Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Stella: reactie Yvonne

Bericht door Emma Boom »

Stella: reactie gast

Het verschil is moeilijk te zien voor een leek. Mijn advies: bel de dierenarts even op om te vragen waar je op moet letten. En ja, ze kunnen niesziekte krijgen ondanks dat ze geënt zijn, maar in mindere mate. Het is dan ook belangrijk om ze elk jaar te laten enten. Als ze zoals je zegt een jaar geleden behandeld zijn raad ik je aan om een afspraak te maken met de dierenarts. Die kijkt ze gelijk helemaal na.

Groetjes Stella
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Shaz: reactie Yvonne

Bericht door Emma Boom »

Shaz: reactie gast

Yvonne die chronische verkoudheid heeft te maken met de niesziekte en die kan ook inderdaad weer terugkomen. Vooral omdat het niet alleen niezen en snotteren is, maar ook een tranend oogje lijkt het er wel op. Ik zou dus even naar de dierenarts gaan voor een kuurtje. Dan kan je meteen vragen wanneer je zelf nog zou kunnen "behandelen" door wat extra vitamine C en het oogje schoonhouden met (gekookt) water en wanneer een kuurtje echt nodig is.

groetjes Shaz
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Sgirl1977: vraag over enting

Bericht door Emma Boom »

Sgirl1977: vraag over enting
Is catweazel evt kort geleden nog geent voor de niesziekte zo ja dan zou het ook een reactie op de prik kunnen zijn bij hem
Quira heeft ook wat last van hoesten/niezen sinds ze ingeent is vorige week donderdag.
Dat kan dus met die enting te maken hebben?

Groet, Pascalle
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Shaz: antwoord vraag Sgirl1977

Bericht door Emma Boom »

Shaz: reactie Sgirl

Ja hoor dat kan daar heel goed door komen! Meestal is het zo dat als ze op dat moment net een verlaagde weerstand hebben ze er last van hebben. Anders merk je het vaak niet eens.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Gast: vraag over niesziekte

Bericht door Emma Boom »

Gast: vraag over niesziekte

Mormel is net een dagje bij mij. Zijn oude baasje ging naar haar ouders terug waar ze allergisch zijn. Nu is ie sinds gisteren aan het snotteren en af en toe aan het niezen. Nu is ze totaal niet lusteloos ofzo maar ja dat kan ook komen door de nieuwe omgeving.

Ze komt oorspronkelijk uit het asiel, kater van 1 jaar oud. Heeft inderdaad niesziekte gehad vorig jaar en is daarvoor behandeld. Nu woon ik net in dit flatje en hebben we onlangs de vloeren geschuurd en dwarrelt er nog wat stof rond. ZIjn oude baasje zei dat ie inderdaad nog af en toe kan niezen/snotteren en dat ik dan wat druppeltjes over zijn eten moest doen.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik zit er zelf aan te denken om die druppels te geven [ duiits spul, contramutan] en het nog aan te kijken tot maandag.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Emma Boom: reactie gast

Bericht door Emma Boom »

Emma: reactie gast

ik zou meteen wat ondersteuning geven. Vaak wordt een kat die wat minder weerstand heeft, een beetje ziekig door de stress van de plaatsing. Van ziekig zijn raakt hij ook weer gestresst, dus ik zou hem dat zo veel mogelijk besparen.
Geef wat druppeltjes en doe wat echnia force door het drinkwater, en hou hem veel bij je, dan heb je het waarschijnlijk samen snel overwonnen!

groet, Emma
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Dartagnan: update niesziekte

Bericht door Emma Boom »

Dartagnan: update niesziekte

het gaat hier redelijk, we missen weazie heel erg want hij was altijd aanwezig.
boris krijgt nu extra veel aandacht en dat doet hem goed alleen kan hij niet echt met de andere katten spelen dus ben ik degene die met ook moet vechten dus heel veel krabben op mijn handen.
de andere katten krijgen nu ook medicijnen want de da dacht dat het toch de niesziekte is. hopelijk zijn we er over een week vanaf.

(er werd getwijfeld over de diagnose kattenziekte of niesziekte waar weazie aan is overleden)

Groetjes Helma
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Emma Boom: reactie Dartagnan

Bericht door Emma Boom »

Emma: reactie Dartagnan

Helma, kattenziekte geeft heel andere symptomen dan dit, dit klinkt meer als niesziekte en misschien is Weazie toch overleden aan wat lijkt te heersen in het hele land: bordetella bronchisepticum (kennelhoest). Ik ben gegevens van allerlei opvangers aan het verzamelen en heb deze diagnose nu 2x bevestig gezien in een sectierapport.
Kennelhoest is zwaar voor kittens, ik heb er zelf ook een aantal aan verloren (althans, ik denk dat het dat was), maar je kunt ze er bovenop tillen door elk uur vocht toe te dienen, als het kan met extra mineralen en zout en suiker (ORS), dat kun je met een spuitje in het bekje geven, en daarnaast antibiotica en koortsremmers. Als hij niet wil eten, dwangvoeding. Een kuurtje voor alle andere katten is noodzakelijk.
Welke medicijnen heb je gekregen?

groet, Emma
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Dartagnan: antwoord niesziekte

Bericht door Emma Boom »

Dartagnan: reactie Emma

alle 4 de katten krijgen doroxal, de groten krijgen 2 keer daags 2 ml en boris krijgt 2 keer daags 1 ml en daarnaast krijgt boris terraycim oogzalf.
de anderen gaat het een stuk beter, ik hoor ze niet meer hoesten en proesten maar vandaag hoorde ik boris weer wat meer rochelen door zijn neusje heen.
hij eet heel erg goed, heeft de hele dag honger en is goed actief.

groetjes Helma
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Stella: reactie Dartagnan

Bericht door Emma Boom »

Stella: reactie Dartagnan

Helma, aansluitend op alle medicijnen die je geeft, maak het neusje ook met wat lauwwarm water schoon waaraan je een paar druppels Crab Apple en eventueel een paar druppels Resque toevoegt.
Dit werkt vooral verfrissend maar ook ontsmettend omdat de neus langer schoon blijft.

groet, Stella
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Musti: wild katje met niesziekte

Bericht door Emma Boom »

Musti: wild katje met niesziekte

Vorige week stond er een wild katje aan mijn deur. Totaal verhongerd en ze zag er heel vies uit. Ik schat dat ze zo'n 6 à 8 weken oud is.

Ik merkte dat ze steeds moest niezen + dat ze zo'n vuile oogjes heeft met pus (denk ik), ziet er heel slijmachtig uit.
Nu kan ik ze soms aaien maar niet echt vastnemen.
Nu mijn vraagje : mag ik Terra-Cortril gebruiken voor die oogjes?
Of heeft iem. anders nog een middeltje dat ik kan gebruiken.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Emma Boom: reactie wild katje

Bericht door Emma Boom »

Emma: reactie Musti

Als Terra-cortil ongeveer hetzelfde is als terramycine, kun je het rustig in de oogjes doen. Maak dan wel de oogjes eerst goed schoonmaken met lauw water, want daar waar pus zit, pakt de zalf niet.
Overigens zul je voor het niezen een antibioticakuurtje moeten gebruiken, bel dan je dierenarts en vraag om iets vloeibaars zonder smaak zodat je het door het eten kunt doen.

Vibravet zal volstaan, daar zit wel een smaakje aan maar de meesten vinden dat lekker. Kun je dus gewoon over het eten doen.
Ogen schoonmaken zal een probleem worden; als het lukt, wikkel de kat dan in een handdoek en pak haar in het nekvel, trek het kopje naar achteren. Daardoor kun je zonder al te veel krabben (soms )bij de oogjes komen. Anders gewoon op de gok wat op de vinger en op oogje smeren....

groet, Emma
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Vanessa: reactie wild katje met niesziekte

Bericht door Emma Boom »

Vanessa: reactie Musti

Mijn Jesse heeft net ook niesziekte gehad. Hij is een ex-asiel kitten die daarvoor nog nooit ingeënt was. Vandaar.

Hij hoestte wel al toen hij bij mij kwam en daar heeft ie antibiotica voor gehad. Dat hielp, maar de dag na de laatste dosis begon Jesse te niezen, kreeg ie koorts, vieze oogjes en zweertjes op zijn tong. Toen kon de DA ook de echte diagnose stellen. Voor mij was het ook wel duidelijk dat het niesziekte was.

Ik was er gelukkig snel bij en Jesse heeft er maar weinig last van gehad. Met een vloeibare, zoete antibiotica drank (boxo-nog wat) was ie met een paar dagen van de ergste symptomen af. Ik heb zelfs de ooggel niet meer hoeven gebruiken. Sinds gisteren is Jesse van de medicijnen af en nu is het afwachten of de symptomen niet terugkomen. Niesziekte kan erg hardnekkig zijn.

Gelukkig heeft ie mijn andere kat Pippin niet aangestoken. Pip is ingeënt, maar deze inenting dekt niet alle niesziekte virussen.

Groetjes, Vanessa
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:12, 1 keer totaal gewijzigd.
dartagnan
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 mei 2004 19:24

Bericht door dartagnan »

wij zijn hier na bijna een jaar nog steeds niet af van de niesziekte.
alle 7 katten hebben het gehad, de een minder dan de ander en 1 is er aan overleden.
boris heeft er al vanaf sept last van en krijgt nog steeds antibiotica.
hij is veel buiten en heel langzamerhand gaat het beter met hem.
de andere katten niezen es een keer en dat valt nog te doen.
ik nies samen met boris mee, volgens mij is het besmettelijk voor mij want als het slechter met boris gaat nies ik ook meer en andersom ook
groetjes helma, 5 katten en 18 caafjes
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

onze poezen zijn ook byzondere gevallen:
Rosa deed al beetje niesen toen we haar kregen, maar haar holtes waren schoon, geen vies neusje ofzo, ze had er geheel geen last van. Zij is 2x geent (als kitten).Ze heeft 2 kuurtjes gehad maar niest nogsteeds heel soms.
2wk na introduceren werd onze kat Drakie, die we al hadden, ziek:verhoging,af en toe een nies, geen vies neusje ofzo. 1 kuurtje Synulox en het was over. zij is 1x geent (als kitten), dat doet onze DA altijd.
Onze 3e poes Sevje:kreeg snotneus, heel soms een nies/hoest,af en toe oogjes beetje vies(niet ernstig).Ze heeft Vibravet gehad, Synolux,Marbocyl..Enige wat hielp was Synolux.Alleen als we stoppen, komt het terug.Ze is levendig, speels en eet gewoon.
Vlg onze DA is het een SOORT niesziekte, maar niet DE echte
zij is ook 2x geent.
Zou 1/2x enten van invloed zijn op hoe de kat de ziekte afweert?
Zou ze wel srt niesziekte hebben?Ik bedoel, ik ben ook pr keer per jaar ziek, griep, maar dan heb ik ook niet meteen DE griep, influenza
Trouwens, vlg my maakt een kat zelf vit C aan, heeft extra toevoegen dan wel zin?
Welke behandeling kunnen jullie my aanraden voor Sevje?Of moet ze er gewoon overheen groeien?
Schynt dat jonge dieren, net als kinderen, erg gevoelig zijn voor infecties
Plaats reactie