Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Niesziekte

Bericht door Anne1988 »

Mijn twee kittens hebben niesziekte, maar zijn 2 weken terug wel ingeënt. Was dit dan wel nuttig? En volgende week moeten ze eigenlijk nog een keer ingeënt worden, moet ik daarmee dan wachten?

We weten eigenlijk pas sinds gisteren 100% zeker dat ze niesziekte hebben, maar ze niesen eigenlijk al vanaf het moment dat ze hier zijn.
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Poezebal »

Ik weet niet of het wel verstandig was om ze ook dan maar te enten van je DA.

Het had ook veel erger kunnen worden, je kittens hadden er zelfs aan onderdoor kunnen gaan.
Dit had je DA ook moeten weten.

Het was beter geweest de nies te behandelen met antibiotica en ontstekingsremmer, en dan pas wanneer ze hersteld zouden zijn, te enten, al is dat volgens mij DA ook nog niet eens erg nodig, omdat ze door de nies nu te hebben gekregen zelf ook een antistof opbouwen.

Ze kunnen dan nog wel iets nies weer krijgen, maar niet zo erg.

Wij hebben hier nu helaas 4 met nies.
Wij hebben een nieuwe poes erbij, die wat nies had nadat ze hier 3 week terug heen verhuizen deed.
Ze herstelde zelf aardig snel, af en toe een niesje meer niet.

Nu hebben onze drie jongere katten, die nooit ergens last van hebben, dus ook alledrie nies, waarvan 1 flink ziek.

Ik vroeg ook naar hoe t kan dat sommige DA's toch enten bij kittens en katten met nies, en hij zei dat dat de klachten alleen maar zou kunnen verergeren, dan dat je goed doet.

Hij zei dat je best naderhand als je kat hersteld is een enting kan geven, maar ook dat het in principe niet nodig is omdat ze nu afweerstoffen opbouwen en de nies dan vaak wegblijft of alleen met stress of verminderde weerstand ff de kop op kan steken.

Hoe gaat t nu met je kittens?
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Liefhebbertje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2011 14:41

Re: Niesziekte

Bericht door Liefhebbertje »

Lieve kattenliefhebbers!

Ik ben nieuw hier, maar wil allereerst graag mijn verhaal kwijt.

Ik, een jonge meid uit het noorden van het land, woon nog thuis bij mijn ouders. Wij hebben 15
jaar lang een ex-kater gehad. We zijn enorm gehecht aan het lieve beestje. Wij hebben deze kat gekregen toen hij ongeveer 3 jaar oud was. De kat had veel aandacht nodig en kreeg dat niet in dat gezien. Hij heeft een jaar of 2 moeten wennen aan een nieuw huis en nieuwe mensen. Plus een jong meisje. Het is altijd een lieve kat geweest, erg rustig maar toch ook speels. Hij liet altijd over zich heen lopen door andere katten.

Een aantal jaar terug werd de kat voor het eerst ziek. Het zal eind zomer begin herfst zijn geweest. De kat ademde zwaar en met het mondje open. Dit gaf ook een vervelend hees geluid. We zijn zo snel mogelijk naar de dierenarts gegaan. Slechts twee antibiotica spuiten en een antibiotica kuurtje verder en hij kon er weer tegen aan. Een aantal jaar later had deze lieve kat weer hetzelfde probleem. Terug naar de dierenarts, hetzelfde verhaal. Binnen 5 dagen knapte hij altijd op en binnen twee weken was hij weer de oude.

Tot november afgelopen jaar. De kat werd weer ziek, maar dit keer kwam het langzamer aanzetten. We herkennen de symptomen inmiddels. Het beestje was inmiddels al 17/18 jaar en begon al echt oud te worden. We maakten ons niet veel zorgen aangezien de kat altijd snel weer opknapte. Helaas wou nu de antibiotica kuur nu maar niet aanslaan. En ging het met de kat steeds maar minder en minder. We hebben 4/5 keer een antibiotica kuur geprobeerd. Uiteindelijk zijn we teruggegaan en heeft het katertje 2liter vocht binnengekregen. Hij at en dronk vrijwel niet meer. Was hij ooit graag buiten, nu zat hij al weken binnen. We zijn gestaakt met de antibioticakuren, het haalde niets meer uit. We hebben de kat nog een aantal dagen thuis gehad in de hoop dat hij zou opleven. De spieren van het beestje waren al in de vernieling doordat hij niet meer at. Soms had hij het zo benauwd dat alleen nog maar kon liggen op zijn zij om iets van lucht binnen te krijgen. Wij hebben in die afgelopen dagen afscheid van hem moeten nemen. Uiteindelijk hebben we hem in moeten laten slapen, dit was 8 december 2010.

Het bleek de niesziekte te zijn. Onze kater was besmet met het herpesvirus. De niesziekte dwaalde af naar zijn luchtwegen. Onze kat zat vol slijm en kon bijna geen lucht meer krijgen. Ook taste het herpesvirus zijn ogen aan, binnen twee weken was hij blind. Poes ( zo noemden wij onze kat) verloor meer en meer gewicht. De ribben en de heupbotten staken al uit. De vacht verloor zijn glans en viel uit. Al zou er een antibiotica kuur geholpen hebben, hij zou met zijn 18 jaar nooit meer de oude kunnen worden.

Het is verschrikkelijk wat dit virus met een kat kan doen. Echt, zodra je denkt dat je kat het herpesvirus/niesziekte kan hebben, probeer er alles aan te doen! Helaas is het bij onze (gevoelige) kat chronisch geworden en is hij eraan overleden. We hebben de kat iets langer dan 12 jaar in huis gehad en de kat is 18 jaar geworden. Een mooie leeftijd, maar voor ons natuurlijk veel te jong. Het is een gigantisch gemis, nog elke dag.

Toch proberen we weer voorzichtig naar een andere kat te zoeken. Een iets oudere kat die heel veel behoefte heeft aan liefde, want dat hebben wij genoeg!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Wat een verhaal.
Maar 18 jaar is inderdaad wel een heel mooie leeftijd voor een kat en zo te horen heeft hij er ook heel veel geen last van gehad.

Er zijn hier heel wat katten met chronische niesziekte, ook een deel van het herpesvirus. Maar deze kunnen meestal wel normaal functioneren op een AB-kuurtje af en toe eens na.
We hebben zelfs een wonderkatje die haar chronische niesziekte min of meer de baas blijft terwijl ze ook FELV heeft (een ziekte die de weerstand aantast). Dat gelooft echt niemand, zelfs zonder de chronisch niesziekte.
Ik weet niet of jullie je kat ook hebben proberen inenten? Er zijn mensen voor en tegen, en vele katten die chronisch zijn, krijgen het er juist erger door. Terwijl het, als de kat er goed op reageert, volgens sommigen zou kunnen helpen om het niet zo erg te laten worden.
Mijn meisje (Kleintje) is ook chronisch, heeft om de zoveel dagen wel wat loopoogje, of niest een paar weken. Maar daar blijft het bij. Ik blijf haar inenten (je merkt daar niets van aan haar) in de hoop dat het daarmee zoals nu onder controle blijft.
Ik weet niet of het bij haar Herpes is...

Er zijn heel veel katten die chronische niesziekte hebben hoor, en het is bij elke kat anders hoe ze erop reageren. Zeker katten die hun basisinentingen niet hebben gehad, hebben veel kans een chronische vorm te ontwikkelen. Met weerstandsverhogers, kan je iets helpen, maar met AB kuren moet je inderdaad opletten. Na een tijdje werken die gewoonweg niet meer, en dat heb jij ondervonden. Het is altijd beter te proberen de kat het zelf te laten overwinnen. Maar dat is natuurlijk niet aan de orde als hij nog maar moeilijk kan ademhalen.
Vreemd dat hij bij jullie kat dan zo plots heel erg opkwam. Had hij in tussentijd helemaal geen andere symptomen? Zoals loopoogjes, niezen, snot, hoesten?

Wat fijn dat je je verhaal hier even komt delen, maar niesziekte is er in allelei vormen en maten en elke kat reageert anders. En ik vrees dat als een kat eenmaal chronisch is, ze het niet meer kwijtraakt. Dus dan kan je ook niets anders doen dan haar verzorgen als ze last heeft en de kans op opkomen beperken (stress vermijden, weerstandsverhogers geven, niet in weer en wind naar buiten...). En het komt echt heel erg veel voor, al zijn vele eigenaren zich daar niet van bewust. En als het op de luchtwegen komt, wordt het inderdaad heel gevaarlijk. Dan moet je meteen ingrijpen, of het loopt verkeerd af, maar dat is net als bij mensen met een longontsteking....

Spijtig dat het bij jou kat fataal moest aflopen, maar zoals gezegd is dat op 18 jaar ook niet zo vreemd... Dan spelen ouderdomskwalen ook mee...


Ik hoop dat er snel een lieve kat op jullie pad mag komen die het geluk krijgt bij jullie nog een aantal jaar gelukkig te zijn. ;-)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 24 mei 2011 15:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

tja verschrikkelijk jou verhaal, maar voor velen hier zo bekend. mijn allerliefste flippie heeft ook chronische niesziekte. Tevens heeft ze FELV waardoor zij ook niet oud zal worden. zij is nu 1½ jaar oud en heeft met een paar maanden oud al een operatie gehad aan haar ogen door de onbehandelde niesziekte (ze zat toen nog in het asiel).
wat fijn dat jullie op zoek gaan naar een ander kat, fijn dat een ander beesje een nieuwe kans krijgt bij jullie en sterkte met het verlies
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Liefhebbertje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2011 14:41

Re: Niesziekte

Bericht door Liefhebbertje »

Wat een lieve berichten. In de omgeving hoor je het maar weinig, zeggen ze vaak: ach haal je toch weer een nieuwe kat?

Wij hebben onze kat dus via via gekregen, en we weten dus niet hoe het zat met de inentingen. Ook moet ik toegeven dat wij ons daar nooit om bekommerd hebben. Tot hij voor het eerst ziek werd dus. We wisten er domweg te weinig van.

Ik snap dat dat de niesziekte per kat verschillend is, toch dachten wij er in het begin te laks over. Daar zou ik anderen voor willen behoeden. Het kan wel degelijk vreselijk zijn voor een kat. Maar ik snap het heel goed. Doordat wij er een nare ervaring mee hebben denken wij er zo over.

Ik hoop dat jullie katjes goed met de niesziekte om kunnen gaan. Ik gun ieder beestje een fijn leven zonder al te veel pijn en narigheden!

Mijn moeder twijfelt nog een beetje, voor haar is het nog te vers. Toch kijken we om ons heen en houden het asiel in de gaten. We zijn nu een paar keer wezen kijken maar nog geen kat gevonden waar we dé klik mee hebben.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

je moet het pas doen als jullie er klaar voor zijn. Ik wilde vorig jaar dat mijn vorige kat overleed meteen een andere. niet om te vervangen, maar het lege huis maakte me gek. mijn man was er niet klaar voor. dat heeft de eerste maand ook zijn inpackt gehad op zijn relatie met onze nieuwe kat. achteraf is het allemaal goedgekomen. het zijn 2 handen op 1 buik geworden, onafscheidelijk die 2. maar achteraf denk ik dat het niet goed is geweest dat ik hem een beetje voor het blok heb gezet. ik heb er nu geen spijt van omdat we onze flippie hebben, ondanks dat ze ernstig ziek is.
de tijd komt wel dat jullie een ander kat een mooi huisje kunnen bieden. misschien een tip om je moeder te vertellen. wat zou jullie kat hebben gewild. zou ze niet ook willen dat nu een ander poesje de kans krijgt op een nieuw huisje en geluk?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door BillyJean »

afgelopen maandag zijn we terug gekomen van vakantie, en direct vanaf schiphol Fayline opgehaald. Ze niest nu een aantal keren per dag flink en de spetters vliegen ons om de oren. Haar enting is geldig tot eind juni. Het lijkt er dus op dat ze niesziekte heeft "gekregen" in het pension.
Best wel vervelend vind ik, ik had dit niet verwacht, ze mankeerde niets toen we haar wegbrachten. Verder lijkt ze zich niet ziek te voelen. Moet ik nu met haar naar de DA of het even aanzien...ik weet het even niet....aan de ene kant denk ik: kuurtje AB maar aan de andere kant: is dit wel verstandig
Wat vinden jullie?
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Zoals ik al in je album zei, denk ik dat je beter wel voor een kuurtje gaat dan niet.
Zeker als ze al snottert, want dat is vaak een gevolg van de bacterien bij de niesziekte, en niet enkel de niesziekte zelf.
Als ze enkel oogjes heeft of af en toe een niesje, zou ik het haar zelf laten oplossen, maar met snot moet je opletten.

Het is pas bij chronisch katten dat je moet opletten omdat AB na een tijdje niet meer werkt. Maar de eerste keer niesziekte moet je eigenlijk geen risico's nemen en laten behandelen om de kans te beperken dat het chronisch wordt. Die kans blijkt groter als ze er langer mee rondlopen.
Begrijp je het verschil?

Als ik verder een raad mag geven, zou ik niet voor de zomer laten inenten... Eerder in het najaar of zo, omdat de kans in de zomer kleiner is dan de herfst, winter en begin van de lente.
In het begin van de winter heerst er het meeste niesziekte en als je vb in oktober laat inenten is dat de up to date inenting. Die is elk jaar anders, net als bij griep bij mensen. En dan speel je het korts op de bal. Als je vb in april laat enten, is dat met het vaccin van de winter ervoor en ben je de volgende winter niet meer up to date... Dan is de kans natuurlijk weer groter dat ze toch nog ziek worden omdat ze tegen een andere variëteit zijn ingeënt...

Mijn DA zegt dat je elk jaar een maand mag opschuiven, maar ik ga het risico nemen ietsje meer te doen bij Luis. Hij moet normaal in augustus, maar al mijn andere dieren (ook de konijnen!) gaan in oktober. Dus dan gaat hij gewoon dan mee. Sorry hoor...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

ben het met valerie eens. nu is het misschien met ee nAB opgelost, terwijl als je afwacht het misschien wel niet over gaat en het lang duurt en misschien chronisch wordt.
Wat betreft het enten zou ik nu dan ook niet doen. ze moet sowieso eerst even herstellen van haar "verkoudheid" . als je nu zou enten heb je kans dat ze nog even wat zieker wordt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou wachten tot ze zeker genezen is, maar dan, na een periode extra om zeker te zijn dat het over is, wel zeker laten enten.
Maar ik denk dat Wendy dat ook wel bedoelde. Gewoon even voor de zekerheid. ;-)

En ik zou dus stillaan opschuiven naar september-oktober. Maar dat is mijn persoonlijke mening en redenatie, ik heb dat niet ergens gehoord of aangeraden gekregen of zo.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

goh valerie,nooit bij stilgestaan, maar inderdaad mijn nellie en flippie en sjefke stonden alledrie voor september gepland voor de entingen volgens hun boekjes. altijd gedacht dat het toeval was, maar dat zal de reden dan wel zijn geweest.. weer wat geleerd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door BillyJean »

zo, weer terug van de DA. Fayline heeft een AB-injectie gehad en een ontstekingsremmer-prik, omdat haar neusje toch wel vol zit. Verder was ze kerngezond en is hier 400 gram aangekomen ( maar ze is net gesteriliseerd, dus dat zal de reden wel zijn....) Ze weegt nu 4200 gram. Binnen een paar dagen moet ze goed opknappen. De niesziekte-vaccinatie ga ik inderdaad nu in het najaar doen, klinkt wel zo logisch.
He, ben blij dat ik met haar ben geweest.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Marri
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2011 13:09

Re: Niesziekte

Bericht door Marri »

Hallo Iedereen!

Ik ben Marri en nieuw op het forum, na allerlei topics te hebben gelezen over niesziekte heb
ik toch nog een paar vraagjes. Ik hoop dat ik deze in dit topic mag stellen,zoniet dan alvast mijn excuses ik zal dan zelf een nieuw aanmaken.

Ik zal de situatie proberen uit te leggen, alvorens mijn vragen te stellen:

Wij hebben een poezedame en heer van beiden net 2 jaar, ongeveer 4 weken geleden hebben wij het gezelschap uitgebreid met een klein poezemeisje.
De 2 "oudere katten"zijn binnen-katten, gecastreerd/gesteriliseerd en worden elk jaar geënt, nog nooit ziek geweest. De kitten komt bij een ons welbekende kittenopvang vandaan, heeft haar entingen gehad en is door de DA gezond verklaard.

Ongeveer 2 weken geleden werd onze poes ziek, niezen en ze voelde wat warm. Meteen naar de DA, ze kreeg een prik met langwerkende AB en prik pijnstiller. Binnen ongv. 4 dagen was ze er weer helemaal bovenop.
Eind vorige week is onze kater ziek geworden, flinke koorts, niezen en hij ademde af en toe door zijn mondje waneer zijn neusje verstopt leek te zitten. Dit was op zaterdag dus wij meteen naar de waarnemende DA(onze DA-praktijk is niet open op zaterdag). Hij heeft een prikje AB gekregen en we hebben AB-kuur + pijnstiller gekregen voor 5 dagen (2x2 tabletten per dag).

Ook de kitten had een wat "dik"oogje, zag niet rood, bij DA gecheckt op beschadiging en een zalfje meegekregen, waarschijnlijk vuiltje erin en nu dus geírriteerd.
Nu vandaag zien we bij beiden niet echt vooruit gang. De kater voelt niet meer warm, maar niest nog veel en neusje lijkt af en toe ook verstopt. Kitten heeft nog dik oog en is wat rood.

Vandaag DA (eigen) gebeld, we konden een drankje AB ophalen voor de kater(had misschien extra nodig) en we kunnen het oogzalfje ook bij hem gebruiken zodat z'n neusje wat losser komt.

Nu is mijn vraag, moet ik wel zalven als hij geen last heeft van zijn oogjes?
Ben ik overbezorgd of had ik al vooruitgang moeten zien bij beiden, zoja dan ook meteen
vanmiddag drankje ophalen?

Wat ook appart is, is dat onze eigen DA het mogelijk acht dat het oogje van de kitten ook met niesziekte te maken kan hebben en de vervangede DA dat juist niet vond.

Graag hoor ik jullie mening hier over, alvast bedankt :grin:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Niesziekte

Bericht door nellebel »

oogje kan inderdaad te maken hebben met niesziekte. onze flippie heeft chronische niesziekte en daardoor altijd "loopoogjes" .ze is er zelfs aan geopereerdd toen ze klein was in het asiel, omdat het door ontstekingen was vergroeid. dus goed schoonhouden.
Het kan zijn dat het kitten toch de ziekte bij zich droeg en de rest ziek heeft gemaakt.
De link van oogzalf en het neusje vrij houden van de kater snap ik niet. zou ik ook niet doen denk ik. als zijn oogjes goed schoon zijn. neusje schoonhouden kan door wat te poetsen (klontertjes) en ik heb hier ook wel eens gelezen van neusdruppels. heb ik nooit gebruikt.
Soms komt de ziekte pas tevoorschijn na wat spanning. zie je vaker als katten in een nieuw huisje komen dat ze even ziek worden. zou me nu nog niet teveel zorgen maken. omdat ze beide ziek zijn steken ze elkaar natuurlijk ook aan. extra kuurtje AB om de kater er even goed overheen te helpen.
Mocht het dan nog niet over gaan, kun je verder onderzoek laten doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie