Oogdruppels toedienen

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door Sunnetje »

Hier ook een drama, dat oogjes druppelen ;) We hebben dit bij de kittens moeten doen vanwege hun niesziekte, en later bij Dizzy en Mystic toen die ineens ontstoken ogen kregen.

Dizzy kroop achteruit, deed haar kopje omlaag, krabte, spartelde, en wilde absoluut niét!
Mystic knijpt simpelweg zijn ogen stijf dicht :P Toch lukt het druppelen bij hen nog wel, als je het samen doet (en met veel geduld)

Maar toen we laatst Suzie nog een keertje moesten druppelen vanwege haar oogje..allemachtig :P Wat is een kitten (van toen 12 weken) sterk! En omdat ze zo klein zijn, ben je toch voorzichtiger.
Erwin heeft haar toen vastgehouden en ik heb zo snel mogelijk gewerkt, maar het blijft lastig :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door pearlsofpassion »

Hier gaat het prima met het oogjes zalven.
Ik ben echt trots op mijn mannetje.

Je merkt dat hij steeds zijn best doet om mooi te blijven zitten ipv weg te draaien. Want zoiets dicht bij je oog is toch wel heel eng en dan heb je gewoon de reflex om weg te trekken. Maar het lukt hem ook steeds beter om dat niet te doen. Hij vecht dus nooit tegen, meer nog, komt zelfs naar me toe als ik het tubetje zalf neem. Ik hoef hem nooit te gaan halen, hij staat al naast me als ik mijn knieen ga zitten.
Heb ik toch geluk met mijn kanjer. :grin:
Ik ben echt wel heel trots op hem, zo moedig als hij zich gedraagd!

Erna krijgt hij dan wat lekkers, en dat weet hij ook wel. Dat geloof ik wel.
De anderen ook natuurlijk, want anders is dat niet leuk voor hen. Kleintje vind altijd dat ze maar zo weinig krijgt. Beloning voor niets, twee keer per dag, en nog niet tevreden :roll: Verwend zijn ze hier! :lol:

Maar Cuzco gedraagt zich dus super goed!
Wat is hij toch een heerlijke kater. :grin:
Wou dit even delen. ;-)

Oh ja, en aan zijn oogje is al van dag 2 niets meer te merken. Maar ik blijf natuurlijk nog enkele dagen zalven zodat het zeker goed weg is. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door Robijn »

Mijn vorige kat heb ik een aantal dagen (8x per dag!) moeten dwangvoederen omdat zijn organen stillagen en hij niets at (hij had waarschijnlijk iets opgegeten wat al bedorven was, of iets dergelijks, dat weten we niet precies), en die stribbelde ook zó tegen; niet normaal!
Zelfs met z'n tweeën was hij bijna niet in bedwang te houden..
Op een gegeven moment moest ik het alleen doen, en toen heb ik een oude grote handdoek gepakt (badlaken), en hem daarop gezet, met zijn voetjes, en de handdoek zo om hem heen gewikkeld dat ie er niet meer uitkon (de uiteindes goed vasthouden bij zijn nekje).
Alleen het kopje steekt dus uit de handdoek; zodat ie je niet kan krabben.
Nou, dit werkte PERFECT !!!!!! Zo nam ik hem, in mijn eentje, 8x per dag onder handen.. Geen centje pijn... Omdat ie nauwelijks kon bewegen, werd hij zelf ook rustiger, omdat ie inzag dat ie toch niet kon ontsnappen... En je loopt geen krassen op..
Belangrijk is wel dat je hem goed 'inpakt', dus je mag geen open gedeeltes hebben. (ik sloeg eerst de linkerkant van het badlaken goed om hem heen, en dan de rechterkant, en de uiteindes draaide ik strak/stevig (natuurlijk niet dat je hem wurgt.. :-o ) om zijn nek.
Als ie toch weet te ontsnappen, dan heb je 'm of niet goed ingepakt, of niet stevig genoeg in zijn handdoek vastgehouden (zorg ervoor dat het uitende van 1 kant van de handdoek, wat je als laatste om de nek heb gewikkeld goed blijft zitten; hou dit vast met je wijsvinger en duim, met die hand waarmee je ook nek van de kat vasthoudt. Met de andere hand dien je de druppels (of spuitjes astronautenvoer) toe.
SUCCES!!!! :epray:
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, de methode is gekent. Maar meestal maar het laatste redmiddel omdat het een vrij aggressieve methode is.
Als de kat zich echt verzet is het echter wel beter zo. Maar vele katten gaan het wel linken met de handdoek en die kan je na een tijdje er ook niet meer in wikkelen. En wat dan?
Dus als het enigzinds anders kan, kan je beter proberen het vertrouwen met je kat te onderhouden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door Cerna »

Je hebt ook katten die je niet eens in de handdoek krijgt :eshifty: Die zetten al de spurt erin voordat ze goed en wel op de handdoek zitten.

Ik heb, behalve Cerná die je dus niet in een handdoek hoeft te wikkelen want dan raakt ze volledig in paniek, eigenlijk heel gemakkelijke katten.
Bij Cochi heb ik al heel vaak zijn ogen moeten zalven: ik ga op hem zitten, voeten tegen elkaar, knieën tegen zijn schouders, kop met de linkerhand naar achteren en druppeltje in ogen. Werkt niet altijd want soms werkt het tubetje niet mee en duurt het een minuut voordat er eindelijk een druppeltje komt en ja, zo lang wacht Cochi niet. :lol:

En Noa: wordt al ruim een jaar vier keer per dag met een spuitje of acht gevoerd. Gewoon los op een handdoek op het aanrecht.
Ook Amber en Milka zijn niet de beroerdsten. Alleen neusdruppels bij Amber is een drama. Daar moeten ze toch echt iets anders op verzinnen!
Maar verder: voorbeeldige katten :edance:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door pearlsofpassion »

Niet zo voorbeeldig als mijn Cuzco :grin:

Sorry, geintje hé Annet. ;-)
Fijn dat het bij jou ook relatief gemakkelijk gaat. Dat maakt het toch meteen een stuk eenvoudiger en aangenamer voor iedereen. :smile:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door Cerna »

pearlsofpassion schreef:Niet zo voorbeeldig als mijn Cuzco :grin:
Jammer, dat je zo ver weg woont anders konden we een wedstrijdje doen :lol:
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door Catfish »

Ik moet Snoopy's oogje nu zo'n 5 keer per dag zalven. In het begin ging het heel makkelijk, maar hij heeft het nu door en verzet zich. Maar niet zodanig dat het niet lukt. Ik zet hem tussen mijn benen, en dan zoals Annet zei. Ik lgeef hem nog wel wat vrijheid om hem niet bang te maken. (En heb nu twee gaten in mijn hand, maar goed. ;-)) Pffffff, nog 5 dagen, en dan hopen dat het over is. Hij kwam wel op schoot vanavond!! Dus het vertrouwen is er nog. Liefde en vertrouwen, daar gaat het om.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door silfje »

Buri is al een tijdje van haar oogontsteking genezen, met veel aandacht is het vertrouwen ook weer teruggekomen en nu volgt ze me door het hele huis omdat ze dat zo gezellig vindt.

Ze heeft nog wel vaak traanoogjes, en vindt het niet fijn als ik met mijn vingers de slaap uit haar ogen probeer te krijgen. Hopelijk leert ze daar in de toekomst ook mee omgaan want het is voor haar eigen bestwil.
paasnini

Re: Oogdruppels toedienen

Bericht door paasnini »

Probeer het oogje schoon te maken met een doekje of watje gedoopt in afgekoelde camillethee. Werkt verzachtend en is vaak prettig. Maar is het een beetje nattig wit of groenig in haar ooghoekje? Dat zou nl een teken zijn dat er nog een bacterie zit.
Plaats reactie