Oogdruppels toedienen

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Oogdruppels toedienen

Bericht door silfje »

Ons kitten dat we net 3 dagen hebben heeft een vlekje in het oog en moet hiervoor cavasan oogzalf krijgen. We moeten dit 4x per dag geven en het is vloeibaar dus we moeten druppelen.
Iedere keer spartelt ze heel erg tegen en ik ben nu bang dat ze hierdoor bang voor ons wordt. Ik hou haar vast en mijn vriend geeft de druppels, we hebben allebei krabbels gehad en ze miauwt heel zielig, zelden had ik zo graag gewild dat ik met dieren kon praten om uit te leggen dat het voor haar gezondheid is en niet om te pesten dat we haar ogen druppelen.

Heeft iemand tips hoe we haar oogjes goed kunnen druppelen op een zo katvriendelijke manier? Ik krijg haar niet in een handoek omdat ze zo beweeglijk is.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door nellebel »

tussen de benen zetten met het hoofdje van je af. dan kun je het hoofdje achterover houden en druppelen. als je met 2 bent, kun je misschien ook doen dat 1 haar vast houdt (ik pak dan met 1 hand tussen de voorpoten zodat ze op je hand ligt en haar pootjes vrij kunnen bewegen0 en dat de ander dan druppelt.
Blijft lastig hoor. is ook niet uit te lggen en je hart breekt dan.
Als je haar erna een snoepje geeft wordt het misschien ook minder vervelend. flippie bij ons is er zo aan gewend dat ik haar ogen moet schoonmaken. dan roep ik "doppies" komt ze eraan gerend, ze blijft het vervelend vinden, maar het snackje erna daar doet ze het voor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door silfje »

Bedankt voor je reactie, ik ga haar maar verwennen na het plagen met die druppels en hoop dat ze er zo op reageert als jouw kat. Gelukkig is het maar voor even en niet voor goed.
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door silfje »

:evil: :cry: &*^%!!! , nu was buri binnen een week al van het geirriteerde oogje af en zijn we gestopt met cavasan, en vanmorgen zag ik dat haar ooglid helemaal dik was. Net nu ze ons weer leerde te vertrouwen, moeten we opnieuw met die ellende beginnen.

Ik heb mijn eerste kras ook al op mijn hand, en mijn vriend op zijn buik :( Nu heb ik een manier ontdekt door haar voorpoten op de bank te drukken en met mijn ellebogen haar achterkant tegen de bank te drukken zodat ze haar achterpoten niet kan gebruiken om te krabben, en dan geeft mijn vriend haar de oogdruppel.
Dit gaat wel maar is geen pretje want ik hoor haar heel zielig miauwen, het is echt balen als je je kat zo moet mishandelen voor haar eigen bestwil :(

Alle tips zijn welkom want samen druppelen gaat alleen in het weekend en smiddags lukken ivm werk, en ze moet het 4x per dag.
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door Corrina »

Ik zet mijn katje altijd op het aanrecht met haar rug naar mij toe. Dat is een prettige werkhoogte en je kan er goed bij. Met de linkerarm voor haar langs en met je linkerhand het hoofdje vast houden. Op die manier kan ze haar voorpoten ook lastig gebruiken. Dan met 1 vinger het onderste ooglid een klein beetje naar beneden halen. Ze zal naar achter lopen maar daar sta je dan met je buik. Links zit je arm in de weg zodat ze die kant niet op kan. Mijn kat gooit uit protest automatisch haar hoofdje omhoog zodat ik er eigenlijk nog beter bij kan.

Het is een beetje lastige te verwoorden. Hieronder een filmpje waarin je goed kunt zien hoe je het hoofdje moet vasthouden

http://www.videojug.com/film/how-to-giv ... ye-drops-2

Als ze erg tegenspartelt kun je ook nog een handdoek gebruiken.

Probeer er niet tegenop te zien en haar zonder twijfelen kordaat vast te pakken..

Succes ermee! Het gaat vanzelf beter!
Elsa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009 09:46
Locatie: provincie Brabant

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door Elsa »

Ik heb het filmpje bekeken, maar dat is een dierenartsassistente die dit voordoet. Mijn katten laten bij de DA ook alles doen, maar als je het thuis zelf probeert lijkt het wel alsof je heel andere katten hebt als bij de DA.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door castratenkoor »

Ik hanteer de zelfde tactiek als Corrina, op het aanrecht. Zelfde houding, zelfde gebruik van handen en armen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb een beetje last met het zalven van Cuzco's oog.
Hij spartelt namelijk op een aparte manier tegen.
Ik doe het ook altijd volgens onderstaande methode:
Corrina schreef:Ik zet mijn katje altijd op het aanrecht met haar rug naar mij toe. Dat is een prettige werkhoogte en je kan er goed bij. Met de linkerarm voor haar langs en met je linkerhand het hoofdje vast houden. Op die manier kan ze haar voorpoten ook lastig gebruiken. Dan met 1 vinger het onderste ooglid een klein beetje naar beneden halen. Ze zal naar achter lopen maar daar sta je dan met je buik. Links zit je arm in de weg zodat ze die kant niet op kan. Mijn kat gooit uit protest automatisch haar hoofdje omhoog zodat ik er eigenlijk nog beter bij kan.
Maar wat doe je nu als je kat ipv vooruit of achteruit te willen (waarbij je haar kan tegenhouden), zich onderuit laat vallen?
Cuzco laat zich helemaal op zijn zij glijden, met zijn hele gewicht. Tot nu toe lukt het me niet om hem daarin tegen te houden, zelfs niet door zijn achterhand onder mijn arm te 'knellen'. En je kan wel volgen met je handen, maar werkt echt niet handig omdat zijn kopje dan schuin komt te liggen en je vervolgens alle controle over zijn lichaam kwijt bent waardoor hij alsnog veel gemakkelijker wegkomt.
Ik ben maar alleen, dus een hand extra onder zijn borst lukt niet, dat zou dat wel voorkomen.
Als het echt weer oncontroleerbaar is, begin ik opnieuw (weer in positie plaatsen), maar ik zou liever hebben dat ik niet zo 3 keer moet proberen en de zalf ondertussen overal hangt behalve op zijn oog... :???:

Maar heeft iemand nog tips hoe ik dat gemakkelijker kan doen? Je kan hem natuurlijk niet tegenhouden door hem aan zijn kopje omhoog te houden, dat is onzin.
Maar vanmorgen ben ik geeindigd met Cuzco die compleet op zijn rug lag en zijn voorpoten rond mijn handen omdat hij zich zo onderuit gewurmd had. Heel lastig. En dan mag ik nog mijn beide handjes kussen dat hij dus noooiit krabt of bijt! :shock:
5 kg kat is ook niet zoiets wat je zomaar omhoog houdt als hij dat niet wil, en hij wurmt zich toch onder mijn arm door. :???:

Het is niet dat ik erg veel tijd nodig heb om de zalf erin te krijgen, ik heb het al een paar keer gedaan bij Kleintje maar die reageert inderdaad gewoon zoals Corrina's kat in de quote. Bij Cuzco kan ik zelfs die tel die nodig is om de zalf erin te krijgen, dus vrij moeilijk voor elkaar krijgen.
Dus tips? :-)


Ik bedenk me net zelf (heb ik dus altijd als ik net een vraag gesteld heb :roll: ) dat ik hem wel vrij gemakkelijk op zijn buik kan laten liggen, dus misschien moet ik het zo maar proberen. Dan kan hij alleszins al niet meer ver naar beneden toe....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door castratenkoor »

In Cuzco zijn geval zou ik hem op de grond behandelen, met je knieën om hem heen. Op die manier voorkom je dat hij zich omdraait en dan met linkerhand zijn kop vasthouden, met wijsvinger ooglid naar beneden en met rechts zalf erin. Linkerhand dus zeg maar helemaal vanaf links om zijn kop.

Succes - ach ja zo heeft elke kat zijn eigen aanpak nodig.

Bram moet elke dag laxeermiddel, met hem lukt de aanrechtmethode erg goed.
Maar dat zou met Bob niet lukken, die kan ik met mijn linkerarm onmogelijk in bedwang houden.
Wat dat betreft heb ik mazzel dat het Bram is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door pearlsofpassion »

Aja, zo kan ik het ook nog proberen.
Nadeel is dan wel dat er vast twee anderen ook met hun neus in de weg komen zitten... :roll:

Thanx!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door castratenkoor »

Ja ik ken dat - als ik Bram op het aanrecht medicatie geef zit Rik zijn neus vaak in de weg.
Die wil overal het naadje van de kous van weten.
Dan zie ik niet zo goed wat ik doe hahahaha.

Voordeel van op de grond is dat je je knieën als soort van dwangbuis kunt gebruiken.
Dan heb je nog twee handen voor de kop.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik snap het. :-)

Hier is Luis net zo'n gevalletje als Rik. Moet van alles het fijne weten en alles moet grondig onderzocht... Echt met zijn neus er plat op. :lol:
Kleintje die wurmt zich overal tussen als er snoepjes in de buurt zijn, dus ik zal die nog maar even in de kast laten tot de zalf in het oog zit. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door paasnini »

Let op, er zijn best een aantal katten overgevoelig voor Cav en 1 van de tekens is dat zij heftig tegenspartelen en flink over de rooie gaan als je druppelt. Mijn kitten had dit ook, na overleg met de dierenarts heb ik ipv Cav Fucithalmic gehad (extra voordeel dat je maar 2 x hoeft te druppelen) en die enorme weerstand (schreeuwen, krabben en bijten) was direkt over.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door pearlsofpassion »

Hij krijgt geen Cav. ;-)
Maar bedankt voor de waarschuwing, voor iedereen dan. :-)

Op de grond ging het vanavond trouwens als een fluitje van een cent. Hij kroop wel wat hoger op mijn schoot, maar dat kon geen kwaad.
Dank je wel Dinie! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door paasnini »

Oh sorry dan heb ik niet goed gelezen. Maar in ieder geval goed inderdaad voor iedereen die het leest die wel Cav gebruikt. Overigens volgde na het tegenspartelen dat het oog roder en geirriteerder werd dan voor het druppelen.
Plaats reactie