Blindheid 16-jarige Siamees

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Lennykr
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:03

Blindheid 16-jarige Siamees

Bericht door Lennykr »

Mijn siamees Soesje van 16 jaar is in 1 jaar tijd blind geworden. Vorige week heeft de dierenarts geconstateerd dat haar hoornvliezen beiderzijds losgelaten zijn. De oorzaak is bloedingen achter het hoornvlies. De oorzaak is niet gevonden. Na onderzoek bleek ze geen schildklier-problemen, geen nier-problemen, geen katten hiv, geen hoge bloeddruk.
Waarschijnlijk vaatproblemen, oorzaak onbekend, die volgens de dierenarts, ook in haar hoofd kunnen gaan voorkomen.
Wie herkent dit?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: blindheid 16-jarige siamees

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, wat spijtig.
Hier geen ervaring, maar ik weet wel dat het bij mensen op leeftijd ook niet zo uitzonderlijk is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: blindheid 16-jarige siamees

Bericht door Catfish »

De kat van een vriendin van mij werd ook op een gegeven moment blind, ongeveer op dezelfde leeftijd en zonder aanwijsbare oorzaak afgezien van ouderdom. Dus dat het gewoon met leeftijd te maken heeft is heel goed mogelijk.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blindheid 16-jarige siamees

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en wat een naar probleem, is dat Siamezen-eigen? en als het daar vaker voorkomt, dan hebben ze missch (bv bij de rasvereniging) ook tips..
je zou eens bij de omschrijving van het middel cholodin bij NML Health kunnen kijken of je daar iets tegenkomt wat missch in jouw geval zou kunnen helpen..
krijgt ze wel eens beetje rauw lamsvlees? of licht gestolde eidooier of alleen 100% doodgekookt voer?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: blindheid 16-jarige siamees

Bericht door Cari »

Agossie.... redt ze zich wel een beetje?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Lennykr
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:03

Re: blindheid 16-jarige siamees

Bericht door Lennykr »

Iedereen alvast bedankt voor de reacties
Soes redt zich best aardig, maar ze wordt ook wat zwakker in haar achter poten heb ik t idee. Ze springt regelmatig mis of mist de onderste trede van de trap. De bloedingen achter de hoornvliezen zijn onomkeerbaar. Dus medicatie heeft geen zin.
De voeding, die ze krijgt is Royal Canin voor de kat boven 10 jaar, iets anders verdraagt ze niet omdat ze snel last heeft van obstipatie.
Ik zou graag reactie hebben van iemand of iemand kent met vergelijkbaar probleem, dus problemen van de bloedvaten, omdat Soes ook zomaar een hersenbloeding zou kunnen krijgen. Dus ook reacties van iemand met kat met hersenbloeding zijn zeer welkom!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blindheid 16-jarige Siamees

Bericht door Adriana »

heb even voor je gegoegeld op 'hersenbloeding kat' en kreeg vrij veel 'ervarings'info
bijvoorbeeld bij http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1390344
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
it kattefroutsje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2010 13:21

Re: Blindheid 16-jarige Siamees

Bericht door it kattefroutsje »

hallo lennykr

Ik heb zelf een kat met 2 loszittende lenzen, het schijnt bij exotics (de kat waar ik het dus over heb) wel vaker voor te komen.
mijn kat is nu 14 jaar oud en heeft dit zo'n 2.5 jaar geleden gekregen met 1 oog en een jaar later ook het andere oog. hij red zich hier prima mee.
toevallig heeft hij ook een zwakke achterhand maar dit is al jaren zo en is niet verergerd door de loszittende lenzen :???:
hij vind zijn weg, komt buiten (zomers) en gaat gewoon op het geluid af, en op één of andere manier heeft hij altijd als eerste in de gaten als er bv een deur open staat of een lege doos op de grond ligt :grin:
ze leren hier wel mee omgaan hoor, 1 van mijn andere katten (die we helaas een dik jaar geleden hebben moeten laten inslapen) is plotseling ook blind geworden!
Zij heeft daarna (helaas) regelmatig een hersenbloeding gehad. ze knapte hier weer een paar keer goed van op, maar omdat ze meerdere problemen had (blaasontsteking, vermoedelijk geen goeie nieren meer en nog wat kwakkels :icon_shifty: ) hebben we haar uiteindelijk toch maar in laten slapen :cry: )
één voordeel van katten met een hersenbloeding............... als ze opknappen merk je weinig vreemds meer aan een kat (wat bij mensen toch heel anders is).
sorry, loszittende lenzen is écht niet een heel groot probleem (je kat went er snel aan) en een hersenbloeding kunnen ze over het algemeen ook nog wel aan, maar als dit dagelijks wordt (zoals bij die van ons op een gegeven moment) dan belooft dit niet veel goeds.
heel veel sterkte en ik hoop op het beste voor jou en je kat :epray:
Plaats reactie