Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Bericht door snouska »

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraagje over Pebbles (7 maanden). Door de hardnekkige niesziekte van toen ze een klein kitten was, heeft ze nu een chronische verkoudheid. :sad:
Dat houdt eigenlijk in dat ze altijd een snotneus heeft. Gelukkig zijn haar oogjes en haar longen minder gevoelig en blijft het bij haar neusje.
Het zieligste vind ik dat ze echt moeite lijkt te hebben met ademen, je hoort haar ook zwaar ademen door haar neus die dan een beetje verstopt zit. Ook is ze snel moe bij het spelen. Daarnaast heeft ze een paar keer per dag een flinke niesbui en dan komt er een flinke klodder snot uit (sorry :???: )

Ik probeer 1 of 2 keer per dag te spoelen met zoutwater en geef haar echinaforce voor haar weerstand.

Heeft iemand misschien tips?

Groetjes Anouschka
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je kunt een aantal dingen doen om haar wat te helpen:
* stomen met dampo of poho-olie: zet haar in een kooi met daarnaast een bakje water met dampo of poho-olie op een waxinelichtje. Dikke deken over de kooi, half uurtje laten zitten en klaar. Heb je geen kooi, doe dan de badkamer dicht, draai de hete kraan open en doe wat poho-olie of dampo in de wasbak. Wel zorgen dat je genoeg stoom hebt, dus de douche aan laten staan.

* rhinigenta neusdruppels. Die kun je haar dagelijks in de neus geven.
* colloïdaal zilverwater. Geef dagelijks een klein pipetje om de weerstand te verhogen. Stella kan je daar meer over vertellen.
* kijk eens op de site van homeo natura. Zij hebben goede dingen om de weerstand te verhogen en ook tegen deze chronische neusverkoudheden.
* paardenmelk. Kreeg vandaag van een da een tip om dagelijks wat paardenmelk te geven. Helpt tegen astma, eczeem, bij mensen tegen M.S., M.E., Cystic Fribrosis en fybromyalgie. Ik ga het hier aan een aantal dieren geven want het herstelt ook nog eens de darmflora.

Kortom: in het alternatieve en gewone circuit zijn nog heel veel hulpmiddeltjes die de klachten kunnen doen afnemen en zelfs praktisch laten verdwijnen.
Veel succes!
Gast

Bericht door Gast »

Homeo en Fytotherapie kunnen inderdaad helpen het afweersysteem weer op te peppen. Alleen geen middelen op basis van essotherische en/of essentiële oliën gebruiken, katten kunnen de olie niet afbreken en deze wordt opgeslagen in de lever, wat op den duur vergiftiging van heel het lijfje veroorzaakt, meestal met de dood tot gevolg.

Bij niesziekte gebruik ik een water/zout oplossing om het bekje en neusje schoon te spoelen, geef gezouten bouillon (zelfgetrokken of van een tablet) te drinken (al dan niet onder dwang). Zout zorgt dat het lichaam vocht vasthoudt en kalmeert de slijmvliezen.

Enten tegen niesziekten gebeurt met vaccins waar drie of vier (er bestaan er meer dan vijftig) ziekteverwekkers (verzwakt) in verwerkt zijn, een diertje dat niet helemaal gezond en fit is kan door de enting erg ziek worden.

Het gebruik van dode entstof veroorzaakt nogal vaak tumoren (kwaadaardig) op de plek waar de prik gegeven is.

Entrecties kunnen uiteenlopen van een dag of langer sloom en lusteloos gedrag tot hoge koorts, stuipen, long en hartklachten, vieze oogjes, diarree en nog veel meer kwalen die vaak niet als entreactie worden onderkent. Als het diertje binnen drie weken na enten ziek wordt, vraag dan aan de da om te behandelen tegen een entreactie.
Laat alleen enten als het dier fit en gezond is, een beetje diarree is reden genoeg de enting uit te stellen. Gebruik zes weken voor tot zes weken na de enting GEEN homeophatische middelen, dit geld ook voor ontwormen en antivlooien behandelingen.

Mijn diertjes worden in heel hun leven drie maal geënt, twee maal als kitten en al naar gelang er met dode na een jaar of met levende na twee jaar entstof is geënt.
Alle vaccins zijn een aanslag op het imuumsysteem, dus ent niet vaker dan echt nodig is.

Groetjes,
Nanna
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Bericht door Meikevertje »

Mijn nieuwe katje Lisa heeft beginnende niesziekte,..gisteravond is dat eigenlijk begonnen.....en vandaag ben ik ermee naar de dierenarts geweest en die heeft geen koorts maar is wel moe,...en slaapt veel.

Maar ik moet wel goed in gaten houden of die wel goed eet en drinkt.

Lisa krijgt 10 dagen antibiotica doxycline 15 mg per dag en moet kuur afmaken en over 10 dagen terug komen.

Dus dat vind ik erg jammer.

Ik heb ook gesneden rauwe ui bij haar in de buurt op de tafel.

Ik heb ook nog een kat Loekie van 12 jaar,...en die hou ik wel apart,..die ik wel jammer vindt..want Loekie begint Lisa juist te accepteren.
En is wel zorgzaam voor Lisa..maar toch niet dicht bij elkaar.

O ja Lisa heeft ook al 2 keer entingen gehad voor niesziekte.
Afgelopen maandag,..die had nog niet niesziekte dat is gisteren begonnen dus ik ben op tijd denk ik?



En jullie tips zijn van harte welkom.
Ik hou heel veel van katten
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Via homeo-natura kunnen ze wat homeopathisch middelen speciaal voor jou kat bijeen zoeken om te behandelen
Ik heb 3srt korrels en druppels gekregen.
Verder op niesziekte.nl Chinese Liseng en Shao tabletten tegen niesziekte
Die heb ik ook in huis
Bij onze Ragdoll leken deze tabletten meteen te helpen (ze deed nogal niesen laatste tijd, verder geen klachten), het is zga over nu!
Ben ze ook aant proberen op onze poes met chronische niesziekte
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hoeveel colloidiaal zilver mag je een kitten geven? En waar kan je dat kopen?
Het is voor het geval Buffy wat extra weerstand nodig heeft. Ze is nog niet helemaal van haar nies af en hoest heel af en toe.
Mag het ook gegeven worden als ze pas ge-ent is? Ik had begrepen dat dat helpt om eventueel ziek worden van de enting tegen te gaan?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja dat klopt dat heb ik bij Xandor ook gebruikt nadat hij geent was en weer begon te niesen. Je moet dan gewoon een keer per dag een paar druppels over het voer of door het water doen of als je een pipetje hebt en een makkelijke kat dan druppel je het zo in de bek (hier houden ze hun lip aan de zijkant al wat omhoog als ik met het flesje aankom :lol: ) Je kan het bij Stella krijgen, hier op het forum. Maar ook als je op het internet zoekt komt je een hoop sites tegen waar je het kan bestellen.
Wat je ook kan proberen, wat bij Yoran en Zody heel goed tegen de nies hielp toen colloidaal niet hielp is "Luchtweg Compositum" en dat is van De Groene Os. Dit kan je bestellen op http://www.puurnatuur.nl
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

wie heeft er een kat die chronische niesziekte heeft?
komt het in vlagen, of is het continu aanwezig?
kan een beetje ontstoken tandvlees er ook bij horen?
de dierenarts zei maanden geleden eens tussen neus en lippen door dat onze kater waarschijnlijk chronische niesziekte heeft omdat hij al sinds we hem hebben altijd wat snotterig is en soms vlagen heeft waarin hij regelmatig niest.
van 4wk antibiotica tegen iets anders ging zn snotneus weg, maar nu de kuur 2 week ofzo erop zit begint het weer, maar nu valt me op dat zn tandvlees ook btje rood is. hij heeft tijden dattie snotterig is en dan is het weer ff weg etc.

hoort dit erbij? (ik ben nogal overbezorgd zodra er iets aan zijn gezondheid verandert omdat we een FIPpoesje hebben verloren, en de dierenarts heeft eigenlijk niet verteld hoe chronische niesziekte er precies aan toe gaat?)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Andere goed geënte katten kunnen wel gaan niesen door de chronische nieser, maar ze worden er niet zo ziek van. Mits goed geënt, is er dus niet heel veel risico voor de anderen.

Ik stoom heel verkouden katten: ik zet ze in een bench met daarbij in een aparte bench een theelichtje met daarop wat water met eucalyptus o.i.d. Daar gaat dan een deken overheen en dan kunnen ze een half uur snottere. Het geeft goed verlichting!
Gebruikersavatar
Chichkamaugu
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2004 23:09
Contacteer:

Bericht door Chichkamaugu »

Wat is nu precies een kat met chronische niesziekte...
Ik heb hier geen ervaring mee, dus hoop dat jullie kunnen helpen.
Mijn moeder heeft een bengaal en Burmees. De burmees niest de laatste periode ongeveer 6 keer per dag laat maar zeggen. Verder zijn zijn ogen schoon en zijn neus is een beetje vochtig. Echt vies is hij niet soms wat zwarte kortjes. De dierenarts zegt dat het niet niesziekte is dan had hij allang een keer groen snot moeten hebben. Overgevoelige slijmvliezen misschien?? Ze heeft alles al geprobeert, ander kattenbak gring, ander wasmiddel om de slijnmvliezen te kalmeren., niks werkt en wat er nu voor zorgt dat ij niest daar komt ze niet achter. Ik heb het idee dat als ik langs kom en hij druk gaat doen hij dan niest.
Nu wil ze er in de toekomst weer een kitten bij. Ik ben bang dat ondankt dat het kitten geent zal zijn, het ook gaat niezen. In de toekomst krijg ik hopelijk weer een nestje kittens en ben dan bang dat ze die aansteekt.
Mijn vraag of liever gezegd die van mijn moeder is, is dit nu niesziekte?
En wat kan ze eraan doen?
groetjes Esther
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik ben gister toch maar even teruggegaan naar de DA.
Hij heeft Poekie een antibiotica kuurtje gegeven en mijn andere volwassen kat een zalfje voor zijn ogen, omdat hij de laatste dagen ook aan het niezen was en 2 ontstoken ogen had.
Ik heb dus gevraagd hoe het komt dat die kleine na de behandeling nog steeds niest, dat komt volgens hem omdat hij nog niet helemaal genezen was (vandaar die antibiotica kuur)
En dat mijn volwassen kat die ook ingeënt is tegen de niesziekte het nu ook heeft.
Volgens de DA kunnen alle katten de niesziekte krijgen óók als ze zijn ingeënt, ingeënte katten krijgen het alleen in een mindere mate.
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Kwint, nog een kleine speelse kitten, snotterde al toen ze hier kwam, nu bijna een maand geleden. Ik heb haar amoxoral gegeven voor de verkoudheid, en aureomycin voor de oogjes. Deze had ik meegekregen van Emma Boom, de vorige eigenaar. Nu is dat allemaal goed gegaan, ik heb de kuren afgemaakt. Toch begint ze weer te snotteren. Haar oogjes zijn oog vies. Niet alleen net boven haar neusje, ook rondom de ogen. Ze ziet er niet uit.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat te doen. Zelf langer met de kuur doorgaan, gewoon haar oogjes en neus schoonmaken met zalf of naar de dierenarts te gaan. Het laatste is altijd de beste optie, maar als dit alleen de laatste naweeën zijn van een verkoudheid en als ik die zelf kan behandelen, met wat ik nog heb...

Ik heb dit maar onder niesziekte gezet, hoewel het volgens mij geen niesziekte, maar verkoudheid is. Anders zie ik het wel verplaatst.

Salukes,

Paul[/i]
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ter info:

Niesziekte bij de geënte kat

Het is zeer verstandig om de kat in te enten tegen niesziekte. De meest gegeven vaccinatie is een coctail die beschermt tegen virusinfecties. In Nederland wordt de ‘klassieke’ niesziekte voornamelijk veroorzaakt door het Calici- en Herpesvirus. Een vaccinatie hiertegen beschermt goed.

Af en toe worden katten die geënt zijn, toch op een spreekuur aangeboden met de symptomen van niesziekte. De dieren hebben een snotneus, zijn sloom met koorts en hebben waterige ogen.
Er is duidelijk het beeld van een voorste luchtweginfectie aanwezig en in bepaalde gevallen kan er zelfs een longontsteking ontstaan, die in enkele gevallen dodelijk kan zijn (met name bij jonge kittens). Opvallend kan in sommige gevallen een harde hoest zijn.

In bovenstaand geval kan er sprake zijn van een Bordetella infectie. Dit is een bacteriële infectie, die zelfstandig ziektesymptomen kan veroorzaken. Bij katten die niet tegen virussen zijn ingeënt en een combinatie-infectie van virussen en bacteriën krijgen, zullen de symptomen zeer ernstig zijn.

De Bordetella bacterie veroorzaakt bij de hond de kennelhoestinfectie, die men zeer regelmatig in de praktijk tegen komt. De bacterie wordt overgebracht van kat (of hond) op kat via rechtstreeks contact en door het inademen via de neus. Vooral bij grote infectiedruk (veel katten bij elkaar) en in tijden van stress, zoals de periode rond de geboorte van kittens of tijdens een verblijf in een pension kunnen de katten besmet raken.

De behandeling van een Bordetella-infectie bij de kat en hond is betrekkelijk eenvoudig. Een therapie met antibiotica zal ervoor zorgen, dat de infectie snel verdwenen is.
Tegenwoordig bestaat er voor de kat een goede vaccinatie tegen Bordetella (voor de hond al heel lang gebruikt). De katten worden geënt door een zeer kleine dosis (0.2ml) suspensie in de neus te druppelen. De bescherming is het beste op de plaats waar de infectie plaatsvindt, namelijk het slijmvlies van de neus zelf. De dieren worden besmet met een verzwakte stam en na 72 uur is er al bescherming aanwezig.

Vanaf een leeftijd van 4 weken mogen kittens geënt worden. De immuniteit houdt een jaar aan. Dit vaccin mag gecombineerd worden met de jaarlijkse vaccinatie. De kat krijgt dan de meest uitgebreide bescherming tegen niesziekte, die op dit moment mogelijk is.

De vraag is nu of iedere kat tegen Bordetella gevaccineerd moet worden. De huidige mening is, dat het verstandig is in ieder geval de risico-groepen te beschermen.

De volgende dieren zouden geënt moeten worden:

--bij een bezoek aan kattenpensions
--in asiels en catteries
--wanneer kattenshows worden bezocht
--wanneer er ook een hond naast de kat in het huishouden is

De besproken enting (Nobivac Bb voor katten) geeft de dierenartsen weer een hulpmiddel in handen om zeer effectief deze infectie te bestrijden.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Toevallig dat er net weer een nieuw bericht hier geplaatst is.
Wij hebben Yoran en Zody vorig jaar met niesziekte gekregen en hebben hun eerst antibiotica gegeven en later colloidaal zilver en luchtwegcompositum maar dat laatste stinkt en dus aten ze hun brokken niet meer. Daarom zijn we er na een tijdje mee gestopt. Nu bijna een jaar later, terwijl ze hun entingen allebei gehad hebben, beginnen ze weer te niesen en te snotteren dus heb ik toch maar weer het luchtwegcompositum gepakt en gegeven, alleen heb ik het deze keer direct in hun bek gedruppeld. Nu vraag ik me af of het kan doordat ze bijna weer geent moeten worden of zou het toch door het weer komen dat steeds omslaat?
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat ze chronisch drager zijn. Af en toe komt het dan weer op, dat is bij Giva ook zo. Die kan een paar dagen erg niesen, en dan houdt het vanzelf weer op.
Maar het wisselvallige weer kan er wel mee te maken hebben.
Plaats reactie