Onze oude kat is ineens blind

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
thea
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2006 22:13
Locatie: Purmerend

Onze oude kat is ineens blind

Bericht door thea »

Hoi,
Onze kat van 18 is ineens blind. Vorige week was hij niet zo lekker hij kwam niet meer van de bank af. De volgende dag was hij weer de oude, alleen liep hij overal tegen aan. Zo zielig. Maar hij eet des te meer. Zou dit met ouderdom te maken hebben?

Groetjes Thea
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Wow 18 is een hele leeftijd, ik ben geen deskundige maar ik denk wel dat dit met leeftijd te maken heeft.
Net als bij de mens komen de kwaaltjes opzetten, je zegt dat zijn eetlust goed is nou dat is een goed teken.
Je zou zou voor de zekerheid natuurlijk naar de da kunnen gaan of deze bellen.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik zou zeker bij de dierenarts op bezoek gaan, omdat er altijd een oorzaak is, ondanks de leeftijd van de kat, en soms ook het gevolg is van een onderliggende ziekte, waar onder nierziekte, oogontsteking, leukemie etc. Een bezoek aan de DA levert uitsluitsel op en zo min mogelijk ongemak of pijn voor de kat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
thea
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2006 22:13
Locatie: Purmerend

onze oude kat is ineens blind vervolg

Bericht door thea »

Nou ik ben net naar de DA geweest en hij heeft een netvliesloslating door een te hoge bloeddruk en dat komt waarschijnlijk door zijn schildklier. Dus admin je had gelijk. Ik heb nu pilletjes gekregen en als het allemaal goed gaat moet hij weer wat gaan zien. Als hij zaterdag nog niets ziet moet ik volgende week terug komen. Dus nu maar duimen dat onze Lucky zijn naam eer aan doet.

Nog bedankt voor de reactie`s en jullie horen wel hoe het verder met Lucky gaat.
Groetjes Thea
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Thea,

Vervelend om te horen, maar het is beter om er spoedig bij te zijn, zodat er nog iets aan gedaan kan worden. Er is hier ook een topic met een soortgelijk geval. Kijk op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ht=#301206

Om volgende keer een vervolgbericht te plaatsen hoef je overigens geen nieuw topic/onderwerp te openen, maar kun je in dit topic verdergaan. Zo blijven je berichten over dit onderwerp bij elkaar.

Alvast bedankt en sterkte met Lucky.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Bodine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jul 2003 11:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Bodine »

Hoi Thea

Mijn kat Lotje van 15 had 2 weken geleden precies hetzelfde(zie topic nierinsufficientie)Ze is ook opeens blind geworden.Naar de Da geweest en een bloedonderzoek gedaan en ze heeft het aan haar nieren en daarom waarschijnlijk is haar netvlies losgelaten. Nu krijgt ze ook elke dag medicijnen en een speciaaldieet.Wat zielig voor Lucky, kan ze wel makkelijk haar etenbakjes vinden? Heeft de Da gezegd dat ze waarschijnlijk weer kan gaan zien? Dat hebben ze tegen mij niet gezegd.

hou ons op de hoogte hoe het met lucky gaat,

gr Bodine
thea
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2006 22:13
Locatie: Purmerend

Lucky hebben wij in laten slapen

Bericht door thea »

Hoi lieve mensen,
Ja vandaag was de dag dat het echt niet meer ging, hij zakte door zijn poten en sliep alleen maar. Gisteravond zijn wij nog bij de DA geweest. Doordat hij blind was geworden had hij bloeddruk pillen en schildklier pillen gekregen. De Da dacht dat hij daardoor Kalium tekort had en zijn spieren daardoor slap werden. Dus gisteravond een behoorlijke prik waardoor Lucky bijna tegen het plafond zat. Maar dat alles heeft niets geholpen. Vabmorgen zat hij bij zijn bakje met zijn kop er bijna in en zijn poten helemaal gespreid. Hij kon gewoon niet meer staan. Dus toen kwam de moeilijke beslissing en in laten slapen was gewoon het beste. Hij is rustig heengegaan. Maar O wat zullen wij hem missen na 18 jaar. snik snik. Terwijl ik dit tik lopen de tranen over mijn wangen. Maar hij heeft een prachtig leven gehad.

Groetjes Thea
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Verdorie Thea wat rot voor jullie.
Wat zul je veel lieve herinneringen hebben aan Lucky na 18 jaar trouwe vriendschap.
Ook Lucky is nu op de rainbowbrigde bij al onze lieve vriendjes.
Veel sterkte Thea
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
meindert
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2006 18:44
Locatie: kas/kwekerij medewerker

Bericht door meindert »

heel veel sterkte Thea!! Ik ben er vandaag net nieuw op deze katten site en las je berichtje!! Ik weet wat je mee maakt hoor. Ik heb zelf de afgelopen dagen in een soortgelijke situatie gezeten en heb ook die afschuwelijke beslissing moeten maken....
Gebruikersavatar
Bodine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jul 2003 11:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Bodine »

Ach wat een naar bericht, arme lucky, Meis heel veel sterkte met jullie verlies, ik leef met jullie mee

gr Bodine
thea
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2006 22:13
Locatie: Purmerend

Bericht door thea »

Bedankt voor alle mooi reactie`s. Vandaag gaat het al weer iets beter al denk je de hele dag aan hem. Gisteren was een drama je mist hem zo het was echt zo een aanhankelijke kat. Wij hebben hele mooie herinneringen aan hem. Een ieder die dit mee heeft gemaakt weet wat wij nu voelen.

Liefs Thea
meindert
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2006 18:44
Locatie: kas/kwekerij medewerker

Bericht door meindert »

beste Thea,
Denk maar dat Lucky een fantastisch en goed leven bij je heeft gehad,anders was hij ook geen 18 jaar geworden,want dat is toch een gezegende leeftijd voor een kat! Dat is een heel kattenleven. Die gedachte geeft me steun en kracht!! Ik hoop jou ook Thea!! ik heb mijn moppie 13 jaar bij me gehad,ze was 5 toen ik haar kreeg,dus ook 18!! Vorige week vrijdag is ze ingeslapen.
evarist61
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 sep 2010 21:35

Re: Onze oude kat is ineens blind

Bericht door evarist61 »

Ik voel met je mee, Thea. Ik ben zo'n soort mens dat meer van zijn kat houd dan van mensen. :)
Mijn poes is nu ook blind. Ik vraag me af of jullie raadgevingen hebben?
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Onze oude kat is ineens blind

Bericht door Queen »

Je hebt alles voor hem gedaan wat mogelijk was. Hij heeft een heel goed leven gehad.
Het is heel verdrietig, maar jij en de dierenarts hebben uiteindelijk de juiste beslissing genomen. Ik wens je heel veel sterkte met dit verlies en voel met je mee. Mijn Scotty was ook 18 jaar, weliswaar niet blind maar kon ook niet meer lopen. Verschrikkelijk.

Is het een oude kat evarist?
Af en toe komt het voor dat een kat opeens blind is geworden, dit wordt veroorzaakt door een bloeding achter het netvlies. Door het oog te spiegelen = het netvlies te controleren kan gekeken worden of er een bloeding in het oog aanwezig is.
Deze aandoening komt meestal en vooral voor bij oudere katten. Als een oudere kat vermagert, veel drinkt of blind wordt dan moet de bloeddruk van de kat worden gemeten.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze oude kat is ineens blind

Bericht door Adriana »

voorlaatste berichtjes zijn uit 2006 en welkom ;-) op het Forum evarist,
wat naar dat je kat blind is geworden, zoals carla al schrijft: ben je er al mee naar de dierenarts geweest?
wat de blindheid kan duiden op onderliggende ernstige kwalen die de kwaliteit van zijn leven ernstig beinvloeden.
misschien is hij ook wel heel erg ziek intussen en alleen een dierenarts kan daar iets over zeggen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie