Traanoogje met 'prut'

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kiwitje-kimm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2011 22:34

Traanoogje met 'prut'

Bericht door Kiwitje-kimm »

Dag iedereen,

Er zijn al genoeg topics over traanoogjes, maar toch wou ik jullie advies vragen. Ik heb dus een kitten van ongeveer 10 weken uit het asiel gehaald. De dag nadat we hem hadden gehaald viel het me op dat zijn rechteroog erg vochtig was. Ik moet het ook 2x per dag schoonmaken omdat er een klodder,prutje of hoe je het ook wil noemen...:) (dit doe ik met afgekoeld gekookt water en een watje) Net toen ik wakker werd en hij me even kwam begroeten zag ik dat zijn rechteroog bijna helemaal dicht zat en er een hoop smurrie om heen zat.
Ik had afgelopen middag al gebeld naar het asiel, omdat de eerste 2 weken hun de medische kosten nog betalen, en ik dan daar bij hun dierenarts terecht zou kunnen, alleen raadde ze me af om nog even te wachten, omdat het nog een kitten was en om dan gelijk antibiotica of iets dergelijks te geven niet heel goed is voor het kitten. Toch maak ik me wel een beetje zorgen omdat ik lees dat je voor niesziekte niet perse hoeft te niezen. Verder is Tijgertje erg actief, vrolijk, eet hij goed, en is het echt een schatje! Toch heb ik de neiging om morgen gelijk weer het Asiel te bellen voor een afspraak met hun arts. :lol:

Hebben jullie een idee of tip?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kiwitje-kimm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2011 22:34

Re: Traanoogje met 'prut'

Bericht door Kiwitje-kimm »

Dag plaats er maar een foto bij van Tijgertje! Geen idee of dat mag maar goed :) Hier ligt hij lekker te slapen bij mij onder het dekbed!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Traanoogje met 'prut'

Bericht door castratenkoor »

Wat een leuk Tijgertje. Ik zou toch maar een afspraak maken met de dierenarts hoor. Misschien hoeft hij niet meteen aan de antibiotica. Vaak is een goede zalf al helend.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Traanoogje met 'prut'

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook naar de DA gaan. Dat kan nooit kwaad, en ik ben van mening dat zeker bij zo'n kleintje je geen risico's moet nemen. Ok, AB is niet goed, maar geen AB wanneer hij het wel nodig heeft, is nog erger!

Heeft hij al zijn inentingen tegen niesziekte al gehad, of hoe zit dat?

Verder klinkt me dat niet goed. Kan goed een ontsteking zijn, veroorzaakt door de niesziekte. Maar ik zou hier ook een zalf verwachten en geen AB. Simpelweg omdat niesziekte zelf niet met AB behandeld kan worden, maar sommige symptomen zoals snot en hoesten wel. Traanoogjes waarschijnlijk ook, maar als het enkel dat is, is een zalf logischer. De niesziekte moet hij toch zelf overwinnen, als het dat is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Traanoogje met 'prut'

Bericht door Mirjam86 »

Hoe lang is Tijgertje al bij jou?
Mijn kitten Tsuki had de eerste paar dagen dat ze hier was ook last van prut en snotjes in haar oogje.
Ik was ook doodsbang dat het niesziekte was. Toen ik met haar naar de DA ging voor de eerste enting, zei hij het niet op niesziekte vond lijken (helder prutje, niet groen), maar dat hij nog niet wilde enten voor de zekerheid.
Hij zei dat dit soort symptomen kunnen ontstaan door de stress van het verhuizen. Na een week bleef haar oogje vanzelf schoon en gister (3 weken na eerste bezoek) is ze ingeënt.
Mijn DA zei dat ik haar gewoon even moest laten aansterken.

Hopelijk is iets soortgelijks ook bij jou het geval. Ik zou er in ieder geval op aandringen om toch even langs te komen bij de DA, al is het maar ter geruststelling!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Kiwitje-kimm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2011 22:34

Re: Traanoogje met 'prut'

Bericht door Kiwitje-kimm »

Tijgertje is vandaag precies een week bij mij en heeft alle inentingen al gehaald. Hij hoeft pas over een jaar weer heen. Toch maak ik me wel een beetje zorgen want het prut in zijn ogen is best veel en het is een beetje groenig/bruinig! Ik ga toch nog maar even bellen voor een afspraak, want maak me wel een beetje zorgen! Ik zou het wel begrijpen dat het ook zou kunnen ontstaan door stress, maar ik vind dat toch wel apart dan, en het lijkt meer op een ontsteking of iets in die richting. Bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Traanoogje met 'prut'

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou dan inderdaad even langs de DA gaan morgen.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Kiwitje-kimm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2011 22:34

Re: Traanoogje met 'prut'

Bericht door Kiwitje-kimm »

Ja, hij heeft nu ook bij beide ogen traanogen met prutjes ! Ik ga morgen maar bellen . Bedankt :)
Plaats reactie