Vies ooghoekje

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Vies ooghoekje

Bericht door mickey2602 »

Hallo,
Ik zit met een vraag en hoop dat jullie daar antwoord op weten.
Mijn jongste kat(is nu 6 jaar oud)heeft eigenlijk al heel lang een vies oogje,het rechteroog.Eigenlijk zeg ik het niet helemaal goed,het is nl meer dat de ooghoek een beetje vies is.Ik probeer het wel eens schoon te maken maar ze laat zich niet graag oppakken en spartelt dan geweldig.Maar ze is verder kerngezond.Ze is niet ziek,ze eet en drinkt normaal,speelt normaal,ook met de andere kat in huis.Ze niest ook niet,daar let ik dan wel op want ik weet dat vieze ogen een kenmerk is van niesziekte.
Ik moet wel eerlijk zijn dat ik voor de inentingen e.d niet ieder jaar naar de dierenarts ga,dit ook omdat mijn katten binnen zijn en bepaalde inentingen zijn vaker voor katten die veel buiten komen.
Omdat ze niet ziek is heb ik me eigenlijk nooit zo'n zorgen erover gemaakt.Maar ik wilde deze vraag toch eens hier plaatsen,wie weet weten jullie er iets op.Of moet ik er toch een keer mee naar de dierenarts?

Groetjes Michel
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: vies ooghoekje

Bericht door jennli »

Ik zou toch even naar de dierenarts gaan. Bij onze Jagger is een vies oogje een signaal dat de niesziekte weer actief is, zonder dat hij daar heel actief bij niest. Hij blijft dan ook gewoon lekker speels. Niet veel aan te merken. Saartje niest ook nauwelijks terwijl ze wel degelijk niesziekte heeft. Niesziekte is eigenlijk een verzamelnaam voor allerlei luchtwegaandoeningen. Bij Jagger heb ik het ook wel eens op kunnen lossen met een antibacterieel oogzalfje van de dierenarts. Bij twijfel gewoon even naar laten kijken.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: vies ooghoekje

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ga niet naar de DA als Kleintje een vies oogje heeft.
Het is inderdaad een teken dat haar chronische niesziekte opspeelt, maar ik zie het nut niet van in om daar AB tegenaan te smijten. Ze komt er zelf wel over en heeft er verder geen last van.
Soms niest ze zelfs, maar ook dan ga ik er niet mee sleuren, ze komt er gewoon zelf wel overeen... Pas als ze echt zou gaan snotteren of hoesten of echt elk uur niezen, zou ik ermee naar de DA gaan. Van AB als het niet nodig is, worden ze nog kwetsbaarder.
Wel moet je in het oog houden dat haar oogje niet gaat ontsteken, want dan moet je er natuurlijk wel zalf in doen. Ik heb altijd zalf in huis, want je zal zien dat dat altijd in het weekend ontsteekt. ;-)

Ik vind het wel verontrustend dat je zegt dat 1 oogje altijd loopt. Dat is wel niet normaal. Het kan zijn dat het gewoon chronische niesziekte is, en dat ze het aan 1 oog erger heeft, maar het kan evengoed zijn dat er iets aan haar oogje scheelt. Iets met haar traanbuisje of zo...
Ik zou er dus wel bij gelegenheid eens naar laten kijken.
Als het echt dagelijks loopt, zal het ook wel snel gaan ontsteken en dat is natuurlijk pijnlijk maar ook gevaarlijk voor het oog.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: vies ooghoekje

Bericht door jennli »

Bedanht nog een tip. Probeer het schoon te maken met afgekookt water (natuurlijk wel eerst laten afkoelen).

Ik bedoelde in mijn vorige bericht ook niet dat je kat voor een aanhoudend vies oogje meteen aan de antibiotiaca moet. Maar bij twijfel wel even laten kijken en soms helpt een zalfje ook al.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vies ooghoekje

Bericht door nellebel »

Mijn flippie heeft er ook last van, ook chronische niesziekte terwijl ze zelden niest. wat mijn voorgangsters ook al schreven, bij niesziekte hoeven ze niet te niezen. Onze flippie heeft het aan 1 oog erger omdat ze daaraan al is geopereerd toe nze in het asiel was. (dit oogje is gaan ontsteken en daardoor is het derde ooglid vergroeid).
Dus probeer het goed schoon te houden en als t lijkt dat het gaat ontsteken naar de DA.
Ik til flippie nooit op om het schoon te maken. nou is zij natuurlijk wel wat gewend, want soms maak ik het wel 3x per dag schoon of nog meer. ik roep haar altijd en zeg dan doppies erbij. Dan weet ze al er gaat gebeuren. ze staat tussen mijn benen in en met 1 hand hou ik haar koppie vast en met de andere maak ik het oogje schoon met een doekje. daarna een snoepje, en daar is het mw natuurlijk om te doen. ik denk soms wel eens dat zij het prettig vind dat ik het schoonmaak. want het kijkt voor haar ook niet makkelijk als er steeds troep in zit. In goede doen kan ze het zelf bijhouden met schoonmaken, maar als het erg is doe ik het.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Vies ooghoekje

Bericht door miele2010 »

Hallo Michel, ik zou gewoon eens proberen een paar dagen terramycine oogzalf in het oogje te doen. Dit is een prima zalf, onschadelijk en vrij verkrijgbaar bij de apotheker.
Veel succes!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vies ooghoekje

Bericht door pearlsofpassion »

Dat moet je alleen doen als het oogje ontstoken is. Anders heeft dat geen zin.

Dan gaan ze er alleen nog maar extra van tranen en het geeft meer stress waardoor de niesziekte meer kans heeft om echt te gaan opspelen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Vies ooghoekje

Bericht door miele2010 »

Een vies ooghoekje wijst bijna altijd op een (lichte) ontsteking.....
Laatst gewijzigd door miele2010 op 16 mei 2011 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vies ooghoekje

Bericht door pearlsofpassion »

Wie heeft jou dat gezegd?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Vies ooghoekje

Bericht door miele2010 »

verwijderd door mezelf
Laatst gewijzigd door miele2010 op 16 mei 2011 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vies ooghoekje

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, ok.
Ik mag dat toch vragen?

Nou, mijn DA heeft me iets anders vertelt... Maar ik weet dat ook veel voorkomt, dierenartsen die tegenstrijdige zaken zeggen, dus dat is ook weer geen aanval. ;-)

Ik kijk als haar ogen lopen, gewoon zelf na als er ontsteking is. En daarvoor heb ik ook steeds zalf in huis, voor als er ontsteking op komt. Maar ik heb het nog maar 2 keer gehad in de 3 jaar dat ik dat weet. Maar haar oogjes lopen wel regelmatig, zij het lichtjes. Dat heb je met chronische niesziekte. Maar dan is het toch niet steeds ontstoken? Haar derde ooglid ziet er gewoon normaal uit. Alleen zit haar traanbuisje lichtjes dichter door de niesziekte waardoor er wat traanvocht overloopt...
Dat los je dan toch niet op met zalf smeren?
Of, hoe leg je dat dan uit? Want ik wil heus wel bijleren hoor! En geen ruzie maken. ;-)

Vroeger wist ik niet eens wat chronisch niesziekte was en zeker niets over ontstekingen (mijn ouders vonden dat niet belangrijk genoeg om mee naar de DA te lopen en wilden ook niet inenten). Toen is het ook nooit fout gelopen, ookal werd er niets aan gedaan (ze overwinnen dat zelf wel). Al wil ik daar absoluut niet voor pleiten!! Dat doe ik nu ook niet meer!
Als je er geen ervaring mee hebt, en niet weet waar je op moet letten, dan ga je ermee naar de DA. Beter een keertje te veel dan een keer te laat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vies ooghoekje

Bericht door jennli »

Als je het niet zeker weet, is een bezoekje aan de dierenarts misschien de beste keuze.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vies ooghoekje

Bericht door nellebel »

volnges mijn DA is het bij flippie ook geen ontsteking. hooguit een irritatie. zij is dan ook geopeerd aan haar derde ooglid waardoor de traantje altijd lopen. aan haar andere oog heetf ze het ook maar minder erg.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie