Oogje is vies

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gentry
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2010 20:26

Oogje is vies

Bericht door Gentry »

nou mijn eerste berichtje hier.

vanmiddag hebben wij Bella van 9wkn opgehaald.
het huis waar ik haar weg heb was erg vies, en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om weer weg te lopen van deze bende.

vanmiddag zag ik wel dat ze een beetje vies was ook bij haar oogjes maar dacht dat dit te wijten was aan het feit van haar situatie.
maar toen ik haar net op schoot had viel me ineens op dat 1 oogje heel vochtig was.
moet ik me nu heel erg zorgen maken? of is dit iets wat wel vaker voorkomt bij kittens?

hoop dat het zo duidelijk is?? :oops:
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: oogje is vies

Bericht door Catfish »

Ik snap dat je haar daar niet kon laten.
Maar aan de andere kant is dit precies waarom deze mensen hun vreselijke, dieronvriendelijke praktijken voort kunnen zetten...
Als je ooit besluit om nog een kitten te nemen (wat heel leuk en goed voor je kitten zou zijn) denk dan eens aan een kittenopvang of een asiel.
Mooi is ze trouwens!

Maar je hebt haar nu, en nu gezond laten worden! De eerste stap heb je al gezet, door het hier te vragen. De stap die je nu moet maken is morgen naar de dierenarst gaan, je kitten is naar ik aanneem niet ontwormt, ontvlooit, of geënt. Wat allemaal echt nodig is!!
Een vochtig oogjes kan op niesziekte wijzen. Is te verhelpen, mits je er snel bij bent.

Hou je ons op de hoogte?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Gentry
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2010 20:26

Re: Oogje is vies

Bericht door Gentry »

Bedankt voor je antwoord.
ik had over dit nestje via via gehoord. en asiel is ook het beste om te doen.
maar goed, ben zo zwak met dieren.. :roll:

morgen naar de dierenarts. kijken wat hij/zij zegt.
hoop zo dat ze niet ernstig ziek is. in die paar uurtjes dat ik der heb is ze al zo belangrijk geworden.

(zit er trouwens aan te denken om een melding te maken van deze mensen.)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogje is vies

Bericht door pearlsofpassion »

Het doet mij wel aan niesziekte denken.
Dat kan erg gevaarlijk worden bij zo jonge katjes en zeker als ze al een lagere weerstand hebben. Ik veronderstel dat het daar niet de gezondste omgeving was, dus zal haar weerstand wel oplaag zijn... Ze zoog nog bij de moeder toen je haar ophaalde??

Als het niesziekte is moet ze eerst die ziekte kwijtraken voor je kan enten he! Anders is er kans dat je je katje dood ent! Dus goed opletten. Voor inentingen moet ze echt helemaal gezond zijn. Daarnaast is het wel belangrijk dat ze haar entingen zo snel mogelijk krijgt (normaal de goede leeftijd nu) juist omdat niesziekte zo gevaarlijk is.
Als ze het nu al heeft zullen de andere katten in huis ook wel niet ingeënt geweest zijn.

Let je ook wel op dat alles wat ze binnen haar 12 weken niet meegemaakt heeft, ze later als eng gaat beschouwen? Dus kan je best al eens gaan stofzuigen, haar eens laten spelen bij een draaiend wasmachine, eens bezoek over de vloer krijgen. Anders kruipt ze later bij het minste onder de bank en dan kan je niet uitpakken bij je bezoek :-)
Als ze ziek is, voor de rest wel veel rust gunnen natuurlijk ;-)

Hou je ons op de hoogte wat de DA zegt?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gentry
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2010 20:26

Re: Oogje is vies

Bericht door Gentry »

Nou net meteen contact opgenomen met de dierenarts.
en zolang ze niet niest hoef ik me (NOG!) geen zorgen te maken.
ik moet een antibiotica zalfje halen voor haar ogen, de arts denkt aan een ontsteking van de oogjes. nu hopen dat het daar bij blijft..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Oogje is vies

Bericht door Cari »

Gefeliciteerd met bella Bella! Waren nu alle kittens "op" daar? Is Bella vrolijk, speels en eet en poept ze goed? Het zou me niets verbazen als ze nog niet eens 9 weken is :???: . Heel begrijpelijk hoor dat je haar hebt meegenomen, maar ik vind het zo akelig dat zulke mensen er steeds weer mee wegkomen.
Als je je hier wat gaat inlezen, zal je ook ontdekken dat het mooiste wat je voor Bella kan doen, is haar een speelkameraadje geven - dat voorkomt veel problemen in de toekomst en geeft voor jou ook heel veel plezier, want niets is leuker dan 2 kittens te zien spelen met elkaar :grin: .

Als je merkt dat Bella een beetje 'erg rustig' is en niet zo'n geweldige eetlust heeft, gauw naar de da!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Oogje is vies

Bericht door Aziraphale »

Ik heb hier ook een mooie Bella ;)

ik sluit me bij m'n voorgangers aan! Mijn dierenarts zei trouwens dat je voor niesziekte niet hoeft te niezen (persé). Het kan zich juist ook uiten via alleen de oogjes bijv. Dit had mijn Bella ook. Dus ik zou wel met haar langs gaan bij de dierenarts (heb je ervaring met deze arts? Anders evt een andere?).
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogje is vies

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook zeker door de DA naar laten kijken (als deze dat niet nodig acht, zou ik het niet vertrouwen, want zomaar op de gok diagnoses stellen, daar ben je meestal niet goed mee!)

Het kan natuurlijk ook gewoon een oogonstekingkje zijn, maar dit is vaak ook gelinkt aan niesziekte. En als het niesziekte is, dan kan je er maar beter zo snel mogelijk bij zijn. Zeker zo'n klein katje is super kwetsbaar.


Verder ben ik het volmondig eens met het extra vriendje, echt enorm aan te raden! (lees maar wat rond hier en kijk eens in de albums) Maar ik snap het wel als je haar eerst gezond wil krijgen en wat laten wennen.
Hou er wel rekening mee dat hoe sneller je er een vriendje bij haalt, hoe beter voor haar en hoe sneller en gemakkelijker ze hem gaat aanvaarden.

Veel beterschap voor je mooie meisje!
Hopelijk is ze snel beter en kan ze haar inentingen gaan krijgen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Oogje is vies

Bericht door Catfish »

Hoe gaat het nu met Bella?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Gentry
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2010 20:26

Re: Oogje is vies

Bericht door Gentry »

allemaal bedankt voor de reacties,
we zullen eens kijken hoe het gaat.

nadat we zijn begonnen met de zalf heb ik een totaal andere bella!
ook hebben we haar behandelt voor haar enorme hoeveelheid vlooien.
en het lijkt wel alsof er een enorme last van haar af is gevallen.
s'morgens hebben we de zalf opgehaald en s'avonds was haar oogje meteen open!

ze speelt, ze komt bij ons, eet goed..en is zindelijk! :O
ik moest maandag contact op nemen met de DA over hoe het met haar oogjes gaat, en zodra het kan laten we haar natuurlijk meteen inenten.

@cari nee er waren er nog meer, heb inmiddels contact gehad met de dierenbescherming en die gingen er nog werk van maken. hopenlijk gebeurt dit ook.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oogje is vies

Bericht door pearlsofpassion »

Wat een goed nieuws!! :-)

Denk je nog eens aan een speelkameraadje?
Als je het nog zou zien zitten kan je nog een katje van daar redden (en eens controleren of de DB iets doet) , maar je kan evengoed of zelfs beter eentje bij een kittenopvang of goed dierenasiel gaan halen. Daar gaat ze nog meer van opknappen! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Oogje is vies

Bericht door Catfish »

Wat een goed nieuws! Ik ben blij voor jullie en Bella.
En geweldig dat je de dierenbescherming in hebt gelicht! Ik hoop dat ze er wat mee doen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie