Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
kattenvrouwtje04
Huiskat
Huiskat

Re: Niesziekte

Bericht door kattenvrouwtje04 »

Synemios, bedankt voor je berichtje.
De ene dag gaat het wat beter dan de andere. Ik hoef maar foto's te zien van hem en dan komt alles terug. Hij was gewoon heel erg ziek het arme beestje, dat zie je ook gewoon aan de foto's, dat herinnert ons eraan.
En inderdaad wat je zegt, daar zijn dierenartsen voor, hadden ze dan niet allang moeten zien of weten dat Vinnie erg ziek was omdat hij het derde ooglid toonde al heel lang?
Als ik terug denk dan vond ik het ook vreemd dat met bloedafname zijn bloed niet goed stroomde. het duurde en duurde voordat ze een buisje gevuld konden krijgen. En het klonterde ook snel.
Er was ook van alles met zijn bloed, maar dat gaf ze dan weer te wijten aan de niesziekte of zijn algehele niet lekker zijn. Zoveel vragen nog steeds, maar helaas komt hij daar niet mee terug.
Het is echt heel triest
Mirelle
Kattenmama van Vlekkie, Nino & Poekie
En sterren kattenkindjes Mickey,Tijger & Boots
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja ik ben het wel met je eens dat dat 3e ooglid hoogstwaarschijnlijk een symptoom geweest is van iets anders, en ja dat had een dierenarts moeten zien, zeker als meerdere bloedwaarden ook niet ok waren.
Maar ik weet inmiddels ook dat de ene dierenarts de andere niet is.
Vaak is het zo dat als je terug denkt er tekenen waren, maar in zo'n periode ben je vaak ook emotioneel/bezorgd en zou je echt moeten kunnen vertrouwen op een dierenarts.
Daarom is dit forum zo fijn, dan kunnen mensen meedenken/kijken.
Wij zijn geen dierenartsen maar veel mensen hier hebben wel ervaring en helaas veel ook slechte waar ze dan later toch weer veel aan hebben.
Maar ik begrijp dat dat een schrale troost is.
Luna & Lizzy(13) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
kattenvrouwtje04
Huiskat
Huiskat

Ben ik helemaal met je eens.
Toch ga je vanzelf ook denken hebben wij iets verkeerd gedaan. Maar goed, dat blijf ik herhalen en dat moet echt slijten.
Het gaat steeds wat beter.
Mijn moeder haar andere kater wou toen Vinnie overleden was geen afscheid nemen. Vinnie lag netjes opgebaard in een dekentje in een mandje.
En nu loopt hij wel steeds te zoeken naar hem en te miauwen, dat is wel sneu.
Mirelle
kattenvrouwtje04
Huiskat
Huiskat

Goedemorgen,

2 jaar geleden schreef ik over het ziek zijn van 1 van mijn moeders katers en het overlijden van deze lieve kat.
Nu schrijf ik helaas over één van mijn eigen katten, mijn kater Poekie.
Startte dinsdag met een oogje wat een beetje dicht zat en wat ook wat waterig was. Veel schoonmaken deed hij zelf. Woensdag was het veel erger geworden. Dierenarts vermoedde niesziekte, maar kon ook grasspriet zijn die irriteerde. Ooggel(Terramycin)gekregen en controle afspraak voor over een week.
Dag later vele malen erger, rood en dik oog, vlies duidelijk zichtbaar over het oog, veel vocht eruit. Poekie zag er ook zichbaar zieker uit. Gelukkig at hij nog goed. Vrijdag nog veel zieker. Gelukkig kon ik antibiotica(Doxybactin 50 mg)ophalen bij de dierenarts. Gister dus voor het eerst genomen. Gisteravond was ik in paniek want hij was echt even benauwd en nieste ook veel. Spoed gebeld en we moesten hem in de gaten houden. Hij is de nacht gelukkig doorgekomen,maar hij wilt niks eten. Ik krijg er gelukkig wel een liquid snack in,oogzalf lukt nog echt net met veel moeite en straks zijn antibiotica geven.
Wat kan ik nog meer doen om hem wel te laten eten,drinken? Met spuitje in zijn bek? Heb gekookte koolvis geprobeerd te geven, maar ook dat weigert hij.
En ik krijg vandaag Liseng van de huisdierendokter binnen. Heb voor ons zelf Echinacea Forte met cats Claw in huis voor onze weerstand. Mag ik deze druppels ook aan hem geven? Was die vergeten te bestellen bij de huisdierendokter. Volgens mij zitten er wel dezelfde ingrediënten in.
Sorry voor mijn te lange verhaal.

Liefs,

Mirelle
Mirelle
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem om de 3 uur een spuitje natvoer met water geven. 20 mg is genoeg, als zijn ingewanden maar aan de gang blijven.
Echinacea heb ik geen ervaring mee, dus die vraag kan ik niet beantwoorden.

Sterkte en beterschap.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Bij niesziekte kunnen ze pijnlijke blaren in de mond en keel krijgen, waardoor ze niet willen eten.
Heeft hij geen pijnstiller gekregen, naast de antibiotica?
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Misschien helpt Echinacea voor de weerstand, maar ik zou dat niet zonder overleg geven. Welk antibioticum heeft hij, pure nieuwsgierigheid? Doxycycline misschien?
En inderdaad pijnstilling, maar ik realiseer me dat het zaterdag is en dat "even navragen" niet makkelijk zal zijn.

Sterkte!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
kattenvrouwtje04
Huiskat
Huiskat

@castratenkoor Dank je wel voor de tip en het sterkte wensen.

@crazycatlady de naam van de antibiotica had ik er achter gezet in het berichtje. Maar dat is dus de doxybactin 50 mg. En een ooggel/zalf is Terramycin.

Ik kon vanmiddag wel een gat in de lucht springen. Hij lag dus heel de ochtend/middag onderin de krabton. Ik moest hem zijn antibiotica geven, dus helaas een beetje vervelend hem eruit proberen te halen. Hij vond dit totaal niet fijn. Lukte ook niet. Dus me in alle bochten weten te wringen en antibiotica spuitje in bek met liquid snack gegeven. En toen hield ik meteen een bakje koolvis filet met wat viswater in zijn buurt en dat at hij zowaar op. Uur later kwam hij uit de ton en ging op de kattenbak.
Een goeie plas lag er.

Ik maak me wel zorgen om zijn oog. Iemand ervaring met een slecht ontstoken oog en dat het toch nog helemaal opgeknapt is?
Mirelle
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik ben het eens met Olga ik zou wel zoveel mogelijk overleggen voor je iets anders geeft.
Doxybactin is Doxycycline inderdaad Olga.

Ik heb hier een link met uitleg over spuitje voeren:

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... &start=330

Maar ondertussen lees ik je berichtje dat het beter gaat. Maar toch laat ik het voor nu staan, hopelijk niet nodig.
En ja ik heb hier ervaring met hele nare ontstoken oogjes wat goed gekomen is.
Groetjes, Denise
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Dat klinkt alvast weer wat beter, maar als ik zo vrij mag zijn: blijf het in de gaten houden (dat doe je ongetwijfeld wel). Een ontstoken oog (of twee) is ook een symptoom van niesziekte bij katten. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar ik zou je DA wel als het kan zsm op de hoogte brengen. Maar ja, ik ben snel bezorgd...

Edit: Denise is me net voor :-P En ze weet trouwens veel meer dan ik. Sterkte!
The catter the better!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Is het trouwens verergerd sinds je die oogzalf gebruikt?
En ab helpt niet tegen het virus, maar wordt soms wel gegeven als de gevolgen ervan ernstig zijn.
En zoals anderen al aangeven mis ik hier een pijnstiller met ontstekingsremmende werking, dat geven ze meestal als 1e.
Als het om niesziekte gaat, moet het lichaam het helaas voor het grootste gedeelte zelf doen, dat kost tijd.
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Misschien staat hier nog iets tussen waar je wat mee kan.

https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... iekte-kat/
Groetjes, Denise
kattenvrouwtje04
Huiskat
Huiskat

Ik ga zeker niet zomaar iets anders geven. Maar wat betreft de Liseng, dat wel. Ik heb namelijk hele goede ervaring met de producten van de huisdierendokter. En na nagevraagd te hebben bij hun, mag dat gewoon in combi met antibiotica.
De eerste verdenking woensdag was trouwens een grasspriet in het oog, neus of zijn keel. Hij heeft voorheen ooit een zelfde symptoom gehad en na heel wat afgeniest te hebben kwam er toen een paar cm grote grasspriet uit zijn neus. Vandaar de ooggel. Maar ze vermoedde daarnaast ook de niesziekte. Mocht het toen slechter gaan moest ik dus bellen. En dat was vrijdag. En zo ging het alleen maar slechter.
Mocht hij koorts krijgen dan kon ik nog een ontstekingsremmer krijgen. Maar ik kon niet goed tempen en hij voelde niet meer warm. Maar ik ga toch weer bellen want ik vertrouw dat oog niet. Zo dik rood en zoveel vocht. Andere oog traant ook goed. Na het op de kattenbak te zijn geweest en het eten is hij weer ingestort en wilt weer alleen maar slapen en met rust gelaten worden. En dan maak ik me meteen weer zorgen. Ik hoop dat hij deze nacht weer goed doorstaat.
Oogzalf geven is een ware hel voor hem. Dan haat hij me echt. Vind het ook niet fijn te doen, hij levert zoveel energie in met tegenstribbelen, echt sneu.

Oog is verergert @Synemios, maar denk dat dat niet door de zalf komt maar door de niesziekte
Mirelle
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Nou, dat is dan duidelijk vrees ik. Sommige katten kunnen zo tegenstribbelen... je zou een handdoek kunnen proberen om daar een "kattenzak" van te maken zodat je hem beter kunt vasthouden, maar daar wordt het ook geen feestje van. Bovendien is het symptoombestrijding...
Je schrijft dat je weer gaat bellen, doe je dat morgen (zondag, eigenlijk is het al zondag) of maandag? Ik zou niet wachten, maar ik realiseer me ook dat een weekendconsult heel wat duurder is. Toch zou ik het doen @kattenvrouwtje, je wilt geheid niet dat het erger wordt. Ik bedoel dit niet drammerig hoor, bij ons gaan de poezen in geval van ziekte voor. Ik bedoel nergens kritiek, ik maak me alleen wel zorgen over hoe het gaat. Zo te lezen wordt het er niet beter op. Naar de DA, of minstens bellen! Wat een narigheid hè, het is nooit leuk!
(Iets in mij denkt: bellen, meteen bellen. Ik ben ook een kat kwijtgeraakt aan niesziekte, dat beeld raak ik nooit meer kwijt.)
The catter the better!
kattenvrouwtje04
Huiskat
Huiskat

OMH, Dank voor je reactie.
Hij is godzijdank de nacht weer doorgekomen.
En ik ging meteen proberen of hij iets wou hebben. Ik begon met liquid snack en dat lusste hij meteen. En daarna wat felix soup, daar zit lekker veel sap bij. Dat at hij gelukkig ook.
Nu straks weer zijn medicatie geven, daar verheug ik me niet op, maar het moet!
Ik ben van het Caressa dierenziekenhuis overgestapt naar de dierenartsen van de Ranzijn. Ik had toendertijd niet veel te besteden en zij waren nog redelijk qua kosten. Vandaar dat ik zei ik ga bellen, zij zijn ook de weekenden aanwezig. Ik zal naar de pijnstiller vragen of ze die willen voorschrijven.
Mirelle
Plaats reactie