Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Niesziekte

Bericht door Emma Boom »

Over niesziekte wordt veel geschreven en veel gevraagd. Daarom zijn in dit topic alle belangrijke mededelingen over deze ziekte samengevoegd.
Berichten uit andere topics die waardevolle informatie bevatten, zijn naar dit topic gekopieerd. In de titel vind je het originele bericht van de originele poster.

Heb je ondanks alle informatie een vraag of weet je een andere behandelmethode, meld dat dan in dit topic.

Wil je vertellen hoe het ziekte- c.q. genezingsproces van je kat verloopt, dan kan dat ook in dit topic. Wel zullen de updates die geen nieuwe informatie over niesziekte bevatten, regelmatig uit het topic verplaatst worden naar het Café.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 12 apr 2004 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Snouska - vraag over niesziekte en andere dieren

Bericht door Emma Boom »

Snouska, vraag over niesziekte en andere dieren

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over niesziekte, onze kitten zouden we eigenlijk met een goede 8 weken krijgen (= vrijdag over twee weken).
Nu is er niesziekte uitgebroken, het gaat best goed met de kittens. Maar de eigenaar heeft meerdere katten en wil de kittens zodra ze beter zijn wegdoen, in verband met nieuw besmettingsgevaar.
Maar wanneer weet je dat ze het niet meer bij zich dragen?
Ik heb hier nog konijnen rondlopen en die kunnen (naar mijn weten) er ook ziek van worden. En dat risico wil ik niet lopen.

Is er iemand die weet wanneer het veilig is om het kitten in huis te nemen?

Groetjes, Anouschka
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Antwoord van Shaz op vraag Snoushka

Bericht door Emma Boom »

Shaz, antwoord op vraag Snouska

Ik heb het aan mijn dierenarts gevraagd toen ik Xandor kreeg, die had ook niesziekte en ik wilde weten of dat ook besmettelijk was voor mijn cavia en volgens mijn dierenarts kan het niet op andere diersoorten overgedragen worden. Als je het heel zeker wil weten moet je wachten tot ze niet meer niesen en geen vieze oogjes meer hebben en dan bedoel ik echt slijmerige ogen. Maar goed bij ons is het ook prima gegaan onze andere kat heeft er nooit last van gekregen en ook de cavia had nergens last van.

Groetjes Shaz
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Uit: Niesziekte in de familie door Frank

Bericht door Emma Boom »

Uit: niesziekte in de familie door Frank

In de week na het ongeluk van Tijger bleef ze wat snotteren en af en toe niezen... Na een week begon ineens Dribbel, haar zoon, ook te niezen en kreeg het zo benauwd dat ze met zijn mond open zat de hele dag. Toen was het duidelijk dat Tijger meer was overkomen dan alleen de aanrijding.

De DA schreef Dribbel antibiotica en een pijstiller voor en daar zit hij nu zes dagen op. Gewaarschuwd hield ik ook Dropje in de gaten en bij de allereerste tekenen kreeg ook zij een kuur voorgeschreven.
Moeder is van de niesziekte nu blijkbaar hersteld, maar moet nog herstellen van haar ongeluk en een ongemerkt gaan onstekende wond. Met een krabkraag en in haar kleine kooi maakt ze het nu naar omstandigehden goed en ze eet en drinkt naar hartelust.
Dochter Dropje lijkt goed te reageren op de kuur en is wat aan het zieken, maar eet en drinkt nog wel. De beide dames lijken minder last te hebben van de ziekte dan de kerel van het stel. En daar gaat mijn vraag dus eigenlijk over, maar nu hebben jullie er ook een achtergrond bij....

Bij Dribbel leek het allemaal wat beter te gaan. Hij kon weer ademen met zijn bekkie dicht. Hij at en dronk ook gewoon. Afgelopen donderdag werd de ziekte echter weer heviger, en liet hij het eten staan. Donderdag en vrijdag heeft hij nog wel wat gedronken, maar nu ook niet meer.
Het is weekend, en alle hulp in de afgelopen weken hebben mijn budget behoorlijk aangetast. De DA vindt het belangrijk dat Dribbel in elk geval voldoende vocht binnenkrijgt (100/150 ml/dag) en raad aan hem intensief te verzorgen, wat ik ook voortdurend doe. Dit weekend ga ik bijeenschrapen wat ik kan en als de situatie niet verbetert ga ik maandag direct weer naar de DA.

Tijger en kids
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Muis: reactie op Tijger

Bericht door Emma Boom »

Muis: reactie op Tijger

Niesziekte is inderdaad heel besmettelijk. Ik heb hier pas geleden ook bij 2 kittens niesziekte ontdekt. Deze 2 kittens zaten samen met hun broertje en moeder. De dierenarts vond het belangrijk om ze allemaal te behandelen, omdat je anders de kans krijgt dat ze elkaar blijven aansteken. Van de dierenarts hebben wij ook neus- en oogdruppels gekregen, samen met de anti-biotica kuur. Hier waren de neusjes en de oogjes binnen no-time weer schoon. Misschien een tip voor jou? dat is namelijk een stukje makkelijk dan elke keer neusjes schoonmaken. De druppels die wij kregen heten: Rhinigenta.

groetjes Muis
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

reactie Tijger and kids

Bericht door Emma Boom »

reactie Tijger

hoi frank, wat je nu kunt doen om de kat wat meer lucht te geven, is een beetje dampo of poho-olie op een doekje in zijn buurt hangen. daardoor opent zijn neus zich wat meer en kan hij ademen terwijl hij eet. in plaats hiervan kun je ook een doormidden gesneden rauwe ui in zijn buurt leggen, maar ja, dat is voor jou ook niet echt fijn
wat betreft eten: geef hem licht verteerbaar en voedselrijk eten zoals geweekte babybrok vermengd met hills a/d.
als medicatie is het gebruikelijk dat je begint met oogzalf en daarnaast vibravet; knapt de kat daar binnen 5 dagen niet van op, dan wordt vaak het antibioticum baytril gegeven. over het algemeen helpt het laatste de kat over de niesziekte heen. mocht dat niet helpen, dan zijn zwaardere kuren als doxycycline aan te raden.
een paar weken geleden kwam hier een echt doodziek niesend kitten binnen, en met bovenstaande hulpmiddelen is ze nu zo goed als genezen.
trouwens, veel buitenlucht is ook erg goed voor/tegen niesziekte!
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Tijger and kids: reactie

Bericht door Emma Boom »

Tijger: reactie

Op aanraden van de DA heb ik inderdaad capsules rhinocaps gehaald. Stomen werkt in elk geval niet. Hij wil wel even maar dan begint hij zich toch te verzetten. Waarschijnlijk wanneer hij het ruikt, en dat is natuurlijk wel weer goed.
Ik denk dat ik in zijn kamer (hij zit nu even apart zodat ik kan checken of hij drinkt) nu verspreid wat doekjes neerleg met die olie, dan doortrekt het de kamer en kan hij er niet aan ontkomen. Maandag dan toch even overleggen over die druppels.

Als medicatie heeft hij een combinatie gekregen van Marbocyl-kuur (antibiotica) en Tolfedine (pijnstiller/ontstekingsremmer). Die kuur loopt maandag af (8dgn).
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Shaz: reactie op Tijger and kids

Bericht door Emma Boom »

Shaz: reactie op Tijger

Niesziekte is inderdaad een vervelende ziekte doordat ze elkaar steeds weer opnieuw kunnen besmetten, snelle goede medicatie is dan ook belangrijk. Xandor heeft inderdaad vibravet gehad als antibiotica en Terramycine voor zijn oogjes, bij hem zag ik al na een paar dagen een duidelijke verbetering.
Je kan het in ieder geval goed schoon houden door elke ochtend en avond even met een doekje met lauw (gekookt) water de neusjes schoon te vegen.
Ik zag ook duidelijk dat hij opknapte van het buiten zijn, dus elk zonnige moment nam ik hem aan een tuigje mee naar buiten, goed ventileren is dus zeker belangrijk.

groetjes Shaz
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Babiche: reactie Tijger and kids

Bericht door Emma Boom »

Babiche: reactie op Tijger

Ons kitten Xena, nu 4 mnd (en met fles grootgebracht), heeft ook last van niesziekte.
Ik zal de haar gegeven medicijnen even hieronder neerzetten. Aangezien ik zie dat er veel verschillende medicijnen worden gegeven. Maar goed, Xena is ook een kitten.

Het begon met:
1: Baytril
2: Ook even een week of wat rust om te kijken of ze er zelf overheen kon komen.
3: Vibravet (2 kuren, van 10 dgn)
4: Stomorgyl
5: Een week rust om te kijken of ze er nu echt vanaf was
6: 2 weken rust om te kijken of ze erboven op kwam (na 1 week was het helemaal mis en nog erger dan eerst)
7: Ronaxan (14 dgn 2 x daags halve pil)en Helgritin oogdruppels (1 weekje)

Kortom al een hele rits. We zijn nu bezig met de Ronaxan en 't gaat heel goed. Misschien verlengen we de kuur met nog een week, als 't vrijdag nog niet helemaal blijkt over te zijn.

Groetjes Babiche
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Tijger and kids: reactie niesziekte

Bericht door Emma Boom »

Tijger: reactie

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd een stuk minder vaak muziek of tv aan heb staan. Vaak is het erg stil in huis, met alleen het geluid van ritselend papier ofzo. En elke keer als ik iets hoor dat op een niesje lijkt vlieg ik alweer op om te kijken wie het was en hoe hij of zij erbij ligt. Dribbel heeft eens flink staan niezen, maar bleek met z'n neus in een dotje haar te snuffelen, en dat kriebelde nogal. Ik blijf duimen dat het goed blijft gaan.

Weet iemand of niesziekte terug kan komen en wanneer je er vrij zeker van kan zijn dat dat niet gebeurt?
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Muis: reactie Tijger and kids

Bericht door Emma Boom »

Muis: reactie op Tijger

Niesziekte kan inderdaad terugkomen. Ik weet niet of je katten ingeent zijn? Zo niet zou ik dat laten doen als de katten al een tijdje niesziekte-vrij zijn, anders heeft de enting ook geen zin.

groetjes Muis
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Dartagnan: niesziekte Weazle

Bericht door Emma Boom »

Dartagnan: niesziekte Weazle

in mei is de buurman waar de moeder van weazie, floris woonde overleden.
de erfgenamen hebben niet meer naar de katten omgekeken en waren al weken totaal verwaarloosd toen ze deze kant opkwamen, geen eten dus extreem mager en erg verkouden en kale plekken op de huid.
ze was eind mei in verwachting en toen was die verwaarlozing al aan de gang, voor mijn gevoel heeft weazie er iets aan overgehouden + dat de moeder niet bij ons is bevallen en wij de jongen pas na 4 weken oud zagen. toen was weazie al iets verkouden.
hij heeft zogezegd een slechte start gehad. de moeder was meer bij ons in de eerste 4 weken dan bij de jongen, ook met dat hele warme weer.
weazie is ingeent voor de niesziekte toen hij voor de 1e keer naar de da ging voor medicijnen.
waar moet ik die rhinigenta opdoen.
morgen als 1e naar de da bellen.
hij heeft het heel erg zwaar op dit moment.

groetjes, Helma
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Stella: reactie Dartagnan

Bericht door Emma Boom »

Stella: reactie Dartagnan

Los wat vitaminen C op in water en geef hem dat een dag of 2.

Stella.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Sandy: reactie Dartagnan

Bericht door Emma Boom »

Sandy: reactie Dartagnan

ik heb in het verleden hele goede ervaringen gehad met staupecid,is een homeopatisch middel wat gewoon verkrijgbaar is bij de dierenwinkel.had het toendertijd voor mijn hond gebruikt die zwaar verkouden was en daardoor praktisch niet meer door z'n neus kon ademen,na 2 dagen zag ik al duidelijke verbetering en het is ook te gebruiken voor katten en mensen.er staat precies aangegeven wat voor dosering je nodig hebt.

Groetjes San
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Gast: chronische niesziekte?

Bericht door Emma Boom »

Gast: chronische niesziekte?

Ik heb twee katten uit het asiel. Ze zijn erg ziek geweest en in het asiel behandeld voor de niesziekte en waarshijnlijk zijn ze nu chronisch verkouden. Eén poes begint nu weer erg te niezen en heeft een traan oog en snottert. Verder ademt ze wel goed, eet ze goed en is niet moe. Hoe kan ik nou het verschil zien tussen een chronische verkoudheid en de niesziekte? En als ze al een keer (een jaar geleden nu) zijn behandeld tegen de niesziekte kunnen ze het dan ook weer terug krijgen?

Groet
Yvonne
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 02 dec 2004 03:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie