbij zien komen. Ik lees dat het inderdaad wel eens als medicijn gebruikt wordt. Je koop gewoon van die capsules dus en dus dat door het voer?


We druppelen Dizzy haar oogjes dus sinds 25 oktober, dus nu 11 dagen. We hebben dus wel de indruk dat het iéts beter gaat, maar nog steeds niet geweldig. Dizzy wordt ook niet graag opgepakt en ze eet nog steeds slecht.

We zijn er nu wel alert op dus ik hou de anderen ook sterk in de gaten en Mystic's oog gaan we ook blijven druppelen, hopen dat het niet erger wordt.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Bericht door inky »

Ik heb even gezocht op L-lysine, heb die naam al wel eens vaker voorbij zien komen. Ik lees dat het inderdaad wel eens als medicijn gebruikt wordt. Je koop gewoon van die capsules dus en dus dat door het voer?

Je kunt ze inderdaad als capsules kopen, zo heb ik ze van de DA meegekregen. Ik heb het daarna online besteld, maar volgens mij kun je het ook bij de drogist kopen, want mensen met een koortslip gebruiken het ook.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Bericht door Sunnetje »

Mystic's oogje is gelukkig nog niet erger geworden. Hij vind het druppelen nu ook niet meer leuk, maar het lukt bij hem beter dan bij Dizzy. Dizzy d'r oogjes lijken ietsje beter te gaan.Ze tranen nog wel, maar het vliesje is niet meer meteen zichtbaar en haar oogslijmvlies lijkt al ietsje minder rood.
Ze komen er wel.

Ik hoop nu alleen dat de anderen niet ook ziek worden.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Bericht door Sunnetje »

Dizzy's oogjes lijken eindelijk op te knappen. Ze staan weer merendeels helder, het oogslijmvlies lijkt niet dik meer en is amper nog rood, wel traant haar oogje nog steeds dus we blijven nog even druppelen. Ze eet ook weer normaal gelukkig en slaapt al wat minder veel.

Mystic zijn andere oogje is sinds vandaag ook vies en het slijmvlies is nu ook opgezet :-( Denk dat we hem ook nog wel een weekje of 2 moeten gaan druppelen... bij hem waren we er eerder bij dan bij Dizzy, dus hopen dat het ook sneller over is en dat hij geen koorts krijgt en gewoon blijft eten.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Bericht door pearlsofpassion »

Fijn voor Dizzie!
Ik maakte me eigenlijk serieus zorgen.

Hopelijk knapt Mystic snel op.

Hoe is het nog met mijn favoriete jonge meiden? :grin:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Bericht door Sunnetje »

Dizzy's oogjes zien er vandaag eigenlijk weer als normaal uit! :grin: Ze tranen niet meer, ze staan helder en Dizzy doet ook weer haar gewone ding. Ik blijf haar nog wel een dagje of 2 druppelen denk ik, voor de zekerheid. Mystic zijn ene oogje ziet er ook alweer ietsje beter uit, het tweede oogje knijpt nog wat en heeft nog wel het vliesje. Maar ook dit zal met een paar dagen wel weer beter zijn :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Na Dizzy nu Mystic ook vies oogje...virus?

Bericht door nellebel »

goed nieuws
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie