Oogprobleempje, wie herkent dit?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Oogprobleempje, wie herkent dit?

Bericht door Anaheim »

Hoi iedereen,

Daar was ik ook weer eens met een vraag.
Sinds enkele dagen heeft Pinky dit plekje bij haar oog. Ze lijkt er geen last van te hebben, zit er niet overdreven aan te wrijven met haar pootje.
Lijkt dus een beetje een traanoog er zit nu dus ook wat viezigheid bij wat gewoonlijk ook uit een oogje komt ;)

Nu las ik in de verschillende topics al over verschillende dingen zoals niesziekte (zou het dan niet beide ogen moeten zijn?) maar ook dat mensen met dit soort dingen niet naar de DA gaan maar dat het vanzelf overgaat.
Ook las ik over zalfjes, welke zijn dat die mensen gebruiken voor hun kat?Mits ze hier van toepassing zijn natuurlijk.
Vandaar ook net even een foto gemaakt en die hierbij geplaatst (zal hem later weer verwijderen want weet niet of dit mag) .Nu ziet het er weer iets minder uit en als ze haar oogjes gaat wassen ziet het er weer een stuk beter uit.

Wie oh wie is dit wel eens tegengekomen?
Afbeelding
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oogprobleempje, wie herkent dit?

Bericht door Anne »

Hobbel heeft een ook een traanoogje. Volgens de da niet iets ernstigs en ook geen zalfje.
Ik kan niet zo gauw zien op de foto wat het precies is, het lijkt inderdaad wel op een vies oogje maar als ze dat nog nooit eerder heeft gehad zou ik het wel in de gaten houden.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Oogprobleempje, wie herkent dit?

Bericht door Mirjam86 »

Je kan altijd voor de zekerheid even bellen met de DA. Misschien adviseert hij wel om het schoon te houden met afgekookt water of weet hij welk zalfje je kan gebruiken.
Beter dan zelf gaan dokteren natuurlijk, maar je kan het ook even aan kijken.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogprobleempje, wie herkent dit?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik gebruik enkel een zalfje als haar oogje ook ontstoken is. Dat kan je aan het derde ooglid zien.
Kleintje heeft het al haar hele leven (chronische niesziekte, maar heel zwak) en ik deed er vroeger ook niets aan (gelukkig, anders had ze vast tig AB-kuren gehad en was haar immuun om zeep geweest). Tot ik een keer bij de DA was om iets heel anders en die zei dat ze een klein beetje ontsteking op haar oog had. Ze heeft toen het derde ooglid laten zien en dat was inderdaad ietsje dikker en wat roder dan normaal.
Later heeft ze ook eens dik oog gehad, dus dat was ook duidelijk ontstoken.

Dus, als ze nog eens erge traanoogjes heeft, kijk ik altijd eens naar het derde ooglid en als dat dik staat, zal ik zalf gebruiken (heb altijd in huis); maar anders zeker niet. Heeft niet veel zin.
Ik heb het buiten die twee keer nog niet nodig gehad. Ze heeft verder nooit onsteking als haar oogjes even tranen.
Maar meestal is het niet zo vuil als bij jouw kat, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen want ze heeft zwarte randen rond haar oogjes, en daarop zie je dat maar moeilijk...
En het kan ook gewoon van de dikte van de tranen of de manier van wassen afhangen, en dus niet noodzakelijk ernstiger zijn.

Als ik het bij haar zie, haal ik het ook gewoon even weg met een doekje.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Oogprobleempje, wie herkent dit?

Bericht door Anaheim »

Nou het stelt me wel gerust dat er niet meteen wordt geroepen met "bel meteen de DA" :lol:
Romy hier heeft ook een traanoog, de vorige eigenaren hadden haar te lang met flinke niesziekte door laten lopen voor ze haar in het asiel dumpten :evil: Asiel zei dat dat daardoor kwam.

Ik dacht gisteravond ook al dat als het een echte ontsteking van het een of ander was geweest dat ze er dan misschien ook wel vaker aan zou zitten en mij er zeker niet aan zou laten zitten omdat het dan wel pijn had gedaan.

IK ga het vandaag proberen even goed schoon te maken en ik hou het in de gaten.

Bedankt voor jullie avies!
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Oogprobleempje, wie herkent dit?

Bericht door Anaheim »

Nou, een aantal weken verder er haar oogje lijkt nog steeds wat geirriteerd. Ook moet ze echt regelmatig overgeven. Hierbij zitten ook vaak nog haarballen dus of dat overgeven daar door komt of dat het misschien toch iets met het oogje te maken heeft...?
Overgeven is gemiddeld 4x in de week terwijl ze helemaal niet "ziek" lijkt. Ze eet en speelt gewoon.Maar net gaf ze weer over zonder haarbal en toen legde ik pas de link met haar oogje (wat er overigens stukken beter uitziet dan op bovenstaande foto) dus misschien dat het toch met elkaar te maken heeft.
Om 1 uur is er inloopspreekuur dus ga straks even langs de DA.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oogprobleempje, wie herkent dit?

Bericht door nellebel »

hoest ze ook wel eens? mijn guusje begon ook wat te braken, maar die hoeste soms. bleek achteraf dat ze vooral braakte omdat ze zo diep moest hoesten. die heeft ook een traanoogje. zalf gekregen maar na 2 dagen ermee gestopt. die begon zo aan haar oog te krabben om de zalf eruit te krijgen dat dat erger was als het traanoogje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Oogprobleempje, wie herkent dit?

Bericht door Anaheim »

Nee ze is verder goed gezond hoesten doet ze niet.

Kom net terug van de DA en aan het oogje gaat ze niks doen omdat het niet ernstig is en Pinky er ook geen last van heeft.Ze zei dat ze er dan wel een zalfje voor kan geven maar dat het uiteindelijk weer terugkomt.Achteraf herinnerde ik me dat ze dit in 2006 ook eens heeft gehad en uiteindelijk vanzelf overging.
Het overgeven heeft dus inderdaad gewoon te maken met haarballen dus lax-o-past meegekregen.
Ben weer helemaal opgelucht nu Pinky weer helemaal is goedgekeurd. :eangel:
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oogprobleempje, wie herkent dit?

Bericht door nellebel »

ze heeft weer een APK voor een jaartje hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Oogprobleempje, wie herkent dit?

Bericht door Anaheim »

Nou inderdaad :lol: Word er altijd zo zenuwachtig van naar de DA gaan.Ben altijd bang dat het iets ernstigs is :oops:
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Plaats reactie