Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja dat heb ik ook wel vaker bij ze gezien en normaal gaat het inderdaad met een paar dagen wel weer weg maar nu duurt het al een week of twee en dat vind ik wel erg lang vandaar dat ik maar weer begonnen ben met druppelen. Verder lijken ze zich niet ziek te voelen want ze spelen en eten gewoon zoals altijd.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

ik heb vorige week vrijdag een kitten uit het asiel gehaald en daar hebben ze me gewaarschuwd dat hij niesziekte zou kunnen krijgen. Hoe lang is de incubatie tijd?
vanmiddag had ie 1 traan oog en hij niest een paar keer maar niet veel
verder is ie niet sloom of zo
Desire
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ga maar uit van 7 tot 14 dagen. Als hij dan niets heeft, dan is de incubatietijd wel voorbij. Het hangt er een beetje van af hoe dicht hij bij de bron zat en hoe ziek die bron was, plus hoelang die al ziek was.
Een traanoogje geeft (nog) niet ;-)
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

Hij heeft toch niesziekte gekregen, klodders snot uit zijn neusje. Meteen medicijnen gehaald in het asiel. Na het eerste spuitje vloeibaar medicijn knapte ie al erg op.
We zijn nu een week verder en het gaat harstike goed
Desire
pooh01
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2005 01:51

Bericht door pooh01 »

ik ga dalijk ook met 1 van de katten toch maar naar de DA.
ze blaast bellen met snot, haar oog traant en ik vertrouw het niet.
Arm dier, ze voelt ze echt niet lekker :-(
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Vandaag ben ik wezen kijken bij de kater die misschien hier komt wonen, maar hij heeft regelmatig niesbuien met rondvliegend groen snot. De eigenaar zegt dat hij dit al z'n hele leven heeft en dat hij er verder geen last van heeft. De dierenarts kon ook niks vinden.

Hij is wel geënt, maar ik vraag me af of het nu wel een goed idee is om hem in huis te halen bij een 12 week oude kitten...

Wat denken jullie??

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Met 12 weken is je kitten als het goed is al geent toch? In dat geval kan het geen kwaad meer.
Ik heb 3 katten met niesziekte gekregen en bij hun komt het met vlagen ook nog wel eens terug inderdaad maar nooit meer zo hevig als in het begin. Als het echt zo erg is met groen snot en dat soort zaken kan je er ook over denken om iets weerstand verhogends te geven. Ikzelf gebruik luchtwegcomposium, dat ruikt heel vies en je moet het wel mengen met pate of zo maar dat helpt heel goed. Op die manier kan je ze hopelijk allebei beschermen.
groetjes Sharon
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ja de kitten heeft z'n 2e entingen al gehad. Ik vind het er ook zo zielig uitzien bij die andere kater - hij zit echt te snotteren.

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Dan zal je kitten hooguit nog een milde vorm krijgen maar zolang zijn weerstand goed is, is die kans niet zo groot.
Is ook sneu voor de kater maar ik heb gezien dat het heel goed te onderdrukken is. Dat is alleen misschien tot nu toe niet gedaan?

Maar ik zou het alleen doen als je er echt achterstaat. Want het is een ziekte die steeds weer de kop op kan steken en waar je dus wel druk mee kan zijn.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Oxa heeft een chronisch beeld ontwikkeld, net als Claire. Claire kreeg in het asiel waar ze vandaan kwam, medicatie waar ze niet meer op reageerde. Ze blijft snotterig en ook haar ogen worden niet goed, geven toch steeds zwartige prut af dus ik denk dat ze een chronische chlamidia heeft.
Oxa heeft er twee verschillende kuren op zitten en wat me goed doet, is dat de reutel van de longen weg is en het nu alleen in de bovenste luchtwegen zit. Haar medicijnen geven is een drama, en ik wil haar afweersysteem ook niet verder belasten, dus ik doe momenteel niets dna af en toe wat rhinigenta op haar neus smeren. haar ogen zijn wel beter.

Het gekke is dat niemand anders er door aangestoken wordt; niemand is ziek dus ik denk zelf dat deze chronische variant minder schadelijk is voor de andere katten en daarbij dus ook niet besmettelijk.

Ik ben van plan de luchtwegcomposium waar Shaz het over heeft, te bestellen en dat zowel aan Claire als aan Oxa toe te dienen. Oxa (en Iffix) zijn niet geënt, Oxa eet goed en speelt af en toe ook wel, ze is wat matter en blijft kleiner maar ze is beslist geen ziek kitten meer.

Om op jouw vraag teurg te komen, Hilde; het kan dus best zijn dat een chronische variant geen tot weinig invloed op Thomas heeft.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 06 nov 2005 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Sinds een dag of twee zit poes nr 2 van 8 maanden steeds meer te snotteren. Het snot is helder en waterig, niet groen/geel wat normaal bij niesziekte is (toch?). Ze heeft verder nergens last van het zijn alleen die druppels snot die soms uit haar neus lopen.

Zou ze allergisch kunnen zijn voor iets hier in huis (tja stof zou best kunnen :lol: ), ze steekt wel overal haar neus in, maar ik hoor haar nu ook steeds vaker niezen als ze gewoon zit.

Ik vraag het voor de zekerheid eerst maar even hier, voordat ik naar de dierenarts ren ;-)

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Toen we Jessie pas gehaald hadden kreeg zij daar ook weer last van.
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en haar het kuurtje gegeven wat we mee hadden gekregen en nog een extra paar dagen erachteraan.
Ik durfde het risico niet te nemen dat het erger zou worden. Dan ben je nog verder van huis.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het gebeurt vaker door het andere stof in huis dan de kat gewend is. Ik zou er ook een kuurtje tegenaan gooien, of wat zilverwater geven.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hilde, als ik het goed heb, vangen jullie konijnen en knaagdieren op hé ?
Het zou kunnen dat ze allergisch is aan het stro, hooi en zagemeel wat je gebruikt voor in de kooien.
Ik zou eerst langs de da gaan, want als je haar een kuurtje gaat geven voor een snotvalling, en ze heeft last van allergie...dat lijkt me nu ook niet de bedoeling.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

veronikske schreef:Hilde, als ik het goed heb, vangen jullie konijnen en knaagdieren op hé ?
Het zou kunnen dat ze allergisch is aan het stro, hooi en zagemeel wat je gebruikt voor in de kooien.
Hier sluit ik me bij aan. Wij hadden altijd houtsnippers in de kooien van de ratten en de cavia. De laatste keer was dat op en hebben we zaagsel gebruikt. Toen Simba een keer in de kooi gekropen was bleef hij niezen, dit had hij bij de houtsnippers niet.

Dus misschien dat zij inderdaad allergisch is voor stro o.i.d
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Plaats reactie