Last van warmte of toch longontsteking?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
LunaBou
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2022 17:44

Last van warmte of toch longontsteking?

Bericht door LunaBou »

Beste allemaal,
Dit is mijn eerste topic, helaas direct met een vraag. Het is een heel verhaal, maar er is ook wat aan vooraf gegaan. Het is ook mijn eerste katje dus misschien maak ik me zorgen om iets dat er niet is. Daarom zou ik graag advies willen van mensen die er misschien ervaring mee hebben.

Ik heb een kitten van nu 7 maanden oud. Vanaf dat ik haar kreeg hoorde ik een geluidje bij haar neusje alsof haar neusje verstopt zat. Dierenarts zei dat het misschien van de kattenbakvulling kwam en later een keer dat het vast door het ras kwam (Brits korthaar).

Vorige keer dinsdag las ik ergens dat de ademhaling tussen de 20 en 40 per minuut mocht zijn in rust. Ik bekeek dit en als zij lag, maar niet sliep was deze tussen de 45 en 55. In haar slaap was die wel tussen de 30 en 40. In combinatie met het geluidje een afspraak gemaakt voor woensdag.

Die woensdag constateerde de dierenarts ook dat haar keel opgezwollen was en wat rood. Na beluisteren van een filmpje van haar ademhaling adviseerde hij daar neusdruppels voor en voor het keeltje pijnstilling/ontstekingsremmer. En dat zo 2 weken aankijken. Ohja hart en longen klonken goed.

Afgelopen maandag zat het me toch niet lekker dat haar ademhaling nog steeds snel was en ik zag naar wat ik dacht haar ook flanken(?) tijdens de ademhaling. Buik in en borst omhoog tijdens de ademhaling. Het was overigens ook nog snel. Ze at wel stukken meer dan voor de medicatie. Dus weer dierenarts gebeld en ik kon dinsdag komen. Nu had ik een andere arts. Hartje en longen klonken weer goed. N
Geluid neusje kwam volgens haar door het ras en met de neusdruppels kon ik stoppen. Keeltje was wat rood en wat opgezet . Al met al was ze niet erg bezorgd. Dit veranderde iets toen ze haar temperatuur op nam (voor het eerst besefte ik later). Ze had 39,3 dus niet erge koorts maar wel wat te hoog zei ze. Als ik wilde konden we longfoto's maken. Ik vroeg zelf of dat het toch kon zijn. Omdat zij het niet leek te denken, dacht ik op dat moment haar longen klinken goed, de keel is rood en lichte koorts dus alles zal wel daarvan zijn. Snelle ademhaling kan door de hitte en door de hitte van de koorts kwijt willen raken. We spraken af het een paar dagen aan te kijken en a.s. maandag sowieso even terug te komen en misschien alsnog foto's te maken. Als het verergerde moest ik bellen.

Gisteren was het 28 graden (ook erg benauwd in mijn huis) en zag ik haar opeens vaker met haar mond open ademen, snel ademen en onder haar neus vleugels bewoog het ook mee tijdens het ademen. Nu las ik dat neusvleugelen niet goed is, maar is dit neusvleugelen? Ik besloot vandaag weer te gaan bellen. De koorts is inmiddels weg want ik meette rond 12 uur 39 graden. Dierenarts assistente zei dat het hijgen en eventuele neusvleugelen heel goed van de hitte kan zijn en het waarschijnlijk geen longontsteking is, omdat ze geen koorts heeft, gewoon eet en drinken en nog wel speelt. Conclusie de ademhaling nu komt door de hitte.

Mijn vraag komt het wel eens voor dat er toch een longontsteking is zonder koorts en zonder dat dit te horen is? Of maak ik me teveel zorgen en zal ze gewoon last hebben van haar keel en de warmte?

(Ze is enorm bang om naar de dierenarts te gaan dus als de kans zo klein is laat ik haar liever niet achter om die longfoto's te maken. De dierenarts vond het ook niet perse nodig. Maar als er toch een kans is dan laat ik ze natuurlijk wel maken.)

Alvast dank voor het lezen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Last van warmte of toch longontsteking?

Bericht door Rik »

Ik wist niet dat Brits kortharen ook zoveel last van de neus en luchtwegen konden hebben.

Hopelijk is ze de hitte van de afgelopen weken goed doorgekomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Last van warmte of toch longontsteking?

Bericht door nellebel »

er is ook een groot verschil in britten qua neus. ik heb er eentje gehad met een heel normale neus. hoe is haar neus. heeft ze een erg platte neus?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6805
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Last van warmte of toch longontsteking?

Bericht door Dinky »

De Brits korthaar gaat/is qua neus richting de pers van 20 jaar geleden. Dus ja, ook daar zijn de neuzen steeds platter met mogelijke ademhalingsproblemen tot gevolg.

Of het een kwestie is van aanleg, hitte of een longontsteking is daarom lastig te zeggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Last van warmte of toch longontsteking?

Bericht door nellebel »

ligt natuurlijk ook aan de fokker. Odie had een vrij normale neus. zij fokte niet met die platte neusjes. gelukkig. maar als dat wel zo is en ze heef teen platte neus kan dat ook ademhalingsproblemen veroorzaken en snurkgeluiden
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6805
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Last van warmte of toch longontsteking?

Bericht door Dinky »

Uiteraard ligt het ook aan de fokker maar de Brits korthaar die aantal jaren geleden eerste werd op katten show waar ik was had extreem platte kop en volledig platte neus....... Daaruit blijkt wel dat het vanuit rasvereniging wordt beoordeeld als mooi....

Maar zegt zeker niet dat alle Brits korthaar katten plat zijn inderdaad, wel dat de kans op ademhalingsproblemen toeneemt met het steeds platter fokken. Vergelijkbare problemen zie je bij Franse bulldog honden die ook steeds platter worden gefokt over het algemeen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
LunaBou
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2022 17:44

Re: Last van warmte of toch longontsteking?

Bericht door LunaBou »

Excuses ik zie nu pas alle berichten. Het is nogal een rollercoaster geweest. Op de röntgenfoto's was uiteindelijk niets bijzonders te zien kreeg ik te horen. Wel gaf ze voor de zekerheid antibiotica naast de meloxydil. Later bij een andere dierenarts leek zij wel kleine stipjes te zien op haar longen (op die foto's), maar ze gaf ook toe niet veel ervaring ermee te hebben.

Ze dachten aan fip, maar na bloedprikken was het dat het gelukkig niet. Na de antibiotica kreeg ze allemaal klachten, een dag overgeven wat na een prikje over was. Toen weer vaak niezen. Toen in overleg dagelijks echina (als ik het goed schrijf) en l lysine gaan geven.

Ik vind haar ademhaling nog steeds te snel, ze hijgt soms na intensief spelen en ik zie haar soms gewoon rustend liggend neusvleugelen. Ik ga morgen toch bellen dat ik een hartecho wil laten maken, om dat uit te kunnen sluiten (hopelijk dan). Mocht daar niets uitkomen kan ik nog de röntgenfoto's opsturen voor een second opinion.

Ze heeft wel een platte neus, maar of ik overtuigd ben dat ze daarom zo ademt weet ik niet zo goed. de vrouw waar ik haar haalde zegt dat het normaal is. Maar die kan ook wat onderschatten en is geen officiële fokster.

Dacht eerst ook dat ze enorm last had van de hitte, maar ik zie haar nog steeds snel ademen en het is echt een stuk koeler binnen nu. In haar slaap echter niet, ze zit dan wel altijd netjes onder de 30 x ademhalen per minuut. Dat lijkt me dan ook weer afwijkend te moeten zijn bij hartproblemen. Weet iemand dat toevallig?

Ik denk soms ook aan asthma of bronchitis, maar dat zou volgens mij weer te zien moeten zijn op de röntgenfoto's. Het is werkelijk zo lastig te weten wat het is.
Plaats reactie