Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wij hebben vorige week een kitten uit het asiel gehaald en nu bleek deze dus nies te hebben. Onze gezonde kater die we thuis hebben is nu ook aangestoken. We zijn meteen bij de DA geweest en ze hebben allebei antibiotica gekregen. Het kitten knapt zienderogen op, geen vieze oogjes meer, ze snottert nog wel een beetje maar verder gaat het goed. Ze eet en drinkt goed en is heel erg levendig. De andere kat, hij is 4, is nog wel steeds ziek. Hij had blaren op de tong en in de keel en daardoor wilde hij dus niet meer eten. Ik probeer er steeds iets in te krijgen maar van harte gaat het niet. Ik ben vanaf vrijdag met de medicijnen bezig. Hoelang kan het ongeveer duren voordat het gaat opknappen? De blaren op zijn tong zijn bijna weg maar hij heeft het nog wel benauwd heb ik het idee. En zijn oogjes zijn ook nog vies dus die maak ik steeds schoon.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Letje, de blaren zijn berucht vanwege het niet eten. Je kunt het beste wat zacht natvoer (Hills AD of zoiets) mengen met lauw water en dat in een voedingsspuit geven. Dwangvoeren dus, anders raakt de kat te ver achterop.
Ik heb hier bij een paar poezen gezien dat ze na 4 a 5 dagen spontaan weer begonnen te eten.
Er zijn ook pijnstillende druppels bij de da te krijgen (carprofen), waardoor ze minder pijn in de bek heeft en dus sneller weer gaat eten.
Succes!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Het ging iets beter maar nu begon de kleine weer te niezen vanmorgen en de grote heeft nog steeds vieze oogjes. Die maak ik nog steeds schoon iedere dag en heb oogdruppeltjes die ik iedere dag geef. En ik ga gewoon door met de antibiotica. Voor beide katten dan. Morgen zal ik weer even contact op nemen met de DA wat die er van zegt. Ze eten wel allebei gelukkig en de grote spint sinds een paar dagen weer en oh wat is dat toch een heerlijk geluid als je dat dagen niet meer hebt gehoord. :) Hij miauwt (praat) ook weer dus wat dat betreft is dat weer beter. Nu heeft hij chronisch onststoken oogjes dus dat kan ook de reden zijn dat zijn oogjes zo slecht genezen. Maar ik ben allang blij dat het ergste voorbij is.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

de oogzalf heet CAF en de antibotica heet vibramycine. Gelukkig gaat het iedere dag een stuk beter. Doordat de grote kat chronische oogontsteking heeft zal hij altijd last van zijn oogjes hebben. Maar de pushoogjes die hij had zijn weg. En het niezen is nagenoeg over. Dus ik hoop dat ze er nu overheen zijn. Ik blijf echter voor de zekerheid nog even doorgaan met de medicijnen. Maar ze eten allebei en drinken en spelen en liggen heerlijk te genieten in het zonnetje :cool: dus wat dat betreft gaat het al heel goed.
Gebruikersavatar
Kattenvrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2004 23:07
Locatie: Zwolle e.o.

Bericht door Kattenvrouwtje »

Ik heb nog een vraagje over dit topic!

Mijn kitten van nu 4 weken heeft Vibravet tegen niesziekte gehad en na de kuur leek het over te zijn. Nu begint hij echter weer te niezen. Nou heb ik vanochtend de da gebeld en gevraagd of ik opnieuw Vibravet moest gaan geven. Hij leek nog niet helemaal wakker en zei dat ik het weer moest gaan geven, minimaal 5 dagen. Aangezien ik het idee kreeg dat hij ondertussen met iets anders bezig was en alleen maar mijn voorstel overnam wil ik toch even jullie ervaringen horen. Gewoon weer een kuur van 10 dagen doen? Ik ben inmiddels 1 week geleden met de vorige kuur gestopt.
Mijn liefdes: Mandy en Jessie (Europees Korthaar), Zoë en haar kids: Abel, Amber en Aaron (Heilige Birmanen)!
Aeon
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:29

Kitten wel of niet enten?

Bericht door Aeon »

De Dierenarts adviseert om te enten tegen de niesziekte. Maar de fokker adviseert om het NIET te doen. De vorige ent-beurt kreeg ons kitten last van zijn oogjes. Nu gaat het net weer beter met hem, en ik wil niet dat hij schade overhoud van het enten...

Heeft iemand vaker gehoord dat enten problemen kan veroorzaken? Is het beter dat ik het beestje niet laat inenten? Of is dat juist weer gevaarlijk?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Kitten wel of niet enten?

Bericht door Shaz »

Nou ik twijfelde inderdaad ook heel erg. Xandor heeft niesziekte gehad en is daardoor pas laat geent. Maar na zijn entingen kreeg hij er weer last, dit maal wel veel minder heftig. Ik vroeg me dus af of we er wel verstandig aan deden. Maar we hebben Xandor nu vrijdag weer laten enten en geven hem ook regelmatig colloidaal zilver, dit maal heeft hij er geen last van gehad.

Ik heb ervoor gekozen om het wel te doen omdat ze dan alleen maar een lichte vorm kunnen krijgen en niet meer de 'echte' heftige vorm. Xandor zijn weerstand is toch al niet zo super dus wil ik dat risico niet nemen.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De adviezen over wel of niet enten verschillen nogal. Wat ik van mijn zeer ervaren collega-opvanger heb gehoord, is dat je ook kunt laten enten met Felocell en dan nosode Felocell CVR in een pipet dagelijks nageven. Dit laatste gaat elke entreactie tegen, dus het i bij uitstek geschikt voor wat kwetsbaarder dieren.

Ik ga het proberen en zal jullie op de hoogte houden.

Overigens heerst hier nies, ondanks enting. Er zijn dieren zeker 4 weken na enting ziek, dus ik heb wel een beetje een wrang gevoel over de entingen :???: (Geënt met Euricell)
Gebruikersavatar
Anzjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2004 23:02

Re: Kitten wel of niet enten?

Bericht door Anzjie »

Aeon schreef:De Dierenarts adviseert om te enten tegen de niesziekte. Maar de fokker adviseert om het NIET te doen. De vorige ent-beurt kreeg ons kitten last van zijn oogjes. Nu gaat het net weer beter met hem, en ik wil niet dat hij schade overhoud van het enten...

Heeft iemand vaker gehoord dat enten problemen kan veroorzaken? Is het beter dat ik het beestje niet laat inenten? Of is dat juist weer gevaarlijk?
Vertrouw maar op je dierenarts....Ik ben bevriend met een dierenarts en die zegt: wel enten maar pas als hij in redelijke conditie is...Dus niet uitgaan van de regels van 9 en 13 weken..
Niesziekte wel jaarlijks kattenziekte zou om de 2 jaar kunnen als je kat/poes niet buiten komt..

Navraag gedaan (telefonisch) bij 2 dierenartsenpraktijken en ook deze bevestigde dit...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hier ent ik de grote groep dus niet. De meesten hebben al niesziekte gehad en volgens mijn dierenarts kan je juist met entingen de hele boel in de war brengen.
Eventuele nieuwkomers laat ik wel enten.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Anzjie, het verschilt zeker, maar de omstandigheden verschillen ook vaak sterk.
Ik heb hier een grote groep katten waarvan de meesten al niesziekte gehsd hebben en er goed en snel van genezen zijn. Dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal dan nieuwe katten. Komen de katten buiten, komen er meerdere katten bij?
Mijn katten hebben eigenlijk al een soort enting gehad voor nies doordat ze er mee in contakt zijn gekomen.

En Aeon, wat was de motivatie van de fokker om niet te enten? Misschien heb ik niet goed gelezen.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Re: Kitten wel of niet enten?

Bericht door Emma Boom »

Anzjie schreef: Vertrouw maar op je dierenarts....Ik ben bevriend met een dierenarts en die zegt: wel enten maar pas als hij in redelijke conditie is...Dus niet uitgaan van de regels van 9 en 13 weken..
Niesziekte wel jaarlijks kattenziekte zou om de 2 jaar kunnen als je kat/poes niet buiten komt..

Navraag gedaan (telefonisch) bij 2 dierenartsenpraktijken en ook deze bevestigde dit...
En toch verschillende de meningen heel erg. Er zijn hier topics over dat entingen ongezond kunnen zijn.
Natuurlijk moet je pas enten als het dier gezond en stressvrij is, maar ik heb hier nu zoveel ellende met nies, waarbij ook geënte kittens goed ziek zijn en waartegen geen medicijn helpt, dat ik de afgelopen weken een naar gevoel over enten heb gekregen.
Ik heb drie groepen dieren met drie verschillende medicijnen behandeld, maar ze blijven evengoed ziek. Ik heb nu alle medicatie gestaakt; de kleintjes die niet kunnen drinken doordat hun neus dichtzit, krijgen sondevoeding, degenen die nog kunnen drinken, de fles. Ik laat het verder denk ik maar uitwoeden, want er zijn erg veel dieren ziek, in meerdere of mindere mate.

Ik ga in het homeopatische circuit verder zoeken naar medicatie, want ik kan niet aanzien hoe erg de dieren lijden onder de nies. Sommigen kwijlen en zien er uit alsof ze FTR (Feline Tracheo Rhinitis) hebben; bij anderen komen de bellen uit de neus en weer anderen hebben hun oog helemaal dicht zitten :sad: De kleintjes hebben het zwaar en hebben niet zoveel kans om te overleven, de wat grotere kittens (vanaf 8 weken) kan het wellicht toch aan. Het is om wanhopig van te worden (en dat ben ik dus ook); kennelijk is deze nies gemuteerd en geeft de enting dus niet de bescherming die hij zou moeten geven :???:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Em, is dat FTR hetzelfde als wat Minousch hier heeft gehad. Ik noem het draadnies, omdat de draden uit het bekkie hangen.

Laat je weten wat je in het homeopatische circuit tegenkomt?
Ik denk echt dat de te natte en warme zomers en geen echte winters invloed hebben op allerlei nieuwe vormen van niesziekte.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja bij FTR is er sprake van (hevig) kwijlen. Althans, ik denk dat het FTR is :???: De doxycycline of amoroxal doen helemaal niks :sad: Arme dieren, ze moeten het dus gewoon uitzieken.
Ik voel me vreselijk machteloos.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Feline Tracheo Rhinitis = letterlijk vertaald: katten luchtpijp-neus-ontsteking. Oftewel: nies in de bovenste luchtwegen met kwijl vanuit de bek. Het is meestal een onderdeel van het complex van virussen dat samengevat niesziekte heet. Daarbij kunnen dan nog voorkomen: herpes (blaasjes in de bek), oogontstekingen, hetzij van de conjunctivae (= traanbuizen) hetzij van de bindvliezen van de oogleden. Deze laatste ontstaat meestal door chlamydia, dat ook meereist op niesziekte. Ook bordetella of kennelhoest valt onder de noemer niesziekte.
Nies is dus een verzamelnaam voor meerdere virussen die tegelijkertijd op kunnen treden. Vibravet helpt over het algemeen goed, maar hielp hier niet. Synulox/clavubactin/augmentin (allemaal hetzelfde) helpt hier het beste.

Als nies naar binnen slaat, kan keelontsteking, pleuritis (ontsteking van de longvliezen) of longontsteking (pneumonie) ontstaan. Dit alles is een zware aanslag op het gestel van de kat.

Brenda, een virus verspreidt zich meestal via de lucht, maar kan ook aan schoenen, kleding e.d. blijven kleven. Het kan dus zijn dat de mens het virus overbrengt. Daarom moet iedereen die hier komt, bij vertrek de handen desinfecteren, zijn schoenen bij thuiskomst ontsmetten (dweil met 1:10 chlooroplossing), de kleren meteen in een sopje en zich douchen voordat ze met hun eigen katten in aanraking komen.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 06 okt 2004 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie