Snurkende kat

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Snurkende kat

Bericht door ErikPhilippus »

Al een paar weken valt me op dat Oscar behoorlijk hard snurkt als hij slaapt of ligt te soezen. Ook als hij z'n vacht verzorgd, maakt hij opvallend harde kreun-geluiden, soms zelfs even dat het klinkt of hij z'n neus luidruchtig ophaalt. Ik heb zelf al in z'n bek en in z'n neus gekeken met een zaklampje, en ik zie alleen een klein beetje snot bovenin de neusgaten zitten, zijn neus zelf zit volgens mij niet verstopt. Verder zie ik niks vreemds aan hem, hij niest niet, heeft geen traanogen, is speels, eet als een bootwerker, en blijft netjes op gewicht.

Dus afgelopen vrijdag toch maar even op controle bij de dierenarts. Die hoorde het geluid ook (bij het oppakken), maar kon de oorzaak ook niet vaststellen. Luchtwegen, longen en ogen zijn prima, en ook verder kon ze niets ontdekken anders dan het kleine beetje snot dat ik zelf ook al had gezien. Het advies was om het even aan te kijken, voor een AB vond ze het nog te vroeg, om maar te zwijgen over een ontstekingsremmend middel ("Metacam bedoel je? Nee, bedankt!").

Oscar is twee maanden geleden gevaccineerd tegen niesziekte. Ik las dat katten verkouden kunnen worden als reactie op het vaccin - maar dat zou dan wel een erg late reactie zijn. We hebben ook geen (nieuwe)planten in huis, hij heeft geen nieuw mandje gekregen, dus een allergische reactie lijkt me ook niet echt waarschijnlijk. En de andere katten slapen nog steeds vrijwel geruisloos :-), dus infectueus lijkt het ook niet.

Maar wat zou het dan wel kunnen zijn?
Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Snurkende kat

Bericht door ErikPhilippus »

Beschouw de vraag maar als niet gesteld, want ik heb besloten het forum te verlaten.
Met vriendelijke groet,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Snurkende kat

Bericht door Dinky »

Spijtig dat je het forum verlaat Erik :-(

Hier maakt dinky ook regelmatig snurkgeluiden en soms ook bij het wassen het idee van 'bijgeluiden'. Het is niet altijd zo en kan er de vinger niet op leggen wanneer het erger is. Ze heeft dit altijd in meer of mindere mate gehad sinds ze hier woont. Omdat ze totaal niet ziek oogt heb ik dit altijd gegooid op 'niet goed aangelegd'.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Snurkende kat

Bericht door Cerna »

ErikPhilippus schreef: 12 jul 2022 19:25 Beschouw de vraag maar als niet gesteld, want ik heb besloten het forum te verlaten. Met vriendelijke groet, Erik
Omdat je vraag niet beantwoord is? Vreemd. Ik had de vraag eerlijk gezegd helemaal niet gezien.

Hier snurkt Amber ook dat het een lieve lust is en Cochi deed het ook.
Bij Amber kan het door de niesziekte komen, maar Cochi had hier geen last van. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt :smile:
In een entreactie na twee maanden geloof ik niet.
Plaats reactie