Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Niesziekte

Bericht door Mirjam86 »

L-lysine en enchinea is zeker te veel?
Overigens weet ik niet 100% zeker of het niesziekte is, maar ze lijkt wel symptomen te hebben, al is het erg licht allemaal..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Niesziekte

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ja dat is dubbel op 8-) L-Lysine werkt ook weerstandverhogend, en bij diverse soorten virussen.
Bij Lucky weet ik ook niet wat het is maar het heeft dus wel geholpen :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Vanillasky1986
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2011 14:23

Re: Niesziekte

Bericht door Vanillasky1986 »

Beste allemaal,

Ik heb nu 5 weken een kitten die na enkele dagen dat ik hem had verschijnselen begon te vertonen van de niesziekte. Echter zijn de symptomen lang niet zo erg als je leest op de verschillende sites over de ziekte. Zal even kort vertellen wat er in de afgelopen 5 weken gebeurt is:

Richting einde v/d eerste week kreeg mijn kat last van wat groen slijm in zijn ogen, hij nieste ook regelmatig. Bij de dierenarts bleek dat hij geen koorts had - dus alleen een oogzalfje meegekregen. Hierdoor is de pus uit zijn oogjes een stuk minder geworden maar niet geheel weg. Gezien het met zijn ogen beter ging en hij zich verder niet ziek voelt (geen koorts en prima eetlust) heb ik hem bij 8 weken laten inenten. Situatie is verder onveranderd gebleven tot afgelopen week, niezen is hetzelfde gebleven echter was eerst het snot waterig en geen belemmering bij adem halen. Nu is het echter zo dat, met name wanneer hij heeft liggen slapen zijn neus helemaal dicht gaat zitten met snot. Vaak merk ik dus dat hij na een paar uurtjes slapen op een gegeven moment heel moeilijk ademt of zelfs door zijn mond begint te ademen. Wanneer hij even wakker is dan gaat het over het algemeen wel weer voldoende open zodat hij door zijn neus kan ademen, of ik maak het sochtends/snachts even schoon als ik het zie. Gisteren moest de kat voor de 2e inenting langs dus dit nogmaals aangegeven bij de dierenarts. Gezien er wederom geen koorts of verminderde eetlust is rade deze echter aan de inenting door te laten gaan en het nog aan te kijken omdat inenting en antibiotica kuur niet samen kunnen.

Aangezien ik het wel heel zielig vind en me er enigszins zorgen om maak (vooral het adem halen) vraag ik me af of ik er op dit moment iets aan kan/moet doen of beter even 1/2 weken aankijken of het beter/slechter wordt alvorens eventueel antibiotica-kuur te geven?

Daarnaast vroeg ik me af of dit dan wel niesziekte is of een lichtere vorm ervan aangezien de symptomen lang niet zo ernstig zijn als beschreven wordt en het tevens al 5 weken aanhoudt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Niesziekte

Bericht door Ilovesiamesecats »

Je kunt beter L-Lysine proberen dan anti biotica!!! Anti biotica tast alleen maar zijn darmen aan dan ben je verder van huis. En nee ik ben geen L-Lysine verkoper maar wel een enthousiaste gebruikster!! :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Vanillasky1986
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2011 14:23

Re: Niesziekte

Bericht door Vanillasky1986 »

M.b.t. L-lysine, ik voer mijn kitten royal canin kitten voer - op de verpakking staat dat l-lysine hier standaard in zit. Dus in mijn geval geef ik dat al. Vraag me alleen af of ik op dit moment verder iets kan/moet doen? Of beter een paar weken kan afwachten of het beter wordt.. Maak me er gewoon zorgen om omdat het al 5 weken aanhoudt.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Niesziekte

Bericht door Ilovesiamesecats »

Hoeveel zit er in? Ik moet gelijk denken aan vleesvoeding met 4% vlees.... :roll:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Niesziekte

Bericht door Mirjam86 »

Ik vind het wel vreemd dat je DA gewoon ent met verschijnselen van niesziekte.
Hier moesten we wachten (en de verschijnselen waren nog minder dan jij noemt) tot ze weer topfit was.
Een entreactie kan zo makkelijk optreden..

In RC kitten 36 zit inderdaad L-lysine, maar de hoeveelheid weet ik niet meer. Wil je even kijken om in te schatten of dit genoeg is?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Vanillasky1986
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2011 14:23

Re: Niesziekte

Bericht door Vanillasky1986 »

Ja vond ik ook vreemd maar de DA heeft beide keren aangegeven dat in principe de kat er zelf bovenop moet kunnen komen. Denk dat hij daarom afwacht voor iets te doen, zeker aangezien de kitten zich niet ziek voelt en goed groeit.

Kan het thuis even nakijken maar vraag me af of de hoeveelheid op de verpakking staat. Wanneer ik op verschillende sites de ingredienten van deze voeding bekijk staat er alleen: L-lysine genoemd in de samenstelling. Dus zonder hoeveelheid.

Maar is dit dan echt een soort van 'wondermiddel'? Anders kan ik het natuurlijk wel halen en geven.
paasnini

Re: Niesziekte

Bericht door paasnini »

Llysine in de voeding is onvoldoende dosis als de kat symptomen heeft. De LLysine zou ik zeker aanschaffen (Llysine+b6 van Groene Os).
Ik begrijp jouw dierenarts totaal niet. Ook al heeft de kat geen koorts en niest hij niet, wanneer een kat last van snot heeft (tenzij het helder is) is er sprake van een bacterie en heeft ab wel een functie. En een kat enten terwijl er ernstige ademhalingsproblemen zijn (met mond open ademen) en snot???? Dit is echt not done.

"Hierdoor is de pus uit zijn oogjes een stuk minder geworden maar niet geheel weg." er mag pas gestopt worden met de ab oogzalf dagen nadat de ogen volledig schoon zijn, mijn da vraagt zelfs of je gewoon het hele tubetje wil leegmaken anders ben je er niet zeker van dat het daadwerkelijk over is.

Mag ik je een goed advies geven: zoek svp een andere dierenarts.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door castratenkoor »

Mijn mening is ook dat enten alleen moet gebeuren als de kat 100% in orde is.
Ik ben op die manier zelfs een kitten verloren, omdat ik er vanuit ging dat de dierenarts wel wist wat ze deed - nou niet dus.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou echt nooit meer naar die DA gaan!
Enten terwijl ze nies heeft! Daar moet je echt wel helemaal gek voor zijn. En dan nog de AB uitstellen om de enting te kunnen laten doorgaan?
Een kitten kan sterven van niesziekte als het echt te erg wordt, maar die enting is toch niet van levensbelang? Ik stel me zelfs vragen bij het nut van een enting als de kitten de ziekte al heeft, want dat werkt minstens zo goed als een enting (dat is wat een enting nabootst).
Maar goed, dat is een andere discussie.

Nu denk ik dat je kitten niet zo weinig symptomen van Nies heeft, integendeel. Bij de meeste kittens komt het (gelukkig) niet zo ver dat ze zoveel snot gaan produceren. Daar blijft het meestal bij wat lopende oogjes en wat niezen, waarna ze behandeld worden en er vrij snel bovenop komen. En zelfs dan zijn er kittens die chronisch worden.
Ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat jouw kitten zo goed als zeker chronisch zal blijven. Of het nog zal beteren of ze heel haar leven zal blijven als nu, is niet te voorspellen.
Meestal groeien ze er wel een tikkeltje overheen en betert het nog wel, maar ik ken ook verhalen van katten die hun hele leven blijven snotteren. Zonder daarbij (gelukkig) verder ziek te zijn.
Ik hoop voor je dat het betert!

Ik zou persoonlijk wel AB gaan halen. L-lysine is heel mooi, maar helpt niet zoals AB. En je hebt het hier over een jong kitten dat al wekenlang ziek is (nou ja, niet merkelijk, maar wel tegen het virus vecht). Daar is volgens mij al meer dan genoeg gewacht om in te grijpen en al genoeg tegengewerkt door het virus nog eens extra in te spuiten.
Ik denk dan ook dat deze kitten de goede behandeling en hulp van de AB heel goed kan gebruiken!

Voor alle duidelijkheid: niesziekte zelf is een virus en daar helpt AB niet tegen. De verdere symptomen echter, zoals snot, snotteren en oogontsteking, worden veroorzaakt door bacteriën die met de niesziekte samengaan. Deze moeten dus bestreden worden om de kitten gezond te houden. De niesziekte moet hij zelf overwinnen. En ik hoop van harte dat hem dat nog lukt.


Maar dus mijn advies is: zo snel mogelijk naar een andere DA en hem laten behandelen zoals het hoort. Hopelijk komt hij er dan bovenop.

En in het vervolg: niet meer laten enten hoor! Die entingen zijn niet zo belangrijk als je kitten gezond houden! Die kunnen altijd wachten! (er zijn zelfs vragen of ze niet meer kwaad dan goed doen als de kitten al nies (gehad) heeft)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

guusje had een beetje traanoogjes (helder) en nieste een paar keer per dag, en toen had mijn DA zoiets van even wachten met enten, geen risico nemen.
ik twijfel trouwens heel erg of ik moet gaan voor l lysine of voor dr cat catsclaw. gebruikt nu echinea force van bloem maar merk er nog niks van. gijs begint nu meer te niezen. mogelijk door reactie op de enting 1½ week geleden
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Niesziekte

Bericht door Mirjam86 »

Ilovesiamesecats schreef:http://www.medpets.nl/groene+os+llysine+b6+hond+kat/

Bij het Kruidvat hebben ze het ook, dan moet je wel kijken of de samenstelling/concentratie hetzelfde is. Lucky had vanaf kleins af aan last van zijn oogje, kneep er steeds mee. Nu is dat bijna helemaal over! Alleen als hij een dipje heeft zie je dat hij nog knijpt.
Weet iemand toevallig ook van welk merk? Dan sta ik straks niet als een idioot alle potjes om te draaien..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Cerna

Re: Niesziekte

Bericht door Cerna »

Amber krijgt al een jaar L.lysine en snottert vrolijk verder.
L.lysine van de Groene Os (poeder voor door het eten) is volgens mij speciaal voor dieren, maar zal niet veel anders zijn dan die voor mensen verwacht ik.

Maar L.lysine is dus geen wondermiddel en is voor een betere weerstand en geen medicijn tegen het snotteren. Wanneer je kat dus snottervrij is, kun je L.lysine preventief gaan geven zodra de R in de maand komt om te voorkomen dat ze gaan snotteren, maar wanneer ze al snotteren heeft het geen zin. Dan helpen antibiotica en neusdruppels.
En ik sluit me bij de anderen aan dat ik een dierenarts niet snap die ent wanneer de kat al snottert. Heel onverantwoord!

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met Cinuforcetabletjes van dr. Vogel? Dat is ipv neusdruppels want neusdruppels en Amber is een slechte combinatie!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Niesziekte

Bericht door Mirjam86 »

L Lysine hadden ze niet bij de Kruidvat, echinecea wel. Daar maar een potje van meegenomen..
Natuurlijk zijn de oogjes van Tsuki gister en vandaag weer schoon, maar ja better safe than sorry..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie