Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mar 2007 12:03
Contacteer:

Bericht door Helmie »

Weet iemand of moeilijk slikken er ook bij hoort???
MarkenTirza
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:38

Bericht door MarkenTirza »

Hoi Helmie,

Sneu om te horen dat die kleine van je zich niet lekker voelt.
Onze katten zijn er na een week van afgekomen.
Kuur goed afmaken en zorgen dat ze ook ingent is.
Wanneer ze blijft eten en drinken is het goed, daar wel op blijven letten want wij moesten ze op een gegeven moment dwangmatig gaan voeren met een spuit.

Heel veel succes en ik hoop dat ze er snel boven opkomt.

Groetjes,
Mark en Tirza
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helmie schreef:Weet iemand of moeilijk slikken er ook bij hoort???
Jazeker, want dan is hun keeltje ontstoken of ze krijgen allemaal zweertjes of rode plekken in hun bek of op hun tong. Als dat zo is moet je extra goed opletten, want dan kunnen ze ook niet meer goed eten en drinken. Je moet dan gaan dwangvoeren door blikvoer met water te verdunnen en met een spuitje in de bek te gieten.

Ik denk echter dat dit een milde vorm van niesziekte is (zonder het snot, dus een soort van verkoudheid) en dat trekt meestal met de AB erbij vanzelf weer weg.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Helmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mar 2007 12:03
Contacteer:

Bericht door Helmie »

Hoi

Dante knapt gelukkig weer op.
Hij komt weer lekker knuffelen speeld en eet weer.
Nog een poos aan de ab en dan is het hopelijk weer goed :smile:
Lv070345
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006 22:58

Bericht door Lv070345 »

Beste kattenvrienden ,
Mijn grote kerngezonde rosse kater is verleden week plots ziek geworden : niezen , ontstoken ogen , lusteloos , weinig eten .. je kent dat wel .
Ik ben verleden woensdag naan de DA geweest en hij heeft clavubactin als antibioticum en gloveticol de ogen voorgeschreven .
Ik vind dat er na een week niet veel verbetering is

Heeft daarstraks een niesbui gehad en er kwam bloed uit zijn neus.
Ik maak mij zorgen
Nochtans spoel ik 3 x daags zijn neus ( heel braaf beest ) en laat hem in de kattemand genieten van een dampbeurt
Maak ik alles klaar wat hij graag lust en dwing hem tot eten
Kan ik nog wat meer doen ????
Duurt het genezingsproces zo lang ????
Gebruikersavatar
Helmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mar 2007 12:03
Contacteer:

Bericht door Helmie »

Er had al verbetering moeten zijn
Zou toch contact opnemen met je da
prisca
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007 17:32
Locatie: Groningen

niesziekte

Bericht door prisca »

HOi, ik zou een katje uit het asiel krijgen. Haar naam was zwartje. Het was volgens mij een onzettend lief zwart poesje. Toen ze een baasje kreeg mij dus. Moest ze nog even in het asiel blijven. In die tijd kreeg ze niesziekte, want de meeste katten hadden het daar. Ze werd echt heel erg ziek, en moest onder dwang gevoerd worden.Toen is mijn zwartje overleden. Wat ik ook al had ik haar nog niet thuis gehad best heel moeilijk vond. :-(

Groetjes Prisca.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Wij hebben 3 weken geleden de katten laten enten, en sinds vorige week is Kinky verkouden. :???: Toen wij op vakantie waren, heeft hij veel geniest, maar wel droog, en hij heeft de laatste dagen last van traanogen. Het niezen en tranen is bijna over, maar sinds vandaag hoor ik hem ook zwaar ademen, dus ik heb de da gebeld.

Die vond het toch verstandig om even langs te komen, dus ik ga zo maar even langs! Let you know..
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Kittens met ontstoken oogjes

Bericht door GiNi »

Hey iedereen,

heb een beetje lopen zoeken maar vond niet meteen een bestaand onderwerp waar dit bij hoort.
Zoals jullie wel weten kan ik binnen een week mijn nieuw poesje gaan halen. Toen ik gisteren op kittenbezoek ging, zag ik dat alle kittens een ontstoken oogje hadden. Maar het rare was dat ze allemaal maar 1 ontstoken oog hadden. Eentje had het echt lastig en zelfs zijn neusje zat erdoor dicht. Ze zijn wel allemaal levendig en spelen en eten goed. Ze niezen af en toe ook.

Nu vroeg ik me af wat dit kon zijn, want mijn medische expertise is niet echt heel goed ;) Mocht dit morgen nog slecht zijn ging ze ermee naar de DA maar ondertussen maak ik me uiteraard al wel zorgen. Ze hebben er al oogzalf ingedaan maar dit heeft niks geholpen, ze wassen het een beetje uit met water en de mamapoes likt ook regelmatig de oogjes schoon. De oogjes zijn dik en vochtig, je ziet amper nog hun oogjes. Het andere oogje is bij alle kittens wel proper en gezond.

Iemand raad?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Deze kittentjes hebben zeer waarschijnlijk een lichte vorm van niesziekte, dat gebeurt namelijk vaak bij kittens en kan naast een snotneus ook bij 1 of beide ogen gebeuren. Dit gaat meestal niet van zelf weg, er zal een kuurtje van een week tot 10 dagen antibiotica voor kittens moeten worden opgestart door de eigenaren.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik dacht eerlijkgezegd ook dat het niesziekte ging zijn, maar er lopen daar nog 5 katten rond en daarvan had vorige week eentje ook een ontstoken oog (de mama zelf) maar voor de rest geen enkele andere kat.
Kan het kwaad dat ze nu al 3 dagen daarmee rondlopen en dat ze pas morgen naar de DA ermee gaan?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hoe eerder er ingegrepen word hoe beter natuurlijk, vooral waar het kittens aangaat die toch al nog niet zoveel weerstand hebben.
Hoe langer er gewacht word hoe erger het word en hoe langer het duurt voor ze genezen.
Wat dat betreft vind ik het een beetje laks van ze :???:
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Inderdaad, hoe eerder en beter, en gelijk beginnen met oogzalf. Lynx en Linus hadden ook ontstoken oogjes (entreactie) en we hebben ze toen elke dag twee keer een druppel zalf erin moeten druppelen. Ging heel snel een stuk beter! Zielig dat ze er allemaal last van hadden zeg :-(.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Mja, laks zou ik het niet echt noemen. Zaterdag begonnen, zondag ga je ook niet naar de DA en gisteren moesten ze naar een trouwfeest... Ze zorgen er heel goed voor, kan verder niks verkeerd zeggen ervan hoor.
Maar het is uiteraard altijd leuker als ze er meteen mee naar de DA zouden rennen ;)

Iets praktisch, als ik haar vrijdag meeneem naar mij, is dit "gevaarlijk" voor Sumi? Zij heeft haar inentingen gehad maar zou niet willen dat ze er ook iets door oploopt. Ik zou met de kleinste trouwens ook naar de DA meteen gaan voor inentingen en een algemene check. Moet ik Sumi dan ook meenemen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Niesziekte is natuurlijk besmettelijk, dus er zit een grote kans in dat Sumi ook aangestoken wordt en ontstoken ogen krijgt. De inenting houdt niesziekte namelijk niet helemaal tegen, maar het zorgt ervoor dat het geen ernstige vorm wordt (met dichte ogen, een dichte snotneus, soms blaren op de tong zodat ze niet meer willen/kunnen eten en drinken en dus dood kunnen gaan). Je moet er dus rekening meehouden dat Sumi er ook wat van meekrijgt, maar als ze verder gezond is meestal in een zodanige vorm dat antibiotica niet nodig is.

Daarnaast kan de niesziekte van het kittentje zeer waarschijnlijk erger worden als je hem vrijdag al meeneemt door de stress van de verhuizing (de reis, nieuwe indrukken, nieuwe kat). Het lijkt mij dus beter dat het kittentje eerst de antibiotica-kuur afmaakt in zijn vertrouwde omgeving en daarna pas, gezond en wel, aan een nieuw leventje bij jou begint.

Ook zou ik hem niet gelijk met Sumi naar de dierenarts slepen als hij eenmaal helemaal gezond is, want ook dat geeft stress, dus ik zou hem eerst lekker een weekje laten wennen en dan pas naar de dierenarts gaan. Maar dat zou ik natuurlijk alleen doen als hij gezond bij jou komt.

groeten,
Sandra
Plaats reactie