Kater blind aan 1 oog voor 1 dag

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
victoria
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2011 14:26

Kater blind aan 1 oog voor 1 dag

Bericht door victoria »

Mijn kater, Sol 6mnd, was laatst blind aan 1 oog. Zomaar ineens. Ook was de reflectie op dit oog anders. Je zag dat hij dat het zo vervelend vond. Ik ben de dag erna naar de dierenarts gegaan waar ze zijn bloed hebben getest. En natuurlijk was toen zijn oog terug normaal. Ze waren vooral bezorgd om een parasiet op zijn hersenen, gelukkig is dit niet het geval gebleken! Ik heb de indruk dat hij nu niet helemaal goed ziet.. Ik zou een afspraak moeten maken met de dierenoogarts als het nog eens voorvalt, maar dit is heel moeilijk te plannen omdat het maar 1 dag duurt. Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt? Ik maak me toch wat zorgen om mijn katerke..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater blind aan 1 oog voor 1 dag..?

Bericht door Anne »

Nee ik heb daar geen ervaring mee. Ik zou er wel mee terug gaan als het zich nog eens voordoet.
Hopelijk komt het niet meer voor!! Sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kater blind aan 1 oog voor 1 dag

Bericht door Admin »

Ik dacht dat plotselinge blindheid te maken kon hebben met een te hoge bloeddruk. Dat zou je de dierenarts eens kunnen laten controleren.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
victoria
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2011 14:26

Re: Kater blind aan 1 oog voor 1 dag

Bericht door victoria »

Merci voor je bezorgdheid! Zo lief... :)
Awel, hij is volledig 'nagekeken' en ze vonden niets! Hij is zo gezond als een vis! ;)
Het probleem is dat hij het 's avonds heeft (het is nog maar 2x voorgevallen) en de dag erna is alles terug in orde...
Dus dan naar de dokter gaan heeft geen nut. Ik denk soms dat hij van dichtbij niet goed ziet maar het kan ook zijn dat ik vanal aan het zoeken ben..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kater blind aan 1 oog voor 1 dag

Bericht door Ilone »

Kan een kat ook niet "gewoon" last hebben van glaucoom o.i.d.?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
victoria
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2011 14:26

Re: Kater blind aan 1 oog voor 1 dag

Bericht door victoria »

Ik heb de foto's een opgezocht over glaucoom maar bij hem zag het er toch heel anders uit.. :(
Hij is nu ook niet meer zo ondernemend als ervoor. Ik wil hem echt helpen maar wat kan ik doen als de dierenarts het al niet weet?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kater blind aan 1 oog voor 1 dag

Bericht door Ilone »

Mja, je bent 1 keer bij de DA geweest, als de DA het nu al niet meer weet zou ik toch eens gaan zoeken naar een adere.
Ik zou gewoon eens teruggaan naar je DA en voorleggen hoe de situatie nu is.
Dan kunnen ze evt verdere onderzoeken doen. Hadden ze vorige keer de bloeddruk gemeten?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kater blind aan 1 oog voor 1 dag

Bericht door Femmel »

Ik zou zeker om een doorverwijzing naar een oogarts vragen!

Onze kater Spetter* had ook vage oogklachten, inderdaad het idee dat hij blind was aan 1 oog, maar ook zijn koppie vreemd "wegtrekken". Oog zag er verder normaal uit. Dit begon op zaterdagavond laat en zondagochtend naar de DA gegaan. DA gaf een vitamine A oogzalfje omdat ze niets kon vinden. :???:

Op woensdag was zijn pupil ineens enorm groot en lichtstijf. Weer naar een andere DA, ook zij wist niet wat het was, maar toen ze zijn koppie naar achteren deed werd de pupil ineens weer klein. Weer iets anders gekregen, maar ze wist niet wat het was.

Op vrijdag zijn we naar DA nr. 3 gegaan. Hij keek in het mandje en zei : "O, ik zie het al! Hij heeft een lensluxatie.". Hij pakte zijn boeken erbij, legde ons alles uit en verwees ons door naar een oogarts. Echter moesten we 3 weken wachten voordat we daar terecht konden. Op de woensdag daarna leek het alsof Spetter* veel pijn had van zijn oog, dus een spoedverwijzing gekregen naar een andere oogarts waar we 's middags nog terecht konden.

Deze constateerde dat hij nog geen glaucoom had en dat we verder maar niets moesten doen, als hij glaucoom kreeg konden we het oog altijd nog laten amputeren, hij zou geen pijn aan het oog hebben. Maar ook dat zat me niet lekker en ik maakte toch een afspraak bij de andere oogarts.

Twee weken later kwamen we daar op het spreekuur met een FIVkater die inmiddels vreselijk had ingeboet op zijn weerstand door alle dierenartsbezoeken. Zij onderzocht hem weer helemaal en bevestigde ook dat hij een lensluxatie had, tevens had hij een forse ontsteking op het hoornvlies. Eerst moesten we die ontsteking onder de duim krijgen, daarna kon hij geopereerd worden en zou zijn lens verwijderd worden. Hij moest dan na de operatie weer geregeld op controle, 4 weken een kap op en 4 weken lang 4x daags moesten we zijn oog druppelen. Er was wel een risico dat we het oog uiteindelijk tóch zouden moeten laten amputeren. Overigens is opereren de enige juiste behandeling bij een lensluxatie, maar de andere oogarts had het niet aangedurft door Spetter* zijn FIV en leeftijd. Kan ik me nog enigszins voorstellen, maar zeg dat dan tegen mij! Ik was zo boos! :evil:

Tot overmaat van ramp bleek Spetter* allergisch voor de oogzalf, hij had er enorm veel pijn van! Toen hebben we de knoop doorgehakt en gekozen voor een oogamputatie. Ik vond het vreselijk om die beslissing te maken, maar we konden niet anders. Na al die dierenartsbezoeken en het gerommel met dat oog en de oogzalf, was er weinig meer over van de prachtkater die hij daarvoor was.

Toen de dierenarts zijn oog had geamputeerd bevestigde hij gelukkig dat het een goede keuze was geweest. De oogbol was helemaal ontstoken.

Hij is na de operatie enorm opgeknapt en wij waren enorm blij dat we hiervoor hadden gekozen!

Een heel lang verhaal en eigenlijk wilde ik alleen maar zeggen : laat je niet van het kastje naar de muur sturen! Vraag om een doorverwijzing naar een oogarts als je eigen dierenarts het niet weet.

Veel sterkte en succes!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Plaats reactie