Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Hoi,
Ik ben nieuwe hier maar lees wel al een tijdje mee. Graag wil ik mijn ervaring met niesziekte delen.

Mijn 2 vorige katten Zwartje en Banjer (moeder en zoon) hebben als kitten ook niesziekte gehad. Bij Banjer is het tot zijn 17e jaar goed gegaan, toen is hij gaan sukkelen. Eerst kreeg hij een gezwel bij zijn oog waar hij 2 x aan geopereerd is. Bij zijn 2e operatie zijn er meteen een paar kiezen getrokken ivm kauw problemen. Ondanks zijn hoge leeftijd knapte hij hiervan goed op. Tot hij 2 mnd later weer kauw problemen kreeg. Zijn tandvlees en keel waren helemaal rood en hij bleek een auto imuunziekte te hebben ontwikkeld door een vroeger opgelopen niesziekte. Het virus draagt een kat de rest van zijn leven verder mee. Na diverse medicijnen geprobeert te hebben ging het uiteindelijk goed op prednison. Dit heeft hij 2 jaar gehad tot hij op 20 jarige leeftijd overleed aan een hersenbloeding.
Zwartje is 6 dagen na Banjer overleden op 21 jarige leeftijd. Zwartje heeft nooit ergens last van gehad en is altijd een gezonde poes geweest.
Of een kat er ooit last van zullen krijgen is dus niet te zeggen. Ik heb 19 jaar van mijn kanjers mogen genieten en ben ze hier ook heel dankbaar voor.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Moni, mijn ervaringen met niesziekte zijn ook niet naar. Het is erg goed te behandelen.
Ik begrijp heel goed dat je moeder onzeker is en bang. Aan de andere kant is het goed dat de dierenarts langer wil wachten zodat ze echt een gezond kitten krijgt.

Sandra, ik heb begrepen dat het asiel in Heerhugowaard is opgeheven en dat daardoor erg veel dieren zijn doorgestroomd naar Alkmaar.
Ik ben donateur van deze stichting en heb gisteren toevallig hun kwartaalblaadje ontvangen ;-)

Moni, voor jullie veel sterkte en wijsheid. Dit is een tegenvaller. Misschien kunnen jullie daar nog eens langs gaan om te kijken bij het kitten en even te praten.

Boomer,
super je inzet voor je kanjers. Jij bent het bewijs dat je met inzet ver kan komen. Wat een mooie leeftijden :grin:

Er kan altijd iets mis gaan, je kan nooit iets uitsluiten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kattenbella schreef:Sandra, ik heb begrepen dat het asiel in Heerhugowaard is opgeheven en dat daardoor erg veel dieren zijn doorgestroomd naar Alkmaar. Ik ben donateur van deze stichting en heb gisteren toevallig hun kwartaalblaadje ontvangen ;-).
Aha, dat wist ik niet, maar ik weet wel dat de asiels in de buurt van Heerhugowaard, zoals in Zaandam, Alkmaar, Amsterdam, Amstelveen en Purmerend nu vol zitten met kittens, dus dat is misschien een mooi alternatief....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Van diverse kanten hoor ik dat we TOCH voor dit kitten moeten gaan.......
Wat mij op DIT moment het beste lijkt (ik heb het er met mijn ma over gehad en hoop morgen een antwoord te krijgen) is dat we in het asiel gaan kijken voor een volwassen kat (wie weet lopen we tegen DE kat aan) EN te wachten op het kitten van Zwerfdier.
Het kitten die in September komt,moet nog geboren worden,dus kan naar mijn mening afgezegt worden (sneu voor die kennis,maar ja).Ze heeft al 2 nestjes 'gesleten' ,dus dat komt nu ook wel weer goed.Ik wil gewoon zo snel mogelijk 'een maatje' voor mijn moeder.Ik heb zelf OOK een kat (Luna) uit het asiel gehaald en een kitten erbij.

Ik bel mijn ma er morgen even over...... (wordt vervolgt) ;-)
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Oooooh, een volwassen kat uit het asiel, dát zou echt fantastisch zijn! Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg!

groeten,
Sandra

PS: als je hulp nodig hebt dan stuur je me maar een PB-tje, want ik werk in een asiel, dus wie weet kan ik je helpen met wat tips.
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Hoi Sandra,

Ik sprak mijn moeder net en we gaan morgen naar het asiel in Alkmaar.Ze hebben volgens hun website weer kittens.Dus ....wie weet ;-)
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Beste mensen,

Dit topic dreigt wat off-topic te gaan. Graag weer on-topic, svp (Niesziekte).

Alvast gedankt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Moni, ik wil je toch even laten weten over mijn ervaring. Toen Gaya hier kwam was ze heeel egr ziek. Ik heb haar meegenomen uit Leeuwarden omdat ze in het opvangtehuis waar ze zat niet de kans kreeg om beter te worden. Als ze aan de beterende hand was, kwam er wel weer een niezer, snotteraar voorbij en dan was ze weer terug bij af.
Gaya had snot, vieze oogjes (gehad), en rochelde bij het leven, wat je voelde als je haar oppakte. Ik ben met haar bij de da geweest en kreeg allerlei medicatie mee. Toegegeven het was niet altijd even makkelijk, helemaal niet omdat ze zgn smakelijke druppels natuurlijk niet te vreten waren en ik bovenop haar moest zitten om de druppels en pillen erin te krijgen.
Nu is het een verschrikkelijk mooie, lieve poes die ontzettend sterk is.
Wou ik toch even met je delen :)
Els
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Dank je wel Els,voor je verhaal.
Dank je wel allemaal voor de adviezen en ervaringen.

We hebben uiteindelijk besloten om het toch NIET te doen.NIET door de niesziekte,daar waren we wel uit,maar het feit dat we in het asiel verlieft zijn geworden op twee poezenzusjes van een jaar.
Ik zal hier in een ander topic op terugkomen ;-)
Groetjes,Moni
Tessa
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2007 18:05

Bericht door Tessa »

Hallo
Wij hebben dinsdag een kitten van iets ouder dan 8 weken in huis genomen. Toen we haar ophaalden had zat één van oogjes wat dicht, woensdag begon ze ook veel te niezen. Donderdag zijn we met haar naar de DA gegaan en daar bleek dat ze niesziekte heeft.

We hebben een zalfje gekregen dat we 4 x daags in haar oogje moeten smeren ( aureomycine) en we moeten haar 1x per dag antibiotica geven (doxoral aqua drops)

Vanaf donderdagavond begon ze meteen wat op te knappen: ze begon te eten, te drinken en meer te spelen. Maar nu is het zondag en is ze weer erg lusteloos en zit ze enorm vol met snot en slijm (zo klinkt het, dit had ze anders helemaal niet) Ze maakt ook enge, een soort van rochelende hoest geluidjes.

Nu is mijn vraag of dit kan komen door de antibiotica, kan het dat alles hierdoor los komt of is het niet normaal dat dit gebeurt?
Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Niesziekte bij kittentjes ziet er altijd heel eng en zielig uit met al dat snot en die dichte oogjes, maar als je de AB-kuur volledig afmaakt dan moet het uiteindelijk wel overgaan na een week tot 10 dagen.

Het is niet vreemd dat ze nu zieker is dan in het begin, want dat gebeurt wel eens. Dat komt niet van de medicijnen, maar de niesziekte zet gewoon volledig door, terwijl het ook met een sizzer af had kunnen lopen, dat is helaas per kat of kitten verschillend. Dat hoesten en proesten en roggelen kan er inderdaad bij komen.

Wat heel belangrijk is in deze fase dat ze blijft eten, want door al dat snot kan ze haar eten niet meer ruiken en dan wil ze het misschien niet meer, ook kunnen ze zich te ziek/beroerd voelen om te eten.

Je kunt haar daarom tijdens de kuur beter blikvoer (voor kittens) geven i.p.v. brokjes, want die hebben een veel sterkere geur en dan kun je daar de medicijnen doorheen doen.

Als ze ook daar mee stopt moet je gaan dwangvoeren. Dit hoeft alleen als ze echt stopt met eten, maar dan zou ik ook direct de dierenarts waarschuwen en die kan je precies vertellen wat je moet doen. In ieder geval veel sterkte met je kleintje en daarna natuurlijk ook weer heel veel plezier met haar!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Er is nu een behoorlijke nare vorm aan het rondgaan. Mijn Bommel heeft het stikbenauwd en bij een kennis is die vorm dwars door de enting heengegaan.
Bommel is erg waterig en eet ook slecht. Hij krijgt zo dadelijk ook het meest sterk ruikende blikvoer. Hij heeft al drie baytrilspuiten gehad en knapt nog niet echt op :-(
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cynthia
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:45
Locatie: Rotterdam

Bericht door Cynthia »

Hallo
Even een vraagje over mijn kat. Hij is 2 weken geleden naar een pension geweest en heeft daar niesziekte opgelopen. Wel een milde vorm, hij is alleen maar verkouden, verder niet ziek. Vorige week donderdag is hij naar de dierenarts geweest waar hij een injectie AB (breed, voor 2 weken) en een injectie NSAID heeft gekregen. Toch vind ik dat hij niet snel opknapt. Het is nu maandag en het gaat wel een stuk beter maar toch ben ik er nog niet helemaal gerust op. Hij eet en drinkt wel, maar is wel afgevallen (al in het pension). Waarschijnlijk ben ik overbezorgd(zijn zusje is in juli overleden), ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Groeten, Cynthia
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, je bent niet overbezorgd, want niesziekte kan erg vervelend zijn. Gelukkig is het een milde vorm, is hij ingeënt, heeft hij een AB-kuurtje gekregen en eet en drinkt hij nog, dus hoef je je waarschijnlijk niet al te veel zorgen te maken. Het gebeurt inderdaad wel vaker in een kattenpension (met veel katten bij elkaar) dat ze een beetje niesziekte oplopen, maar je moet er natuurlijk wel goed blijven opletten, dus dat doe je heel goed.

Meestal duurt het ongeveer een week tot 10 dagen voordat hij weer helemaal de oude is, maar hou wel zijn gewicht goed in de gaten en geef hem maar wat meer brokjes dan anders en natuurlijk ook iets lekkers. Pas wel op voor diarree als je hem blikvoer geeft, want dan kan hij extra gaan afvallen en dat is nu natuurlijk niet de bedoeling.

groeten,
Sandra
Kido
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2007 01:27

Nies ziekte

Bericht door Kido »

Vraagje,
Me zusje heeft een lieve kat gezien in het asiel vijf maanden oud.
Nu is er in die kennel afgelopen week niesziekte gecontateerd bij een kat.
de andere twee waaronder die vijf maanden oude zijn er nog vrij van.
Hoe lang duurt het voor dit zich open baart?
En is het zinvol preventief te behandelen en zo ja waarmee?
Plaats reactie