Olivier heeft uveitis aan beide ogen

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
arne_en_carry
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2010 09:59

Olivier heeft uveitis aan beide ogen

Bericht door arne_en_carry »

Hallo allemaal,

Ik vind het heel erg jammer dat ik op deze manier kennis moet maken met het kattenforum, maar ons 1,5 jaar oude katertje Olivier is ziek. Olivier is grotendeels wit, met een enkel zwart vlekje hier en daar en heeft 1 blauw en 1 bruin oog.
Ongeveer 2 maanden geleden begon zijn blauwe oog bruin te worden, dachten we we. Omdat hij de afgelopen tijd toch wat stilltjes werd zijn we vorige week met hem naar de dierenarts gegaan.
Het bleek om Uveitis in beide ogen te gaan en de DA was bang voor een virus. Felv en Fiv is het volgens de tests niet,
maar FIP blijft een mogelijkheid. Onderaan deze post heb ik de waarden van het bloedonderzoek neergezet, voor degene die daar verstand van heeft. De DA kan FIP niet helemaal bevestigen aan de hand van deze bloedwaarden en heeft nog een rontgenfoto gemaakt om te kijken of er wat vocht in zijn buik zit. Ook bij droge FIP blijkt er in veel gevallen toch een klein laagje vocht in de buik te zitten, maar niet bij Olivier. Wel had hij bij de dierenart bij het 1e bezoek koorts, maar daarna toch niet noemenwaardig meer; 39,3 is daarna het hoogste geweest.
Ook een echo leverde geen abnormaal beeld op van zijn organen, hoewel 1 nier iets opgezet leek en de lever ook ietwat, maar niet echt noemenswaardig.
Olivier heeft nu een week antibiotica-pilletjes, Metacam en oogdruppels. De 2e dag na het DA bezoek, zagen zijn ogen er veel beter uit, maar daarna zijn z'n ogen er toch weer slechter uit gaan zien.
Hij ligt meer dan normaal in zijn mandje, maar eet goed, drinkt goed, onderhoudt zijn vacht, komt 's nachts op bed slapen en knuffelen en begint dan te spinnen.
Sinds een dag of 3 begint hij een beetje te zwalken met zijn achterpoten. De kracht is er wel, maar hij is een beetje gedesorienteerd, lijkt het soms.
Wat me verder op is gevallen is dat hij sinds een tijdje kattenbakkorreltjes begon te eten (klontvormend, dus heb ik gauw vervangen door houtvezelkorrels) en aan de vacht van z'n kattenspeelpaal begon te likken. Hij drinkt iets meer dan anders en zijn ontlasting bestaat uit harde, droge keuteltjes.
Op een avond leek hij heel erg last van de oogdruppels te hebben, want hij deed zijn ogen haast niet meer open. Af en toe nog een klein kiertje en zijn derde ooglid,
bleef dan half gesloten. Zag er zo zielig uit....
We zijn stapelgek op ons manneke en weten niet goed wat we ermee aan moeten. We hopen dat iemand eea herkent en misschien nog een idee heeft, waar wij en de DA niet zijn opgekomen.

Alvast bedankt!

Arne en Carry.


Hieronder de resultaten van de FIP-Screening
Achter de betreffende stoffen staat de waarde in Oliviers bloed en eventueel een --, -, + of ++ als de waarde verhoogd of verlaagd is en daarachter de gebruikelijke range waarbinnen de waardes zouden moeten liggen.

FIP/Coronavirus (antibodies)
Feline infectious peritonitis >1:800 titre 1)
The titer is >= 1:800.

Electrophoresis

Total protein 89 57 - 94 g/l
A/G 0.6 -- > 0.76
Albumin 36.70 - 45 - 60 %
alpha-1 globulin 3.7 - 4 - 14 %
alpha-2 globulin 7.0 7 - 12 %
beta-globulin 12.7 -- 16 - 31 %
gamma-globulin 39.9 ++ 10 - 28 %
Bilirubin (total) <1.7 < 5.1 umol/l
ALT (GPT) 56.9 < 175 U/l
Reference range in oriental breed cats up to 375

Haemogram

Leukocytes 9.9 6 - 11 G/l
In stressed cats up to 18

Erythrocytes 8.34 5 - 10 T/l
Haemoglobin 12.6 9 - 15 g/dl
Packed cell volume (PCV) 43 28 - 45 %
MCV 52 40 - 55 fl
HbE 15 13 - 17 pg
MCHC 29 - 31 - 35 g/dl
Thrombocytes 212 150 - 550 G/l
Differential blood count

Basophils 0 0 - 1 %
Eosinophils 0 0 - 6 %
Segmented neutrophils 75 50 - 75 %
Lymphocytes 22 15 - 50 %
Monocytes 3 0 - 4 %
Basophils (absolute) 0 /ul 2)
Eosinophils (absolute) 20 0 - 600 /ul
Segmented neutrophils (abs) 7445 3000 - 11000 /ul
Lymphocytes (absolute) 2137 1000 - 6000 /ul
Monocytes (absolute) 338 0 - 500 /ul
Atypical cells 0 negative
Anisocytosis 0 negative
Polychromasia 0 negative
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Olivier heeft uveitis aan beide ogen

Bericht door Uumie »

Ik heb hier zelf geen verstand van, maar ik wil je heel veel sterkte wensen met je arme mannetje :(
Ik schop het topic even voor je omhoog, misschien dat iemand anders je verder kan helpen.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Olivier heeft uveitis aan beide ogen

Bericht door Nyncke »

Geen ervaring ermee, heel veel sterkte met Olivier!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Olivier heeft uveitis aan beide ogen

Bericht door Kattenbella »

Ik weet het ook echt niet.
Je dierenarts ook niet?

Sterkte met alles.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
arne_en_carry
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2010 09:59

Re: Olivier heeft uveitis aan beide ogen

Bericht door arne_en_carry »

We zijn voor de zoveelste keer met hem bij de arts geweest. Hij gaat snel achteruit. Het moet haast wel fip zijn.
Hij heeft prednison gekregen in hoop dat dat iets wil helpen tegen het ongemak. Hopen dat hij zich wat beter gaat voelen. Ben wel heel bang dat we hem op korte termijn in moeten laten slapen. Maarja, wanneer hak je die knoop door? :(
Sofie-Jerreke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2013 17:08

Re: Olivier heeft uveitis aan beide ogen

Bericht door Sofie-Jerreke »

Hoi, ik weet niet of je hier nog op kijkt omdat het al 3 jaar geleden is maar mijn kat vertoont dezelfde symptomen en ze zijn nu op FIP aan het testen.
Uit de resultaten die jij had kan ik wel al afleiden dat het FIP zal geweest zijn met jou kat omdat de gamma-globulin te hoog zat...
Hoe is het verder voor Olivier afgelopen?
Mijn katje is nu 5 maanden en het vooruitzicht van eventuele FIP maakt mij wel bang :-(

Hopelijk kijk je hier nog eens

Groetjes Sofie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Olivier heeft uveitis aan beide ogen

Bericht door Robijn »

Sofie-Jerreke, als je op het profiel van Arne-en-Carry klikt, kun je zien dat hij/zij voor het laatst op 25 februari 2010 (2 jaar geleden dus) het forum heeft bezocht, en daarna dus nooit meer...
Ik wens je wel heel veel sterkte met Olivier, en misschien zijn er andere forumleden die jou van advies kunnen voorzien.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie