poes hijgt heel erg na 1 min. spelen

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wat fijn dat het wat beter gaat!!!
Ik zal je over de smilies even pb-en (dan krijg je dus op deze site een bericht (staat helemaal boven op de pagina)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

De cortisone zullen je kleintje niet genezen, maar wel een dierwaardig bestaan geven (voor nu dan?). Ik hoop echt van harte dat dit zo mag blijven. Bah, niet leuk allemaal! Ik hoop in elk geval nog steeds op een positieve uitslag van de longfoto ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou in elk geval fijn dat hij zich beter voelt voor nu.
Ik hoop mee op een goeie uitslag ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Ik duim ook voor de resultaten van de foto's hoor. Acht minuten spelen is alleszins al een hele verbetering, denk ik, zelfs mijn spring-in-'t-veld moet een beetje rusten als ze zolang aan een stuk speelt. Laat snel iets weten !
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi allemaal,
Ben met Winnie naar de dierenarts geweest voor zijn longfoto. Helaas geen goed nieuws. In plaats van twee zwarte longvelden, heeft hij allemaal witte vlekken en strepen, dat is dus waar het emfyseem en de verkalking zit.
Hier is verder niets aan te doen, ik moet hem blijven cortisone geven, om te voorkomen dat hij er nog ontstekingen bij krijgt en om het allemaal wat stabiel te houden. Maar dit was natuurlijk nog niet al het slechte nieuws zei de DA toen, hij zag ook twee verdikkingen aan de longrand, dit zijn dus ofwel tumoren die aan groeien zijn ofwel restletsel van een longontsteking die hij gehad had. Kortom, veel is er niet aan te doen, en hoe lang ik Winnie nog bij mij mag hebben kan hij niet voorspellen. Ik moet binnen twee maanden terug om opnieuw een foto te laten maken, als die verdikkingen dan gegroeid zijn, kan hij met zekerheid zeggen dat het tumoren zijn.
heb in de auto op weg naar huis al zitten wenen,vind het niet eerlijk, zo'n klein ding van amper 5 maanden! :cry:
Volgens de DA is dit echt pech hebben, één op de zoveel dieren heeft een aangeboren longaandoening, daar ben ik vet mee! Waarom net mijn kleine manneke, mijn kleine deugniet ? Ik ben boos en verdrietig tegelijk. Hij ligt hier nu naast mij aan de pc, diep in slaap van de indrukken en de angst (zat een woeste hond in de wachtzaal), doorstaan bij de DA, en als je hem zo ziet zou je niet zeggen dat hij zo ziek is. Ik kan alleen maar zo goed mogelijk voor hem zorgen, maken dat hij toch nog een fijn leventje krijgt voor zolang als het duurt
Sorry, maar t'is gewoon te veel op het moment.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Agoss wat erg Veronikske :-(
Wooden van troost zullen nu niet veel helpen, het enige wat je kan doen is het leven zo aangenaam mogelijk te maken voor hem zolang je 'm nog bij je mag hebben.
Gossie zo jong nog, tis niet eerlijk meid vind het heel erg voor jullie :kissykissy:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Jeetje Veronikske, wat een vreselijk bericht.
Het beste wat je nu inderdaad kunt doen is hem een zo'n fijn en zorgeloos mogelijk leventje geven wat mogelijk is. Ik ga heel erg met je mee hopen dat het misschien toch geen tumoren zijn. Ik wens je heel veel sterkte en wil je laten weten dat ik altijd een luisterend oor voor je heb.
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat is een heel naar bericht, Veronique :-( Het gaat er nu dus om dat jullie samen quality-time hebben en pas over twee maanden weet je of er meer tijd komt... Arme jullie.
Andere medicatie is er niet? Iets om de longblaasjes wat te verwijden zoals dat wel voor mensen bestaat?

Ik leef met jullie mee :kissykissy:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Emma, dat heb ik gevraagd, en eigelijk komt het er op neer dat de medicatie die mensen krijgen met zulke problemen allemaal op basis van cortisone zijn, en ook voor mensen is er geen genezing mogelijk! Deze kunnen natuurlijk wel nog allerlei pufjes en aerosol toestanden als therapie ondersteuning krijgen, maar dit is niet mogelijk voor een poes. Volgens de DA is cortisone het beste voor hem om de boel zo lang mogelijk onder controle te houden, en daarbij als die verdikkingen tumoren blijken te zijn, is er helemaal niks meer aan te doen, en moet ik misschien zelfs overwegen om hem te laten gaan, ik wil niet dat hij moet lijden dat verdient die kleine kapoen niet.
liefs veronique
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, dat verdient hij ook niet.
Wat krijg je voor cortisone? Mijn vroegere kater Ziggy heeft astma en moet eigenlijk prednison hebben, dat helpt wel.
Het kan zijn dat jouw kat dat ook krijgt?

Voor baby's hebben ze ook ventolin, ik weet niet of dat bij een kat niet kan :ethink:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

hoi Emma, Ik heb de pilletjes er eens bij genomen en ze heten van merknaam MODERIN 2 MG, het actieve bestanddeel is METHYLPREDNISOLON. Die ventolin ken ik van bij ons op het werk, maar dat is toch in een puffer of om te inhaleren, en hoe zou ik dat dan moeten doen bij een poes?
liefs veronique
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Prednisolon is het zusje van prednison, dus in feite hetzelfde. Het is een sterke ontstekingsremmer die vaak wordt gebruikt bij astma en andere forse chronische ontstekingen.

Ik weet niet hoe, maar mijn kleinzoon kreeg ook ventolin-inhalaties en toen was hij nog maar een paar maanden oud. Ze hadden er een speciaal pompje voor. Misschien kun je hier eens naar informeren bij je huisarts?
Als die je kan helpen, dan zou het toch een optie kunnen zijn om dat bij Winnie te proberen? Ik denk hardop, hoor; dit is niet iets waar ikzelf ervaring mee heb, maar ik probeer wat mee te denken.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Klopt, kan ik inderdaad eens vragen aan de huisarts. Voor paarden hebben ze ook een inhalatietoestel uitgevonden, dus misschien kan ik ook wel zoiets in elkaar knutselen voor Winnie, maar ik wil hem natuurlijk geen trauma geven door iets over z'n bekje te zetten waar dan ook nog een vies luchtje uitkomt! Poezen vinden het zowiezo al niet leuk als je aan hun mond zit te frunnikken, maar t'is een idee, dank je wel

liefs veronique
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Veronique, ik lees dit nu pas. Naar bericht zeg :-(
Ik hoop dat jullie nog een tijd van elkaar kunnen en mogen genieten.
Je hebt zulke mooie katten. Heb je nu helemaal duidelijkheid wat het exact is of krijg je nog nader bericht?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Bella,

T'is nu wel duidelijk wat het is, volgens de DA en de longfoto heeft dit dus bevestigd is het een aangeboren afwijking. Winnie heeft wat ze bij mensen noemmen emfyseem longen, dit wil zeggen dat zijn longblaasjes door voortdurende onstekingen niet voldoende kunnen uitzetten en op den duur kapot gaan en gaan verkalken. Dat zijn die witte vlekken die je op de longfoto kan zien, komt daar dus nog bij die twee verdikkingen die ze zien, binnen twee maanden heb ik dus uitsluitsel of dat tumoren zijn.
Ik weet niet hoelang ik hem nog mag houden, maar in de tijd die hem nog rest zal ik hem een zo fijn mogelijk leventje geven.
liefs veronique
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gesloten