Kat (Brits Korthaar) 6 maand, snurkt/snuift soms als ze wakker is door haar neus

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Kat (Brits Korthaar) 6 maand, snurkt/snuift soms als ze wakker is door haar neus

Bericht door Dupont »

Hallo iedereen,

mijn kitten van 6 maand maakt sinds kort een snuif/snurk geluidje door haar neus, je hoort het vaak nog meer bij het spinnen. Haar ademhaling is normaal, ze lijkt geen ademsnood te hebben en is nog steeds zeer actief en eet goed. Ik vroeg mij af of ik hier verder iets moet voor doen? Ze is de enige binnenkat, dus ik denk niet dat ze een niesziekte kan opgelopen hebben?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat (Brits Korthaar) 6 maand, snurkt/snuift soms als ze wakker is door haar neus

Bericht door Rik »

Is ze al gecastreerd?
Zo niet dan zou ik dit wel al inplannen en aan de dierenarts ook vragen even te kijken naar de neus (en doorgang).
Door hun ronde kop en korte neus (brachycefalie) hebben sommige Britse kortharen last van problemen die hierdoor kunnen ontstaan zoals verstopte traanbuizen(traanogen) en een snurkende ademhaling.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kat (Brits Korthaar) 6 maand, snurkt/snuift soms als ze wakker is door haar neus

Bericht door Dupont »

Rik schreef: 27 okt 2022 11:07 Is ze al gecastreerd?
Zo niet dan zou ik dit wel al inplannen en aan de dierenarts ook vragen even te kijken naar de neus (en doorgang).
Sterilisatie is hier verplicht in België vooraleer je een kitten meekrijgt, dus is inderdaad al vroeg gebeurd
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kat (Brits Korthaar) 6 maand, snurkt/snuift soms als ze wakker is door haar neus

Bericht door Dupont »

Het is ook in een bepaalde positie, als ze haar hoofdje bijvoorbeeld op de grond legt dan hoor ik het niet. Misschien voor de zekerheid eens dierenarts doen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat (Brits Korthaar) 6 maand, snurkt/snuift soms als ze wakker is door haar neus

Bericht door Rik »

Ja. Het is geen superdringend probleem maar je wilt wel weten of er in een vroeg stadium iets aan te doen valt.
Tevens kan een dierenarts ook een beetje kijken hoe ernstig het probleem is.

Ik heb eigenlijk geen ervaring of je hiermee kunt wachten tot 1 jaar wanneer de jaarenting aan de beurt is.
(Misschien kan de dierenarts daar telefonisch iets over zeggen)

https://www.dierapotheker.nl/dierentips ... uitige-kat
Uiteraard geldt hier: voorkomen is beter dan genezen. De neusgaten en het lange verhemelte zouden met een operatie verholpen kunnen worden. Verder is het belangrijk om opwinding te voorkomen, vooral met warm weer. Een gezond gewicht is bij kortsnuitige katten extra belangrijk, om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk ademruimte is.
Hopelijk valt het nu (en in de toekomst) mee en blijft het bij alleen wat gesnurk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kat (Brits Korthaar) 6 maand, snurkt/snuift soms als ze wakker is door haar neus

Bericht door Cerna »

Dupont schreef: 27 okt 2022 10:39 Ze is de enige binnenkat, dus ik denk niet dat ze een niesziekte kan opgelopen hebben?
Niesziekte kun jij ook meegebracht hebben dus je hebt geen enkele garantie dat een kat die alleen woont dat niet kan krijgen.
Is het soms zo dat ze snurkt na inspanning of na opwinding want dan kan het toch een soort van ademnood zijn.
Misschien dat je een filmpje kunt maken zodat we het beter kunnen beoordelen?

En hoe ziet haar neusje er uit?
De meeste Britjes hebben gelukkig nog steeds een normale Brittensnoet (korter dan een HTK, maar niet zo plat als een Pers), maar er zijn rasverenigingen (Mundikat o.a.) die Britjes met een wat plattere snoet juist mooier vinden en daar ook op beoordelen.
Dus graag foto of filmpje.
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kat (Brits Korthaar) 6 maand, snurkt/snuift soms als ze wakker is door haar neus

Bericht door Dupont »

hier 2 foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Cerna

Re: Kat (Brits Korthaar) 6 maand, snurkt/snuift soms als ze wakker is door haar neus

Bericht door Cerna »

Ach, mooie golden shaded!
Een perfect Brittenneusje. Geen viezigheid, geen vieze ogen. Geen niesziekte.
Conclusie: ik zou het even aanzien want ik zie alleen maar een prachtige kat. Graag veel meer foto's!

Ik heb ook een Britje (heb er 6) van een half jaar. Ook uit België. Ze heeft helaas een hartruisje en maandag gaan we voor een echo. Hopelijk niets ernstigs.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... &start=195
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat (Brits Korthaar) 6 maand, snurkt/snuift soms als ze wakker is door haar neus

Bericht door Rik »

Ik heb ook niet het idee dat zij nu zo'n kapot gefokt plat neusje heeft.
Dus inderdaad gewoon een mooie poes.

Hopelijk is het snurken alleen door een koudje en is het snel over.
Ze heeft er dus gelukkig geen last van.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie