Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja, dat kan hoor. Een kat kan ook een paar dagen verkouden zijn. Mijn Giva heeft het altijd een dag voor en na de krolsheid, dan niest ze wat en traant wat, en na een dag is het weer over.

Het kan ook een verzwakte variant van niesziekte zijn, die niet echt binnenkomt doordat ze geënt is.
Als je het oogje schoonhoudt met tot lauw afgekoeld gekookt water, en eventueel wat rhinigenta neusdruppels geeft, is het zo over.
Krijgt ze koorts, dan wordt het een ander verhaal.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

chlamydia

Bericht door mickey »

Mijn vriend was gister met Mickey naar de dierenarts gegaan. De arts keek naar haar oog en zei meteen chlamydia. Tenminste, dit dacht mijn vriend wat het was wat hij zei (nadeel van er zelf niet bij zijn). Het is iets wat papegaaien ook vaak krijgen.
Het geeft dus een beetje de niesziekte symptomen als tranend oog en niezen en merken dat de kat zich niet helemaal lekker voelt. Verder is het wat milder want ze at wel goed en ze had een halve graad verhoging/koorts, iets wat vaak bij niesziekte geloof ik wel verder oploopt.
Ze heeft een antibiotica-spuit gehad. Verder doxoral voor 5 dagen en een chlooramfenicol oogzalf.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Oei, chlamydia is erg hardnekkig, dus goed schoon blijven houden (de zalf pakt alleen daar waar geen troep zit). Meestal is het een zwarte, teerachtige afscheiding die chronisch kan worden.
Het kan zijn dat je langer moet zalven; als er nog een restje zit, zul je verder moeten zalven (in overleg met je da natuurlijk ;-) )
Het zit in het niesziekte-'pakket' maar wordt tegenwoordig vaak uit de enting gehaald omdat een enting het juist erg kan triggeren.
Felicell entstof bevat geen chlamydia.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Wat ik me kan herinneren is ze inderdaad geent met felicell.
Is dit trouwens besmettelijk voor andere katten? Ik houd de andere katten in huis goed in de gaten, maar ze kwam ook buiten, dus moet ik een rondje langs de buren maken?
En weet iemand toevallig of een kat een epileptische aanval kan krijgen door chlamydia? Mickey heeft nl een maand geleden 1 aanval gehad en het schijnt dat katten chlamydia al heel langkunnen dragen voordat het tot uiting komt.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het is besmettelijk maar het hangt er van af waar andere katten mee geënt zijn en hoeveel weerstand ze hebben.

Van een epileptische aanval door chlamydia is mij niets bekend; ik kan het me eigenlijk niet voorstellen omdat het zich vrijwel altijd in de ogen en bovenste luchtwegen uit.

Ik vind 5 dagen doxoral niet echt lang trouwens, maar goed, als de kat er van opknapt, weet je of het voldoende is. Anders gewoon een vervolgkuur aanvragen hoor! Doxoral mogen ze best 2 weken achter elkaar hebben (in niet te hoge dosering dan he ;-) )
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

We zijn er erg vroeg bij geweest, misschien dat dat scheelt. Ik moet haar 2 pillen per dag geven voor 5 dagen, dus het is even heftig. Ik heb het idee dat het nu al beter gaat.
Ik heb voor de zekerheid toch de buren ingelicht, de kans is groot dat Mickey het van een andere kat heeft gekregen. Er lopen ook aardig wat wilde katten rond in de buurt, misschien wel daarvan.
Tiara
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2006 16:14

is niesziekte snel te constateren?

Bericht door Tiara »

Wie heeft ervaring???
Mijn katje Gabriel is onlangs (2 weken terug) voor een castratie een dag bij de dierenarts geweest. Hierna kreeg hij een week antibiotica. Nu deze kuur gestopt is valt het mij op dat hij sinds 2 dagen zo heel af en toe niest en soms wat geel bij z'n ogen heeft (dit is ook zo weer weg overigens).

Kunnen dit voortekenen zijn voor een aankomende niesziekte?
En heeft het zin om bijvoorbeeld met homeopatische middelen iets te doen. Deze werken vaak goed in een vroeg stadium.

Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld het toedienen van Echinacea Force bij kat/poes?

Hartelijke groetjes van
Tiara
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De castratie zal de weerstand verminderd hebben, waardoor je kat nu wat niest, Tiara. Als hij geënt is, blijft het hier waarschijnlijk bij en gaat het vandaag of morgen vanzelf over.
Mocht hij erger gaan niesen en de ogen viezer worden, dan zou ik hem toch na laten kijken en laten bezien of hij wellicht een kuurtje nodig heeft omdat zijn weerstand te veel verlaagd is.

Echina force werkt weerstandverhogend, je kunt het gewoon door het drinkwater doen. Gebruik van menselijke homeopatische druppels voor een kat 4-10 druppels op een schaaltje water per dag.
Tiara
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2006 16:14

Bericht door Tiara »

Dankjewel Emma,

De dosering voor de druppeltjes is perfect. Het is wel zo dat Gabriel niet ge-ent is. Ik ben er ook niet zo'n voorstander van...
Zou jij adviseren om toch preventief te laten enten? Ook als Gabriel eigenlijk niet buiten komt?

Hartelijke groetjes,
Tiara
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Onze dierenarts ent sinds kort voor kattenziekte om het jaar en niesziekte jaarlijks dus daar hou ik me dan maar aan.
Vooral omdat niesziekte zoveel verschillende verwekkers heeft zijn ze toch enigszins beschermd.
Ik heb toen ik nog in Rotterdam woonde op een bovenhuis mn vorige kat ook nooit laten enten omdat zij nooit buiten kwam, ja alleen op het balkon.
En een dierenarts heb ik in haar hele leven maar 2 keer nodig gehad dus kwam ze ook verder niet in contact met ziekteverwekkers voor zover die daar rondwaren.
Hier komen ze alleen met goed weer soms buiten in de tuin en onder toezicht dus dat is ook niet vaak, maar hun laat ik wel enten.
Het is maar net waar jij je eigen prettig bij voelt ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Tiara, wij wilden de meiden ook niet meer laten enten. Het zijn binnenkatten dus ze lopen weinig gevaar..... dacht ik.
Totdat ik een week of twee geleden voor iets anders naar de dierenarts ging..... hij vertelde me dat ook niesziekte zelfs via schoenzolen naar binnen zouden kunnen komen en dat er welliswaar veel minder, maar toch wel degelijk kans bestaat op besmetting :???: . Wij hebben daarom besloten om de meiden toch elk jaar preventief te laten enten tegen nies. De andere cocktail bezien we nog even ;-).

Ik kreeg een foldertje mee waarin het volgende staat, misschien kan je er wat mee ;-) .

Tegenwoordig wordt steeds vaker de vraag gesteld of al die inentingen dan geen kwaad kunnen. Tenslotte wrodt elke keer een soort inspanning gevraagd van het afweersysteem. Het antwoord is dat met de momenteel beschikbare vaccins die risico's uiterst klein zijn: de voordelen van regelmatig enten zijn oneindig veel groter dan de nadelen. Maar natuurlijk is het wel goed om kritisch naar de inentingen te kijken. Zo is het de vraag of het echt nodig is elk jaar een complete cocktailenting te geven. Het is inmiddels bekend dat beschermingsduur niet voor alle componenten uit deze cocktail hetzelfde is. Voor Niesziekte is dat een jaar, dus katten moeten daar echt elk jaar voor worden ingeent. Maar voor kattenziekte is de beschermingsduur veel langer, dus daarvoor is elk jaar enten niet nodig.
Een ander punt is dat ook zaken als leeftijd en leefomstandigheden een rol spelen. Bij een oudere kat (een "senior" huisdier) is het afweersysteem niet altijd meer in topvorm: die hebben dus wat vaker de hulp van een inenting nodig. Dit alles betekent dat vaccineren meet maatwerk zal gaan worden.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik laat mijn katten ieder jaar enten, ook al zeggen ze dat het niet nodig is.

Dan is het in ieder geval gedaan, en loop je minder risico :wink:

Mn ouders hebben hun katten alleen als kitten geent, en dat is wel altijd goed gegaan, maar ik neem de gok niet :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Tiara
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2006 16:14

een paar keer niesen, niesziekte ?

Bericht door Tiara »

Als m'n katje Gabriel, van 9 maanden oud, een paar keer op een dag niest. Kan dat dan betekenen dat hij een aankomende niesziekte onder de leden heeft?
Hij is overigens niet inge-ent.

groetjes Tiara
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Tiara,
het kan ook zijn dat hij last heeft van stof. Net als mensen reageren katten daar soms sterk op.
Als je het niet vertrouwd zou ik toch maar even langs een DA gaan.

Als je trouwens reist met je kat (ander topic) is het misschien wel verstandig om je kat te enten. Je kat loopt dan meer kans iets op te pikken, vind ik hoor ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
jwinkelman
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2006 12:37
Locatie: Breda

Preventie tegen niesziekte??????????

Bericht door jwinkelman »

Ik ken een cattery die prevetief 5 dagen 1 x daags een mespuntje doxoralpoeder door de voeding doet, om zo te voorkomen dat er niesziekte uitbreekt. Ze doen dit bij alle katten die bij hen binnenkomen vanaf de 1e tot de 5e dag

Nu weet ik dat bij niesziekte een aantal verwekker een rol spelen: Herpesvirus, Calicivirus en de bacterien Chlamydia en Bordetella. Mij is geleerd dat een antibiotica,zoals Doxoral, alleen de bacteriele infecties kan bestrijden en Nooit een virus. Het lijkt mij dat het daarom geen zin heeft om preventief doxoral door het eten te mengen, eerder iets wat resitentie gaat opwekken.

Wat vinden jullie??

Groeten
Jacqueline
Plaats reactie