Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
purpled82
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2018 08:37

Re: Niesziekte

Bericht door purpled82 »

Ik heb een poes is huis van het asiel (wij zijn gastgezin) en zij is vrijdag bevallen van 4 kittens. Zondag is daar een gevonden kitten bijgekomen. Nu nieste zij al af en toe maar sinds een paar dagen is ze flink aan het snotteren. Er loopt geen snot uit haar neus maar je hoort dat het goed vol zit. Gisteren heb ik de dierenarts gebeld en die zei dat ze pas wat gaan doen als ze niet meer eet of er groen snot uit haar neus komt. Sinds vandaag eet ze slechter en zie je haar derde ooglid dat wat roze lijkt. Ze voelt zich zichtbaar ellendig en benauwd.

Heeft er iemand ervaring met een zogende poes met niesziekte. Hoe lang gaat het duren? Kan ik wat doen om haar benauwdheid wat te verminderen. Ik vind het zo zielig!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Niesziekte

Bericht door pinguin »

Kan het gevonden kitten niet appart nu heb je een kans dat die het hele nest besmet

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Niesziekte

Bericht door Rik »

Ik begrijp dat de moeder de niesziekte zou hebben en niet het gevonden kitten.
Heeft er iemand ervaring met een zogende poes met niesziekte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Niesziekte

Bericht door pinguin »

Ik dacht dat het om het kitten ging. Fan kom ik niet verder dan weerstand verhogers.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
purpled82
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2018 08:37

Re: Niesziekte

Bericht door purpled82 »

Het ging inderdaad om de moeder, niet om de kittens. De moeder heeft inmiddels antibiotica en een infuus gekregen omdat ze ontzettend hoge koorts kreeg, niet meer wilde eten en er bellen uit haar neus kwamen. Dat hielp snel. Binnen een dag voelde zich al veel beter. De kittens niezen inmiddels ook al een tijdje. Ze kregen natuurlijk een lage dosering antibiotica binnen via moeder wat er denk ik voor heeft gezorgd dat het in ieder geval niet veel erger is geworden.

Overigens weet ik zeker dat het gevonden kitten het nest niet heeft besmet. Moeders is op de dag van de bevalling bij mij binnen gekomen en toen klonk ze al verkouden. Het gevonden kitten kwam dus pas daarna.
Jeanet87
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2018 19:17

Re: Niesziekte

Bericht door Jeanet87 »

Hallo,
Sinds vandaag te horen gekregen dat wij twee kittens hebben met niesziekte. Ze zitten nu allebei aan de antibiotica en oogzalf.

Nu zit ik alleen met vragen, die ik via Google niet echt beantwoord krijg.

Hoe groot is de kans dat je via je zelf een andere kat besmet?
En hoe lang overleeft het virus dan buiten het lichaam?

Ik heb op een buurkat moeten passen en ben nu heel bang dat ik die nu besmet zou kunnen hebben..
En mijn dochtertje speelt vaak bij een meisje met een kat. Hier mag nu niemand binnen komen uit voorzorg.. En als ze gaat spelen moet ze eerst handen wassen en andere kleding aan.

Ik vindt het zelf al erg genoeg dat onze twee kittens dit hebben en zo geen andere kat willen besmetten.
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Niesziekte

Bericht door Claudia69 »

Als die andere katten gevaccineerd zijn, kan het volgens mij weinig kwaad. Heb een kat rondlopen die chronisch niesziek is (op dit moment wat minder), de andere zijn gevaccineerd en nemen dat niet over.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Niesziekte

Bericht door yana »

Mijn poes Spotje had tijd geleden een nare hoest. Zat in de luchtwegen niet de longen. Geen losse hoest maar hoestbuien die heel vervelend waren. Hield maar aan. Tuurlijk ga je niet gelijk naar de da maar na 2 maanden had ze het nóg. Moest vanzelf over gaan ,da wou niet weer ab geven ( had ze net gehad voor wat anders). Toch soort (niesziekte) virus. Toen bedacht ik: de waterfontein. Ik had het hele huis al geschrobt, vachtjes gewassen.. (voerbakjes zijn al van steen en gaan in de vaatwasser) maar de fontijn deed ik alleen met een koud sopje. Toen begonnen met die elke week een half uur in heet water te zetten (ontsmetten). Sindsdien is haar gehoest over. Kan toeval zijn, kan ook zijn dat ik een bron van herbesmetting heb geelimineerd.
Misschien heeft iemand wat aan deze tip
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niesziekte

Bericht door Anne »

Het is ook aan te raden een weerstandsverhoger te gebruiken bij katten met een niesziekte
Ik geef Hobbel nu al een paar maanden echinacomplex van de huisdierendokter in combinatie met de liseng
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Synemios »

Als je gewoon je handen wast is de kans op besmetting echt heel klein, zeker als ze gevaccineerd zijn.
Maar anders zou ik de da even bellen om het na te vragen,

Eens met Anne, je hebt ook nog pea en Llysine.

En ik denk dat Yana ook een goed punt heeft al weet ik niet of je kat via het water besmet kunt raken.
Maar vaak staat er bij fonteinen dat je die maar eens per 2 weken schoon hoeft te maken maar naar mijn mening is dat veel te weinig.
Wij doen ze hier wekelijks echt goed schoonmaken en om de dag vervang ik het water.
Ik heb wel 5 katten, de normale drinkbakjes doe ik 3x per dag verversen,
Zeker als ze ziek zijn vind ik dat ook een belangrijk aandachtspunt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Niesziekte

Bericht door Femke1980 »

De vraag is een tijdje geleden gesteld maar ik heb hem de da ook gesteld, omdat ik zelf een chronisch niesziekte katje heb en cliënten over de vloer die soms thuis ook (ongevaccineerde) katten hebben. Inmiddels werk ik ook een dan per week op de dierenambulance en kom dan ook in aanraking met (zieke) katten. De kans via jezelf een andere kat aan te steken is klein maar aanwezig. Betreffende mijn werk op de dierenambulance werd wel de tip te geven in deze kleding niet eerst mijn kat op te pakken en te knuffelen (doe ik ook niet, heb hier speciale kleding voor en kleed me aan vlak voor ik wegga en uit gelijk als ik terug kom).
De kans om via jezelf een kat te besmetten is dus niet zo groot, maar wel mogelijk (bij mij vliegen er dan wel dagelijks gele snottebellen in het rond). Hoelang de ziekte buiten het lichaam overleefd heb ik niet nagevraagd.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Niesziekte

Bericht door Pisces2202 »

Ik heb de katten zaterdag de 6e laten vaccineren tegen niesziekte. Gisteren zag ik 1 van de katten wat met een oog knijpen, en vandaag niet zo heel fit. Kan het nog zijn dat zijn immuunsysteem aan het werk is? Hij is september/ begin oktober heel ziek geweest (geen diagnose) en ben nog steeds dat trauma aan het verwerken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niesziekte

Bericht door Anne »

Dat kan maar zo, ik zou het even in de gaten houden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Niesziekte

Bericht door Pisces2202 »

Anne schreef: 12 nov 2021 22:39 Dat kan maar zo, ik zou het even in de gaten houden
Dus na bijna een week zou hij er nog mild ziek van kunnen worden? Ik hou het in de gaten, veel morgen nog wel even naar mijn dierenarts. Hij is niet koortsig, maar interesse in eten heeft hij nu ook ff niet.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niesziekte

Bericht door Anne »

Zo'n vaccinatie is een harde klus voor zijn immuunsysteem
Zijn afweer is daardoor tijdelijk verlaagd waardoor andere virussen zoals een verkoudheid meer kans hebben
Het wil niet zeggen dat hij ziek is van de enting, die reactie openbaart zich al vrij snel na de vaccinatie.
Ik zou het in de gaten houden
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie