Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Nyncke »

Cinuforcetabletjes van dr. Vogel werken erg goed bij bijholteontstekingen.
Je kunt wel begin verergering krijgen, even een paar dagen stoppen en weer opnieuw starten.
De dosering lijkt me wel heel erg lastig.
paasnini

Re: Niesziekte

Bericht door paasnini »

Ik heb het met nies ook gegeven. Ik verkruimelde een tabletje en gaf ongeveer de helft van 1 tabletje per dag.
Cerna

Re: Niesziekte

Bericht door Cerna »

Dank jullie wel. Op het moment is het gelukkig niet nodig, maar dan weet ik dat ik het kan proberen. Een half tabletje lijkt mij ook een goede dosering (even kijken op de bijsluiter wat ze kleine kinderen geven).
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Niesziekte

Bericht door Layla »

Sammie maakt soms echt rare geluiden, toe net weer en ik schrok er een beetje van. Soms klinkt het als een kuch en gaat zn tongetje een beetje naar buiten en soms alsof er wat slijm vast zit. Ik denk dat hij zonet gewoon moest hoesten, want zelf heeft er niet zoveel last van want hij is nog zo speels als altijd.
Maken jullie katten ook wel eens van die geluiden?
Ik geef sinds kort l-lysine, ik hoop zo erg dat zn niezen wat minder wordt.
Groetjes, Layla en Sam
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Niesziekte

Bericht door poezeloes »

Heb 2 kruising ras katten en sinds enkele maanden een 100% zuiver ras (kitten Fleur)
De 2 andere zijn nooit ziek geweest maar sinds de jongste erbij kwam, zijn er ook besmettingen geweest via haar.
Fleur had van de cattery een hardnekkig giardia virus meegebracht. Alle katten aan de diarree.
Ze hebben allemaal een kuur gekregen en na een kleine maand was alles weer in orde.
Toen kreeg Fleur vuile oogjes en korstje aan haar neusje.
De DA een testje gedaan met een oplichtende vloeistof en bleek er een verstopping te zijn. Ze heeft zalf gekregen en de oogjes werden beter.
Toen is ze beginnen niezen en niet een paar keer per dag, maar serieuze aanvallen!
Daar kreeg ze weer pilletjes voor maar daar konden ze misselijk van worden en minder goed gaan eten.
Flor en Fleur zijn altijd rond elkaar te vinden, dus Flor (kater van 1j) kreeg het ook.
Volgens de DA was bij Fleur de niesziekte uitgebroken omdat haar immuun systeem minder was vanwege de giardia parasiet en haar diarree.
Ik moest het in't oog houden. Maar toen ze 2 weken na haar pilletjes nog steeds bleef niezen belde ik weer terug de DA op.
Volgens mijn uitleg aan de telefoon, zeiden ze dat ze hoogst waarschijnlijk gewoon allergisch was aan huis stof mijd en zo lang ze geen (groenachtig) snot aan haar neus had hangen of vuile oogjes had viel dat best mee en moest ze het zelf overwinnen....????

Wat vinden jullie van dit verhaal?
Als blijkt dat het chronische niesziekte is, blijft ze er dan voor altijd mee rondlopen??
Je hoort bij de ademhaling soms ook dat ze snottert door haar neusje.
Flor niest ook nog steeds.
Ik weet niet meer wat ik kan doen. Wéér een kuur van het een of ander is ook niet goed voor zo'n jong beestje!!

Misschien is een gelijkaardig topic al aan bod gekomen, maar ik ben nieuw op dit forum en heb random enkele pagina's gelezen maar niet alle 26...
Wie geeft raad?
groetjes Poezeloes
Cerna

Re: Niesziekte

Bericht door Cerna »

Ik zou een potje L.lysine kopen (dierenarts heeft het vast wel). Dat verbetert de weerstand en misschien lukt het om het zo aan te pakken.

Niezen kan allerlei oorzaken hebben en het is soms uitproberen wat het beste werkt. Ik ben al zes jaar aan het klungelen met Amber (bijna 11). Ze heeft antibiotica-injecties gehad, Prednison-injecties, L.lysine door het eten maar dat at ze toen nauwelijks op.
De ene dierenarts zegt dat het chronische niesziekte is, de ander noemt het een allergie, ga er maar aan staan.

De laatste 2 maanden was ze weer erg benauwd en toen heb ik allergiepilletjes geprobeerd (Cetirizine, verkrijgbaar bij de Lidl), maar het hielp niet en dus heeft Amber geen allergie.
Nu is de theorie Herpes- of Calicivirus en daarvoor krijgt ze nu rechtstreeks in de bek een half schepje L.lysine opgelost in een heel klein beetje water en dan via een spuitje van 2,5 ml.

Je hebt ook nog neusdruppels (Rhinigenta) met antibiotica. Dat werkt alleen in de neus en geeft dus geen maag- en/of darmklachten.
De Huisdierendokter heeft Liseng, Echinaforce en Respire, maar dan moet je wel weten wat het is. Ik overweeg nu om Respire te proberen omdat Amber vooral last heeft van slijm en niet niest.
Wanneer kitten niest is Liseng denk ik de beste oplossing. Echinaforce is weer voor de weerstand en is dubbelop wanneer je L.lysine zou willen gaan geven.

Ik noem dit omdat dit dus nog de mogelijkheden zijn die je (na overleg met je dierenarts!!) kunt proberen.
Ik neem aan dat alle katten zijn ingeënt?!
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Niesziekte

Bericht door poezeloes »

Ja alle katten zijn ingeënt.
Eerlijk gezegd klinkt het allemaal chinees in mijn oren...
Maar ik onthoud Liseng en Echinaforce ;-)
Zal het volgende keer is met mijn DA overleggen.
Alvast bedankt.
groetjes Poezeloes
Gebruikersavatar
lisabyron
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2016 19:56
Locatie: Gent

Re: Niesziekte

Bericht door lisabyron »

Hallo allemaal!

Ik vind het een beetje jammer dat mijn eerste bericht op dit forum gaat over niesziekte... maar bon, ik heb drie weken geleden een poes geadopteerd uit het asiel (Chili is haar naam). Nu, na twee dagen werd ze al ziek en bleek dat ze niesziekte had (de calici variant, met een zweer in haar keel/slokdarm, maar nu eet ze weer gelukkig!). Ze is al heel wat beter: haar temperatuur is al 5 dagen stabiel op 38.6, geen genies meer, ze drinkt en eet goed (wel wat minder als ik zou willen, maar ze doet haar best met die zweer!), is veel actiever en aanhankelijker!

Het enige dat overblijft is dat snot.. Nu, de DA zei dat dit wel nog een week zou kunnen duren en ik blijf haar twee keer per dag een stoombadje geven. Nu heb ik de indruk dat er wat meer snot is als ervoor, maar dat het lopender is en minder groen/geel/oranje, precies of het terug wat waterig wordt.. Nu vroeg ik mij af of dit een goed of slecht teken is? Het is een zondag en ik wil de DA hier niet mee lastig vallen en dacht dat er misschien wel mensen ervaring mee hadden.

Ze is vrijdag nog geïnjecteerd met een antibiotica die tien dagen werkzaam is, ze heeft voorlopig geen ontstekingsremmers of pijnstillers meer nodig volgens de DA.. Waarschijnlijk ben ik weer te bezorgd aan het zijn... (Toen ik thuiswoonde hadden we een kater die nooit ziek is geweest en nog heel actief is voor 15 jaar, dus dit is allemaal heel nieuw voor mij...)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Niesziekte

Bericht door Ennakee »

Naar mijn idee is de infectie aan het minderen wanneer het uitvloeisel uit de neus transparant is. De ontsteking veroorzaakt meestal het taaie snot.

Om bij katten de weerstand te verhogen wordt wel aangeraden om L-Lysine te geven. Dit is een essentieel aminozuur die de weerstand sterker kan maken. Zodat het risico op herhaling kleiner wordt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Niesziekte

Bericht door Dinky »

Wanneer het snot helder wordt betekent dit dat er minder bacteriën in zitten en dat de genezing aan het doorzetten is. Als het goed is wordt straks de hoeveelheid snot ook minder ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niesziekte

Bericht door Anne »

Probeer l-lysine op nuchtere maag te geven en denk aan andere weerstandverhogers zoals bijv.
enchinaforce van dr vogel en koud geslagen honing
Hou het gebit van jouw kat goed in de gaten,
bij onze Hummel is het virus (herpes of Calci) ook op haar gebit geslagen, ze heeft nu geen gebit meer en sinds ze op hypoallergeen voer staat zijn ook de ontstekingen van haar mondslijmvlies verdwenen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
lisabyron
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2016 19:56
Locatie: Gent

Re: Niesziekte

Bericht door lisabyron »

Ik ga die Lysine zeker eens proberen!

Het gaat terug slechter, wel :(

Woensdag had ze terug koorts (wel maar 39.2, maar de DA was niet blij). Het snot is ook terug groen en het niezen is opnieuw begonnen. Verder eet en drinkt ze zeer goed, is ze terug bijgekomen tot haar gewicht voor de ziekte, is ze nog wat actief. Maar, aangezien ze vanmorgen weer 39.2 had moest ik vandaag terug langsgaan bij de DA en heeft ze opnieuw antibiotica gekregen.

Hij is wat bang dat het FIV of FeLV is door die terugkerende koorts... :( Daarom heeft hij bloed afgenomen, morgen weet ik de uitslag van de lever/nierwaarden, voor de ziektes moet ik wachten tot maandag. Veel slapen ga ik dit weekend niet doen :(
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Niesziekte

Bericht door Ennakee »

Veel sterkte!!! In afwachting van de uitslag.

Wij duimen dat de uitslag negatief zal zijn op fiv en felv!

En natuurlijk ook dat de andere waardes normaal zullen zijn!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niesziekte

Bericht door Anne »

Sterkte zeg, we zitten hier met zijn allen te duimen dat het geen Fiv of Felv is
beterschap!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
lisabyron
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2016 19:56
Locatie: Gent

Re: Niesziekte

Bericht door lisabyron »

Goed nieuws!

Lever- en nierwaarden waren prima en... de uitslag van fiv/felv was eerder binnen dan verwacht en voor beide negatief! Ah, ik ben zo gelukkig nu! Dank jullie wel voor de steun, dat hielp echt :-D

De DA vermoedt dat het dan simpelweg een lichte terugval was.. vandaag merk ik bijna geen snot meer, alleen nog licht snot bij het niezen, de koorts is oké, dus ik heb alvast een luchtweg middel van groene os en nutriplus besteld om de weerstand op te bouwen!
Plaats reactie