poes hijgt heel erg na 1 min. spelen

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

poes hijgt heel erg na 1 min. spelen

Bericht door veronikske »

mijn naam is veronique en ik heb een katertje van 5 maanden, als ik met hem speel gaat hij al na 1 minuut op de grond liggen hijgen met de bek open en tong eruit. mijn drie anderen katers hebben dit nooit gehad, daar kon ik uren mee spelen en dan waren ze nog niet moe, vraag me af of hij iets aan zijn hartje heeft, ga volgende week een afspraak maken met de dierenarts
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Veronikske ;-)

Het zou ook astma kunnen zijn.

Ik vind het goed van je dat je langs de dierenarts gaat.

Hou je ons op de hoogte?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Veronikske, heeft je katertje dat altijd al, of de afgelopen 2 weken?
Het is de afgelopen 2 weken veel warmer dan daarvoor, daar hebben katten ook wel last van.
Maar ik zou inderdaad maandag even naar de DA gaan, dan heb je het zekere voor het onzekere
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 117
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik vind dit niet gezond klinken. Ondanks dat het warm is moet zo'n diertje toch kunnen spelen en niet na een minuut op apegapen liggen.

Ik heb maar een advies. NAAR DE DIERENARTS.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik heb dit voor het eerst opgemerkt drie weken geleden, voor de rest is Winnie kerngezond, eet,drinkt en groeit goed en heeft al de nodige vaccinaties gekregen

groetjes veronique
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou Jessie is de enige van de 4 die hier zeker wel last heeft van de warmte.
Zij loopt dan ook al na een paar minuten te hijgen als een ouwe beer als ze aan het rennen is. En dan is zij ook afgepijgerd hoor.
Buffy heeft een hartruisje maar aan haar merk ik nooit wat, behalve dat ze vaak door haar bekkie ademt.
Een onderzoekje is wel een goed idee om een en ander uit te sluiten.
Succes!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik vind het ook niet normaal voor zo'n jong diertje, eerlijk gezegd, maar ik herken het wel. Onze barrel was ook zo snel buiten adem maar sinds we stevig met haar spelen gaat het wel beter. Barrel was te zwaar :???: .
Ik zou zeker even naar de dierenarts gaan als het zo blijft.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

hoi allemaal, ben met winnie naar de dierenarts geweest, en t'is niet zo goed nieuws. blijkt dat zijn longen verminderde elasticiteit hebben, dit zou aangeboren zijn, gevolg, hij groeit maar z'n longetjes kunnen nietzo goed meegroeien ! ik moet mijn kleine manneke nu om te beginnen gedurende 2 weken cortisone tabletten geven, 1 per dag. Dan gaan ze een longfoto maken om te kijken hoe groot de schade is. hou jullie op de hoogte, liefs veronique
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dus zoiets als wat vroeger 'de rek uit de longen' werd genoemd. Dat is naar voor je katje (en voor jullie).
Cortison kan hem zeker helpen, het voorkomt in ieder geval ontstekingen in de longen.
Ik hoop dat de longfoto meevalt!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Oei, dat is wel heftig. Kan dat in de toekomst goed komen of zullen zijn longetjes (ondanks de cortison) dan altijd wat klein blijven? Ik hoop ook dat de longfoto mee zal vallen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De longetjes op zich zijn dan niet echt klein, maar de longblaasjes kunnen onvoldoende uitzetten bij inademen. Het gevolg is dat het katje snel kortademig is en te weinig zuurstof krijgt.
Daar komt tenminste de klacht bij mensen op neer, dus ik neem aan ook bij katjes.

Bij mensen heet het longemfyseem, en eigenlijk is dat slijtage, dus hoe het aangeboren bij een katje heet, weet ik helaas niet.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het klinkt niet erg goed :???:
Heeft de dierenarts nog verteld hoe het zich verder gaat ontwikkelen? Of moet je die longfoto afwachten.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

De da wilde mij nog niet te erg ongerust maken, maar de toekomst voor Winnie ziet er niet gunstig uit, naar mate hij meer groeit zal zijn longcapaciteit minder worden, voorlopig cortisone en longfoto afwachten. De da ging nahoren of er medicijnen bestaan om de longfunctie te verbeteren( voor mensen bestaan die maar of die ook bestaan en dan de juiste werking hebben bij zo een kleine poes is de vraag, afin... voorlopig heb ik nog hoop en kan ik Winnie nog knuffelen, wat ik dan ookheel erg veel doe, zoveel zelfs dat Wiebbe, Wannes en waco( mijn andere drie prachtkaters) er zowaar wat jaloers van worden, liefs en groetjes veronique
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het komt voor dat dieren dezelfde medicijnen krijgen als mensen voor bepaalde dingen zoals harttabletten.
Alleen een veel lagere sterkte, sja alles word getest op dieren dus waarom zou het dan niet goed zijn voor hun :geenidee:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

hoi allemaal, even wat nieuws van mijne kleine Winnie, ik ben hem nu bijna twee weken cortisone aan het geven( hij slikt z'n pilletje braaf door, de deugniet weet dat hij daarna lekkers krijgt! ), en ik merk duidelijk beterschap, hij hijgt niet meer zo erg en kan nu al 8 minuten aan één stuk heftig spelen( met zo'n pluim aan een stokje, lekker wild springen om dat ding te vangen ).
En het zijn echt al 8 minuten (getimd met een kookwekker, ben gek, k'weet het ), daarna gaat hij in de zetel liggen en heeft hij een half uur platte rust nodig!
Ik mag nog niet te snel hoera roepen, want ik weet dat cortisone hem niet kan genezen, en ik moet de longfoto van volgende week en de diagnose en het advies van de DA nog afwachten, maar wou toch aan jullie laten weten dat het al iets beter gaat en dat ik hiermee al heel blij ben. Hoop nu alleen dat ik volgende week geen slecht nieuws krijg van de DA! Hou jullie op de hoogte, liefs veronikske



Ps : Kan iemand mij zeggen hoe ik die leuke emo- figuurtjes in mijn tekst krijg, ben nog een beginneling op pc gebied, thanks!
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gesloten